A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Taposd laposra: minden, amit a kerékpáros pedálokról tudni kell

Németh Balázs, Ardó Tamás
2021. 11. 16. 00:00:00
Taposd laposra: minden, amit a kerékpáros pedálokról tudni kell
Vannak alkatrészek a kerékpáron, amelyek nélkül azzal semmilyen értelmes tevékenység nem végezhető. Ilyen például a biciklik szürke eminenciása, a pedál. Nem egy csillivilli alkatrész, jobbára kopott-koszos, szerepe viszont felbecsülhetetlen, kiválasztására, karbantartására és – legalábbis a patentpedálok esetében – beállítása a szokásosnál több figyelmet érdemelne.


Találós kérdés: mi hiányzik erről a bicajról?

17_12 dolog amit a kerékpárláncról tudni kell

A pedál a kapocs a kerékpáros által produkált erő és a kerékpárhatáslánc között. A lábnak támaszt biztosít, finom forgását csapágy teszi lehetővé. A „támaszték” funkció jobb esetben stabilitással társul, a legmodernebb patentpedálokra ez fokozattan igaz. Erre szükség is van, hisz’ a láb csakis úgy képes hosszú távon intenzív hajtómunkát végezni, ha mozgása természetes, valamint az érintkezési pont stabil. Mindez a pedálkapcsolat optimalizálásával valósítható meg, amelyhez a jelen írás nyújt segítséget. Nem is gondolná az ember, hogy a kerékpáros mekkora nyomatékot képes kifejteni, ennek megfelelően a pedál fokozottan terhelt, emellett alacsony, útközeli elhelyezkedése folytán ki van téve a szennyeződésnek és az amortizációnak. Többet kellene törődni vele, rendszeresen karbantartani, kitisztítani, átzsírozni és időnként cserélni. Főképp annak tökrében, hogy az új kerékpárokra szerelt pedálok technikai színvonala hagy némi kívánni valót maga után...

17_kerekparpedal

Manapság számos különböző pedálrendszer közül válogathat a bicajos: a legegyszerűbb taposópedáltól a klipszes vagy platformpedálokon keresztül az automata pedálkötést biztosító típusig széles a paletta. A kezdő kerékpáros általában idegenkedik a pedálkötéstől, a pedálhoz csatolt lábbal nem érzi magát biztonságban. Esetleg fél attól, hogy szükség esetén nem tud a pedálkötésből kilépni, és a kerékpárral együtt feldől. Mindazonáltal, ha egyszer legyőzzük az érthető kezdeti félelmet, megtanuljuk és begyakoroljuk a kioldás egyszerű mozdulatát, a kerékpár használata sokkalta hatékonyabb és biztonságosabb lesz.

5_kerekparpedal

Azonban a mai modern patentpedálok nagy anyagi befektetést igényelnek, speciális stoplit fogadó kerékpáros cipővel használhatók. Így a platform-, más néven taposó pedáltípusnak továbbra is van létjogosultsága és szerepe a mai kerékpárokon. A „taposók” kaphatók műanyag vagy fém pedáltesttel rendelkező, mindkettőből létezik minőségi modell, a hangsúly a csapágyazáson, annak tömítésén, valamint a tengely hőkezelésén van.

A cikk első felében a hagyományos pedáltípusokkal foglalkozunk, felsoroljuk a változatokat, valamint tippet adunk, hogy milyen használatra melyiket célszerű beszerezni. Írásunk második fele a modern patentpedál-rendszerekről szól, majd megvitatjuk, hogy kinek és milyen célból érdemes a „rendszerváltásban” gondolkodni. Végezetül kicsit mélyebbre ássuk magunkat a „bekattintósok” rejtelmeibe, mind a típusok, mind a működéstekintetében, elmagyarázzuk a stoplibeállítás menetét, ami a pedálkötések esetén különösen fontos. Végezetül a Bikepro szerviz megosztja tippjeit, mire kell figyelni a vásárlás során, mely pedáltípusokkal nem lesz gond. A cipőkről már írtunk általános áttekintést, amit iit olvashatszt.

Van, amikor a bicajozás nemcsak pedálozást igényel…

7_kerekparpedal

„Taposó” pedáltípusok
Felépítés és az alapanyag szempontjából a taposó pedálok legegyszerűbb válfaja a „műanyag pedál”. Ezek láttán sok kerékpáros legyint, amelynek oka valószínűleg abban keresendő, hogy az új kerékpárok rendszerint egy jelképes, valódi használatra alkalmatlan műanyag pedállal érkeznek. Ezek legfeljebb arra jók, hogy az első próbakörhöz ne kelljen pedált venni, vagy az üzletbe a sajáttal érkezni. Talán mondani sem kell, hogy „gagyival” a Bikepro nem foglalkozik, azonban számos műanyag pedált tart kínálatában – jó okból. 

A műanyag pedál igenis lehet magas minőségi szintet képviselő, jól tömített, kiváló csapágyazással és ergonómiával rendelkező, és nem utolsósorban tetszetős darab. Mi szó a műanyag mellett? Szögezzük le, hogy az általunk is elfogadható műanyag pedál valójában kompozit, azaz több komponensből álló alapanyagból készül. Ezt hívják ipari műanyagnak is, rendszerint üvegszálat vagy más erősítő anyagot tartalmaz. A kompozit számos előnyös tulajdonsággal rendelkezhet: tartós, ellenálló, a felületi sérülések, horzsolások nem látszanak, emellett kellően rugalmas, azaz valamennyi kényelmet is nyújt. Ráadásul a műanyag pedálok jellemzően könnyebbek, mint a fémkeretes típusok.

11_kerekparpedal

A műanyag padálok egy része még ennél is a lépéssel tovább megy: a fém platformpedálokhoz hasonlóan nagyobb felületet kínálnak, valamint a felületből kialakított tüskékkel rendelkeznek, hasonlóan a platformon található fémtüskékhez. Mindkét tulajdonság jelentősen fokozza a talp tapadását, csökkentve a lecsúszásveszélyt. Kapható ráadásul valódi cserélhető tüskés „plasztikpedál” is, amely akár haladó kerékpárosok számára is kecsegtető alternatíva. Amennyiben a platformpedál előnyeit maradéktalanul ki szeretnéd aknázni, érdemes alacsony profillal rendelkezőt - azaz vékony kialakítást – választani. A prémium műanyag platformpedál ajánlott felhasználása MTB trail, enduro, freeride, DH, 4x és dirt jump.

12_kerekparpedal

A kevésbé cizellált, tüske és platformnélküli műanyag pedálok felhasználási területe az általános közlekedés, valamint a szabadidős kerékpározás, a kirándulás, a túrázás. Itt a műanyag szerepe a biztonság növelése, ami a gyártók sok esetben gumiborítással biztosítanak. Ezen belül további lehetséges funkció a behajtható pedál, amely az összecsukható kerékpárok esetében kisebb szállítható csomagméretet tesz lehetővé. Webáruházunk kínálatában számos ilyen modell szerepel, rendszerint tapadásnövelő gumírozott taposófelülettel. Fontos még megemlíteni a sokszínűséget, és ez szó szerint értendő! Amennyiben érdekel a műanyag termékszegmens, kattints ide!

 15_első lánckerék váltórendszerek fejlődése lánckerekek fokozatok száma a felhasználás függvényében

Platformpedál
A többi pedáltípusnál nagyobb kontaktfelületet biztosító platformpedálból kapható műanyag vagy fémtesttel rendelkező. Szerencsére mindkettőből létezik minőségi „példány”, a fémpedálok esetében ez gyakoribb, a kínálat krémje már egyértelműen profi BMX, dirt jump, freeride és DH felhasználáshoz készül. A hangsúly a tartósság és a strapabíróság mellett a csapágyazás technikai és minőségi kivitelezésén, illetve a tapadást elősegítő felületi kialakításon van. A felsorolt felhasználásokban ezek mind kamatoztathatók, továbbá az esetleges bukásnál vagy lábkapcsolat nélküli trükköknél, is előnyös, ha nincs merev kötés a láb és a kerékpár között.

13_kerekparpedal

A műanyag platformot említettük, mint opciót, az alumínium- vagy magnézium-ötvözetből készült pedálok azonban ellenállóbbak, így extrém igénybevételhez különösképp ajánlottak. A nagyobb felület kínálta többlet tapadást a gyártók rendszerint pedálfelületbe becsavarható - elhasználódás estén cserélhető – acélszegecsekkel teszik teljessé. Kínálatunkban a fém platformok ára nagy szórást mutat, tekintettel egy részük profi felhasználásra készül, másrészt a strapabíró pedált, egyben jó kontaktust kereső közlekedők is előszeretettel választják. Ha érdekel ez pedáltípus, kattints ide!

0_első lánckerék váltórendszerek fejlődése lánckerekek fokozatok száma a felhasználás függvényében

Fémkeretes pedál
Amennyiben a kerékpárt közlekedésre, kirándulásra vagy túrázásra használod, a hagyományos fémkeretes pedál tálcán kínálja magát. Ez a típus opcionálisan kiegészíthető a régen oly becsben tartott klipsszel és szíjjal, így lehetőség nyílik pedálkötésre is. Nem véletlenül használnak ilyen rendszerű pedált immár 130 éve: örökzöld, sose megy ki a divatból! 19_kerekparpedalA fémkeretes pedáloknál a csapágyat befogadó szerkezet lehet műanyag vagy alumínium, amihez egy alu vagy acélkeret csatlakozik. Ennek élein támaszkodik meg a cipőtalp, a keret nagy erőfeszítések esetén valósággal belehasít a gumiba. Ennek köszönhetően a lecsúszás esélye csökken, klipsszel akár minimalizálható. A tapadás fokozásának másik módja, hogy a keret éle nem egyenes, hanem barázdált. Mindazonáltal a típus velejárója, hogy nem bánik kesztyűs kézzel a cipőtalppal, a rugalmas sportlábbelik a leginkább veszélyeztetettek. A cipőamortizáció elkerülése érdekében a gyártók számos pedálnál a keretet teljesen vagy részben gumival borítják.

A csapágyazás ennél a típusnál lehet „ipari” mélyhornyos, de népszerűbb a hagyományos kónuszos megoldás. Az előbbiek árszintje magasabb, és az árukapcsolattal rendszerint könnyű alu pedáltestet is kapunk. A fémkeretes pedáltípusból létezik olyan változat, amely egyik oldalán automata pedálkötést biztosít, a másik pedig hagyományos taposó funkciót tölt be. A többféle „keretes” pedált webáruházunkban itt találod.

18_kerekparpedal

A pedálok tengelyátmérője szerencsére szabványosnak tekinthető, a méret 9/16 col. Ez alól egy kivétel van, a régebbi BMX kerékpárokon, illetve gyerekbicajokon előforduló ½”, azaz 12,5mm. Rendszerint maga a hajtókar elárulja, hogy a pedálmenet nem standard – a kialakítás „Z-típus”, más néven egy darabos, ahol a két kar egyetlen egységet képez beleértve a köztes tengelyt. Amennyiben a kerékpáron lévő hajtókar ½ colos pedált fogad, nincs más lehetőség, mint egy igényesebb „kistengelyes” pedál beszerzése. Létezik platform kivitel is, jobb tapadással. Igen a gyerekek számára is jár a biztonság!

10_kerekparpedal

„Kötöttpályás” használat
Haladó szintű kerékpározás esetén a támasztás helyett már pozícionálásról beszélünk. A lábfej stabilitása és pozíciója nagyban meghatározza a biomechanikát valamint a hatékonyságot. Éppen ezért egy patentpedál - más szóval automata pedálkötés - felszerelése sokak számára új dimenzióba emeli a kerékpározás élményét.

Nem kell versenyzőnek lenni, hogy pedálkötést használj. Nemcsak a wattok teszik vonzóvá a manapság már valóban praktikusan használható patentpedálokat, hanem az általa nyújtott stabilitás, az iszonyatos veszélyeket rejtő lecsúszás teljes kiküszöbölése. Amikor a cipő a taposó pedálról lecsúszik, a bicajos gyakran teljesen elveszti az irányítást a gép felett, ami forgalomban vagy terepen beláthatatlan következményekkel jár. Már csak ezért is érdemes a patentpedálok felé venni az irányt. Tetejébe a pedálkötés nemcsak a lábfejet, hanem az egész lábmozgást stabilizálja. A láb pedálon elfoglalt helyzetére ezután nem szükséges figyelni, ami gondtalanabbá varázsolja a bicajozás élményét. 20_kerekparpedalKlipsz és szíj
A fent említett előnyökre, valamint a hajtáshatékonyság növelésére már jó 130 évvel ezelőtt felfigyeltek. Akármilyen meglepő, már a porfelhőlovagok és pedálkötéssel versenyeztek, edztek és túráztak. Ők a legegyszerűbb kötéstípust használták, pedálklipszet és szíjat. A szíj megszorításával a pedált nemcsak lefele tudták nyomni, de bizonyos mértékig tolni-húzni is. Ennél a pedálrendszernél figyelni kell a klipsz méretére: általában három hosszban kapható, a nagyobb cipőmérethez értelemszerűen hosszabb klipszet alkalmazzák. Helyes méretválasztás esetén a talp öregujja (a nagyujjnál lévő csontkinövés) a pedál tengelye fölé került.

94_stopli_hogyan válassz cipőt bicajozáshoz kényelem hatékonyság biztonság a talpad alatt

Patentpedál-rendszerek
A klipszes pedálkötés növeli a stabilitást és a hatékonyságot, viszont távolról sem praktikus, hiszen a kioldáshoz le kell nyúlni, és a szíjat meg kell lazítani. A belépésnél sem éppen felhasználóbarát a kézi megszorítás. Ezt a hiányosságot orvosolja a korszerű patentpedál, amely lehetővé teszi a cipő egyszerű és megbízható rögzítését és kioldását. Ezek a síkötésekhez hasonlóan működnek: a pedálra lépés rögzíti a speciálisan erre a célra tervezett kerékpáros cipőt, a boka elfordítása pedig megbízhatóan oldja a kötést. A láb mindig biztosan a pedálon van, helyzete állandó és optimális, a hajtás hatékonysága pedig csakis a pedálozás-technikán múlik. A klipszes rendszerrel ellentétben nem kell a szíj meghúzásával bajlódni, a kioldás könnyű és megbízható, és a hozzá szükséges erő mértéke a legtöbb esetben szabályozható.

1k_kerekparpedal

Manapság két fő pedálkötés-rendszer van ma forgalomban: az SPD és a Look rendszer. Az egyes szisztémákkal később részletesen foglalkozunk, a különbségek tekintetében dióhéjban azért elmondható, hogy az előbbi típus a stoplit a cipőtalpba integrálja, így a lábbeliben nemcsak bicajozni lehet, hanem a kényelmes gyaloglás lehetősége is biztosított. A patentpedál-rendszerek másik vonala az országúti kerékpárokon alkalmazott külső stoplielhelyezés, itt nagyobb a kontaktfelület, mint az SPD esetében, ami ergonómiai és erőátviteli előnyökkel jár, valamint alacsonyabb tömeget és jobb aerodinamikát tesz lehetővé. Használata kiváltképp országúti versenyzésre ajánlott. Az kerékpárosok döntő része az említett okokból kifolyólag előbb vagy utóbb átáll a pedálkötésre, az dilemma már csak az, hogy a praktikusabb SPD vagy teljesítmény-centrikus országúti mellett teszik le a voksot. A két „vonal” nemcsak eltérő pedál-, hanem cipőtípust, stoplifurat-szisztémát igényel, a rendszerek közt nincs átjárás.

3k_kerekparpedal

Taposó vagy patentpedál?
Nehéz elvitatni a taposó pedál előnyeit. A már említett gazdaságosság mellett, ott az intuitív használat, a (majdnem) tetszőleges cipőválasztás, a villámgyors lábletétel és a lehető legjobb tolerancia a sár, hó és egyéb akadályozó tényezőkkel szemben. Sokak számára ezen érvek meggyőzők a pedálkötés ellen. Ha nem vágysz a nagyobb teljesítmény után, nem szoktál sprintelni, nem zavar különösképpen a rázkódások miatti lábcsúszkás, valamint rettegsz a fix pedálkapcsolattól, akkor nincs miről beszélni…

2_kerekparcipo

Dacára, nehéz nem észrevenni, hogy az extrém MTB kerékpározáson és a trükközésen kívül minden példakép patentpedált használ. A pedálkötés egyfajta beavatási szertartás: aki az első néhány suta mozdulaton és óhatatlan boruláson átkínlódja magát, az már az „elit kasztban”, avagy a haladó kerékpárosok körében érezheti magát. Pontosabb két kasztról beszélünk, mert az SPD és az országúti szisztéma valószínűleg jobban eltér koncepció és felhasználás tekintetében, mint maga az átállás okozta fordulat. Különbségnek ott egyszer a gyaloglás lehetősége és lehetetlensége, az egy- vagy kétoldalas „dokkolás”, a sártűrés és intolerancia valamint a holtjáték megválasztásának lehetősége.

8_első lánckerék váltórendszerek fejlődése lánckerekek fokozatok száma a felhasználás függvényében

Ennek megfelelően a különböző kerékpározási stílusok és felhasználások eltérő mértékben igénylik az átállást, azonkívül a meghatározott patentpedál-rendszerrel alkotnak jobb párost. Mint ahogy említettük, az országúti Look szisztéma leginkább a teljesítménycentrikus aszfaltos szakágban terjedt el, máskülönben az SPD az egyértelmű út a pedálkötés irányába. Igaz ez az eredeti felhasználási csoportra, a „hegyikerékpárosokra”, habár a túrázók közül ugyancsak sokan az SPD rendszert preferálják.

14_testhez_allitas

Ezen felül szívesen választják az ingázók, főleg azok, akik néhány kilométernél hosszabb utakat tesznek meg munkába menet. A gyorsításokhoz előnyös a pedálkötés, a forgalmi lámpáknál pedig jól jön a kétoldalas belépés lehetősége. A bicajról leszállva az utat gyalog is folytathatod, mintha utcai cipőben lennél. Ezen a ponton felmerül a hibrid SPD pedáltípus, mint lehetőség, amely kizárólag az egyik oldalon kínál dokkolást, a másikon hagyományos fémkeret található. Így az aktuális úticél szerint választható a cipőtípus és a pedáloldal. A naponta kerékpárral közlekedők mellett a hétvégi kirándulók számára is a hibrid típus lehet a „kapudrog” a patentpedálok világába. 37_2_hogyan válassz cipőt bicajozáshoz kényelem hatékonyság biztonság a talpad alattA patentpedálra való átállást a gyártók egyéb módon is könnyítik. Az egyik a Shimano által jegyzett Click’R szisztéma, amely elsősorban hobbikerékpárosok számára készül. A kioldás többirányú, egyszerű és intuitív, a speciális Shimano CT cipő pedig utcai sportcsukaként használható. Emellett más gyártók is kínálnak olyan cipőt, amelyben a gyaloglás valóban természetes, a talp kellően hajlékony, de a stopli környékén attól még kellően megerősített. Stílusban is van választék: egyes SPD bicajos cipők összetéveszthetők az utcai lábbelikkel, mások sportcipő fazonnal csábítanak. Végezetül a pedálkötés rugófeszességét számos gyártó a felhasználás szerint optimalizálja, akár az országúti rendszerekhez is létezik minimális erőt igénylő típus (pl. Look Easy, Time Xpresso, Shimano SLD-SL).

Ahogy már említettük, a taposó és a pedálkötés közti átjárhatóságot a fémkeretes pedálra klipsz és szíj is lehetővé teszi. Ellenben ez éppen, hogy nem praktikus, ezért csakis speciális bicajos stílusokhoz valamint múltidézéshez jöhet számításba. Igen, a klipszes pedálok kora már rég lejárt, de néha fel-feltűnnek a régi kerékpáron, fixi-n vagy olyanok gépén, akik retro kerékpáros dzsemborín vesznek részt. Felszerelésével időutazást tehetsz, de spórolás céljából nem javasoljuk. Akkor inkább válassz egy fokozott tapadást biztosító platformpedált! Esetleg számításba jöhet a „félklipsz”, azaz a szíj nélküli láborr-pozícionáló, valamit ennek pont fordítottja, a fixi szubkultúrában elterjedt széles szíj, amely a láblecsúszás veszélyét csökkenti – kiváltképp pedálfékezés során. Aki viszont az esztétika, a múltidézés miatt választja ezt a pedálkötés-rendszer, annak gyönyörű krómozott klipszeket kínálunk eredeti „Christophe” bőrszíjjal! 21_kerekparpedalMielőtt még belemerülnénk a patentpedálok rejtelmeibe, íme egy összefoglaló a taposók és a pedálkötés előnyeiről és hátrányairól.

14_kerekparpedal

Patentpedál-kulisszatitkok
A patentpedálnak nevezzük a kerékpáron alkalmazott automata pedálkötés-rendszert, köznyelvben pedig elterjedt a „bekattintós” megnevezés. Története onnan indul, amikor a síkötéseiről híres francia Look cég 1984-ben kihozta az első kerékpárra való automata pedálkötést. A pedálra rálépve egy műanyag nyelv megfogja a cipő talpára szerelt stoplit, megálláskor pedig a kötést bokánk kifele fordításával oldjuk. Kéz nem szükséges a művelethez, mint a korábbi klipszes/szíjas pedálkötésnél. A Look-rendszer sikerességét jól mutatja, hogy a mai napig változatlan formában gyártják.

3_kerekparpedalA Shimano válasza a Look pedálkötés-rendszerre az SPD, amely a patentpedál használatát MTB kerékpárokon is lehetővé teszi. A SPD pedál mindkét oldalán kínál dokkolható, a stopli pedig immár nem műanyag, hanem ellenálló, hőkezelt acél, és nem kívül. De a legfőbb különbség, hogy a stopli a cipőtalp belsejében kap helyet, ennek köszönhetően az SPD biztosítja a gyaloglás lehetőségét, használata egyszerűbb és praktikusabb.

92_enduro_hogyan válassz cipőt bicajozáshoz kényelem hatékonyság biztonság a talpad alatt

Fontos megjegyezni, hogy az „SPD-kompatibilis” mindössze a cipőfuratszabványt jelöli. Az egyes gyártók (Shimano, Look, Time és Crank Brothers) pedáljai egymás stoplijaival nem használhatók, ellenben ugyanarra a cipőre mindegyik felszerelhető. Ezen felül számos (távolkeleti) márka (Wellgo, Xpedo, Ritchey, stb.) kínál 100% SPD-kompatibilis pedált és stoplit, amely a Shimano eredeti rendszerével csereszabatos. Hasonlóan az SPD-hez, a „Look” elvevezés a cipőfurat-kompatibilitásra utal, az ilyen típusú cipő (majdnem) bármely országúti pedálrendszerrel - Shimano, Time, Look, Wellgo, Xpedo, Ritchey, XLC - használható.) Emellett a gyártók stoplijai egymás közt nem csereszabatosak, az újonnan vásárolt pedál rendszerint egy pár stoplit tartalmaz.

A pedálkötés részben azért kecsegtető, mert hatékonyabban hajtáserő-leadást tesz lehető, valamint a lábat stabilizálja, a talp esetleges lecsúszását kiiktatja. Valójában a legtöbben ez utóbbi miatt használják: a kötött cipő/pedál kapcsolat a tapasztalt használónak többlet magabiztosság nyújt. Itt már a talp megtámasztása helyett talppozícionálásról beszélünk, lévén a lábfej pozíciója nagyban meghatározza a biomechanikát és a hajtáshatékonyságot.

1_kerekparpedal

Az országúti kerékpározáshoz szánt rendszerekből a stopli a talpon kívül helyezkedik el, nagyobb felületen érintkezhet a stopli a pedállal és a cipővel, ezáltal fokozva a stabiltást és a hajtás hatékonyságát. Az országúti patentpedálos cipőnek ennek megfelelően nincs járófelülete, jellemzően a sarkán és orrán található gumírozás, esetleg magán a stoplin, így gyalogos közlekedésre nem igazán alkalmas. Tetejében a legtöbb országúti rendszer kizárólag egyoldalas belépést kínál. Az érem másik oldalán ott a megdöbbentő stabilitás és az alacsony tömeg. Sokan esküsznek rá, de praktikusnak senki se nevezné!

 6k_kis_termet

Webáruházunk többféle használatra kínál bicajos patentpedált és cipőt: így MTB, fitnesz, túra, országúti edzés, versenyzés vagy akár spinning (edzőtermi) célra. Fontos megjegyezni, hogy mind SPD, mind az országúti patentpedál az adott rendszerrel kompatibilis cipőt igényel, amely a stoplit fogadja. Így habár a patentpedál költsége nem orbitális - jellemzően duplája a platformpedálnak -, a cipő beszerzéssel együtt már tetemes kiadást jelent. 50 ezer forintból inkább csak egy belépő szintű SPD rendszerre futja, a speciális felhasználásra készült típusok (pl. MTB Enduro, téli használat, országúti versenysport) ára ennek többszöröse is lehet. Ennek ellenére véleményünk szerint az egyik legfontosabb, leginkább ajánlható fejlesztés a kerékpáron.

25_hogyan válassz cipőt bicajozáshoz kényelem hatékonyság biztonság a talpad alatt

Stopli
A cipő és a pedál közt egy köztes elem, a stopli kap helyet. Ez kopóalkatrész, a kilométerek, a kioldások és a gyaloglás egyaránt amortizálja. A stopli készülhet műanyagból, rézből vagy (hőkezelt) acélból. A stopli dedikáltan vagy SPD- vagy Look-rendszerű cipőfurathoz való, ezek egymással nem kompatibilisek. A stopli a pedálhoz jár, azaz mind pedál, mind cipő-specifikus. Az „interface” funkció mellett a stopli pontos beállítása teszi lehetővé a kényelmes lábpozícionálást és -mozgást.

17_kerekparcipo

Beállítás
Abban az esetben, ha a kerékpár automata pedálkötéssel (SPD vagy országúti Look-rendszer) rendelkezik, a stopli cipőn történő állításával lehet a kényelmes és hatékony pozíciót biztosítani. A hagyományos taposópedálokkal szemben a „patentpedál” pontos beállítást igényel. A kényelemérzetet jelentősen befolyásolja a láb helyzete, amely döntően a stopli pozícionálásával érhető el. A pedálozás közben a rossz lábtartás ízületi bántalmakat, akár komoly sérülést is okozhat: erre különösképp figyelj!

2k_kerekparpedal

A pontos beállítás kiinduló pontja az öregujj megjelölése a cipőn. Jelöld meg a cipő azon pontját, ahol a nagylábujj melletti csontkinövés középpontja fekszik. Vedd le a cipőt, és a vonal megrajzolását folytasd a cipőtalpon. Ezek után zsírozd be a stoplirögzítő-csavarok meneteit, majd szereld fel a stoplikat, de ne húzd meg teljes erővel a csavarokat. A következő lépés a stoplin meghatározni a tengelyhez viszonyított középpontot. A Look stoplikon egy vonalat találsz, amely a pedáltengely középvonalát jelöli. Más stoplikon is van hasonló jelzés, ennek hiányában még felszerelés előtt mérd a pedálhoz, és végezd el magad a jelölést. A stoplirögzítő-csavarokat szorítsd meg annyira, hogy a cipőt a stopli elmozdulása nélkül ki lehessen oldani, dokkolj a pedálba, majd ellenőrizd a pozíciót.

91_beállítás_hogyan válassz cipőt bicajozáshoz kényelem hatékonyság biztonság a talpad alatt

A hosszanti beállításon felül a stopli oldalirányú elmozdításával lehet a láb hajtókartól mért távolságát beállítani. A megfelelő pozíciót ismét a biomechanika határozza meg. Aki például széles léptekkel jár, csípője széles, nagyobb termetű, az jobban jár, ha a cipő a hajtókarhoz képest távolabb helyezkedik el. Akinél gyaloglás során a két talp közel érintkezik a talajjal, csípője keskeny, ott a cipőt a hajtókar felé kell pozícionálni, mindazonáltal hajtás közben a sarok ne érintse a karfelületet. A cipők egymástól számított távolságát szokás Q-faktornak nevezni. 32_hogyan válassz cipőt bicajozáshoz kényelem hatékonyság biztonság a talpad alattA harmadik beállítási paraméter a cipő hosszanti tengelyhez képest mért szögállása. Aki járás során szögben tartja a lábfejet („kacsláb”), annak kerékpározás során is hasonló biomechanikát kell biztosítani, máskülönben nagyobb terhelés esetén sérülést szenvedhet. A patentpedál-rendszerek esetében a szögállást a stopli elfordításával érhető el. A beállítás során bizonyosodj meg arról, hogy sarok a hajtókart vagy a láncvilla külső felületét nem érinti!
Jó tudni, hogy a legtöbb stoplitípus oldalirányú szabad elfordulást - vagyis „holtjátékot” - tesz lehetővé, ezáltal a fent ismertetett szögállítás pontossága kevésbé kritikus. Ennek ellenére a beállítást el kell végezni, ha másért nem, hogy a kioldás gyorsabbá, megbízhatóbbá váljon. Ha minden beállítás megtörtént és a pedált hosszabb távon is kipróbáltad, még egyszer szorítsd meg a csavarokat. A kipróbálás időszakában vidd magaddal a stoplicsavarhoz megfelelő szerszámot, hogy menetközben tudj igazítani rajta. 22_kerekparpedalPedálélettartam vs. vételár a Bikepro szerviz tapasztalatai alapján
Mi határozza meg leginkább egy pedál élettartamát? Józan paraszti ésszel feltételezhetnénk, hogy minél több benne a fémalkatrész, minél nagyobb, masszívabb test és keret, annál tartósabb lesz. A logika ezt diktálná, de koránt sincs így. A legtöbb pedált nem azért kell lecserélni, mert eltörött, hanem azért, mert tönkrement a csapágyazás! Lóg, szorul, darál, beáll, vagy ezek valamely kombinációja.

Szóval a tartósság a csapágyazás erőséggén múlik? Még mindig finomítani kell a képleten, hisz’ a szomorú igazság, hogy jellemzően egy kétforintos kis gumitömítésen múlik a pedál hasznos élettartama, és ezt sajnos ezt a gyártók a legtöbb esetben kispórolják. Az olcsóbb ár szegmensben alapból nincs tömítettség, tetejében gyakran a drágább ipari csapágyas pedálok sem kivételek ez alól. Legalábbis amelyik NEM ipari csapágyas! Talán egyedül a Shimano képes olyan hagyományos kónuszos csapágyazást készíteni, amely tömített.

4k_kerekparpedal

Az olcsóbb pedálok esetében a tömítettség hiányát a gyártók nagyobb méretű golyók és csapágycsészék beiktatásával próbálják kompenzálni. Ez valamilyen szinten működik, de az első áttekert tél minden ilyen pedál csapágyazásában komoly károkat okoz. Jobbesetben gyorsan szétkopik a csapágy, és kotyogóssá vállik a pedál, rosszabb esetben törik a golyó, majd beáll az egész szerkezet. Ha ilyen pedálod van – ami arról ismerhető fel, hogy amikor a hajtókar felől belenézel a tengelybe, szinte a csapágygolyók is kivehetők - akkor a csapágyat alapból jó kemény hőálló zsírral kell megtömni, így van esély arra, hogy az eső és a sós hólé később jut a belsőbe.

5k_kerekparpedal

Sajnos az ipari csapágyazás sem mindig nyújt megoldást a tömítettség hiánya ellen. Sok gyártó a jobb, drágább ipari csapágyas modellek esetében sem használ extra csapágy védelmet, azzal a felkiáltással, hogy az ipari csapágyban eleve van tömítés. Ez igaz is, de csak, de csak a pedáltengely két végén lévő csapágy esetében, mert azok golyósak. A hajtókar közelében lévő csapágy rendszerint egy vékony csúszócsapágy (hogy minél nagyobb lehessen a tengelyátmérő), és ha ez alól a zsír kinyomódik, ez is hajlamos lesz a szétkopásra, „kotyogósodásra”. Jó esetben csak a csúszópersely kopik el. Sajnos ez nem minden esetben szabványméret, ezért könnyedén nem pótolható. A legrosszabb esetben a tengely is kopik, ami azt eredményezi, hogy hiába cserélsz csúszóperselyt, utána is kotyogni fog...

6k_kerekparpedal

Szóval, ha jót akarsz, akkor válasz olyan pedált, aminek a hajtókar felől van dedikált gumigyűrűs tömítése. Vagy ha véglegesen ki akarod húzni a pedál élettartam méregfogát, akkor válasz Shimano pedált. Ebben ők a legjobbak. Itt a csapágyazás nagy része NEM a hajtókar felőli részen van, hanem mélyen bent a pedál testében. Előtte van egy kb. 20-25 mm hosszú zsírral fullra feltöltött hüvely, és az után következik az 1 vagy kétajkas gumi szimmering. A szennyeződés bejutasának esélye sincs, leszámítva ha nagynyomású mosóval direkt bele nem célzol. Nem ritka eset, hogy 6-8-10 éves Shimano pedálokat bontunk szét, és makulátlan állapotú gyári zöld zsírt találunk benne. Az pedig csak hab a tortán, hogy a csapágyazásuk is olyan szinten van gyárilag beállítva, hogy rendesen élmény megpörgetni őket olyan szépen futnak. Webshopunk Shimano pedál kínálatát itt tudod elérni. 23_kerekparpedalVégezetül említsük meg, hogy mind a taposó, mind a patentpedál számos kopóalkatrészt tartalmaz. Webáruházunkban a platformpedálokhoz kapható tartalék becsavarozható szegecs, csapágyalkatrész, a pedálfelületre applikálható öntapadós csúszásgátló réteg, többféle méretben és pedáltípushoz, amennyiben a tapadásfokozó gumírozás megkopna. A Shimano országúti patentpedálhoz is kapható tartalék kopóbetét, népszerű nevén „kutyacsont”. Ezek mind itt találhatók.

Reméljük a jelen cikk segít a megfelelő pedáltípus kiválasztásába és beállításában! Ha elégedett vagy vele, oszd meg a Facebook-on vagy egyéb közösségi platformon!

Árukereső.hu