Mielőtt belevágnánk, fontos hogy tudd: Pumpálni lehet a legegyszerűbb 700 Ft-os pumpával is. Viszont a pumpa egy szerszám, amiből ha jót vesz az ember, és néha karbantartja, akkor az „örök élet plusz egy nap” ráadásul közben hála a manapság elérhető rengeteg kényelmi funkciónak, öröm vele a munka és élmény a használata. Éppen ezért az egyik legjobb kerékpáros ajándék. A cikk végén erre még visszatérünk.
Pumpa típusok:
Létezik lábpumpa, mini és teleszkópos pumpa, műhelypumpa, patronos pumpa, teleszkóp pumpa, és vázpumpa. Ezek mindegyikének más a fő funkciója, az erőssége. Amellett hogy mindegyikkel lehet pumpálni, ezek azért valamilyen célfeladatra vannak kihegyezve. Lássuk sorban őket:
Lábpumpa:
A leginkább univerzális típus, de mérete miatt főleg otthoni használatra szánták. Viszonylag kicsi és kompakt a mérete, de súlya már kevésbé, ezért ritkán jön velünk hátizsákban. Inkább a garázsban marad, vagy az autóban visszük magunkkal, pl. kempingezéshez. Jellemzője, hogy nagy levegő térfogatot mozgat, ezért gyorsan lehet vele pumpálni, ami montikhoz, felfújható strand cuccokhoz, vagy gumimatracokhoz ideális. Az országútikba való viszonylag nagy nyomást többnyire nem lehet velük elérni. Szinte mindig jár hozzá mindenféle szelep, és labda adapter is.
Mini és teleszkópos pumpa:
Ez a leggyakoribb pumpa típus. Jellemzője a kis méretből adódó könnyű szállíthatóság, és az alacsony tömeg, valamint az olcsóság. Bárhová magunkkal vihetjük bicajos táskában, hátizsákban, vagy akár a bicóra rögzítve. Létezik belőle nagyobb légtérfogathoz és kisebb nyomáshoz, valamint kis légtérfogat + nagy nyomás kombinációjához optimalizált verzió is. Hogy erre miért van szükség, azt később részletezzük.
Műhelypumpa:
Arra való, hogy sokat pumpálj vele, gyorsan és hatékonyan. Természetesen nem csak a szerelőműhelyeknek a kötelező eleme, hanem otthoni használatra is ez a legjobb, leghatékonyabb verzió. Gyorsan lehet velük dolgozni, és ha igen gyakran használod őket, akkor is képesek évekig szolgálni. Szinte mindig jár hozzá mindenféle szelep, és akár labda adapter is.
Patronos pumpa:
Igen apró céleszköz, arra az esetre, ha az a fontos, hogy minél könnyebb, minél kisebb pakkot vigyél magaddal, és ha szükséges akkor a lehető leggyorsabban meg tudd oldani a pumpálás műveletét. Egy MTB verseny tipikusan ilyen helyzet. Ezekben egy vagy kettő CO2 patron található, mellyel tényleg pár másodperc alatt fel lehet fújni egy kereket. A patron természetesen egyszer használatos, de bármikor pótolható, és több patront is vihetsz magaddal.
Teleszkóp pumpa:
Ez is céleszköz. Nagyon kis mennyiségű levegőt nyom, de azt igen nagy nyomással. Ez a pumpa típus a legalkalmasabb a levegős teleszkópok és még inkább a levegős rugóstagok pici légkamrájának pumpálásra, melyhez néha 15-20 bár légnyomásra is szükség van. Létezik belőle ipari „műhely verzió” és „magaddal vihető” szupermini digitális is.
Vázpumpa:
Kifejezetten a kerékpár vázán rögzíthető, hosszú, nagy nyomást létrehozó pumpa típus, mely régen szinte minden országúti gép sajátja volt. Vázméretenként különböző hosszban gyártják, így mindenki megtalálhatja a számára ideális méretet. Manapság egyre kevésbé használják.
Pumpafej típusok:
Alapvetően háromféle szeleptípus létezik (Presta, Dunlop és Autó) valamint rádugós, és tekerős rendszerű fej. Ebből elvileg hatféle kombináció jön ki, de a valóságban ettől kevesebb van, mert vannak kombinált fejek is.
A legegyszerűbb flexibilis tömlők fején általában csak egyféle fej van, bedugós dunlop (a leggagyibb, ilyet ne vegyél! Ez a bal oldali), vagy tekerős presta/dunlop (középső), vagy tekerős autó fej (jobb szélső).
Jobb pumpákon vannak kombinált tekerős fejek is. A legjobbak forgathatók, mert a dunlop és a presta szelep menet mérete azonos, így ezekhez elég egy rátekerős, melynek a másik vége az autó szelepesekkel szokott kompatibilis lenni.
Rádugós fejek a legtöbb esetben kombináltak, még akkor is, ha csak 1 nyílás van rajtuk. Ilyen esetben a fejzáró csavar alatti gumi és műanyag adapter megfordításával lehet variálni a szelep kompatibilitást.
A rádugós fejek jelentős része nem pusztán rádugós, hanem karos rádugós. A kis kar 90 fokos elforgatásával rászorul a belső gumibetét a szelepre. Így záródik légmentesen.
Kérdezheted, hogy melyik a jobb? A karos rádugós, vagy a tekerős verzió?
Van amire ez, van amire az. Mindkettőnek megvannak az előnyei, és hátrányai. Lássuk:
A tekerős szelepfej:
Előnyei:
- Könnyű
- Kis helyigényű
- Bármilyen nagy nyomás mellett is atom-biztosan zár
Hátrányai:
- A rá- és letekergetés miatt lassú használni
- Ha nem elég precíz, vagy nem tekered le elég gyorsan, akkor jelentős lehet a nyomásvesztés
A karos rádugós szelepfej:
Előnyei:
- Nagyon gyorsan használható
- Mivel a kapcsolat könnyen, gyorsan oldható, ezért a nyomásvesztés kevésbé számottevő
Hátrányai:
- Néha elég nagy méretű a pumpafej, ami kis 10-12 colos kerekeknél gyakran nem fér oda rendesen
- Kombinált fejekben a váltó mechanika – akár manuális, akár automatikus – szeret időnként bedögleni, és ilyenkor már csak az egyik szeleppel működik. Néha a kitisztítás, megolajozás használ, de nem mindig.
- A rádugás miatt a gumi betét és a kar mechanika is idővel kikophat, ilyenkor kevésbé zár a fej, nagyobb nyomásnál leugorhat a rászorított fej a szelepről.
- Ilyen gumibetétet csak a jobb pumpákhoz lehet utólag beszerezni. Elvileg nagyon hasonlóak egymáshoz, de mégsem mindig kompatibilisek egymással.
A pumpa alapanyaga:
A pumpák közül a legolcsóbbak és a legnehezebb műhelypumpák acélból (2), a leggyakoribbak gumírozott műanyagból (1) készülnek, a felső kategóriás pumpák inkább aluból (3), a legkönnyebb legexkluzívabbak akár karbonból (4), vagy bizonyos alkatrészei fából (5) készülnek. Illetve ezek kombinációja is előfordul.
Nem igazán lehet, és nem is kell pálcát törni egyik alapanyag felett sem, mindnek megvan a maga előnye-hátránya és helye a rendszerben.
Nyilván az acél a legerősebb, de egyben a legnehezebb is, ezért inkább a műhelypumpákban és lábpumpákban használják őket, ahol még jól is jön a súlyból adódó stabilitásuk. Az alu pumpák jó kompromisszumok a kis tömeg és a tartósság, erősség terén. A legkönnyebbek, és legolcsóbbak a műanyag pumpák. Persze ez nem feltétlenül jelent gagyi minőséget. Vannak ultraprofi full műanyag pumpák is. Ha nagyon könnyű, és nagyon műanyag, az azért gyakran megy a stabilitás vagy az élettartam rovására.
Teleszkópos, vagy egyutas?
A minipumpáknál gyakran találkozunk teleszkópos felépítéssel, azaz a pumpa nem kettő, hanem 3 széthúzható részből áll. Ezek előnye, hogy azonos hossz mellett, kb. 30%-kal nagyobb mennyiségű levegőt tudnak egyszerre befújni. Ennek ára, hogy a teleszkópos pumpák kicsit nehezebbek, és ha kopnak, akkor kicsit instabilabbak a sima egyutas társaiktól.
HP vagy HV?
A HP a High Pressure, azaz a nagy nyomás rövidítése, míg a HV a High Volume, azaz a nagy (lég)térfogat jelölése.
A legtöbb esetben a pumpákat az egyik verzióra optimalizálják. A HP pumpák vékonyak és hosszabbak, így kevés levegőt nyomnak, de nagy nyomással, míg a HV rendszerűek rövidebbek, és jóval vaskosabbak, így sok levegőt fújnak, de nem lehet velük 4-5 bar-nál nagyobb nyomást elérni. A nagy nyomást igénylő országúti gépekhez (vagy a telókhoz, rugóstagokhoz) a HP rendszer való, míg a többihez, a montikhoz, trekkingekhez és főleg a Fatbike-okhoz a HV a jobb választás. Általában 4-6 bar között van a váltás, az alatt többnyire HV, afelett HP rendszerű az adott pumpa.
Vannak olyan pumpák, melyekben egy kar, vagy szelep elforgatásával váltani lehet a két működési mód között. Ezek a pumpák egyaránt alkalmasak országútikhoz és montikhoz is, viszont ezek a legdrágább modellek is.
Nyomásmérővel vagy nélküle?
A nyomásmérő megléte, vagy nem léte egy opció a pumpákon. Még a legnagyobb műhelypumpákon is. Kiválóan el lehet lenni nélküle is, de egy szint fölött nélkülözhetetlen.
Találkozhatsz vele lent a pumpa tövében, a pumpacső tetején, vagy akár a pumpakar tetején is. Nyilván minél közelebb van a szemünkhöz annál jobban látható, viszont egy dőlésnél a magasabban lévő, egyben sérülékenyebb is, így a fej körüli gumírozás kiemelt jelentőségű. Mindenki döntse el, hogy neki mely tulajdonság a fontosabb. Ami biztos: a digitális kijelző bár drágább, de sokkal kevésbé sérülékeny, mint a mechanikus verziók.
Montiknál, trekking gépeknél, ha valaki gyakorlott, akkor kézzel megnyomkodva is beállítható az ideális guminyomás, de az országúti gépek 6-8-10 bárjainál ez már nehezen kivitelezhető.
Miért nincs akkor mégis minden országúti pumpán nyomásmérő?
Egyrészt, mert a mechanikus nyomásmérők elég terjedelmesek, és kis méretben elég pontatlanok is, másrészt van egy másik mód az ideális nyomás belövésére: Ha te tudod, hogy hány kiló vagy, és milyen guminyomás vált be ehhez, akkor olyan pumpát kell venni, ami ezt vagy kicsit e felett tud. Ezzel a pumpával addig nyomd, amíg már nem bírsz többet belenyomni, és akkor lesz pont jó.
A másik véglet, az extrém alacsony guminyomást igénylő Tubeless rendszerek, DH, Enduro vagy triál gumik, melyeknél a precízen beállított nyomásértékhez nélkülözhetetlen egy jó nyomásmérő.
A kis méretű mechanikus nyomásmérők elég pontatlanok, inkább csak viszonyítási támpontként jók, de ha mindig ugyanazt a pumpát használod, akkor végül is lehet kalkulálni velük. A nagy méretű mechanikus manométerek, amik a műhelypumpákon vannak már elég megbízhatóak, de ha te tizedes pontossággal akarod a nyomásértéket beállítani akkor csak a digitálisak jöhetnek szóba. Ezek manapság már annyira kicsik, hogy a legfejlettebb minipumpákban, vagy a telópumpákban is találkozhatsz velük.
Karbantartás és élettartam:
Egy pumpában nincs túl sok alkatrész, de azért ez is meg tud hibásodni, leginkább a használatból eredő kopás miatt.
A rádugós fejű pumpákban a forgatható gumi fej szokott idővel kikopni, és akkor egyre kevésbé szorul rá, vagy tartja meg nagy nyomásnál a levegőt.
Szintén rádugós hibajelenség, hogy a szorítókar excentrikus része megkopik, így már kevésbé tud rászorulni a fej a szelepre.
Tömlős pumpáknál figyelni kell arra, hogy cső ne törjön meg túl éles szögben, mert az a gumi alapanyag kifáradásához, berepedezéséhez, majd töréséhez, elposszanásához vezethet.
A pumpákban még kopó alkatrésznek számít a dugattyú fejen lévő O-gyűrű, főleg akkor, ha nem jó a pumpa kenése, vagy full szárazon használja valaki. Az O-gyűrűk, gumi membránok vagy a hagyományos pumpákban a pumpabőr kenésére a legjobb a szimpla szilikon zsír, a képen nyíllal jelölt helyekre. Nem kell agyon tömni vele, de új pumpa vásárlása esetén érdemes szétszedni, és vetni egy pillantást az O-gyűrűk gyári kenésére, és ha szükséges pótolni, mert az olcsóbb pumpákban gyakori jelenség, hogy a gyártó hajlamos kispórolni belőle ezt a 2 filléres, de mégis nagyon fontos összetevőt.
Jó kenéssel egy jó pumpa nagyjából örök élet, kenés nélkül pár év alatt szét lehet koptatni. Már csak azért is célszerű ellenőrizni a pumpa gyári kenését, mert egy jól kent pumpával 10-20%-kal magasabb maximális nyomást lehet elérni, és maga a pumpálás művelete is sokkal könnyebb és gyorsabb, mint egy full szárazzal.Ami még nagyon árt a pumpának az a poros, homokos közegben való üzemeltetés, ezt célszerű kerülni.
Különleges funkciók:
A marketingeseknek, a szépérzékkel rendelkező dizájnereknek, és a találékony mérnököknek hála, manapság már több pumpa nem csak egy egyszerű pumpa, hanem más extra funkciókkal is bír:
Ilyen pl:
- 1. Ékszer minőségű kidolgozottság, és kinézet: ezek a pumpák kiváló kerékpáros ajándékok is egyben
- 2. Kifejezetten szépen megmunkált nemes fa anyagok
- 3. Színesre eloxált alu felületek, hogy harmonizáljon a bicó egyéb kiegészítőivel
- 4. Hosszú flexibilis, cserélhető pumpacső és fej
- 5. Integrált nagy méretű nyomásmérő, lábtámasz
- 6. Nagy nyomású légtartály a Tubeless rendszerek gyors felfújásához
- 7. Digitális, tizedes pontosságú nyomásmérő
- 8. Beépített világítás
- 9. Állvány funkció
- 10. Ultra könnyű karbon felépítés
- 11. Extrém kis méret
- 12. Vázba, nyeregcsőbe rejthető kivitel
- 13. Hibrid felépítés, mini pumpa, és patronos pumpa egyben
Hogyan válassz pumpáKAT?
- Szándékosan írtam, hogy pumpákat, mivel egy pumpával elég macerás / kompromisszumos megoldani minden helyzetet. Ha van országúti géped és montid is, akkor majdnem esélytelen.
- Szerintem a minimum, hogy legyen otthon egy nagy, nyomásmérős műhelypumpa, és egy magaddal vihető minipumpa. Ha kétfajta bicód van, és nem akarsz többet két pumpánál, akkor a műhelypumpa mellé mindenképpen teleszkópos minipumpát válassz, lehetőleg olyat, ami tudja a HP-HV funkciót is.
- A műhelypumpa kiválasztásánál figyelj arra, hogy bár ezek elvileg 10-12 bar-ig mindent fel tudnak fújni, de mégis van köztük olyan modell, ami inkább HP-ra optimális pl. a vékony csövű hosszú modellek, míg a a ducibb testű, rövidebb verziók, inkább a HV feladatokra alkalmasak.
- A műhelypumpák fejénél mindig figyelj arra, hogy jó hosszú merev műanyag szára legyen, mert ha ez nincs, akkor a rugalmas gumicsőre ráfogva kell működtetni a záró kart, ami nem túl kényelmes megoldás.
- Ha versenyző vagy, érdemes elgondolkozni egy 3. pumpa beszerzésén is, amire nem rossz választás egy könnyű patronos modell, amit verseny körülményekre érdemes tartogatni.
- Flexicsővel vagy nélküle? A flexicsöves minipumpák mindenképpen nehezebbek valamivel, mint a fix fejű verziók, és kicsit lassabb is használni őket, de a szeleppel jóval barátságosabban bánnak, mint amikor a fix pumpafejet dugod rá, majd a szelepet 2-300-szor megrángatva pumpálsz…
- Ne feledd, egy szelepadapter sok mindenre megoldás...
- Ha alapvetően nagyon ritkán kapsz defektet, akkor nyugodtan vállald be a kisebb modelleket, már kapni belőlük egészen használhatókat is. Defektnél picit tovább fog tartani az egyszeri pumpálás, de a mindennapi magaddal cipelendő cucc kisebb súlya és terjedelme bőségesen kárpótolni fog ezért. Minden nap, amikor nincs defekt…
Apropó defekt:
Ha van kedved kicsit képezni magadat, hogy melyik a legjobb defektvédett külső, akkor ezt a cikkünket ajánljuk:
https://bikepro.hu/cikkek_2/melyik_a_legjobb_defektvedett_kulso_gumi_es_melyik_defektvedelem_eri_meg_az_arat
Ha egyéb defektvédelmi megoldások érdekelnek, akkor meg ezt:
https://bikepro.hu/defektvedelem_melyik_rendszer_mire_valo_es_melyiket_mikor_celszeru_hasznalni
Az alábbi cikkünk pedig a szelepek világában segít eligazodni:
https://bikepro.hu/atom_blog/szeleptipusok_melyik_a_jo_kereekpar_szelep
Ha hasznosnak találtad ezt cikkünket, kérlek oszd meg a Facebook-on. Köszönjük.
Ja: és itt találod a pumpa kínálatunkat! Több mint háromszáz-féle modellből válogathatsz!