A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Új kerékpárkategóriák a piacon

Németh Balázs, Ardó Tamás
2024. 02. 22. 00:00:00
Új kerékpárkategóriák a piacon
A kerékpárok felhasználás és technikai színvonal alapján kerülnek meghatározott kategóriákba. Van elsődleges besorolás, utána azon belül egy újabb felosztás. Elsődleges az MTB, országúti, trekking, BMX, E-bike, gyermek… a „montik” esetében másodlagos kategória a cross country, a trail, az enduro és így tovább. Az új elsődleges csoport megjelenése igen ritka. Ilyen volt a BMX az 1970-es években, majd a 90-es évek elején az MTB, végül az elektromos hajtás úgy egy évtizeddel ezelőtt. Ezzel szemben a másodlagos kategóriafelosztás a kerékpározási szokások alakulásának és a technikafejlődésnek köszönhetően folyamatos változásban van…

Cikkünk röviden összefoglalja a mostanában lezajlott kategória változásokat, elmagyarázza a mozgatórugókat, az igényt, a lehetőségeket, továbbá ezek létjogosultságát. Bizony nem most foglalkozunk először a fogalomkörökkel: korábban összefoglaltuk az egyes kategóriák ismérveit, kezdve a MTB típusokkal, az országútikon, a gravel és a trekkingeken át egyészen a kor szelleméhez legjobban passzoló elektromos bringákig. A legújabb MTB trendekről pedig egy külön cikk született.

5_uj_kerekpar_kategoriak

Az 1980-as évek végén berobban MTB szegmens a gyors fejlődésnek köszönhetően számos kategóriaváltást élt meg. Elsősorban a felhasználás határozza meg a szegmesen belüli besorolást, amiben szerepet játszik a tapasztalat és a kerékpárkezelés-készség. Emellett a kerékpártechnika-színvonal is meghatározó, hiszen viszontagságos terepviszonyok közt helyt álló masinát egyetlen gyártó sem képes piacra dobni kedvező árszinten.

A kezdetekben a felosztás a versenykiírást követte. Azaz volt az állóképességi sporthoz tartozó cross country (XC), a leggyorsabb „lejtőzést” célzó downhill (DH), valamint a technikai tudást előtérbe helyező (dual) szlalom és a triál. Emellett létezett egy amatőr MTB kerékpártípus, amely hobbi célra és túrázásra volt alkalmas. A kerékpárok felépítése, rugózása és alkatrészválasztása mind a megcélzott felhasználás szerint alakult.

11_uj_kerekpar_kategoriak

Az ezredfordulóra további kategóriák születtek, mint például a freeride, amely meredek ereszkedésekre és elképesztő ugratásokra lett kitalálva, valamint a dirt jump, amely az ugratások begyakorlását tette lehetővé városi környezetben. Ezzel párhuzamosan korábban népszerű kategóriák elhalványultak, ahogy a versenysport más irányt vett. A 2000-es években a hobbi kategória is több irányba indult el: létrejött a cross country amatőr válfaja, a maraton, ezen felül pusztán kedvtelésből történő „örömbicajozásra” pedig az all mountain.

Az MTB szegmens a legtöbb bicajosnak egyáltalán nem a versenysportról szól, mindemellett a kategóriafelosztás többé-kevésbé azt követi...

2_uj_kerekpar_kategoriak

A fentiekből kirajzolódik, hogy lényegesen több MTB szegmens volt jelen a 2000-es évek végén, mint a korai érában. Viszont a 2008-as gazdasági világválsággal egyidőben elindult egy átrendeződés, amely kigyomlálta a redundáns kategóriákat. A versenysportban is tapasztalható volt a trend, kiegészítve az extrémitás felé történő elmozdulással. A cross country (XC) nemcsak magába olvasztotta a korábbi maraton szakágat, hanem kerékpárirányítás terén is sokat nehezedett, azaz ma már köszönő viszonyban sincs az egykori XC szakággal. Rendkívüli készség szükséges az épített akadályok leküzdéséhez: míg egykoron jellemzően az állóképeség dominált. Ennek megfelelően az XC bicajok manapság lényegesen nagyobb 29 col kerékméretet és elől-hátul kerékfelfüggesztést kapnak, 100-120mm rugóúttal, és mér megjelentek a kifejezetten lejtmenetre hangolt változatok (downcountry) gépek 130mm rugóúttal és még ballonosabb kerekekkel.

13_uj_kerekpar_kategoriak

A downhill és a freeride először összenőtt, majd kialakult egy még népszerűbb válfaj, az enduro, amely a szélsebes lejtmenetek mellett immár a rövidebb emelkedők leküzdését is megköveteli. Az enduro hobbi változata a trail, amely az egyesíti összes köztes „össztelós” kategóriát. A legtöbben a trail bringákat épített, mesterséges akadályokkal tarkított „élménypályán” használják. Ezek jellemzően 150, az enduro gépek pedig 170mm rugóutat kínálnak, és a mi még fontosabb, a vázgeometria is az extrémebb terep igényei szerint módosul.

Végezetül jegyezzük meg, hogy óriási fejlődés ment végbe a vázkialakításában, a felfüggesztéstechnikában, a vázgeometriában, az alkatrészek és a kiegészítők minőségében. És ez nemcsak a csúcskategóriában tapasztalható, hanem már belépőszinten is. A mai MTB bicajok bármelyik felsorolt kategóriában számottevően nagyobb élményt tesznek lehetővé, mint bármely korábbi típus.


2_uj_kerekpar_kategoriak

Országúti kategóriák

Az MTB bicaj terepre született, de az országúti kategória határai – a neve ellenére - már nem ilyen egyértelműek. Szerintünk ide tartozik az összes típus, amely előre, majd visszahajlított „koskormánnyal” szerelt, ideértve a manapság trendi gravel és a cyclocross bringákat, ellenben kihagyva a pályakerékpárt. Ez utóbbi és a triatlon- és az időfutam-kerékpár szerintünk külön műfaj, ami jobbára csakis versenyhelyzetben kap értelmet.

A mai országúti kerékpár őse az egykori írd és mondd „versenykerékpár”, amely mára számos eltérő típusváltozatra tagolódott, és döntő hányada teljesen elkanyarodott az eredeti célkitűzéstől. Azaz egyáltalán nem a versenysport igényei szerint készül, hanem különböző szabadidős tevékenységekhez. Ráadásul a szegmensbe tartozó bicajok közül néhánnyal már nemcsak aszfalton, hanem terepen is lehet hajtani. A technika szempontjából is sokat fejlődött az országúti kerékpár: manapság a hidraulikus tárcsafék és az elektronikus váltás a közép-árkategóriában is terjed, ezen felül megjelent az elektromotor-segédhajtással rendelkező országútik első generációja.

Aki versenyez, annak érdemes a speciálisan versenyzőknek tervezett modellek közül választani...

14_uj_kerekpar_kategoriak

Egy bizonyos átfedés mindig van a felhasználás terén, hiszen a teljesítménytúrázó bicajos is olykor elmegy csoportos edzésre, ahol tartani kell a tempót. Először is tisztázni kell azt, hogy valóban mire van szükség. Aki nem vagy olykor-olykor vesz részt versenyeken vagy versenyként megrendezett teljesítménytúrákon, annak az aerodinamikára vagy tömegre kihegyezett gépek nemcsak feleslegesek, hanem bizonyos értelemben korlátozók is.

A teljesítményre kihegyezett iránnyal mindenképpen vigyázni kell. Hacsak nem vagy leigazolt, feltörekvő versenyző, kevés örömöd lesz egy ilyen csúcsra járatott, végletekig specializált országútival. Tény, hogy ilyen bicajokon nyerik a nagy versenyeket, de Te nem rendelkezel se erejükkel, se hajlékonyságukkal, és valószínűleg nem vagy olyan elszánt, célratörő, mint akik profi szinten űzik a sportot. Sem az utolsó grammok lefaragása, sem a légellenállás minimalizálása nem fog jelentősen hozzájárulni az általad átélt bicajos élményhez. Meglehet, hogy a kényelmetlen testhelyzet és a rideg váz pont a kívánttól ellenkező eredménnyel jár.

Ha csak kedvtelésből tekersz, testedzésre használod a bringát, nem versenyzel, akkor felesleges a teljesítményt hajszolni: célszerűbb a kényelem szempontjából keresni bringát...

6_uj_kerekpar_kategoriak

A nem teljesítmény-centrikus országúti kerékpárok új távlatokat nyitnak mindenki számára. Ma már minőségi, csúcsfejlesztéseket alkalmazó kényelmes bringák állnak rendelkezésre, és már csak az a kérdés, hogy mennyire ragaszkodsz az aszfalthoz? A sima gumikkal szerelt „endurance” országútik közutakra optimalizáltak, a manapság futótűzként terjedő „gravel” típusú bringák a murvás és döngölt földutakon is jól helytállnak.

Az „endurace” vagy más néven „komfort” kategóriába azokat a hajlított kormányos aszfaltra tervezett bringákat soroljuk, amelyek nem feltételezik a versenyszerű használatot, sokkal inkább a szabadidő-sportolás támasztotta követelményeknek szerint készülnek. Az „endurance” országútik több jellemző tulajdonsága szolgálja a bicajos kényelmét, elősegítve, hogy minél tovább maradhasson fájdalom/kellemetlenség nélkül a nyeregben, valamint biztonságosabb legyen számára a kerékpározás

Fent egy endurance-ra hangolt modell, lent ugyanattól a gyártótól egy teljesítménycentrikusabb...

16_uj_kerekpar_kategoriak

Mitől „komfort” egy országúti kerékpár? A vázgeometria és a kialakítás meghatározó e téren. Adott méretben egy klasszikus versenybringához viszonyítva rövidebb a felsőcső és az ülőcső, magasabb fejcső, és laposabb a villaszög, ezen felül hosszabb a láncvilla. Az alacsonyabbra csatlakozó rugalmasabb támvillák, kisebb átmérőjű (jellemzően 27,2mm) nyeregszár, valamint ballonosabb gumik fogadása mind a kényelmet és a biztosabb, kiszámíthatóbb irányítást hivatott fokozni. Végül szélesebb az áttételtartomány is, és könnyebben hajtható áttételek közül válogathatsz. Ennek megfelelően a komfortországútikat elöl szinte kizárólag kompakt hajtóművekkel, 50-34-es lánctányérokkal szerelik. Az „endurance” bringák sok esetben túra-kiegészítőket, sárvédőt fogadnak, így ha bármikor szükség lenne rájuk, fel lehet szerelni, vagyis egy- vagy párnapos túrákra, téli edzésekre is simán használhatod, nem úgy, mint egy vérbeli versenykerékpárt.

Alábbi képeken egy korszerű cyclocross majd egy gravel bringa...

1_uj_kerekpar_kategoriak


16_uj_kerekpar_kategoriak

Korábban is létezett koskormányos, terephasználatra is alkalmas típus cyclocross néven, de azok elsősorban épített pályákra készülnek, a futást igénylő szakaszokhoz a gyors vállra vétellel, az extrém szűk kanyarokhoz magas középcsapággyal. Vagyis a cyclocross gép számos tulajdonsággal rendelkezik, ami köznapi használatban nem életszerű.

A gravel kategória az endurance országúti bringák terepre is használható változata. Pontosan arra találták, hogy a bicajos ne legyen az országúthoz kötve, hanem akár földutakon vagy erdőgazdasági utakon is kényelmesen kerékpározzon. És ha történetesen elfogy az aszfalt, semmi gond: a visszafordulás helyett mehetsz egyenesen tovább. Emellett a gravel bringa csomagos túrákra is alkalmasak, megtalálható rajtuk minden konzol, ami ehhez szükséges, és ez a vázgeometriában is tükröződik. Ebben a tekintetben a gravel minden más koskormányost „leköröz”: se a cyclocross, se az endurance bringa nem képes túrakerékpár szerepet betölteni.

Fitness országútik továbbra is kaphatók, de ezek se terepre, se túrázásra, se általános közlekedésre, se versenyzlésre nem alkalmasak...

15_uj_kerekpar_kategoriak

Egy további változat az országútra szánt kerékpártípusból az ún. fitness, amely lényegében egy nem túl cizellált, általános endurance országúti kerékpár egyenes kormánnyal és annak megfelelő kezelőszervekkel. Korábban patkó és V-fékes változat egyaránt előfordult, ma már a piacon kapaható fitness bicajok döntő része hidraulikus tárcsaféket kap. Ez a típus azoknak való, akik kényelmesebb testhelyzetben szeretnének aszfalton tekerni, de nem akarják feladni a keskeny gumik gyorsaságát és a kerékpár agilis irányítását. Cél tehát elsősorban a testedzés, de nem vázra hasaló pozícióban. Csomagok nem szállíthatók egy ilyen kerékpáron, és a kényelem is korlátozott, így a fitnessbicaj túrázásra, mindennapi közlekedésre nem ideális. Ezekre az igényekre az alábbi szegmens ad választ…


17_uj_kerekpar_kategoriak

Trekking-jellegű túrakerékpárok

A túrakerékpár valójában az általános egysebességes „parasztbicikli” túrázásra kihegyezett, csomagok cipelésére alkalmas, a változatos terepviszonyokat leküzdeni képes változata. Egészen az 1990-es évekig egyetlen válfaja létezett, majd elsősorban európai igényekre megjelentek a korszerűbb, a komfortot előtérbe helyező, rugós villával és nyeregcsővel ellátott, egyenes vagy enyhén ívelő kormányos típusok is. Minden más paraméter maradt, beleértve a 28”-os (ETRTO 622 kerékméretet és a könnyen uralható vázgeometriát. Ezt a kategóriát nevezzük trekking kerékpárnak.

Az MTB szegmens sikerein felbuzdulva az ezredfordulón megjelent a trekking terephasználatra is alkalmas változata, vagyis a cross kerékpár. A megnevezésből is kiolvasható, hogy a cross kerékpár „keresztezi” az aszfaltos és terepen történő tekerést, univerzális, vagyis bármilyen célra használható. Kényelmes testhelyzetet tesz lehetővé akárcsak a trekking bicaj. Bár mostanában az egekig ér a gravel divathullám, a legtöbb bringás túrázáshoz cross kerékpárral jobban jár, ráadásul ezek ára is kedvezőbb.

22_uj_kerekpar_kategoriak

A többnyire alumínium váz komfortját a legtöbb cross kerékpáron első teleszkóp fokozza, ami ebben a kategóriában általában nem túl drága konstrukció. Közepes árfekvéstől felfelé a lockout (a villa mozgását záró) kar sem hiányzik. Sok modell egyaránt kapható férfi és női változatban, többé-kevésbé azonos felszereltséggel. A kerekek egyöntetűen 622-es méretűek, a gumi „ballonossága” 38-48 mm. Egy cross kerékpár esetében igazából a gumiválasztás dönti el, hogy inkább aszfaltos túrákra, sportolásra, vagy könnyű terepen használható hatékonyabban. Vannak terepmintával ellátott cross gumik is, de legjellemzőbb a középen sima „futóél”.

A cross bringákat az utóbbi években már jobbára tárcsafékekkel szerelik, és ilyenből a hidraulikust érdemes választani. Az olcsóbb mechanikus tárcsafék kerülendő, azoknál egy régebbi V-fék konstrukció is előnyösebb. Fontos továbbá a széles áttételtartomány: a cross és trekking bicajoknál továbbra is gyakori a tripla tányéros hajtómű, így mindig a terepnek megfelelő fokozat áll rendelkezésre. A cross és trekking majdnem azonos vázgeometriát és formavilágot kap. A legfőbb különbség a felszereltségben rejlik: a trekkingeken sárvédő, világítás, dinamó, kitámasztó stb. található, míg a cross gépek ezeket nélkülözik, letisztultabbak, sportosabbak. A rögzítési lehetőségek azonban általában adottak, vagyis a legtöbb cross kerékpárt utólag elláthatjuk túra- vagy városi felszereléssel. Pont ezért alapáruk is kicsit kedvezőbb a trekkingeknél.

Majd' minden modellnek létezik ejtett felsőcsöves változata...

18_uj_kerekpar_kategoriakAz utóbbiak ezzel szemben terepen kevésbé mozognak otthonosan, cserében a cross gépeknél jobban kihasználhatók a mindennapokban, hiszen általában gyárilag felszerelik a sárvédőket, csomagtartót, kitámasztót, világítást és egyéb apróságokat is. A trekkingek a sok kiegészítő miatt kicsit nehezebbek, de biztosak lehetünk benne, hogy nem lesz sáros a nadrágunk, ha elkap az eső! Trekkinget tehát az vásároljon, akinek a túrák során fontos a sok kiegészítő, vagy sokat használja egész évben mindennapos közlekedésre a bringát, szüksége van sárvédelemre és világításra.

Ilyen egy rendesen felszerelt trekking kerékpár, rugós nyeregcsővel kiegészítve minden elvárásnak megfelelhet... 19_uj_kerekpar_kategoriak A hagyományos túrakerékpár sem halt ki, de az eladási számok a trekking bicajok megjelenésével erősen lecsökkentek. Viszont manapság a gravel irányzat farvizén népszerűségük ismét nő. Amennyiben a reneszánszát élő túrabicajt a kurrens cross és trekking választékkal vetjük össze, számos különbséget találunk. Ez egyik a teleszkópvilla és a rugós nyeregcső hiánya, továbbá a vérbeli túrakerékpárok acél vázzal és villával készülnek. Vázgeometriájuk viszont nem sokban tér el, a legnagyobb különbség persze a kormánytípus, ami tradicionálisan az országúton alkalmazott fajta, habár kissé szélesebb és gyakran kihajló alsó fogást (flare-t) kínál.

Eposzi túrákra a hagyományos túrakerékpár a legjobb választás...

20_uj_kerekpar_kategoriak


Pedelec e-bike

Az elektromos rásegítéssel ellátott pedelec - gyakran e-bike-ként is emlegetett - kerékpárok népszerűsége óriásit nőtt az elmúlt években. Mára egyértelműen a legkeresettebb kerékpártípus az egész világon. Előnyei elvitathatatlanok: az átlagtempó tartása nem igényel nagy erőfeszítést, megkönnyíti az emelkedők feljutást, túrázás során növeli a teljesíthető távot, és gazdaságos. Az elektromos kerékpárok “őskorában” - vagyis a 2000-es évek derekán - elsősorban trekking és városi jellegű e-kerékpárokat szereltek motorrásegítéssel.

Megannyi érv szó amellett, hogy a mindennapi közlekedésben elektromos legyen a hajtás...

24_uj_kerekpar_kategoriakA gyártók eleinte nem mozdultak el a szabadidős „élménybicajozás” irányába. Ez részben betudható az akkortájt elérhető technológiának: a kezdetekben elsőkerék agymotorok domináltak, majd érkeztek a hátsó agymotorok nyomatékszenzorral kiegészítve, de ezek sem nyújtották azt az élményt, amire a hobbikerékpáros „közönség” vágyott. Ma viszont a középmotoros megoldások viszik a prímet, ahol a nyomatékszenzor másodpercenként ezerszer vesz mintát a bringás erejéből, és ennek megfelelően adagolja az elektromotor nyomatékát. Ez természetes hajtásérzetet biztosít, úgy érezzük, mintha saját kondícióból bicajoznánk, csak dupla erőnléttel. A középmotor további előnye hogy a súlypont bringa alján és tömegközéppontjához közel van, tehát nemcsak a rásegítés, hanem az irányítás is teljesen megszokott.

Ma már sportcélból is sokan választják az elektromos rásegítést...

25_uj_kerekpar_kategoriak

Jelenleg a pedelec típusú e-bike típus négy fő kategóriába sorolható. Városi (ezen belül összecsukható), trekking/túra, eMTB és eRoad/eGravel. Az első felhasználástípusban a hatótáv, valamint az elérhető maximális sebesség nem meghatározó tényező, a megtett utak – vezessen a munkahelyre vagy a szupermarketbe – jellemzően nem hosszúak. Továbbra is népszerű a kezdetekben domináns e-trekking/e-cross kategória, hiszen a kerékpáros túrázás, kirándulás, rekreáció jól ki tudja használni a motor nyújtotta lehetőségeket: nagyobb távolság megtételét teszi lehetővé, illetve különböző erőnléttel rendelkező bicajosok folyamatosan egy tempóban haladhatnak. Az egyik alacsonyabb rásegítés-fokozatot állít be, míg a másik magasabbat, azaz nincs többé egymásra várakozás, frusztráltság. A túrakategória leginkább abban különbözik az elsőtől, hogy „gyárilag” nagyobb akkupakkal szerelt.

Egy nap lényegesen nagyobb távolságot lehet bejárni ha túrázásról van szó...

30_uj_kerekpar_kategoriak

A további kategóruák kialakulását az egyre erősebb, nagyobb nyomatékot biztosító elektromotorok és megnövelt akkukapacitás tette lehetővé. Ezen felül a vezérlés is finomodott. illetve az akku vázba integrálása is elindult. Ezzel megnyílt az út az eMTB szegmens előtt, amely a kifinomult MTB felfüggesztéstechnológiát ötvözi az elektromotoros segédhajtással. Mára az eMTB a legdinamikusabban fejlődő kerékpárkategória. Terepen hosszabb távok megtételét teszi lehetővé, valamint a sport esszenciáját jelentő lejtmenetekből többet kínál az adott idő alatt. És itt nemcsak az időről van szó: valójában az erőnlét hiánya akadályozza meg a legtöbb „montist” abban, hogy többször hódolhasson a lejtőzés élvezetének.

31_uj_kerekpar_kategoriak

De még itt sem ér véget a történet. Jelenleg az eRoad és eGravel kategória bontogatja szárnyait. Az országúti - valamint annak terepre alkalmas változata, a gravel - kerékpár segédhajtással való ellátása jellemzően nem bivalyerős motort és nagy kapacitású akkupakkot igényel, sokkal inkább könnyű, kisméretű rendszert, amely szakaszosan kerül alkalmazásra, egyúttal normál országúti tempónál nem akadályozza a pedálhajtást. Mindehhez innovatív megoldások kellenek. Ennek megfelelően nem az elterjedt márkák – vagyis a Bosch, a Shimano, a Yamaha és a Brose - uralják az eRoad szegmenset, hanem az újonnan piacra lépő specialisták, mint a Fauza és a Mahle.

33_uj_kerekpar_kategoriak


Egyéb kerékpártípusok

Az előzőekben nem tettünk említést több népszerű fő kategóriáról, mint a BMX, a városi vagy éppen a gyermeknek tervezett típus. Valójában ezeknél nem sok újdonságról lehet beszámolni. A városi bicajok természetesen követték a technikai fejlődést, így ma már gyakorta tárcsafékkel szereltek, és ahogy már az e-bike részben említettük, ezek közül egyre több kap elektromos hajtásrásegítést. Ennek ellenére maga a kerékpárkialakítás keveset módosult az utóbbi két évtizedben. Talán az összecsukható változatnál tapasztalható több innováció, de ettől függetlenül a régi, jól bevált kialakítás is simán piacképes: gondoljunk csak a Brompton-ra, amely 30 éve lényegében változatlan.

34_uj_kerekpar_kategoriak

A BMX az 1970-80-as években fejlődött sokat: akkortájt alakultak ki az egyes szakágak és a számukra legmegfelelőbb kialakítás. Azóta lényegi előrelépés nem történt, és ezen az sem változtatott, hogy a BMX sport olimpiai szám lett. És ha már „kisbringákról” van szó, a gyermekeknek szánt választékban sem tapasztalható lényegi fejlődés, ráadásul itt még a technika sem látszik előre mozdulni. Egyetlen üdítő színfolt a hazai piacon is kapható osztrák WOOM márka, amely könnyű, igényes modellekkel hozza meg a kedvet a kerékpározás iránt.

7_uj_kerekpar_kategoriak

Itt tartunk 2024 elején. És mivel új kategóriák folyamatosan születnek, pár év múlva már egy másik „leosztással” lesz dolgunk. Az E-bike piacon mindenképp lényegi fejlődés várható, mivelhogy a kerékpározás egyértelműen ebben az irányban látszik elmozdulni. Ha hasznosnak találtad ezt az összefoglalót, kérjük, osztd meg másokkal is, például Facebook-on vagy más közösségi platformon!

 

Árukereső.hu Árukereső.hu