A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Gravel és cyclocross: divathóbort vagy a modern kor kerékpárja?

Szerző: Németh Balázs, Ardó Tamás
Gravel és cyclocross: divathóbort vagy a modern kor kerékpárja?

Az országúti „koskormányos” kerékpárt egyre többen hajtják közutak helyett makadám vagy szimplán kitaposott mezőgazdasági, erdészeti vagy turistautakon. Az Amerikából származó, manapság futótűzként terjedő „gravel” kerékpár a hajlított biciklikormány forradalmának tekinthető, ennek ellenére nem precedens nélküli kezdeményezés: a cyclocross kerékpár majd’ 100 éve hozzáférhető. Cikkünkben megvizsgáljuk, miért váltak népszerűvé, mik a fő jellemzők, mi a különbség közöttük, valamint kinek, melyiket érdemes választani.


Ahogy egy korábban megjelent írásunkban említettük: az országúti kerékpár már nemcsak az aszfaltozott utak királya: egyre többen tekernek koskormányos bicajjal terepen, jellemzően makadám és erdészeti utakon. Ennek egyik oka a közutakon tapasztalható egyre sűrűbb gépjárműforgalom, ahol a kerékpárok számára mára gyakorlatilag elfogyott a hely. Sokak számára a bicajozás nem tűnik biztonságosnak, és a kerékpárutak létesítése nemigen követi az elvárásokat.

0_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok

A szilárd burkolattal rendelkező utak elhagyásának másik oka a kalandvágy. Mai világunkban erre bőven van igény arra, hogy kilépjünk a mindennapok kerékvágásából, új, fenséges élményeket szerezzünk. A közutak hálózata sok helyre elviszi a bicajost, mindazonáltal a falvak közt kijárt dűlőút másfajta, kétségtelenül természetközelibb élményeket kínál. Bicajos kirándulásaink során ezeket felhasználva, az erdőkben található csapásokkal és turistautakkal kiegészítve, ezerféle különleges útirány járható be.

Persze az említett útvonalak eddig sem voltak a kerékpáros elől elzárva: MTB, trekking, túra vagy cross kerékpárral is jól bejárhatók. Azonban az egyenes kormánytípussal szerelt bicajokkal szilárd burkolaton a haladás valamivel lassabb, a kevés fogáshelyzet pedig korlátozhatja mind az élményt, mind a komfortot. Korábban a cyclocross és a túrakerékpár, ma pedig gravel szegmens próbálja átvágni a képzeletbeli gordiuszi csomót. Tempós haladást kínál aszfalton, mindamellett a vázkialakításnak valamint és ballonos gumiknak köszönhetően a közutakról letérve is jól helytáll. Cikkünk az említett kerékpártípusokkal és az iránta mutatkozó igénnyel foglalkozik.

Gyors áttekintés: az első bicaj cyclocross versenyzésre, a második "gravel" kaladozásokhoz, a harmadik pedig "bikepacking" túrázásra készül...

14_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok 16_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok 15_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok

Cyclocross

A cyclocross szakág egyidős az országúti kerékpározással, a téli felkészülési időszakban kapott és kap fő szerepet. Vagyis a cyclocross bicikli professzionális célra, illetve versenyzésre tervezett, az elsődleges szempont, hogy saras, havas, durva körülmények között helyt tudjon állni. Mára szinte csak tárcsafékes kivitelben kaphatóak, ami ilyen időjárási viszonyok között magától érthető. Az aktuális versenyszabályok szerint legfeljebb 33 mm széles gumikkal szerelik, ennek megfelelően nagyobbak jellemzően nem is férnek bele. De a gravel bicajokkal szemben nem ez a lényeges különbség: a titok a vázgeometriában és a –kialakításban keresendő.

13_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok

Mivel a CX kerékpár elsősorban versenyzésre lett kifejlesztve, ezért a fejcső rövidebb, hogy alacsonyabban lehessen fogni a kormányt. A felsőcsőhossz és a tengelytáv ugyancsak rövidebb, ami fordulékonnyá, agilissá teszi, valamint a fejcsőszög is meredekebb - elsősorban az agresszívebb kormányreakció érdekében. Ez annak előnyös, aki komoly szinten kezeli a kerékpárját, rendesen le tud hajolni, és órányi tekerés alatt sem nem fájdul meg a háta. A cyclocross kerékpárok a váza is rendszerint merevebbek, hiszen a versenyeken minden wattnak a talajra kell kerülni, és a rideg szerkezet túrázáshoz vagy mindennapi kerékpározáshoz nem feltétlenül kényelmes.

A fentiekkel párhuzamban a cyclocross versenygépek geometriája is speciális. A testtartás szempontjából közelebb állnak a klasszikus országúti versenykerékpárokhoz, mint a komfort országútikhoz, így kevésbé kényelmesek. Másrészt a felsőcső – a vállra vételt segítendő – magasan fut, így magasabb az átlépési magasság, és ez sem a komfort bringák jellemzője. Harmadrészt egy vérbeli CX-gép vázáról hiányoznak a különböző túra- és egyéb felszerelések rögzítését lehetővé tévő szemek, hiszen nincs rájuk effektív szükség.

11_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok

A cyclocross bringa rendeltetése tehát az, hogy minél gyorsabban, minél hatékonyabban tudjunk haladni terepen is, nem túl technikás terepen, azaz nem köves, gyökeres ösvényeken. Emellett minél gyorsabb legyen a kanyarvétel, a gép könnyű legyen, hogy ha versenyen fel kell emelni az akadályokon.

42_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok

Gravel

A cyclocross kerékpározással szemben a gravel bringa létrejöttét nem a sportolás hívta életre, hanem egy felhasználói igény, amire az ipar kétségtelenül „rásegített”. Az irányzat kezdetektől fogva a hajlított „koskormányos” bringák (részleges) terephasználatra való alkalmazását tűzte zászlajára. Más szóval egy olyan kerékpártípus kifejlesztését, amelynek segítségével a bicajos rendszeresen letérhet a szilárd útburkolatról, nyergében a dózerutak és nem túl rázós ösvények egyáltalán nem jelentenek leküzdhetetlen akadályt. Később a típuson belül alkategóriák jöttek létre, így a gravel kerékpárok egy része a versenyszerű felhasználást helyezte előtérbe, a másik vonal pedig a csomagos túrázás igényét próbálja minél magasabb szinten kielégíteni. Ez utóbbi nevezzük „bikepacking” stílusnak.

Vagyis a jelenleg rohamléptekkel fejlődő „gravel bike” az elhivatott téli kerékpárosok szűk rétege helyett a kerékpárosok széles táborát célozza meg, ergo a „nép bringája”. A gravel vázak geometriája a kényelmes pozíciót adó endurance/komfort/túra országútikra hajaz, magasabb fejcsővel, hátrafelé lejtő és relatíve rövid felsőcsővel. A villaszög is laposabb, így nem annyira a villámgyors kanyarvétel, mint inkább a stabilitás kerül előtérbe. A testtartás pedig kevésbé erőre dőlt, hosszú távokhoz így egyértelműen kényelmesebb. A középcsapágy alacsonyabb elhelyezése javítja a stabilitást, egyszerű fel- és leszállást biztosít, persze feláldozva a gyors irányváltást és nagy akadályokon való áttekerést.

6_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok

A gravel vázkialakítás jellemzően 40 mm széles gumikat is fogad, és ezek már kellően ballonosak ahhoz, hogy 3 bar nyomáson sokat csillapítsanak az úthibákból. A mai trend a kétféle kerékmérettel való kompatibilitás: ennek megfelelően a gravel bike 29”-os méret mellett 27,5” (650b) típussal is használható, ez utóbbival a gumisélesség akár 50mm fölé is növelhető. A csúcskategóriás karbon gravel bicajok a kényelem fokozása érdekében rezgéselnyelő elemeket alkalmaznak, vagyis az országúti endurance kategória terepre hangolt változatainak is nevezhetjük.

4_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok

A gravel bike egyik aduásza a sokrétű felhasználást. Ízlésének megfelelően „tuningolható”, például városi közlekedésre, csomagos túrázásra, edzőkerékpárnak és megannyi egyéb célra. Ezt segíti elő a sárvédő, csomagtartót és egyéb felszerelés rögzítésére rendelkezésre álló konzol, emellett hosszú utakra sok gravel bicikli akár négy kulacsot is fogad.

Magától érthetően a gravel bicajokat hatékony tárcsafékekkel szerelik: ez a mai endurance országúti és cyclocross gépeknél is standard. Az áttételezés a gravel-nél rendszerint szélesebb, és kisebb áttételek irányába hangolt, hiszen a kalandozások során valódi hegyeket is le kell küzdeni. Egyben a távok is hosszabbak, így célszerű tartalék fokozatot beiktatni a fáradt lábaknak.

17_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok

Összefoglalva a gravel kerékpár nem versenyzésre készült, többféle felhasználási célt szolgál ki, emellett kényelemcentrikus, felhasználóbarát. Átlag kerékpárosok számára egyértelműen jobb választás, mint a cyclocross, amennyiben terepen is szeretnél hajtani, az endurance országútik kiváló alternatívája.


Esettanulmány

Ma minden komolyabb kerékpárgyártó rendelkezik a palettáján gravel bike-kal és cyclocross kerékpárral. A kérdés más csak az, hogy milyen célra keresel terepre is alkalmas koskormányos bringát: túrázásra vagy éppen versenyzésre? Példaként két Specialized típust vizsgálunk meg: a nemrég tesztelt Diverge Sport gravel valamint a Crux cyclocross-t. Kezdjük ez utóbbival!

A Crux cyclocross bringát a gyors irányítás, a szűkebb gumiférőhely, a kényelemfokozó technológiák és a vázkonzolok hiánya jellemzi...

46_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusokSpecialized Crux

A klasszikus cyclocross kerékpár speciális eszköz, elsősorban cyclocross versenyzésre való. A Specialized Crux jellemzően ilyen, és nem keverendő össze a gravel bike kínálatban szereplő Diverge modellel. A Crux a geometriája még a mai országúti versenygépek között is sportosnak számítana, 56-os mérethez 145 mm-es fejcsővel, alacsony építéssel. A súlyrekorder Aethos országúti modellt alapul vevő szuperkönnyű, alig több, mint 900 grammos váz tökéletesen merev, a támvillák adnak némi rugalmasságot a talaj egyenetlenségeinek kezelésére. A 27,2 mm-es nyeregszár-méret biztosítja még, hogy terepen legyen némi csillapítás egy klasszikus országúti kerékpárhoz képest. A versenyhasználathoz képest kissé nagyobb 40mm-es gumiférőhely plusz komfortot tesz lehetővé, de ez még mindig jelentősen szűkebb, mint a Diverge esetében.

2k_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusokA Specialized Crux az agilis irányítást ötvözi a felturbózott vázmerevséggel, a kompromisszumok nélküli hajtáshatékonyság némileg a komfort rovására megy – legalábbis a Specialized Diverge gravel bike-kal szemben. A merevség túrázáshoz vagy mindennapi kerékpározáshoz nem a legkényelmesebb. A Crux tehát olyan, mintha az országútidon ülnél, de kapsz tárcsaféket és crossgumikat, hogy terepen se kelljen „bénázni” vele. Egy szó, mint száz, ez a gép könnyű, merev, gyors, nem mellesleg nyergében akár CX-világkupákon is indulhatsz!

Diverge-jellemzők: masszív gumiférőhely, kormányfelfüggesztés, kényelmesebb testhelyzet valamint millió konzol a kiegészítő felszerelés számára...

30_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok

Specialized Diverge

Az új fejlesztések célpontja egyértelműen a gravel bike: ez a típus szemünk láttára kristályosodok ki, nyeri el végső formáját. Éppen ezért érdemes a legfrissebb modellváltozatot beszerezni. A kurrens Diverge geometria sokkal jobb, mint a korábbiaké, agilis és stabil egyszerre, továbbá a gumiférőhely tágasabb, 2021-től már 47mm széles 700c (29”) vagy 53mm-es 650b (27,5”x2.1”) külső is simán elforog. És ezt úgy sikerült a tervezőknek megvalósítani, hogy standard országúti hajtóművel szerelhető, azaz nincs szükség megnövelt tengelyszélességre. A támvilla-becsatlakozás lejjebb került, fokozva a komfortérzetet, elől pedig a FutureShock aktív kormányrugózás biztosítja a biztosabb irányítást és a kényelemet. E téren lényegesen jobban teljesít, mint a Crux.

A Diverge-nél a kormány aktív rugózást kap...

33_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok

Mint a legtöbb gravel bike, a Diverge is számos extra szolgáltatást nyújt: vagyis csomagtartót, sárvédőt fogad, és egyéb konzolok állnak rendelkezésre a plusz felszerelésnek. Ez ritkaságszámba megy karbonkompozit kerékpárok esetében, mint amilyen az általunk tesztelt Diverge Sport. Három kulacsot fogad, a sárvédőkonzol leszerelhető, a villára plusz táska vagy kulacs szerelhető, a felsőcső pedig konzolos „Bento” táskát is fogad. Ezen felül mehet rá az összes manapság divatos Bikepacking kellék: nyereg-, váz-, kormánytáska, alul szerszámtartó meg miegymás. A felsőkategóriás Diverge modellek vázon belüli SWAT-tárolót kapnak, azaz az alsócső belsejébe is néhány kellék elrejthető.

32_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok

Jobb a Diverge gravel bike, mint a Crux cyclocross? Ez ugyebár nézőpont kérdése. Ha egy kényelmes aszfaltos túrázásra, és nem túl nehéz terepre keresel országúti-jellegű kerékpárt, akkor tényleg jobban jársz egy gravel bicajjal. A magasabb fejcső miatt egyenesebb derékkal ülsz a nyeregben, a hosszabb tengelytáv pedig nagyobb stabilitást ad a kerékpárnak nagy sebességnél, a passzív és aktív rezgéscsillapítás valamint az akár 50mm-es gumik nagyon komfortossá teszik a földutakon való tekerést. (A hazai aszfaltutak minősége sok esetben kimeríti a „terepkategóriát”!) Amennyiben részt vennél egy Balaton-kerülésen, a praktikus táskafelfogatás tényleg jól jön. Országúti gumival szerelve aszfalton is fürge a gravel bike, de ugyanúgy felszerelhető cyclocross versenygumival, ha mégis beneveznél egy téli CX-futamra. Persze egy dedikált aszfaltszaggató vagy egy CX-specifikus kerékpár az adott célra jobb lesz (lásd leheletpontos irányítás, vállra vétel, stb.), de a különbség nem ég és föld.

18_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok

Vázanyag és egyéb technológiák

A vázanyag tekintetében a cyclocross és gravel gépekből is létezik alumínium és karbonkompozit is, de utóbbiakat acél kivitelben is készítik, ami még komfortossá, ellenben nem túl könnyűvé teszi a kerékpárt. Túrázásra, általános használatra mind az alu, mind az acél ideális, a karbon elsősorban a tömegcsökkentés irányába mutat, emellett jól megtervezve passzív rezgéscsillapítást kínálhat.

A manapság piacra kerülő cyclocross és gravel vázak egyaránt megkapják a korszerű technikai megoldásokat: így a legtöbb váz tárcsaféket fogad, igény esetén elektronikus váltással is felszerelhető, a kerékrögzítés pedig átütőtengelyes rendszerű (jellemzően 12x100/12x142mm). A középcsapágy lehet PressFit rendszer vagy hagyományos menetes, itt az ipar még nem döntött az ideális megoldásról. Amennyiben a kerékpár ezekkel rendelkezik, naprakésznek tekinthető.

1k_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok

Felszereltség

Egy terepen is hasznát bicaj esetében elengedhetetlenek a magasabb szintű alkatrészek. A fék esetében egyértelmű, hogy a tárcsás rendszer - ezen belül a hidraulikus közeggel működő – jobb fékhatást, adagolhatóságot (modulációt) tesz lehetővé. A váltónál pedig a terepen megszokott por és sár olyan alkatrészek után kiált, amely nem hatódik meg a kedvezőtlen körülményektől. Amíg aszfalton a belépőszintű váltó-, fékrendszer és hajtáslánc is megfelelő működést és megbízhatóságot nyújt, terepre mindenképpen jobb cucc kell. Vagyis mind CX, mind gravel bicajok esetében legalább középkategóriás felszereltség javallott, de túlzásba se érdemes vinni a költekezést, főleg, ha a bicaj nem lát versenyhasználatot.

Full-extrás felszereltség, elől-hátul kerékfelfüggesztés: szerintünk a gravel élményhez nem kell ideág elmenni!

40_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok

Manapság mind a Shimano, mind a SRAM kínál dedikált cyclocross/gravel alkatrészeket. Népszerű például a SRAM APEX1 és RIVAL1 egy első lánctányéros hajtás, 11 hátsó fokozattal és hidraulikus fékkel párosítva. A Shimano GRX egy és két lánctányéros kiszerelésben is elérhető, az utóbbi szélesebb áttételtartományt és jellemzően hosszabb élettartamot kínál. A pedál tekintetében még a profi versenyzők sem használnak konvencionális országúti típust, kizárólag az MTB felhasználásra tervezett SPD-t tapossák, a gravel kerékpárok esetében viszont a platformpedál is szóba jöhet. (A kurrens váltórendszerekről valamint pedállehetőségekről és a stopli helyes beállításáról egy korábbi szakcikkben foglalkoztunk.)

Az áttételskála rendszerint kissé eltér a típsok közt...

41_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusokA cyclocross és a gravel kerékszett elsődleges feladata a megbízhatóság, emellett plusz pontot jelent a belső nélküli átalakítás lehetősége, amellyel defektállóvá, könnyebbé és kényelmesebbé varázsolható a bicaj. Amennyiben maradsz a belső gumi használata mellett, a külső egyszerűbben cserélhető, így például tartósabb aszfaltos használatra keskenyebb is felszerelhető. Tubeless, azaz belső nélkül ez körülményes, vagyis érdemes két kerékszettben gondolkozni: egyik ballonos, mintás futófelülettel, másik kopasz és keskennyel.

A kiegészítők terén a koskormányok újszerű kialakítása érdemel említést. Ezek alsó szárai kifele hajlanak, így nem kell velük olyan mélyre hajolni, valamint a plusz szélesség hozzájárul a stabil irányításhoz. A kormányszár gravel bicajokon rendszerint rövidebb, ami ugyancsak a kényelmes, biztos irányítást segíti. Cyclocross kerékpárokon – főképp versenyzéshez – az országúti testhelyzettel megegyező beállítás javallott. A nyerget mindkét típuson úgy érdemes megválasztani, hogy az a rázós utakon is megfelelő tartást és kényelmet biztosítson. Ezekkel a kérdésekkel számos szakcikkben foglalkoztunk, írtunk a kerékpár személyre szabásáról, a nyergek választékáról, kényelméről és a cipőn lévő stopli beállításáról.

45_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok

Gravel vagy cyclocross?

Ha szoktál vagy szeretnél terepen és országúton egyaránt bicajozni, akkor a manapság tapasztalható gravel trend számos kaput nyit meg előtted. Végre vannak olyan országúti kerékpárok, amelyek kényelmesek, többrétű felhasználást tesznek lehetővé, valamint hatékonyan hajthatók. Vagyis a terepkerékpározás immár nem kizárólag az MTB kerékpárok territóriuma. A túrázás terén pedig a trekking/cross szegmens kapott egy sokaknak ésszerűbb alternatívát. Most már csak az a kérdés, hogy a két koskormányos terepbicaj közül kinek melyik lesz a megfelelő?

A cikkírónak a gravel stílus bejött...

31_gravel_cyclocross_kerekpar_tipusok

A fenti kérdésre a válasz többnyire egyértelmű: ezek a bringák pont arra jók, mint amire tervezték őket. Egy gravel nyergében simán el lehet menni földutakon, erdőgazdasági utakon, akár csomagokkal felszerelkezve is, a bátrabbak bevállalhatják vele a keményebb terepet is. Főként azoknak ajánlható, akik a montis „vonalról” érkeztek, és egy országútiszerű bringát szeretnének venni, amivel jól haladhatnak. Ezen felül a túrázók számára is kecsegtető, főleg azoknak, akik koskormányos, kényelmes bringát szeretnének, ami lényegében mindenhol elmegy. Ezzel szemben a cyclocross kerékpár leginkább cyclocross versenyzésre való, de használható téli országúti edzőbringaként is, ezenkívül azon országútisoknak is jó választás lehet gravel bringának, feltéve, ha nem akarsz rázós utakra tévedni, vagy nagyobb csomaggal útra kelni.

Új szelek fújnak a kerékpáriparban, és ha szeretnéd, hogy mások is első kézből értesüljenek a fejleményekről, a jelen írást - valamint az „endurance” országúti szegmenssel foglalkozót – oszt meg ismerőseiddel, barátaiddal!