Kezdjük a fontosabbal, a bowdenházak végét lezáró kupakkal. Méret tekintetében csak két verzió van, 4 mm-es váltóbowdenhez való, vagy 5 mm-es fékbowdenhez való. Ezek az átmérők a bowdenszál külső átmérőjére, és a kupak belső átmérőjére értendők. A csőrös kupakok nem különböznek e tekintetben, ezekből is van fékbowdenhez és váltóbowdenhez való is. Mindegyik kupak külső átmérője 5,3-5,7 mm közé esik. A vázak bowdenvezető szemeinek furata 6 – 6,5 mm festék rétegvastagságtól függően.
A bowdenház kupakoknak 3 típusa van. Ezek nem is annyira teljesítményben, inkább funkcióban különböznek egymástól. Kérdezheted, hogy mit jelent egy filléres kupaknál a „teljesítmény”?
A kupakoknak két feladata van. A legfontosabb a tartás, és a támasz. Kellően erősnek kell lenniük ahhoz, hogy erős fékezéskor stabilan, és torzulás nélkül megtámasszák a fékbowdenházat a slottos vezetőszemben. A végükön nagy felületi nyomást kapnak, és nem szabad ettől megvetemedniük.
A második - opcionális - feladatuk a víz / kosz védelem, és tömítés.
FONTOS: A könnyed, lágy működés, és a jó tömítettség egymást -szinte- kizáró tényezők. A legfinomabb bowdenmozgást, váltást, és a legnagyobb fékerőt a totál tömítetlen kupakokkal lehet elérni. Ha nincs plusz súrlódás, akkor ugye nem lassítja semmi a bowdenszál mozgását és sebességét. Legalábbis mindaddig, amíg totál el nem koszolódik a rendszer. Viszont a legtöbb kerékpáros nem sarazik rendszeresen, nem koszol, így náluk nem igazán van szükség a bowdenházak extra tömítésére. Egyszerűen nem használnák ki ezt a funkciót. Nekik tökéletesen elegendő a sima tömítetlen bowdenház kupak, sőt ez nyújtja nekik a legnagyobb teljesítményt. Ha 2-3 év alatt elkoszolódik, nem gond, le kell cserélni egyben az egészet. A tömítéssel ellátott kupak mindig lassít némiképp a rendszeren, de ezek kiküszöböléséről majd később lesz szó.
A legegyszerűbbek a normál fém kupakok :
A fém kupak a fékbowdenhez, a műanyag a váltóbowdenekhez való. Fém kupakból van többféle szín verzió, melyet hozzá tudsz igazítani a bowdenházad, vagy a bicajod színéhez. Ilyeneket láthatsz e cikk nyitóképén. Ha ezek közül a legjobb teljesítményút keresed, akkor azt az alábbi képen látod. Ez a kis kívül-belül peremes kupak egyértelműen a kedvencünk. A külső perem miatt nagyon könnyű felhúzni a bowdenházra, a belső pereme pedig extra stabilitást és megtámasztást nyújt a fékbowdennek, és képes a hosszanti szálas fékbowdenházak végeiben a szálakat összetartani. Ezt a belső peremmel NEM ellátott kupakok sajnos nem tudják elmondani magukról.
Műanyag kupakok:
Az egyszerűbb műanyag kupakok a 4 mm-es váltóbowdenházakhoz valók. Nincs rajtuk különösen nagy terhelés, így bőségesen elegendő műanyagból készíteni őket. Nem kell félni tőlük, teljesen jól működnek. Van belőlük normál és csőrös verzió is. Ez utóbbival tudod szigeteltté tenni a bowdenezésedet. Az 5 mm-es műanyag kupak hosszanti szálas bowdenházhoz való, de CSAK váltós használatra.
Tömített és speciális kupakok:
Lehet kapni tömített bowdenház kupakokat is, melyek vége dupla falú és van egy kis gumigyűrű a végükben. Ennek feladata a bowdenszálra szorulva kint tartani a nedvességet és a koszt. Meg kell hogy mondjuk, mi utáljuk ezeket a tömített kupakokat. Leginkább azért mert ha NEM komplett felső kategóriás bowdenszettben veszed őket, akkor rendszerint túl szorosak. De annyira, hogy totál lassú és szivacsos érzés lesz tőlük a váltás, és a fékérzet is. A koszt kint tartják, de közben végig sz.rul működnek…. Még teflonos, és kent bowdenszállal sem igazán jók, de ha nem teflonos, nem köszörült, és nem kent a bowdenszál, akkor egyenesen használhatatlanok. Igazán jó tömített kupakot csak a Jagwire, vagy a Shimano top szettjeihez kaphatsz, ahol a kupakok tömítéseinek szorosságát hozzá igazítják a bowdenszál vastagságához.
Csőrös bowdenházvég kupakok:
Méltatlanul ritkán használt kupak fajta, pedig igazából ezzel lehet megvalósítani a tömítettséget és a könnyed bowdenszál mozgást. A működésük alapja, hogy labirint rendszerű tömítést nyújtanak, tehát nincs szorosan érintkező felület, hanem helyette a kosznak, hosszú, változatos utat kell(ene) bejárnia ha át akar jutni ezen a tömítésen.
A csőrös kupak önmagában is elég jól véd, már az 10-15 mm-es csőrnek is van hatása, a 25-30 mm-esnek meg főleg. Ez utóbbihoz lehet kapni egy kis gumi toldatot, amivel szinte totál zárttá lehet tenni a rendszert. Úgy működik, hogy a gumiharang hegyes vége szorosan rögzül a bowdenszálon, a másik peremes vége pedig a csőrös kupak csőrén csúszik fel-le a váltás során. Brutál jól működik, és szinte teljesen kizárja a koszt.
Bowdenszál kupakok:
Ezek egyáltalán nem befolyásolják a váltás és a fék teljesítményt, max design szerepük van, persze azon felül, hogy nem hagyják szétrojtolódni a bowdenszál végeket. Van belőlük egyszer használatos, és cserélhető is, ez utóbbit mi némileg túlzásnak érezzük… :-)
Minden esetben alumíniumból vannak, gyakran szép eloxált színekben. 3 méret érhető el, 1,6 – 2 – 2,4 mm-es belső átmérővel. Igazából tök mindegy hogy melyiket veszed, mert az 1,7-es is simán rámegy a vastagabb 1,6-os fékbowdenszálra. Mi használni a 2,4-est szeretjük leginkább, mert ez rároppantáskor jó szorosan körülveszi a bowdenszálat. Mivel nagyobb a felülete, könnyebb ráfogni egy esetleges bowdenszál megfeszítéskor, utánállításkor.
A bowdenszál kupakok rászorítását legegyszerűbb egy profi bowdenvágó fogóra bízni. A jobbakon van erre, és a bowdenház torzulások visszaállítására szolgáló felület.
A bowdenkupak a bowdenezésnek csak az egyik összetevője. Ugyanilyen fontos a bowdenházak és a bowdenszálak szerepe, és egy kulcsfontosságú tényező, a megfelelő bowdenház hosszak. Mindezeket külön cikkekben találod.
Kínálatunkban a:
- A bowdenszetteket pedig itt találod!
Ha hasznosnak találtad e cikkünket, ne felejtsd el Like-olni vagy megosztani a Facebook-on!