A kerékpározás élményében lényegesen nagyobb szerepet a megfelelő testhelyzet, mint a kerékpár technikai színvonala. A kényelem, az érzés a három fő kontaktusponton, a nyereg, a kormányfogás és a pedál megfelelő helyzetén és tulajdonságán múlik. Pozíciójuk meghatározza a testhelyzetet, egyéb paraméterei (stabilitás, tapadás, komfort, stb.) pedig magát az élményt. Szerintünk a megfelelő testhelyzet és a kontaktpontok tekinthetők a kerékpározás kiinduló pontjának, erre jön minden más, az állóképesség, a technikai és az egyéb tényezők. Ráadásul ezek kiválasztása sokkal bonyolultabb, mint mondjuk a hajtásrendszerbe illő hátsó váltóé.
A megfelelő kerékpáros cipő megtalálása tehát közel sem egyszerű feladat! Vannak biomechanikai tényezők, mint például a talpmerevség vagy a holtjáték, megfejelve a cipő belső terével, szélességével, formájával, a sarokkialakításával, illetve a rögzítéssel és az így kialakult nyomáspontokkal. Hol is kezdjük? Mindenek előtt határozzuk meg a cipő és pedálkötés típusokat!
Amit talán magyarázni sem kell: a speciális kerékpáros cipő jobb választás, mint a hétköznapi sport vagy utcai lábbeli. Ez utóbbiak talpa túl rugalmas a kényelmes és hatékony pedálozáshoz, nem nyújtanak megfelelő biztonságérzetet, ráadásul a pedál fémkerete hamar tönkreteszi a drága utcai cipőt. A kerékpáros cipők választékában létezik patentpedál rendszerrel kompatibilis, illetve taposó platform pedálokhoz tervezett típus. Az utóbbi ritkább, döntően az extrém (MTB, BMX) szakágak igényelnek pedálkötés nélküli technikai lábbelit. Mindazonáltal a stoplit nem fogadó, ellenben kellően erős és ellenálló bicajos cipők általános kerékpáros közlekedéshez, kiránduláshoz és túrázáshoz is beválhatnak.
Cipőtípusok
A bicajos cipőkínálat nagyobb részét a pedálkötést alkalmazó – ún. stoplis – modellek alkotják. A pedálkötés eleve fokozott stabilitást, biztos tartást és hatékony hajtást tesz lehetővé. Működési elve a következő: pedálra lépve a cipő automatikusan rögzül (dokkol), a kioldáshoz a bokát kell kifele fordítani. A pedálkötés használata könnyen elsajátítható, begyakorolható, a rendszer működési elve megegyezik a síkötések működési mechanizmusával.
Többféle pedálkötés és cipőtípus kapható. A gumitalppal ellátott MTB típus a kerékpárról leszállva könnyed gyaloglásra is alkalmas. Ezeket SPD cipőként emlegetik utalva a talpba rejtett pedálkötés elnevezésére, ez volt az első rendszer, amelynél a stopli nem ér a talajhoz. Kezdőknek mindenképpen ezeket ajánljuk. Az SPD rendszerű cipőkkel szemben az aszfaltra tervezett országúti cipők nem kínálnak járófelületet, talpuk csupasz műanyag vagy karbon, háromfuratos Look-rendszerű háromfuratos stoplit fogadnak. A praktikum hiányát ellensúlyozza, hogy az országúti cipőtípus a legkönnyebb, talpa a legmerevebb, és stabilitása, hatékonysága ugyancsak egyedülálló. Versenyzésre, edzésre, teljesítménycentrikus kerékpározáshoz ajánlható.
Az SPD és a LOOK-rendszerű stopli
A két stoplirendszeren kívül a cipő szakágspecifikus is lehet: egyaránt kapható MTB XC, MTB trail/enduro, országúti, triatlon, túra, fitnesz vagy éppen városi közlekedésre tervezett „urban” típus. Ezek több fontos tulajdonságban eltérnek, amit később elmagyarázunk. Technikai szempontból a kerékpáros cipők talpa készülhet nejlonból, üvegszállal megerősített ipari műanyagból vagy karbonkompozitból. És természetesen a bicajos cipők női és férfi változatban állnak rendelkezésre minden felhasználáshoz és igényhez.
MTB cipőkategóriába sorolunk minden olyan típust, amivel terepen lehet versenyezni, edzeni vagy túrázni. Az MTB XC/maraton cipők jellemzője a merev üvegszálas műanyag vagy karbon talp, az agresszív talpmintázat és az orrába csavarható „fogak” melyekkel a sáros terepen is könnyen lehet futni fölfelé a bringával. Nem a kényelem az elsődleges szempont, bár mára azért egész napot el lehet lenni egy ilyen cipőben. Az MTB trail/enduro új kategória, a cipők itt robusztusabb felépítést kapnak, bokavédelemmel rendelkeznek, az orruk megerősített, és nem ritka a félmagas szárú aszimmetrikus kivitel, ahol a belső oldal magasabb kialakítást kap. Kemény terepeken kell helytállniuk, a talp mintázata általában agresszív magas bütykökből áll, anyaga rendszerint a túracipőknél megszokott Vibram. Itt nincsen szükség a cipő orrába csavarható stoplikra, van viszont igény a megnövelt ütés védelemre.
A kerékpáros túracipő ismérve a kényelem, egész nap lehet benne tekerni, sétálni, várost nézni. Éppen ezért a talpa hajlékony, persze a stopli környékén merevítve, hogy ne érezzük a pedált. Jellemzően fűzősek, vagy egy tépőzárral kiegészítve. Jellemző a zárt, robusztus kialakítás, de azért nem árt a megfelelő szellőzés. A spinning/fitness kínálatban hasonló modelleket találunk, egy részük kifejezetten edzőtermi használathoz készül, a többi kirándulásokhoz, bicajos kikapcsolódáshoz. Jellemzőjük, hogy kiváló szellőzést nyújtanak, kényelmesek, de nem a teljesítményt helyezik előtérbe. Városnézéshez tökéletesek, általában fűzővel kombinált tépőzárt kínálnak.
Bármilyen felhasználásra tervezett bicajos cipőt választunk, a záródás a stabil és hatékony hajtás és a kényelem kulcsa. A belépő modellek majd minden kategóriában három tépőzárasak, a középkategóriába tartozók általában csatot is kínálnak, míg a csúcsmodellek döntően tekerőgombos (BOA) kivitelűek. A megfelelő rögzítés nemcsak a felsőrészt szorítja a lábfejre, hanem a sarkot is erősen fogja, ezzel fokozva a stabilitást és a hajtás hatékonyságát.
A fent leírtak mind férfiak számára készült, mind a női cipők esetében érvényesek. Emellett kerékpáros cipőt vehetünk bármely évszakhoz, a szellős, hálós felsőrésszel rendelkező nyári mellett zártabb „átmeneti”, és bélelt, vízzáró téli változat is rendelkezésre áll. A téli használatra kínált kerékpáros cipők lényegében bakancsok, egyaránt kaphatók országúti „Look” stoplihoz vagy SPD stoplit fogadó járófelülettel. Ezek a legmagasabb technikai színvonalon biztosítják az elengedhetetlen hőszigetelést és vízhatlanságot a fagyos hónapokban. A korszerű prémium darabok akár hosszabb időn keresztül, bárminemű szivárgás nélkül víz alá meríthetők. Emellett kiváló hőszigetelést biztosítanak, és ha az időjárás enyhébbre fordul, lehetővé teszik az izzadtság távozását. Rögzítőrendszerük innovatív záródást kap: hasonlót, mint a téli sportokhoz való profi felszerelések esetében. A másik véglet a kerékpáros SPD szandál, amely értelemszerűen a legjobban szellőző típus a kínálatban.
A kemény fagyokra is létezik pedálkötést kínáló bicajos bakancs
Mitől SPD?
Az SPD elnevezés a Shimano Pedaling Dynamics szókapcsolatból ered, amely a japán kerékpáróriás által levédett márkanév. Az SPD valójában a rögzítésre szolgáló két furat paramétereit és a stopli magasságát szabályozza. Ma is számos SPD-variáns létezik és a sokszínűségnek jelentősége van a cipők tekintetében is. A pedálgyártók közül a Time, a Look, a Mavic, a Crank Brothers és a Speedplay – csak hogy a legismertebbeket említsük – mind kínál SPD furatot alkalmazó, de az eredeti SPD rendszerrel nem kompatibilis pedálkötést. Tehát a különböző gyártótól származó pedálrendszerek nem feltétlen kompatibilisek egymással, viszont a stopli rögzítésére szolgáló furat szabványos, így bármelyik SPD cipőre felszerelhetők. A pedálkötéssel kompatibilis MTB/városi/túra/fitness cipők egységesen gyaloglásra alkalmas talppal és járófelülettel rendelkeznek, amelybe az SPD-rendszerű szabványos kétfuratos stopli rejtőzik. Érdemes megjegyezni, hogy az SPD-nek létezik egy különösen praktikus variánsa, a Click-R rendszer. Ez egy speciális, de minden SPD cipővel 100%-ban kompatibilis pedáltípus, amely még egyszerűbb ki- és belépést, illetve kerékpárról leszállva gyaloglást tesz lehetővé.
A Click-R rendszer kezdő bicajosok számára tökéletes
A Click-R szöges ellentéte az országúti kerékpáros cipő, amelynek talpán a felső kategóriás modellek esetén kizárólag háromfuratos Look-rendszerű stoplifelfogatás találunk. A hobbi használatra tervezett országúti cipők gyakran mindkét rendszerrel kompatibilisek, de járófelület híján a gyaloglás ettől még problémás marad. A pedál/stopli gyártók ehhez a „felálláshoz” igazodtak az elmúlt évtizedekben, így alapvetően neked is csak azzal kell tisztában lenni, hogy SPD vagy „road” irányba indulsz el.
A pénztárcád is meghatározhatja a lehetséges cipőmodelleket, de hasonlóan fontos szempont lehet még a kompatibilitás. Mint ahogy a cikk elején írtuk: el kell dönteni, milyen pedálrendszerhez keresel cipőt. Vannak azonban további finomságok. De mi van akkor, nem akarsz dokkolós pedált annak ellenére, hogy számtalan előnye van? Általánosságban a gyártók által kínált belépő szintű túramodelljeinél meg van a lehetősége annak, hogy hagyományos platform pedállal használd. Kétféle kialakítás szokott ilyenkor előfordulni. Az egyik, hogy alapból „teli” a talp, és csak meg van jelölve a stopli helye.
A túra- és utcai cipők sokrétű felhasználást tesznek lehetővé
Ha később mégis patentpedált használnál, egy pengével körbevágod a jelölés mentén, és a kivágott rész alatt ott lesznek a menetes lyukak. És mi van akkor, ha országúti cipőt szeretnél használni spinning (kondi) teremben, hiszen ezek kiválóan szellőznek? Végülis ez sem jelent problémát: a kezdőknek szánt országúti cipők talpán sokszor megtalálod a három háromszög alapú furat mellett a dupla montis lyukakat is, így fel tudod szerelni azokat is rájuk. Egy biztos: MTB cipőre viszont sosem lehet országúti pedál stopliját felrakni!
A cipőtalp felépítése:
A cipőtalp terén az országúti, aszfaltra tervezett a kakukktojás, azon egyszerűen nincs sem gumi, sem mintázat. Az MTB cipőknél többféle mintázat van forgalomban. Az anyag tekintetében pedig lehet no-name, azaz ismeretlen összetételű, vagy valamely híres talpbeszállítótól való, mint például a gyalogtúrázás, hegymászás világából közismert Vibram vagy az autó illetve bringagumik királyának számító Michelin és Continental. Versenyzésre is alkalmas cipők esetében sokszor nem is a keverék számít, hanem a mintázat sűrűsége, magassága, cserélhetősége. Ha sűrű a mintázat, akkor a sár hamar eltömi, és így nem csak két kilós cipőket kell emelgetned minden egyes pedálfordulatnál, hanem könnyű benne elesni is. Minél magasabb a mintázat, annál jobb lesz sárban (már ha nem túl sűrűn vannak elhelyezve ugye), és vélhetően annál később kopik el. A legprofibb megoldás, amikor cserélhető a mintázat, de ezt a funkciót kevés, nagyon drága termék „tudja”. A komolyabb cipők orrába bele lehet csavarni „szögeket” vagy „stoplikat” ki hogy hívja. Ezek sárban segítenek kapaszkodni. Van, amelyik cipőhöz jár, másoknál csak a helye van meg, és külön kell megvenned hozzá.
A stopli megfelelő beállítása elengedhetetlen a kényelem, a hatékonyság és a sérülések megelőzése szempontjából: ez segíti a webáruházunkban kapható ERGON kiegészítő
Biomechanika
Ha minden igaz, most már tisztában vagy az opciókkal és lehetőségekkel, és tudod, milyen típusú bicajos cipőre van szükség. Ideje tehát megvizsgálni a kerékpáros cipő biomechanikai aspektusait. Kezdjük a stabilitással! Az olcsó SPD pedál/cipővel szerzett tapasztalatuk alapján sokan gondolják, hogy az bizony billeg, így nemigen lehet alkalmas teljesítményorientált kerékpározásra. Persze az SPD pedálkötés-rendszeren belül ég és föld különbség lehet a stabilitás terén! A top versenyzők is az SPD cipő/pedál rendszert hajtják, persze nem a majdnem gumitalpas és legegyszerűbb pedál kombinációt - hanem a lehető legjobbat, karbon merevítéssel, pontos illeszkedést kínáló talp-interfésszel.
A talp többféle anyagból készülhet, de nem biztos, hogy a merevebb a jobb...
Először is miből legyen a talpszerkezet? Sima ipari műanyag, üvegszál- vagy karbonkompozit? A karbon rendszerint a legmerevebb, leghatékonyabb, a műanyag a leghajlékonyabb, így gyaloglásra a legmegfelelőbb, az üvegszállal erősített pedig a legtöbb esetben az arany középút. Az ár tekintetében is a talpanyag a fő faktor, de távolról sem biztos, hogy a legmerevebb számodra a legmegfelelőbb. Néhány éve a gyártók elkezdtek a (karbon) talpakhoz merevségindexeket megadni, de ezek csak márkán belül mérvadók. Vagy bejön, vagy nem: sajnos csak menet közben derül ki, hogy egy csúcsmerev karbon cipőben 4-5 óra után hogyan „érzi magát” a láb. Bár még ekkor sem biztos, hogy a cipővel van a gond. Szerintünk, ha nem vagy versenyző, aki a dobogóért küzd, akkor nagyot nem veszítesz egy üvegszálas cipővel. Emellett a csúcsmodellek sérülékenyebbek, ezáltal több kompromisszumot jelentenek, mint a középkategóriás cipők.
A stopli beállítására fokozottan figyelj!
A talp a határvonal a pedál és lábfej között. „Lefele” tekintve, a stabilitás nemcsak a talpmerevségre, hanem a pedállal való kapcsolatra is vonatkozik. És ahogy már említettük, itt sok múlik a minőségen, amit egy jobb pedál és cipő modellel kapunk meg. A lábfej irányában pedig biztosítani kell, a pontos illeszkedést: tehát a bicajos cipő ne legyen se rövid, se hosszú, se keskeny, se túl tág, a sarkot ideális helyzetben stabilizálja, a lábboltozatot pedig megfelelően támassza alá. Hiába a betonstabil stopli/pedál kontaktus, ha a cipő nem illeszkedik megfelelő módon.
Továbbá a térdnél is gyakran megfigyelhető oldalirányú mozgás. Ebben az esetben a stoplibeállítást (előre/hátra, oldalirányba, vagy elforgatva), a pedáltávolságot vagy a pedálkontaktus szögét célszerű módosítani. Az „anatómiai hiba” lehet olyan egyszerű eredetű, mint mondjuk csökkent hajlékonyság, sérülésmaradvány, azaz nem biztos, hogy veleszületett tulajdonság, mint mondjuk a lábhosszeltérés. Ha dolgozunk a flexibilitáson, a szimmetrikus erőnléten, akkor számos ilyen jellegű probléma orvosolható. Még egy tipp: ha a láb/cipő/pedál kontaktus stabilitása nem megfelelő, annak oka lehet a stoplikopás. Sok esetben egy új stopli nagyban fokozza a stabilitást – legyen szó MTB vagy országúti pedálrendszerről.
Sokak számára elengedhetetlen a stopli „holtjátéka”
Talpbetétek:
Valójában a talpbetét jelenti a közvetlen kontaktot a láb és a cipő között. Ezek minősége, kialakítása – például magas lábfejhez tervezték, vagy „telitalphoz” - jelentősen eltér még a neves gyártók közép-felsőkategóriás cipőmodelljei esetén is. A csúcsmodelleknél szerencsére nem ritka a kétféle talpbetét, vagy a berakható talpboltozat-emelőkkel ellátott modell, így átgondolt, jobban megtervezett talpbetétet kapsz a cipővel. Ennek hiányában rendelkezésre állna külön megvásárolható speciális talpbetétek, mint például a Specialized kínálatában a Body Geometry SL. Itt talpboltozat alátámasztóból is különböző félék kaphatóak, a „BG-fit” elv alapján van tervezve. Hasonló a Giro SuperNatural X-Static készlet, amihez több tépőzárral rögzíthető boltozat emelő/módosítót is kapsz.
A felső rész:
A cipő felsőrésze szintén megér egy misét! Ebben a tekintetben is jelentős eltéréseket tapasztalhatsz: mind az alapanyagválasztás, mind a kialakítás tekintetében. Az anyag puhasága, rugalmassága határozza meg, milyen pontosan követi le a felsőrész a lábfej formáját, ezáltal csökken a nyomás, jobban eloszlik a teljes felületen. Ez pedig meg határozza a cipőben érzett kényelmet (főleg hosszú távokon), persze az egyéni preferenciák sokat számítanak. Van, aki szereti, ha van egy kis mozgásszabadság a lábujjainak, van aki pedig a lábfejet szorosan körül ölelő cipőket szereti. Egy biztos: a merev felsőrésszel rendelkező cipők kinézete tovább marad újszerű, mint a nagyon puháké, ami hamarabb ráncosodik, felületén rendszerint törések jelentkeznek.
Sokan igénylik a többlet szélességet a cipő belső terében
Ha már forma, akkor nem mehetünk el szó nélkül a széles-keskeny cipőkialakítás mellett. E tekintetben a lábformák azonos hosszméret mellett igen nagy szórát mutatnak. Nagy általánosságokban a vékony (ektomorf) testalkatúak lábfeje keskenyebb, így a versenycélra kínált cipők rendszerint keskeny (és alacsony) kialakításúak. Széles lábfejjel az ilyen formájú cipők nyomhatják a lábat, de ez fordítva is áll. Számos gyártó kínálja a közép-felső szintű modelljeit az adott méreten belül két szélességben. Talán itt lenne érdemes utalni rá, hogy a jobb cipőkből feles méret is rendelkezésre áll, míg a top darabok akár harmadméretben is rendelkezésre állnak. A feles méret már csak 4-5 mm-es ugrást jelentenek, így könnyebben megtalálod az számodra ideális illeszkedést. Jó, ha a belső talpméretet is megnézed: a gyártók rendszerint ezt is megadják.
A megjelenés szempontból a felsőrészek felülete érdemel még figyelmet. Manapság divatosak a lakk bevonatos cipők, a versenyzők is szívesen hordják. Az ilyen cipőket könnyű takarítani, de a sérülések - főleg az montis modellek esetében – hamar jelentkeznek, és feltűnők lesznek. Továbbá a „fényes” cipők nehezebben is szellőznek, a gyártók az anyagot perforálják, ami a vízhatlanság szempontjából nem túl előnyös. A bicajos cipők többsége még mindig szintetikus bőr és gyöngyvászon keveréke, ami általában jól szellőzik, és tartós. Takarítani nem könnyű, de ezzel együtt lehet élni. Jó tudni, hogy a szintetikus bőr érzékeny lehet a vegyszerekre, így érdemes először próbát végezni kis felületen.
Tépőzár, csatt, BOA.... de nem a hányás, hanem a rögzítés:
Végezetül foglalkozzunk a zárórendszerekkel, a tépőzárral, a csattal, a fűzővel és damilos BOA-rögzítéssel. Mint már említettük, a felső rögzítés biztosítja a stabilitást és a hatékonyságot, de ha egy mód van rá, ne szorítson, és ne idézzen elő nyomáspontokat! A legegyszerűbb, mégis sokak szerint a legegyenletesebb szorítást a manapság reneszánszát élő fűzővel lehet elérni. Persze macerás egyenletesen meghúzni, és menet közben nem tudsz rajta állítani, de nagyon könnyű cipőt lehet így készíteni. Magas rüszttel nem fog szépen kinézni a cipő, mert nem lesznek párhuzamosak a lyuksorok. A belépő szintű cipők rendszerint tépőzáras (Velcro) rendszerűek, és sok esetben több nem is kell: három tépőzárral még egyenletesre és bombabiztosra lehet beállítani a felsőrész szorosságát. Hátránya, hogy a szellőzést gátolja, mert a három tépőzár felülete majdnem teljesen lefedi a cipő nyelvét. Így jó kompromisszumot jelent az egy csat és két tépőzár felállás. Érdemes „mikroreteszelésű” csatot választani, mert kisebb lépésekben lesz állítható a szorosság. A közép-felsőkategóriás cipőkön a csatot két pozícióba is rakhatod, így magasabb rüszttel is kényelmesen használható lesz.
Végezetül a közép-felső „házban” a már említett BOA tekerőgomb az elterjedt Nagyon gyorsan be tudod vele kötni a cipőt, kioldani talán még egy fokkal könnyebb, és menet közben is gyerekjáték az állítgatása. Számos gyártó plusz tépőzárat helyez a két „tekerővel” ellátott cipőjére, így az orr fölött nem szorít annyira a rögzítés. A tekerőgomb másik nagy előnye, hogy csak damilok futnak a lábfejen, így a szellőzés kifogástalan. Ezzel kiveséztük a bringás cipők tulajdonságait, kiválasztásuk metódusát, és az alkotóelemeiket. A Bikepro kerékpáros cipőkínálatában a fent említett típusok döntő részét tartalmazza. A márkák közül érdemes kiemelni a nemzetközileg is jól ismert Ergon, FLR, Giro, Northwave, Shimano, Sidi, Specialized és XLC neveket. Többnyire specialista cégek foglalkozik kerékpáros cipő gyártással, a beruházás 10000-115000 Ft-ot igényel, típus és felhasználás függvényében. Szerintünk mindenképpen megéri a kerékpározást ilyen irányba fejleszteni, a „kontatpontok” prioritást élveznek az egyéb alkatrészekhez képest.
Ha tetszett a cikk, oszt meg másokkal is, hogy mindenki kiválaszthassa a számára megfelelő bicajos cipőt!