A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Kerékpár Váltó

Ebben a termékkategóriában a kerékpár fokozatváltó rendszere található, elsősorban láncváltós, de bolygóműves agyváltók is szerepelnek. 6-tól 12 hátsó fokozatig, egy, két és három lánctányéros hajtáshoz.
Rendezés:
Rendezés:

A váltórendszer a váltókarból, az első és hátsó váltóból, illetve az ezeket összekötő bowdenekből áll. A tágabban értelmezett váltórendszer további eleme a hátsó lánckeréksor, az első lánckerekek, illetve a lánc: ezek a Bikepro webáruház „Alkatrészek - Hajtás” menüpontja alatt található.

A váltórendszer lehet mechanikus vagy elektronikus vezérlésű, az utóbbinál a bowden szerepét elektromos vezetékek – vagy rádiójelek veszik át, és az akkumulátor további egységet képez. Mindkét esetben mechanikai áttételekről beszélünk, ahol a „sebesség” fokozatokat három mennyiséggel lehet jellemezni: fogszámarány (első lánckerék fogszáma ÷ hátsó lánckerék fogszáma), metrikus áttétel (pedálfordulatonként megtett úthossz), illetve erőáttétel (pedálhajtó erő ÷ a biciklit gyorsító erő.) A modern láncváltós rendszerek esetében a váltókarral állítjuk be a fogszámarány.

Az első váltó (más néven átdobó), és a hátsó váltó a láncot a megfelelő első és hátsó lánckerekere helyezi, azaz pozícionálja. Itt rögtön jegyezzük meg, hogy régebben a váltókar nem tartalmazott pontos állásokat, így a pozícionálást a kerékpáros manuálisan végezte. Ezeket hívjuk frikciós váltóknak. Ma lényegében minden váltórendszer pozícionált (más néven „index” váltás). A mechanikus váltórendszer esetében a váltók csak teljesítik a „parancsot”, amit a váltókar a bowden meghúzásával kiad. Az elektronikus „váltókar” (valójában jeladó) esetében a pozícionálást a váltók végzik.

Nézzük akkor fő elemek funkcióit egyesével! A váltókar ujjal működtetett kar vagy elfordítható markolat (markolatváltó) lehet, ez utóbbi ma már kevésbé népszerű. Modern országúti kerékpárokon integrált fékváltókart találunk, amely a váltókar és a fékkar integrációja egy egységben. Régebben ezek elkülönültek, a váltókar gyakran az alsócsövön kapott helyet.

A fékváltókar előfordul egyenes kormányos (MTB, trekking, stb.) kerékpárokon is, és manapság a külön váltó és fékkar egységeket is lehet egyetlen tartóbilincsre szerelni. Ezek ergonómiai szempontból jól megtervezett típusok, tökéletes kényelmet és gyors, biztonságos kezelhetőséget biztosítanak, pl. Shimano Dual Control, Shimano STI, Campagnolo Ergopower, SRAM DoubleTap, stb.

Haladjunk tovább a váltók felé! Az első váltó az első lánckerekek közti váltást végzi két terelőlemez segítségével. Kezelhet két vagy három lánckereket, egy lánctányéros váltórendszerek esetében értelemszerűen nincs is felszerelve. Rögzítése a vázon történhet bilincses vagy többféle konzolos szisztémával: ez utóbbiak egymással nem kompatibilisek. A bilincs is háromféle átmérő lehet: 35mm, 31,6mm vagy régi acélvázak esetében 28,6mm. A hátsó váltó a hátsó lánckeréksoron végzi a váltást egy alsó és egy felső görgő segítségével, a váltókanál a lánc feszességét szabályozza. A fokozatszám 5-13-ig fordul elő, a kurrens váltórendszerek döntő része 11-12 hátsó lánckereket kínál.

A váltónak és a váltókarnak fokozatszám, gyártó és széria (modellsorozat) szerint meg kell egyezni a megfelelő pozícionáláshoz. (Vigyázat: a húzásarány többféle lehet, a fokozatszám-egyezés még nem jelent csereszabatosságot!) A vázra a váltó a hagyományos váltófül vagy a még ritka direct mount rögzítéssel szerelhető fel. A modern hátsó váltók – főleg az egy lánctányéros MTB rendszerek készültek – láncfeszességzáró mechanikával rendelkeznek, így minimalizálva a lánc kilengését és az esetleges láncleesést.

A kerékpáron a láncváltás alternatívája az agyváltó, amely a mindennapi közlekedésben és a hosszútávú bicajos túrázásban vált be leginkább. Itt a bolygóműves váltómechanika a hátsó kerékagyban kap helyet, a lánckerekek közt egyetlen fogszámáttétellel. Az agyváltó ugyancsak váltókarral működtetett, a legmodernebb rendszereknél Di2 elektronikus vezérléssel. A gyártók általában igényes városi, trekking és túra kerékpárokat szerelnek agyváltóval, egyéb praktikus felszereléssel kiegészítve.

A Bikepro webshopban az összes felsorolt váltókar-, váltórendszer megtalálható, kiegészítve váltóalkatrészekkel, bowdenrendszerrel, és a legújabb Di2 elektronikus váltóalkatrészekkel. Emellett modern agyváltókat is kínálunk. A gyártók tekintetében váltórendszereket elsősorban a fő alkatrészgyártók - a Shimano és a SRAM – kínálnak, agyváltót pedig a fentiek mellett a Sturmey Archer. A kiegészítők és bowdenrendszer tekintetében az Acor, Alligator, Altrix, Hauser, Jagwire, Neuzer, PRO, Sunrace és a Velotech palettájáról válogathatunk. Váltókról, illetve a bowdenek fontosságáról a a Bikepro webáruházban több szakcikk jelent meg:

Így válassz bowdenházat!

Mi a szerepe a bowdenház kupakoknak a fék és váltásteljesítményben?

Miben segít neked a jó fékbowdenszálról és váltóbowdenszálról készült szakkcikk?

Tudtad, hogy léteznek alternatív váltórendszerek?

Árukereső.hu Árukereső.hu