Barion Pixel
A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Használt kerékpár és alkatrész beszerzés – mire kell figyelni, trükkök, praktikák, állapotfelmérés

Németh Balázs és Ardó Tamás
2023. 01. 13. 00:00:00
Használt kerékpár és alkatrész beszerzés – mire kell figyelni, trükkök, praktikák, állapotfelmérés

Egy korábbi cikkünkben nagy vonalakban elmagyaráztuk a használt kerékpár vásárlás buktatóit. A mostani írás ennek folytatása, kiegészítése, amelyben már nem a használt bicajt állítjuk szembe az újonnan vásárolt alternatívával: abból indulunk ki, hogy anyagi okok vagy az ellátási nehézségeket tapasztalva eleve ebbe az irányba indulsz. Ezen felül a használt alkatrészek és kiegészítők – ide értve a ruházatot – is terítékre kerülnek, ezek közül melyek beszerzése ésszerű, és miből érdemes újat venni.


A használt kerékpár- és alkatrészvásárlás rejt némi kockázatot. Elsősorban azok számára, akik nem elég tapasztaltak az állapotfelmérésben, és nincsenek tisztában az alkalmazott technológiával, rendszerek közti kompatibilitással valamint a piaci árakkal. Bizonyos kerékpártípusok megvétele pedig még tapasztaltaknak sem ajánlott. Ezeket korábbi cikkünkben felsoroltuk, rámutattunk a lehetséges csapdákra. Amennyiben ott nem vettük el a kedved a beszerzés kalandosabb útjától, most megosztjuk kollektív tudásunk, miként szoktunk mi másodkézből vásárolni.

9_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

Kerékpár, váz, villa

Kezdjük a bicajvásárlással! Az első sarkalatos szabály, hogy látatlanban sem bicajt, sem alkatrészt nem érdemes venni. Emellett a szemrevételezés során kulcsfontosságú a körültekintés, azaz ne sajnáld rá az időt, ragaszkodj a jól megvilágított, nyugodt, csendes helyszínhez. Bicajok esetében a tesztkör elengedhetetlen, ennek módját érdemes előre leegyeztetni. Ha az eladó nem konstruktív, annak rendszerint oka van… Mindazonáltal nem várhatod el, hogy a használt bicaj tökéletes legyen. Lesznek karcok, horzsolások a felületen, amiről egyrészt el kell dönteni, hogy szerkezeti integritás vagy működés szempontjából sarkalatos-e, másrészt, hogy együtt tudsz-e élni a „bibivel”? Tippünk, hogy vigyél magaddal egy tapasztaltabb kerékpáros családtagot, barátot vagy ismerőst a „mustrára”. Több szem többet lát, és így kevésbé leszel kiszolgáltatott.

8k_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

Az átvizsgáláshoz ne csak a szemet, hanem a tapintást is használj! Sok esetben, ami nem látszik, simán kitapintható, például egy felületi egynetlenség vagy hajszálrepedés. Karbon alapanyagnál a lakklepattogzás és az -elszíneződés jelezhet szerkezeti sérülést. Acélváz esetében a rozsda a fő ellenség, amit legkönnyebben az apró furatok, konzolszemek peremén lehet tetten érni. Ellenőrizd továbbá, hogy a nyeregcső mozgatható-e, mert a „berohadt” cső (vagy stucni) megpecsételheti a bicaj sorsát. Nem beszélve arról, hogy az ilyen probléma a karbantartás hiányáról is árulkodik.

9k_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlasAz állapotfelmérést folytasd a két kerék egy nyomvonalon futásával! Ha a kerék megfelelően van beszerelve, de nem lehet egy vonalat húzni a kettővel, akkor a váz vagy villa jó eséllyel görbe. Ez egy korábbi esésre/balesetre utal. A keréknél maradva ellenőrizd, hogy hullámos-e felni fékezőfelülete, hiszen a felnifékes bicaj fékezésnél ilyen esetben ütni fog. Ha tárcsás, akkor a felni hibái jelzik, hogy a bicajnak nehéz élete volt a tulaj alatt, valamint esélyes, hogy Tubeless verzióban már nem fog működni. Ezen felül vizsgáld meg, hogy épek-e a felnin a küllőfuratok, továbbá azok környékét is érdemes végignézni, hajszálrepedést, kidudorodást keresve. Nem utolsósorban tapizd végig a küllőket, hogy egyenletes-e a feszesség!

12_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

A váz elemeinél maradva, fontos, hogy a teló/rugóstag, forgáspontok ne „kotyogjanak”, és a kormánycsapágyban se legyen „játék”. Ezt befékezett állapotban előre-hátra tolással, és a kerék oldalra mozgatásával tudod ellenőrizni. Habár a csapágy beállítható, nem biztos, hogy a játék miatti kopás teljesen kiiktatható lesz. A rugóstag esetében a csavarok megszorítása ritkán gyógyír a problémára. A becsúszószár épségének (lásd karcok hiánya) a következő napirendi pont, majd érdemes a legutolsó szervíz időpontra rákérdezni.

A kormány- és hajtómű-csapágyaknak finoman kell forogni. Ez utóbbit a lánc levételét követően a hajtókar forgatásával lehet ellenőrizni. Viszont a modern PressFit (bepréselt) csapágy esetén csakis a mentpróba mutatja a legfontosabbat, a csendes működést. Amennyiben erős hajtásra pattogó zajt észlelsz, valami gond lesz a csapágyakkal, pedállal, esetleg a kerekekkel. A pedálnál a finom forgás mellett az imbolygást érdemes nézni, mert a hajlott tengely azonnali pedálcserét igényel.

8_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

Mindenképpen vizsgáld meg a hajtáslánc állapotát! Ha a lánckerekek fogai láthatóan kopottak - vagyis a fogak egyik oldala laposabb ívet mutat, mint a másik -, akkor a masina tuti nem „pár száz kilométert futott”. Vigyél magaddal láncnyúlásmérőt, amivel ellenőrizheted a lánc állapotát/kopottságát! A kopott hajtást mihamarabb cserélni kell, és ez nem filléres tétel: a mai modern váltórendszerek esetében akár százezres kiadást jelenthet, ha egyáltalán be lehet szerezni!

A váltóknak könnyedén, pontosan kell működni. Ez nagyobb részt a bowdenrendszer felelőssége, hacsak nem újszerű bicajról van szó, ezeket érdemes lecserélni, mint a használt autón az motorolajt. Szemre ellenőrizd a hátsó váltó állását! Aa láthatóan görbe, a váltón karcok/horzsolás látható, akkor a bicajjal egész biztosan estek. Az eladó ilyenkor hivatkozhat tárolás közben történt sérülésre, ami elképzelhető, de nagyobb horzsolás jellemzően bukással hozható összefüggésbe. Ilyenkor a tartókonzol/-fül is valószínűleg elhajlott, ami újabb beszerzés és cserefaladat.

12k_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

A könnyített (főképp karbonkompozit) kormány nem szereti a kemény kiképzést. Ha a kormány a markolatvégnél amortizált, az korábbi bukást (vagy többet) jelent. Egyéb mély karcok, a fékkar elhajlása is árulkodó. Ha nem egy „túlépített” kormányról van szó, a biztonság szempontjából az ilyen alkatrész cserére szorul. Ezt a kiadást is célszerű bekalkulálni a kialkudott vételárba.

A tárcsafék működését csakis a próbakör során tudod ellenőrizni. Hibalehetőség a fékhatás hiánya, a szivacsos működés és a vibráció. Felnifékek és a bowdenes rendszerek egyszerűbben javíthatók, mint a hidraulikusok, vagyis az esetleges fékproblémák olcsóbban orvosolhatók (pl. fékpofa- vagy bowdencserével). A hidraulikus tárcsafék viszont tüzetesebb átvizsgálást igényel, ha valami nem okés, az alkualap, hiszen egy légtelenítés, folyadék és betétcsere is simán elvihet húszezer forintot.

4k_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

Amire nem érdemes sok energiát pazarolni, az a nyereg, markolat vagy bandázs, hiszen azokat jó eséllyel úgyis cseréled a számodra megfelelőre. Hasonlóképpen a „kotyogós” pedál sem nagy tragédia. Persze egy oldalt kiszakadt nyereg, szétfoszlott markolatvég korábbi esésekről - minimum nem gondos használatról – árulkodik.

Amit a bicajvásárlással kapcsolatban még nem említettünk, az a tájékozottság. Mielőtt elmész megnézni a gépet, modellnév/fényezés alapján járj utána az évjáratnak és az eredeti felszereltségnek. Így látod, hogy milyen alkatrészeket cseréltek rajta, és melyek eredetiek. Amennyiben a lánc és sor még az eredeti, és nem túlzottan kopott, a masina tényleg keveset futott. Ebben az esetben a hirdetésben előszeretettel említett „tárolásból adódó karcok” akár a valóságot tükrözhetik. De a fejlesztéseknek is lehet örülni: egy magasabb színvonalú kerékszett vagy váltó növeli a bicaj értékét az eredetihez képest.

3_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

Amennyiben elfogadhatónak találtad a kerékpár állapotát, és az árban is meg tudtál egyezni az eladóval, a végső döntés előtt ellenőrizd, hogy a bicaj valóban az eladó tulajdonát képezi. Az egyedi azonosító szám hiánya arra utal, hogy azt eltávolították, és ennek többnyire oka van. A felragasztott matrica nem szokott csak úgy leesni. Továbbá érdemes rákérdezni a bicaj előéletére, ha a válasz nem meggyőző, gondold át a vásárlást. Adásvételi szerződés nélkül semmiképpen ne vásárolj másodkézből, mert ezzel bukod az érvényesíthető jótállást (az írásbeli szerződés mind a kereskedőkkel, mind a magánszemélyekkel szemben jótállási követelés érvényesíthetőségének biztosítására alkalmas).

Az áru kétes eredetét illetően szerződéssel a kezedbe sem sokkal jobb a helyzet. Egyik olvasónk hívta rá a figyelmet, hogy a polgári jogban alaptétel, hogy tulajdonjogot csak tulajdonostól lehet szerezni. Ezért az a szomorú igazság, hogy bármilyen dolgot vásárolsz magánszemélytől - függetlenül attól, hogy szóbeli vagy írásbeli adásvételi szerződéssel teszi azt - sajnos a veszély fenáll, hogy az esetleges nem tulajdonostól való szerzés miatt a vevő a vételárat elbukod, ha a tulajdonos azt megtalálja és visszaköveteli. Ez alól egyetlen kivétel van: a "boltból", azaz kereskedőtől vásárol az ember, mivel ilyen esetben automatikusan tulajdonjogot szerez az adott dolog felett akkor is, ha az eladó nem volt tulajdonos. Vagyis egyedül a kereskedőtől történő vásárlás esetén biztos a tulajdonjog megszerzése: magánszemély eladó esetén csak akkor, ha ő valóban tulajdonosa volt az adásvétel tárgyának.

A másik buktató a hamis termék. Nyilvánvalóan ez inkább értékesebb, neves gyártók által készített bicajok esetében fordulhat elő. Emellett az olcsóbb szegmensben jelen van a silány „bontószökevények” felmatricázása. Vagyis jól teszed, ha vásárlás tüzetesen tanulmányozod az adott modell jellemzőit! Érdemes ellenőrizni a karbon kerekeket és egyéb kiegészítőket – lásd a nyereg, nyeregszár, kormány -, ezeknél simán előfordulhat hamisítvány. Nem mindegy, hogy 6000 forintos „aliexpresszes” kormányt veszel, vagy a valódi 60 ezres eredeti csúcsterméket!

6_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

A fentieket összefoglalva, használt bicajvásárlásba akkor fogj bele, ha:

  • értesz hozzá annyira, hogy felismerd az esetleges hibát/hiányosságot,
  • elég jó emberismerő vagy ahhoz, hogy apró jelekből kiszúrd az átverést, megvezetést, elhallgatást,
  • elég közel van hozzád a kiszemelt bicó/alkatrész, hogy kevés idő és pénz befektetéssel személyesen ellenőrizd,
  • meg tudsz egyezni az eladóval, hogy napközben, sürgetésmentesen, jó fényviszonyok között ellenőrizhesd az állapotot,
  • tisztában vagy az adott kerékpár technikai paramétereivel,
  • felismered az „aliexpress-koppintásokat”,
  • képes vagy a megvásárolt bicaj apróbb hiányosságait megjavítani (máskülönben a vételárhoz a szervizkölséget is hozzá kell adni).

Alkatrészek másodkézből

A másodkézből történő alkatrészvásárlás ugyancsak jónéhány előnnyel kecsegtet, azonban hátulütőkkel is számolni kell. A mézesmadzag a relatíve alacsony ár, így magasabb szintű alkatrész vásárolható az adott költségvetésből. Ezen felül a manapság tapasztalható ellátási zavar miatt bizonyos alkatrészek esetében – már ha nem akarsz hetekig-hónapokig várni – a használt piac az egyetlen járható út. Egyéb motiváló tényező a manapság ritka, a kereskedelemben nem, vagy csak nehezen elérhető pótalkatrészek beszerzése. 0_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlasA nehézségek, potenciális buktatók listája a fentinél lényegesen hosszabb. Kezdjük ott, hogy a kerékpáripari szabványok kavalkádja miatt a kompatibilis alkatrész kiválasztása nem egyszerű. Gondoljuk itt a megfelelő kormánycsapágyra az adott vázhoz és villához, továbbá a megfelelő középcsapágy vagy hajtómű beszerzése sem gyerekjáték, továbbá a váltórendszerek kompatibilitása is megér egy misét. (A fenti linkek a témában megjent Bikepro szakcikkre utalnak.) Itt a szakkereskedés nagy előnyt jelent, ott jó eséllyel a megfelelő alkatrészt kapod, ha mégsem, akkor a tévedés egyszerűen orvosolható.Az sem előny, hogy a megvásárolni kívánt alkatrészt nemigen lehet kipróbálni. A váltó vagy a fék működése jellemzően felszerelve ellenőrizhető, „tapizva” aligha. A kereket pögetheted a kezedben (a csapágy állapota így talán ellenőrizhető), ellenben a centrír csakis a kerékpárba beszerelve vizsgálható meg. Első blikkre egy patentpedálról is nehéz megmondani hogyan „szuperál”, mennyire kopott a mechanika, intenzív hajtásra kattog-e?

A bicajalkatrészeknél az eladóval történő kommunikáció szó szerint döntő szerepet kap. Érdemes kideríteni, hogy mi az alkatrész előélete, miért vált feleslegessé, le lett cserélve egy magasabb szintűre, rossz esetben valami gond volt vele. Az alsó-középkategóriás cuccok kevesebb rizikót hordoznak, hiszen valószínűbb, hogy ezeket tényleg „tuning” okán szerelték le, valamint az anyagi kockázat is kisebb. A futott kilométerek száma a látottak alapján többé-kevésbé megsaccolható, de hogy mi más történt eközben, az nem igazán. Vagyis tényleg az eladóra vagy hagyatkozva. Az általánosságok után jöjjön egy „alkatrész-kisokos”, azaz melyiknél mire érdemes figyelni!

10k_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlasHajtómű

Mindenekelőtt tájékozódj a kompatibilitásról, a tengelyméret és a karkialakítás, a tervezett felhasználás, a pedáltávolság passzol-e a megcélzott kerékpárba. Típusszámok és a gyártók által kiadott kompatibilitás-táblázatok ilyenkor jól jönnek. Erről szakcikk is született, amit itt olvashatsz, valamint a középcsapágyakkal külön is foglalkoztunk. Ezen felül a természetesen az első lánctányérok száma és a karhossz ugyancsak szűkítik a kört. Ha mindez stimmel, akkor szemrevételezésékor a lánckerekek állapota a legfontosabb, mivel ezek pótlása sok esetben költségesebb, mint maga a hajtómű. A fogak aszimmetrikus kopása vagy a tűhegyes végek esetén állj el az üzlettől! Ezen felül számos hajtómű egyedi lánckereket igényel. Ilyenkor még a félig kopott állapot is lehet kizáró ok, hiszen az új lánckerék nagyon drága lesz. Végezetül az állapot meghatározásához ne annyira a karon található egyértelmű horzsolásokat nézd, hanem a végeket: ha a hajtásoldali kar sokszor meg lett ütve, a lánckerekek jó eséllyel nem futnak koncentrikusan. Talán nem hülyeség egy tartalék csapágyat magaddal vinni, arra ráhúzni a kart, majd megpörgetni. A lánckeréknek nem szabad „kacsázni”.

4_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

Első és hátsó váltó

Az első váltó esetében ugyancsak a kompatibilitás a vízválasztó: a felfogatásnak a vázzal, a terelőkialakításnak a fokozatszámmal, az első lánckerekek számával és fogszámával is egyezni kell. Ez nem kevés szűrő, például a meghirdetett első váltók döntő része de facto nem a Te bicajodba való. Ha valóban stimmel, az állapotellenőrzés a terelő kopottságát, valamint a forgáspontok játékát takarja – ez utóbbihoz a terelőt a bilincshez képest kell csavaró irányba ráncigálni. Ha a mechanika nemcsak a rugó ellenében mozog, akkor már nem biztosít hajszálpontos működést.

11_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

A hátsó váltó esetében a kompatibilitást az erről készült szakcikkek alapján kell meghatározni, ami itt és itt olvasható. Az állapotellenőrzés a „külsérelmi” nyomokkal kezdődik: ha a váltó le van horzsolva, akkor a bicajjal estek, és jó eséllyel már nem egyenes, működése valószínűleg kompromittált. Ha nincs rajta horzsolás vagy karc, akkor is érdemes hátulról rápillantani, hogy a rögzítőcsavar felfekvő felülete, a felső kanálforgáspont és a kanál mind egy síkban van-e? A görgők se legyenek kopottak, mert az sokezer kilométerről tanúskodik.

13_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas


Lánc és lánckeréksor

Mindkettő kopóalkatrész, és az állapot – vagyis a futott kilométerek - meghatározása sem mindig egyszerű. Jobb új sort láncot felrakni a bringára, és csakis a rendkívül kedvező ár vagy a beszerzés nehézsége indokolhatja a használt hajtáslánc-beszerzést és felszerelést. Ebben az esetben – minthogy ezek az alkatrészek egymást koptatják - együtt használt, összekopott „párost” érdemes beszerezni. Máskülönben jó eséllyel a lánc ugrik a sor valamely lánckerekén. Beszerzéskor ügyelj a fokozatszám és az áttételi arányok, a váltórendszerrel és a kerékszettel való kompatibilitás megőrzésére, amelyhez a láncokkal, a sorokkal és a kazettaszabványokkal foglalkozó szakcikkünk mutat irányt.

2_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

Felnifék

Itt alig van buktató: országúti fékeknél mozgasd meg a mechanikát, ha nem tapasztalsz akadozást, nyikorgást, akkor a fék rendben van. A rugók ne legyenek rozsdásak, a fékpofában legyen némi élet, bár ezek cseréje sem túl költséges. V-fékeknél ugyancsak a rozsdamentesség a fő elvárás.

5k_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

Hidraulikus tárcsafék

A működését sajnos csakis a próbakör során tudod ellenőrizni. Talán érdemes hozzátenni, hogy a fékkart csak akkor húzd be egy nem felszerelt fékszetten, ha a betétek közt gyári távtartó van. Perszer ez sem árul el sokat a működésről, talán a szivacsosság érződik, de más nem. Azért nézd meg, hogy behúzáskor nincs-e olajszivárgás, de ehhez is rendszerint hő kell, ami ugyebár használat nélkül nem adatott. A betétekben legyen még élet, de ajánlatos új betétszettel indítani a használatot, hiszen az garantáltan nem szennyezett. Jó tudni, hogy a használt „hidrós” rendszer többnyire lutri, vagyis vegyél inkább alacsonyabb színvonalú újat garanciával! A fékekről egyébként szakcikk is született, ami itt olvasható.

2k_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

Kerék és gumikülső

Az új kerékszettek és gumik ára meglepően magas, így a használt alternatíva kecsegtető. Tudni kell, hogy az új bicajok az alkalmazott technológiához viszonyítva nem túl magas színvonalú kerekekkel kerülnek a vásárlókhoz, így sok kerékpártulajdonos általában itt kezdik a fejlesztést. Vagyis bőven van alsó-középkategóriás használt kerék a piacon, ráadásul részük egész jó állapotban van. A gumik esetében ugyancsak megfigyelhető a gyártók spórolása, és az ebből fakadó „tuningkényszer”. Dacára az utóbbi a szó szoros értelmében kopóalkatrész, és a benne maradt élettartamot nem könnyű meghatározni.

1k_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

Legyen kőbe vésve: hacsak nem új kerékpárból bontott, a kereket és a gumit az új ár töredékéért érdemes venni. A felnifékes kerék esetében nézd a fékfelület állapotát, általában a küllők környékén a felnifuratokban fellépő esetleges hajszálrepedéseket és a csapágyak finom forgását. Ezekből vonhatsz le következtettetéseket a korábbi terhelésre és futott kilométerekre. Természetesen a megvásárolni kívánt kerék fusson koncentrikusan, amit praktikusan egy vázszettben ellenőrizhető. Habár az eladó mondhatja a kisebb „nyolcasra”, hogy kicentrírozható, ez nem minden gyári kerékre igaz. Végezetül a gumi állapotára a mintázat kopásából lehet következtetni, az oldalfalon pedig nem legyen repedés, mivel úgy még ép futófelülettel sem érdemes használni.

13k_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

Kormány és stucni

A biztonság szempontjából kritikus alkatrészről van szó, vagyis másodkézből csak óvatosan! Ha mégis erre az útra lépsz, a vázhoz hasonlóan tüzetes átvizsgálás ajánlott, figyelve a hajszálrepedésekre, karbon esetében az elszíneződésre és lakkhibára, ami delaminációra utalhat. A horzsolások egyértelműen mutatják, hogy a kormányzás kapott hideget-meleget: az ilyentől óvakodj!


Nyereg és nyeregcső

A nyeregrésznél van értelme használtban gondolkodni, tekintve, hogy az új nyergek nagyon drágák, ezeket sokan cserélgetik, így a használtpiacon nagy a felhozatal. Amiból sok van, az rendszerint relatíve olcsó. Persze te sem lehetsz biztos abban, hogy a kiszemelt nyereg a számodra megfelelő, így a drága bolti helyett tehetsz próbát „kegyvesztettekkel”. A nyeregcső sem rejt túl nagy kockázatot: átmérőben, hosszban passzoljon, továbbá a fejkialakítás (hátra nyúlás) lehet még potenciális szempont. Mind a nyereg, mind a cső esetében érdemes többé-kevésbé sérülésmentest venni: a nagyobb horzsolás, szakadás árulkodó a tekintetben, hogy a pálcákkal is baj lehet. A nyergek kényelméről több szakcikk született, amit itt, itt és itt olvashatsz, és a csövek által nyújtott kényelem is volt már terítéken.

35_pedal

Pedál

A pedál a normális használat során is rendszerint sok felületi sérülést szenved. Így a külcsín nem kizáró tényező, de mondjuk a görbe tengely - amit sima megforgatással lehet ellenőrizni - már igen. Patentpedálnál a dokkoló mechanika kopottságára is figyelni kell: ha billeg rajtra a cipő, akkor már valószínűleg túl van hasznos élettartamán. Az alábbi cikkben mindent elmagyarázunk!

7k_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

Egyéb kiegészítő

Másodkézből származó sárvédő, csomagtartó és egyéb apróságok megvétele nem rejt jelentős kockázatot: részben mert egyébként sem drága alkatrészek, másrészt a kerékméret és a gumiszélesség ismeretében nehéz nagyon „benézni”. A sárvédőt azért érdemes megvizsgálni, elsősorban repedések után kutatva. Persze boltban nagyobb a választék, és ott valószínűleg találsz jobban dizájnba illőt is. Használt markolat vagy bandázs beszerzése higiéniai és esztétikai okokból nem „kézenfekvő”, hasonlóképpen a meghirdetett kerékpáros ruházat és cipő is ingoványos talaj. Ezeknél a méret és stílus kiválasztása, valamint a személyes próba szükségessége ugyancsak kérdésessé teszi a másodkézből történő beszerzés létjogosultságát.


Mit érdemes használtan venni?

A fentiekből kirajzolódik, hogy bizonyos kerékpártípusok és alkatrészek jobban adják magukat a használtpiaci kereskedelemre, mint mások. Alacsony kockázat mellett egyszerű technikát alkalmazó, nem túl „kapós” bicajok az alkatrészek közül a felnifékek, a nyergek, a nyeregcsövek, a pedálok, talán a kerékszettek és a hajtóművek vásárlása ajánlott, ezzel szemben ebike-ok, „csillivilli” karbon össztelós montik, kormányok vagy hidraulikus tárcsafékek kevésbé. A kettő közötti szürke zóna az, ahol minkét oldalról szólnak érvek. Egy tapasztalt, a technikát jól ismerő, a szerelésben is otthonosan mozgó bicajos bevállalhat egy magasabb színvonalú használt karbon országútit vagy teleszkópos montit, releváns szakcikkeinket elolvasva esetleg váltórendszerrel is próbálkozhat, de a csalódás esélye még így is nagyobb.

11k_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

A fenti általánosságokon túl van néhány tippünk, amit szívesen megosztunk. Az egyik, hogy szembe menni a trendekkel többnyire kifizetődő. Amikor mindenki gravel kerékpárt keres, a használtpiacon ne ilyet keress, hanem más, éppen kevésbé trendi típust. Például a gravel berobbanásával a cyclocross és „sima” cross valamelyest kiment a divatból, így azonos technikai színvonalon áruk lényegesen alacsonyabb. Mindazonáltal használati értékük – legalábbis hazai viszonylatban – alig különbözik. Persze egy régebbi országúti vagy túrakerékpár bőséges gumiférőhellyel is szóba jöhet, ezek többféle felhasználást tesznek lehetővé, akár a trendi gravel.

A montik világában a kerékméret lett divatkérdés: például egy 26”-os MTB a divatos 29er töredékéért kapható, habár a legtöbb (hazai) terepkörnyezetben a kerékátmérő az élményt alig befolyásolja. A sor természetesen még folytatható: amikor egy fixi drágább, mint egy váltós használt, akkor érdemes átalakításban is gondolkodni, és egy régebbi felfüggesztéstechnikával és vázgeometriával sem vallunk szégyent a legtöbb honi ösvényen!

10_hasznalt_kerekpar_alkatresz_vasarlas

Az alkatrészeknél hasonlóképp a trenddel szembe fordulás eredményezhet jobb vételt a használtpiacon. Például filléres cucc a négyszögtengelyes hajtómű és a klasszikus Look Delta (rendszerű) pedál, pedig a legtöbb helyzetben majdnem olyan jól ellátják feladatukat, mint a korszerű alternatívák. Ha kétségeid lennének ezek – valamint a fent emlegetett régebbi bicajok – alkatrészellátásával kapcsolatban, megnyugtatunk, hogy nálunk gond nélkül beszerezhető 26"-os kerék és gumi, akár ehhez való teló, négyszögtengelyes középrész, korábbi rendszerű első lánctányér vagy éppen Delta stopli.

A trenddel szembe menni, a reklámokban sulykolt felszereléssel szemben alternatívát keresni sok esetben nem maradiság, hanem ésszerűség. Ha ilyen szemlélettel nézel a világra, akkor a jelen cikk valószínűleg zene füleidnek. Ha ismersz hasonlóan gondolkodókat, az itt felsorolt tanácsokat és praktikákat add tovább, praktikusan Facebook-on vagy egyéb közösségi platformon!

Árukereső.hu