2020-ban már született egy szakcikk ebben a témában. Azóta volt bőven fejlődés a kerékpáriparban, a hátsó kazettás agy ma már közel egy tucat szabvánnyal kapható, a hozzá tartozó lánckeréksorok úgyszintén. Megújult cikkünk megpróbálja logikusan, lényegre törően elmagyarázni a különböző opciókat, a fokozatszámok, valamint a gyártók eltérő rendszereit. A régi cikk referenciaként szolgál: a kazettás agyak meghatározásával, történetével, korai példányaival itt nem foglalkozunk, ezek abban megtalálhatók.
Mi a „kazetta”?
Több évtizedeken keresztül az ipar megvolt kétféle hátsó kerékagytípussal: az egyiket a Shimano fejlesztette az 1980 évek elején, a másikat Campagnolo azon évtized végén. Először 6, majd 7, később 8, 9, 10, 11 majd 12 lánckerék került a bordás hengerekre, amit kazettatestnek nevezünk. A kazettatest alatt vagy mögött a szabadonfutó mechanika található, amely lehetővé teszi, hogy a kerékpár hajtás nélkül guruljon. Ha ez nem lenne, lábunknak lejtőkön és közlekedési lámpákhoz gurulva is forgatni kellene a pedálokat.
Maga a kazettatest az agy része, és ezek rendszerint nem csereszabatosak. Vagyis nem lehet az egyik kerékagyról csak úgy egy másikra átrakni azt az elemet, amelyre a lánckeréksor rögzül. Sok esetben előfordul, hogy az adott gyártó különböző hátsó kerékagyai sem fogadják a másik kazettatestjét. Ha van egyezés, az lényegében a véletlen műve. Az igazi gond ezzel az, hogy elhasználódás esetén régebbi kerékagyakhoz pótalkatrész nem mindig kapható.
Jobbra a Shimano HG, balra a kurrens HG11, ami 12 fokozathoz is jó...
Kompatibilitás-problémák
10 fokozatszámig nem sokat kellett foglalkozni ezzel a témával – leszámítva a Shimano/Campagnolo distinkciót. Volt 1-1 próbálkozás, mint például a Shimano korai 10-fokozatos Dura Ace megoldás, de ezek széles körben nem terjedtek el. A 11-fokozatos váltórendszerek viszont gyökeres átalakulást hoztak…
Az ominózus Shimano 7800 Dura Ace, 10 fokozathoz, spéci kazettatesttel...
A másik nagy piaci szereplő, az amerikai SRAM, eredetileg a Shimano HG rendszerét tette magáévá, vagyis lánckeréksorai és kerékagyai kompatibilisek voltak a japán gyártóval és a piacon kaphatókerekek túlnyomó többségével. Ez a szimbiózis a 11-fokozatos váltórendszer megjelenéséig tartott, akkor a SRAM bemutatta az xD kazettatestet és a hozzá való X-Dome sort, majd annak országúti változatát, az xDR-t. Ergo 11 fokozattól már nemcsak a fokozatok számára kell tekintettel lenni, az adott kazettatest-kialakításra is.A Shimano HG esetében is hozott újdonságot 11 fokozat, de ez szerencsére kevésbé drasztikus, mind a SRAM lépése. Az egyre gyarapodó fokozatszámból fakadó többlet lánckeréksor-szélességet a kazettatestnek is követnie kellett. Az eredeti 8-10 fokozathoz tartozó a kazettatest-szélesség 35mm, míg a HG11 elnevezésű kerékagyak 36,8mm széles kazettatestet kínálnak.
Szerencsére a ma egyre terjedő 12-fokozatos lánckeréksorok nem lettek szélesebbek, így azok a HG11-es hátsó kerekekre mincen további nélkül felszerelhetők. A visszamenőleges kompatibilitás is biztosított: azaz egy HG11 kerékre a 10, 9 vagy 8 fokozatos lánckeréksor egy 1,8mm széles távtartóval felszerelhető. Jegyezzük meg, hogy nem minden 11-fokozatos HG lánckeréksor igényel 36,8mm széles kazettatestet. Az MTB sorok döntő része is felszerelhető a keskenyebb kazettatestre, ezen felül az országúti sorok egy része is működik a régi kerekekkel, feltéve, ha a legnagyobb rajta lévő lánckerék legalább 32 fogszámú. Azaz jó esetben 11-fokozatos váltórendszerhez nem kell új kereket venni, de ez még nem jelenti azt, hogy minden régi kerék egyben 11/12-kompatibilis.
Új kazettatest-szabványok
A SRAM xD és xDR kazettatest-szabvány nagy újítása, hogy a szokványos 11 fogszámmal szemben 10 foggal (röviden „10T”) kezdődő lánckeréksort is fogad. (9T is opció, de az már túl zajos és valójában felesleges.) Egy modern sor 10-50 fog átfogást biztosít, lehetővé téve egyetlen első lánckerék használatát. Ez a „felállás” futótűzként terjed az alkatrészpiacon és új kerékpárok esetében. Egyedül az országúti versenybicajok tartanak ki a két első lánckerék mellett. Mindazonáltal ott sem jelent hátrányt a kisebb hátsó fogszám, hiszen ezzel nagyobb áttételek biztosíthatók. A SRAM xD és xDR egyben az amerikai márka 12-fokozatos váltórendszereivel is kompatibilis, a kettő között az a különbség, hogy az MTB/cyclocross/gravel szettekhez az xDR variáns szűkebb áttételtartománnyal rendelkező országúti lánckeréksorokat kínál, és ez nagyobb kazettatest-szélességet igényel.
Az xD-kazettatestre kerülő SRAM X-Dome lánckeréksor egyetlen anyagdarabból számítógép vezérelt marással készül. Ez az ipari műremek egyben a rendszer fő hátulütője, hiszen alsó hangon egy 70.000 forintos alkatrészről van szó, amely közel duplája a HG kazettatestre való alternatívának. És érdemes figyelembe venni azt is, hogy a lánckeréksor kopóeszköz, vagyis valahány ezer kilométer megtétele után cserélni kell. Azaz még amatőr bicajosok is képesek akár két sort elhasználni egy évben, ami szokatlanul nagy kiadást jelent.
Csodálatos, de sajnos méregdrága!
A költséges konstrukció oka, hogy az xD sor nem a teljes kazettatestre fekszik fel, hanem csak a belső végére. Ergo egy több darabból kialakított, egyszerűbb konstrukció nem kivitelezhető. Ez magyarázza a tényt, hogy az amerikai márka belépő szintű MTB és gravel/cyclocross alkatrészcsoportjai nem xD, hanem HG kazettatestre rögzülnek, így csökkentve a gyártásköltségeket. Más szóval a belépő szintű NX és SX 12-fokozatos szetthez a SRAM HG-kompatibilis lánckeréksort kínál, és erre figyelni kell kerék/alkatrészek beszerzésekor. Viszont ez az irány szerencsés átjárhatóságot biztosít a legújabb 11-12 fokozatszámú szettek és a korábbi 9-10 fokozatos rendszer között, vagyis kerékcsere nélküli 12-fokozatos „felfejlesztést” tesz lehetővé.
A Shimano válasza az xD-re a Micro Spline rendszer, amely szakít a korábbi HG rendszerrel, de ezzel párhuzamban az xD/xDR szisztémától is eltér. Ami közös a SRAM-rendszerrel, hogy a Micro Spline is 10 fogas legkisebb lánckereket fogad, de a kazettatest végig bordázott, tehát semmi akadálya különálló lánckerék felhelyezésének. Ennek köszönhetően a Micro Spline-kompatibilis sorok olcsóbban gyárthatók, mint az xD-hez valók, ráadásul a 23 borda jelentősen növelni a kontaktfelületet a két alkatrész között. Érdekes mód maga a kazettatest keskenyebb, mint a HG, és csakis úgy fér el rajta a 12db lánckerék, hogy a legkisebb 10-fogas „beleül” a mellette lévő (rendszerint 12 fogas) lánckerékbe, és egy spéci hosszú benyúlású záróanya tartja mindkettőt. A Micro Spline rendszer MTB, gravel és cyclocross kerékpárok (és alkatrészek) esetében egyaránt alkalmazható.
Emellett a japánok kifejlesztettek egy HG-szerű „EV Road” kazettatest-változatot, amelyek kizárólag országúti sorokat fogad, és ezekhez optimalizált. Szerencsére az „EV Road” sorok HG11 kazettatestekre is felszerelhetők. A legkisebb lánckerék értelemszerűen itt 11 fog, szemben a xDR-en alkalmazható 10T-vel.
Felül a Micro Spline sor, alul a fogadó kazettatest
Ez a Shimano HG vége?
Akkor a kérdés már csak az, hogy kell-e mindenképpen xD vagy Micro Spline kerékszett (minimum hátsó agy) az új 12-fokozatos váltórendszerek estében? A válasz „NEM”, amennyiben készek vagyunk lemondani a 10-fogas legkisebb hátsó lánckerékről, és az ezzel járó szélesebb áttételskáláról. Mivel gyártók közt a 12-fokozatos rendszerek lánckerekei keresztkompatibilisek, a direkt konkurencia mellett harmadik féltől származó sorok is szóba jöhetnek. Az adott gyártó természetesen állítja, hogy saját fejlesztése nyújtja a legjobb váltásteljesítményt, de a gyakorlat azt mutatja, hogy van élet az adott alkatrészcsaládon túl is. Kerékpárgyártók előszeretettel szerelik 11- és 12-fokozatos rendszereiket például a tajvani Sunrace által kínált sorokkal, amelyek webáruházunkban is megtalálhatok.
Az "olcsósított" 12-fokozatos SRAM SX és NX Eagle sor HG kazettatestre
Mint már utaltunk rá, a Microspine sorok kevésbé költségesek, mint az xD rendszerhez tartozók. De 12 fokozatra átálláskor HG-kompatibilis lánckeréksorral ennél jelentősebb költséget lehet megtakarítani. (Ez az opció egyébként a „gyári” Deore szettben is elérhető.) Az ellátási láncok akadozása miatt a Micro Spline sorok jelenleg (2022 telén) nemigen kaphatók, vagyis jól jár a Shimano 12-fokozatos váltásrendszert használó, ha HG kerékszettel is rendelkezik, vagy eleve ilyenre épít! Fontos még, hogy a Shimano a Micro Spline rendszert technikai paramétereit levédte - csakis borsos áron adja át más gyártónak -, ebből kifolyólag manapság nemcsak a Micro Spline sorok beszerzésével vannak gondok, hanem a kerekek terén sincs széles választék.
A kompatibilitás terén az egyetlen biztos pont a lánckeréksort leszedő szerszám. Az xD/xDR, Microspile és EV-Road sorok ugyanazzal a megszokott szerszámmal rögzíthetők és szerelhetők le, ami a HG-hez kell, és immár 40 éve szolgál.
És mi van a Campagnolo-val?
Mint ahogy már korábban említettük, a Campagnolo alkatrészcsaládok tradicionálisan egyedi kazettatestet alkalmaznak. De amíg a SRAM és a Shimano rendszereknél új kazettatest-szisztémák láttak napvilágot, a patinás olasz márka eredeti 9 fokozathoz készült szabványa 12 fokozatig használható – ráadásul minden további tuning vagy távtartó nélkül! (A legelső 8-fokozatos kazettatestekre ez nem áll.)
Fent az új 13-fokozatos NW3 kazettatest, lent a hagyományos Campagnolo 9-12s
Persze ez még nem jelenti azt, hogy a „Campa” ne mutatott volna be új kazettatestet. Az új Ekar néven futó 13-fokozatos váltórendszerük egyetlen első lánctányért alkalmaz, hátul a sor pedig 9 fogról indul. Mindezt az új N3W kazettatest teszi lehetővé, amely kisebb átmérővel rendelkezik, rövidebb. Az olaszoknak sikerült megtartani a visszamenőleges kompatibilitást, vagyis egy adapterrel a 9/10/11/12-fokozatos sorok is felszerelhetők az úgy kazettatestre. Az Ekar elsősorban gravel kerékpárokhoz tervezve, de ettől függetlenül országúti gépekre is felszerelhető. N3W-kompatibilis kereket jelenleg a Campagnolo, a Fulcrum, a DT Swiss, a Mavic, a FFWD és a Hunt kínál, de várhatóan a jövőben több kerékgyártó feliratkozik a „listára”. Tulajdonképpen a Campa rendszere elterjedtebbnek mondható, mint a Micro Spline, az Ekar szett által behozott új kazettatest szabványt az első pár szűkös év után mára sorban veszik át a kerékgyártók, így ma már válogathatunk a felső kategóriás kerékszettek között.
Honnan tudható, mi van a lánckeréksor alatt?
- Leszerelve a mellékelt képek segítségével könnyedén beazonosítható a kerékpáron lévő lánckeréksor/kazettatest rendszer. Mindazonáltal szétszerelés nélkül is meghatározható: ebben segít az alábbi útmutató. Nézzük a lépéseket!
- Meg kell számolni a fokozatot, vagyis hány darab lánckerék van a kazettatestre szerelve.
- Meg kell számolni a legkisebb lánckeréken a fogak számát. Amennyiben 10, akkor Micro Spline vagy xD/xDR, ha esetleg 9, akkor N3W vagy harmadik féltől származó xD sorról van szó.
Le kell olvasni a sor rögzítő gyűrűn lévő feliratot: SRAM, Shimano vagy Campagnolo esetében egyértelmű, hogy ebben a sorrendben xD/xDR, Micro Spline vagy N3W rendszerről van szó, ha egyéb (pl. Sunrace, e-thirteen), akkor jobbára az első kettő közül valamelyik. Gyakran magán a soron is van márkajelzésre utaló felirat (pl. SRAM Eagle)
Íme az összes kurrens kazettarendszer!
Összegzés
Íme, pontokba szedve a legfontosabb tudnivaló, amivel elkerülhető a téves rendelés!
- 10 hátsó fokozatig a megfelelő pótalkatrész viszonylag egyszerűen meghatározható a Shimano/Campagnolo rendszerek megkülönböztetésével, a speciális Shimano Dura Ace 10-fokozatos kazettatest/sor, valamint a régebbi Shimano UG rendszer felismerésével. (Más szóval Shimano vagy Campa, ha az előbbi, akkor nem UG „őskövület” vagy 7800-as szériás Dura Ace?)
- 11 fokozatnál SRAM hajtásoknál előfordulhat az eltérő xD kazettatest, főleg MTB kerékpárokon. (Mindazonáltal az xD még a SRAM-on belül is kisebbségben van a HG11-rendszerű lánckeréksorokkal szemben.)
- A Shimano 11-es rendszer HG11 szabvány kazettát használ, amely a legtöbb esetben „sima” HG-vel helyettesíthető.
- 12 fokozatnál a magasabb szintű alkatrészek, kerekek és kerékpárok már az új kazettaszisztémák egyikét alkalmazzák, de belépő szinten a HG még mindig elterjedt. (Az ilyen sorok csere esetén is olcsóbban beszerezhetők, továbbá az ellátásban tapasztalt problémák miatt a HG rendszerű sorok szélesebb körben elérhetők. A Micro Spline sorok és kerekek beszerzése nehézkes vagy egyenesen lehetetlen.)
- A tapasztalat azt mutatja, hogy a harmadik fél által kínált lánckeréksorok megfelelő működést tesznek lehetővé mind 11-, mind 12-fokozatos váltórendszerek esetén. (Csere esetén megfontolandó alternatívát jelentenek.)
- A Campagnolo szettek közül csakis a 13-fokozatú Ekar igényel eltérő kazettatest-típust, és mivel ez ritka és drága cucc, nem sok felhasználó néz szembe a problémával.
Nosztalgiashow: ez itt az "ős" Shimano UG rendszer...
Itt tartunk 2023-ban. Remélhetően az alkatrészgyártók több kazettarendszert nem fejlesztenek, és ami még fontosabb: a régi, jól bevált HG szisztéma valószínűleg egy jó ideig velünk marad! A Bikepro webáruház választékában a lánckeréksorok itt, a kerékszettek itt, a hátsó agyak pedig itt "laknak". Végezetül, ha szeretnél mindig naprakész lenni a kerékpártechnika kérdéseiben, több ilyen tartalmat olvasni, akkor terjeszd, osztd meg a közösségi oldalak valamelyikén!