Miért fontos?
A kerékpárost a kerékpárral összekötő három (effektíve öt) kontaktus fontossága közt nehéz rangsort felállítani. Ezek közül a cipő és a pedál elsősorban az energiaátadásért, másrészt a stabilitásért felel.
Általánosságban elmondható, hogy a kerékpározás élményére nagyobb hatással van a megfelelő testhelyzet, mint a kerékpár technikai színvonala. Szívesebben ülsz fel egy vacak, ósdi kerékpárra, amely nagyszerűen illeszkedik, mint egy magas színvonalú korszerű típusra, amelyik méretben vagy beállításban nem passzol. A megfelelő testhelyzet és a kontaktpontok tekinthetők a kerékpározás kiinduló pontjának, erre jön minden más, az állóképesség és a technikai paraméterek. Ráadásul a személyre szabás sokkalta bonyolultabb feladat, mint mondjuk a hajtásrendszerbe illő hátsó váltó kiválasztása…
Amennyiben számodra a kerékpározás fő vonzereje a teljesítmény, valószínűleg nem a fékekre fogsz „felizgulni”, single speed kerékpárt is szívesen tekersz, az alukormányban és nyeregcsőben semmi kivetni valót találsz, és talán még az acél vázanyagban megtalálod a számításod. Fogalmazhatunk úgy is, hogy annak, aki erős, nem feltétlenül kell a karbon és a titán csecsebecse, a legújabb kerámiadugattyús fék vagy a 12 hátsó fokozat. De ugyanez nem mondható el a cipőről és pedálról: „odalent” mindennek stimmelni kell!
Ebben az írásban a fenti szemlélet alapján íródott, a cipő és a pedálkontaktus tökéletesítésével foglalkozik: azaz hogyan lehet ezen a ponton a legjobb összhangot biztosítani, a cipő kiválasztásától, annak „tuningolásán” keresztül a stopli pontos beállításáig. A kerékpározáshoz használatos cipőkről már született egy átfogó szakcikk, amelyben a lábbelik felépítését és a különböző felhasználásoknak megfelelő kialakításokat ismertetjük. Ezen felült a kerékpáron elfoglalt testhelyzetről, vagyis a kerékpár "testre szabásáról" is írtunk,ráadásul a kis- és nagytermetű bicajosokkal külön-külön is foglalkoztunk.
Méret
Mindenekelőtt a cipő méretben, formában legyen megfelelő. Ennek hiányában nincs miről beszélni. Sajnos a bicajos cipők esetében már a méretezés is rejthet némi problémát, mivelhogy a gyártók nagyobb része képtelen egységes méretbeosztáshoz alkalmazkodni. Az egyik 44-ese a másik 45,5 mérete, ami több mint zavaró. Az ok a hagyományokban, a különböző országok mérettáblázataiban, valamint az a gyártók által készített eltérő kaptafákban keresendő. Igen, a cipőtervezés a mai napig kaptafákon történik, nem számítógépes CAD-modellezéssel!
Szélesség
Számításba kell venni, hogy a lábalanatómia rendkívül változó, azonos lábméretnél (hossznál) akár 1-2cm lábszélesség-eltérés is előfordul. Ehhez a konfekciócipőnek is alkalmazkodni kell: nem jó, ha a láb nem tölti ki a cipőt, és az sem, ha itt-ott szorít. A záródás/rögzítés csak részben kompenzálja a pontatlan illeszkedést, a cipő és a láb közti formai eltérést. Ennek megfelelően az ismert gyártók magasabb szintű cipőmodelljei a legtöbb méret esetében kettő szélességben kapható. Pontosan ezért érdemes márkás bicajos cipőt venni, ezt a távolkeleti „nevenincs” csukák nem tudják, ráadásul ott a formai kialakítás is esetleges, lehet akár teljesen irreális.
Felsőrész
A felsőrész célja kettős: egyszerre kell biztosítani a stabil tartást és a rugalmasságot. A gyártók hi-tech alapanyagokat és fifikás technológiákat vetnek be a két egymással szemben álló tulajdonság megvalósulása érdekében. A mikroszálas anyagok például képesek egyik irányba rugalmasságot, a szerkezet egészét illetően pedig kiváló stabilitást nyújtani. A siker titka persze döntően a szabás és a záródás összhangja, lehetővé téve a biztos tartást és a kényelmet a legtöbb lábforma számára.
Záródás
A rögzítés terén is a fent vázolt elv érvényes. A cipőn belüli lábmozgás kiiktatása elsőrendű feladat, ezzel párhuzamban a zárás nem okozhat nyomáspontokat, ami főképp hosszabb távok esetén igen kellemetlen. Több rögzítőrendszer terjedt el, amelyből a hagyományos fűző nyújtja a legjobban szabályozható illeszkedést, ellenben menet közben a rögzítés mértéke nem szabályozható. A tépőzár kezelése gyors és praktikus, a tartás is bőven megfelel a kívánalmaknak, ellenben még a három jól megtervezett, aszimmetrikusan elhelyezett tépőzár is eredményezhet túlzott nyomást. A reteszelő csat viszonylag jól szabályozható, a pántja széles és bombabiztos, de kiegészítő záródást igényel, és kissé nehezebb, mint a többi megoldás. Végezetül a „Boa”-típusú zár az említett összes problémát megoldja: eloszlatja a nyomást, könnyen kezelhető, ellenben drága és sérülékeny. Valójában a legtöbb cipő az említett rendszerekből két eltérőt alkalmaz: azaz csat tépőzárral, tépőzár fűzővel, Boa csattal vagy tépőzárral.
Talpszerkezet
A cipőtalp többnyire valamilyen ívet kap, mivel a lábfej ilyen helyezben érzi legjobban magát. Egyes cipőgyártók talpkialakítása laposabb, ami bizonyos lábanatómiának kedvezhet. A túlzott ív sem gyakori, kevés lábfej igényli, ráadásul a hajtáshatékonyság ellen dolgozik. Akármilyen is a forma, a talptól ne várjunk el, hogy az illeszkedést megoldja: elsődleges funkciója a stabil tartás, ideértve sarokcsészét is. A cél minél stabilabban tartani a lábfejet, hogy annak egyetlen része se tudjon a cipőn belül mozogni. Minél stabilabb, merevebb a talp és a sarok, annál jobb lesz a biomechanika hatásfoka, egyben csökken a sérülésveszély.
Mi indokolja a stabilitásra való törekvést? A számos – és nem túl erős - csont miatt a lábfej aktív emelő funkciót nem képes betölteni, egyszóval rossz erőkar. Nem érdemes ilyen mozgást rá bízni, legjobb egy az egyben kiiktatni a pedálmunkából: az emelésre van százszor erősebb, strapabíróbb erőkarunk: a térd és a csípő.
A cipőtalp esetében ideális talpanyag a karbonkompozit. A változatosság kedvéért a karbon itt nem a tömeg minimalizálását, hanem a vékony kialakítást segíti elő, ami biomechanika szempontból egyértelműen előnyös. A vastag cipőtalp távolabb helyezi a talpat a pedáltengelytől, ami a stabilitás ellen dolgozik. A karbon talp tehát minden másnál merevebb és vékonyabb, a műanyag talpszerkezetet pedig a gyártók a kellő stabilitás érdekében (jellemzően a közép és felső árszegmensben) üveg- vagy karbonszálakkal erősítik.
A fentiek maradéktalanul igazak az országúti, valamint a versenyfelhasználásra szánt MTB cipőkre, ellenben hobbi MTB, túra és általános felhasználásra – ahol a cipőben gyalogolni kell – valamennyi talphajlékonyság elengedhetetlen. Ezek a cipők rendszerint a stoplifelfogatásnál megerősítettek, a talp többi része az utcai lábbelik talpfelépítését kapja.
Néha tényleg fontos, hogy a kerékpáros cipőben gyalogolni lehessen..
Cipőváltozatok
A legtöbb bicajos cipő pedálkötéshez optimalizált, azaz stoplit fogad. Emellett létezik platform pedálokhoz tervezett kerékpáros cipőtípus is, döntően az extrém (MTB, BMX) szakágak igényelnek pedálkötés nélküli technikai lábbelit. Ezek kellően erősek, strapabírók, így általános kerékpáros közlekedéshez, kiránduláshoz és túrázáshoz is sikerrel alkalmazhatók. A fenti ismérvek ezekre is állnak, egy pedálkötés nélküli csukában sem mozoghat a lábfej, szükséges a stabilitás, ellenben nincs szükség a stoplit fogadó talprész megerősítésére.
Mint ahogy azt átfogó szakcikkünkben leírtuk a kerékpáros cipő manapság szakágspecifikus, többek közt készülhet MTB XC, MTB trail/enduro, országúti, triatlon, túra, fitnesz, spinning vagy városi közlekedésre. Az említett típusok több fontos tulajdonságban eltérnek, ami a korábbi cikkben részletesen szerepel. Ezen felül kapható férfi és női cipő, bár ezek inkább dizájnjukban és a méretválasztékban különböznek, mint kialakításában vagy technikában. Fontos paraméter viszont a cikk elején említett szélesség, hisz’ a lábanatómiában meglepő változatosság tapasztalható. Összefoglalva a kiválasztás szempontrendszere pontba szedve a következő:
- felhasználás (országúti, MTB, platform, talpmintázat, tapadás, téli használat, stb.)
- pedálkötés (SPD, Look, platform, stb.)
- méret (pontos lábhossz alapján, nem szokványos utcai)
- szélesség
- talpszerkezet, sarokkialakítás
- záródás
- felsőrész
Talpbetét
Amennyiben megvan a megfelelően illeszkedő cipő, jöhet annak személyre szabása. Nem tévedés, bőven van még munka azután, hogy kiürítetted a pénztárcát és átvetted a dobozt benne a vadiúj kerékpáros lábbelivel! Először is vedd ki a talpbetétet, vizsgáld meg a színvonalát, kialakítását, és dönts a sorsáról! Merthogy jó eséllyel nem lesz érdemes használni, helyette a lábboltozathoz illeszkedő talpbetét lesz a „befutó”. Az, hogy pontosan milyen betét kell Neked, az több tényezőtől függ. Legjobb, ha a talpat/lábfejet ortopédussal megvizsgáltathatod, ott megtudod, mivel érdemes próbálkozni.
Szóba jöhet az egyedi betét készíttetése is, emellett vásárolhatsz kerékpáros felhasználást megcélzó előre formált típusokat is. Az általunk forgalmazott márkák közül az Ergon, a Specialized, a Northwave és a Shimano kínál lábboltozat-emelő megoldást. Ezek több fokozatban kaphatók, a legjobbak pedig állíthatók. A lényeg ugyanaz, mint a cipőforma esetében: a lehető legpontosabb illeszkedés, hézag és nyomáspont nélkül. Első hallásra furcsának tűnhet, de a megfelelően illeszkedő cipővel és talpbetéttel a nyeregpanaszok fele orvosolható. Természetes a lábpozíció mellett a csípő sincs túlerőltetve, „megerőszakolva”, nem fészkelődünk a nyergen, nem ülünk féloldalasan. Az emberi anatómiában minden mindennel összefügg!
Pedálkötés
A pedálkötés hatékonyabb hajtást, nagyobb biztonságot és kényelmet tesz lehetővé. Nem kell többé félni, hogy a cipő a pedálról hajtás közben vagy egy döccenőn lecsúszik, vagy figyelne arra, hogy a lábfej jól álljon a pedálon. A hajtás így közvetlennéválik, ezáltal hatékonyabb is. Többféle pedálkötés és cipőtípus kapható. A gumitalppal ellátott MTB típus a kerékpárról leszállva könnyed gyaloglásra is alkalmas. Ezeket SPD cipőként emlegetik utalva a talpba rejtett pedálkötés elnevezésére, ez volt az első rendszer, amelynél a stopli nem ér a talajhoz. Kezdőknek mindenképpen ezeket ajánljuk.
Az SPD rendszerű cipőkkel szemben az aszfaltra tervezett országúti cipők nem kínálnak járófelületet, talpuk csupasz műanyag vagy karbon, háromfuratos Look-rendszerű háromfuratos stoplit fogadnak. A praktikum hiányát ellensúlyozza, hogy az országúti cipőtípus a legkönnyebb, talpa a legmerevebb, és stabilitása, hatékonysága ugyancsak egyedülálló. Versenyzésre, edzésre, teljesítménycentrikus kerékpározáshoz ajánlható.
Stoplifelszerelés és beállítás
A patentpedállal rendelkező bringákon a kényelmes és hatékony pozíciót a stopli cipőfelfogatásán lehet biztosítani. A hagyományos taposópedálokkal szemben a patentpedál-rendszer pontos beállítást igényel: az ergonómiát és a kényelemet jelentősen befolyásolja a természetes lábmozgás. A pedálozás közben a rossz lábtartás ízületi bántalmakat, akár komoly sérülést is okozhat: ez a stopli megfelelő pozícionálásával ez megelőzhető.
A szokványos beállítás szerint az öregujj a pedáltengely fölé kerül, de az egyéni lábanatómia ettől eltérő beállítást is igényelhet. Manapság elterjedtebb a stopli öregujjtól valamivel hátrébb történő pozícionálása, amely jobban kíméli a talpizomzatot, az Achilles-ínt valamint a bokát.
Az öregujj-módszer esetében tapintsd ki a nagylábujj melletti csontkinövés középpontját, majd ezt filctollal jelöld át a cipőre. Vedd le a cipőt, és a vonalat folytasd a cipőtalpon. Ezek után zsírozd be a stoplirögzítő-csavarok meneteit, majd szereld fel a stoplikat, de ne húzd meg teljes erővel a csavarokat. Végezetül a stoplin keresd meg a tengelyhez viszonyított középpontot: a Look stoplikon egy vonalat találsz, amely a pedáltengely középvonalát jelöli, SPD-n pedig a két csavarrögzítés van a tengelyvonal felett. A két vonalat illeszd egymás fölé, majd húzd meg a csavarokat, és tegyél próbát.
A hosszanti beállításon felül a stopli oldalirányú elmozdításával lehet a láb hajtókartól mért távolságát beállítani. A megfelelő pozíciót ismét a biomechanika határozza meg. Aki például széles léptekkel jár, csípője széles, nagyobb termetű, az jobban jár, ha a cipő a hajtókarhoz képest távolabb helyezkedik el. Akinél gyaloglás során a két talp közel érintkezik a talajjal, csípője keskeny, ott a cipőt a hajtókar felé kell pozícionálni, mindazonáltal hajtás közben a sarok ne érintse a karfelületet. A cipők egymástól számított távolságát szokás Q-faktornak nevezni.
A harmadik beállítási paraméter a cipő hosszanti tengelyhez képest mért szögállása. Aki járás során szögben tartja a lábfejet, annak kerékpározás során is hasonló biomechanikát kell biztosítani, máskülönben nagyobb terhelés esetén sérülést szenvedhet. A patentpedál-rendszerek esetében a szögállást a stopli elfordításával érhető el. A beállítás során bizonyosodj meg arról, hogy sarok a hajtókart vagy a láncvilla külső felületét nem érinti!
Végezetül a legtöbb stoplitípus oldalirányú szabad elfordulást - vagyis „holtjátékot” - tesz lehetővé, így a fent ismertetett szögállítás kevésbé kritikus. Ennek ellenére a beállítást el kell végezni, ha másért nem, hogy a kioldás gyorsabbá, megbízhatóbbá váljon. Ha minden beállítás megtörtént és a pedált hosszabb távon is kipróbáltad, még egyszer szorítsd meg a csavarokat. A kipróbálás időszakában vidd magaddal a stoplicsavarhoz megfelelő szerszámot, hogy menetközben tudj igazítani rajta.
Melyik márka milyen cipőt kínál?
Mint ahogy a bevezetőben említettük, a cipőspecialista márkák egyedi kaptafák alapján tervezik a kerékpáros lábbeliket, vagyis a formák kissé eltérnek. Az illeszkedés tehát ugyanazon láb esetében nem lesz egyforma, a másik oldalról nézve a megannyi eltérő lábforma más-más gyártó cipőjében találhatja meg az ideális illeszkedést. Emellett ott a cipőszélesség, azaz a belső tér kérdése, ami ugyancsak gyártok szerint eltérő. Számos márka a magasabb szintű cipőket rendszerint két szélességben kínálja, de ezek a méretek nincsenek szabványosítva, mint a hossz esetében. Sőt még a talpív és a felsőrész szabása is befolyásolhatja az illeszkedést és a kényelmet.
A fentiekből következik, hogy ha az adott gyártó egy bizonyos modellje nem biztosít megfelelő illeszkedést, akkor ugyanazon cég másik modellje helyett célszerű más gyártónál keresni a megfelelőt. Tisztában vagyunk azzal, hogy ez képlékeny ajánlás, az olvasó ennél több segítséget igényel. Ergo most nagy vonalakban megosztjuk a nagy kerékpáros cipőmárkákkal kapcsolatban alkotott évtizedes kollektív tapasztalatainkat!
Gyártók
A Shimano márkát a cipők terén sem könnyű megkerülni, kínálatuk, színvonaluk tekintélyt parancsoló. A méretezés kiszámíthatóan fél-egy számmal az utcai cipők felett van, azaz egy 44-est viselő egyén többnyire a 45-ös Shimano bicajos cipőt fog választani. Szerencsére feles méretezés is rendelkezésre áll. Továbbá a japán óriás a bicajos cipőket minden felhasználáshoz többnyire két szélességben kínálja, a keskeny sem annyira szűkös, mint számos olasz gyártóé, a széles pedig valóban tágas belsőt kínál. Persze ezzel csínján kell bánni, hisz’ a cél a pontos illeszkedés, nem jó, ha a láb a cipőben mozoghat. Sajnos a kétféle szélesség leginkább a közép és felsőkategróiás modelleknél érhető el, a legnépszerűbb kedvező árfekvésű modellek inkább keskeny kialakításúak. A talpkialakítás terén a hi-tech megoldások a jellemzők, középkategóriától felfele erős, merev konstrukciókat találunk. A záródás – bármilyen is legyen a rendszer – a Shimanónál elsőrangú.
A Specialized a Body Geometry koncepció szerint kínál cipőket, ami tudományos alapokra épülő ergonómiát takar. A méretezés közelebb áll a valóshoz, mint például a Shimano esetében, maximum fél számmal kell nagyobbat választani az amerikai márka kínálatából. A szélesség itt is választható, de a keskeny sem mondható extrém szűkösnek. A Specialized emellett arról nevezetes, hogy a cipőkhöz számos egyedi ortopédiai kiegészítőt kínál, lábboltozat-alátámasztót, pronáló / suplináló szögállást biztosítót, ráadásul több méretben. Valójában ezek az extrák jelentik a Body Geometry filozófia esszenciáját. Érdemes megjegyezni, hogy a BG cipők felépítése minimális pronálást feltételeznek, azaz kifele döntöttek, míg a többi márka ilyen szempontból neutrális. Ez elsőre furcsa érzés lehet, de ha megszoktad, akkor más cipőkben hiányolni fogod!
A Sidi a legnagyobb név a kerékpáros cipők piacán, jó okkal, hiszen rengeteg tapasztalat és tradíció áll a márka mögött. Általánosságban elmondható, hogy az olasz cég készíti a legstrapabíróbb cipőket, a Sidi cipők házilag javíthatók, felújíthatók, ami nem feltétlen előny. Miért? – kérdezheted. Sajnos ez azt jelenti, hogy a bicajosok rongyosra „nyűvik” a cipőt, ami már nem tart megfelelően, illetve sérülések forrása lehet. Különben a Sidi-re is igaz, hogy több szélességet kínál, de ezek általában a spektrum keskeny oldalán helyezkednek el. A „széles” nem sokkal tágasabb, mint mondjuk a keskeny Shimano, éppen ezért bizonyos modellekből extra-széles változat is kapható. A méretezés többnyire egy számozással nagyobb az utcainál, a széles változatoknál picit kisebb az eltérés. Jegyezzük még meg, hogy a Sidi-nél a talpmerevség már belépő szinten magasszintű, bár ez más gyártóknál a már középkategóriát jelenti.
Az 1993-ban alapított Northwave rendkívül széles palettát kínál, sokféle kerékpározáshoz, széles árspektrumban. A választék a „fazonra” is kiterjed: az igényesebb modellek két szélességben és feles méretben is kaphatók. Általánosságban elmondható, hogy a NW cipők formája keskeny, versenyzésre készül. A számozás többé kevésbé megegyezik az utcaival, fél szám eltérés a keskenyebb modellváltozat esetében szokványos. A tartósság nem az olasz márka erőssége, ellenben a záródás már a középkategóriában jól megtervezett, kényelmes és akár versenyhasználatra is ajánlható.
A Giro esetében kevesebb tapasztalat áll rendelkezésre, de bizton kijelenthető, hogy egyes modellek nagyon jól sikerültek (pl. Empire sorozat), míg más újítások nem váltak be. Ez utóbbiba sorolhatók a „kötött” felsőrészt imitáló új „vonal”. A Giro cipők rendszerint keskeny kialakítást kapnak, a szélesebb sem olyan tágas, mint a Shimano vagy a Specialized ezen típusai. A méretezés fél-egy számozás eltérést mutat, de kevésbé megbízható, mint a nagyobb tradícióval rendelkező márkák esetében.
Végezetül az FLR fiatal, dinamikus márka, azonban kevésbé „útkereső”, mint a Giro. Jellemzően bevált technológiákat vesznek át és fejlesztenek tovább. A talptechnológia nagyon magas színvonalú, számos kiváló karbonszálas modell található az egyre szélesedő palettán. A számozás és az illeszkedés viszont egyértelműen a Shimano „iskolát” követi. Érdekesség, hogy a csúcs monti és az országúti cipő felsőrésze megegyezik, csak a talp felhasználás-specifikus, vagyis az FLR moduláris felépítést alkalmaz, mint például a Sidi. A legolcsóbb FLR cipők jellemzően alapanyag/élettartam és stabilitás tekintetében szenvednek hátrányt. Ezek a modellek kistermetű, könnyű vagy növésben lévő bicajosoknak ajánlhatók, ez utóbbinál a rövidebb életciklus kevésbé gond, mint egy felnőtt cipő esetében.
Végszó
Az, hogy Te melyik gyártó táborába tartozol, leginkább próba és tapasztalat alapján dönthető el. A fentiek tehát mindössze támpontok, valószínűleg az adott gyártótól sem minden cipőmodellre állnak. A lábformát ideálisan ortopédussal célszerű leméretni, majd az ajánlások alapján elindulni az „útkeresésben” (reméljük nem útvesztőben). Végezetül webáruházunk aktuális cipőkínálat itt találod, a hozzá való pedálok pedig itt érhetők el.
Reméljük a jelen írás elnyerte tetszásed, és segítségedre lesz a cipőválasztásban, valamint a stopli megfelelő beállításában. Ahhoz, hogy a többi kerékpáros is a legmegfelelőbb cipő/pedál felállásban rója az utakat, ösvényeket, posztold az írást Facebook-on vagy egyéb közösségi platformon!