A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Külső gumi méretek, és kompatibilitás

Ardó Tamás
2016. 08. 15. 00:00:00
Külső gumi méretek, és kompatibilitás

A kerékpárokon lévő külső gumik méretezését mindenki egy rohadt bonyolult, átláthatatlan, túlkomplikált dolognak gondolja, pedig valójában a legegyszerűbb dolog az alkatrész kompatibilitás témakörében. 3 perc alatt bebizonyítom neked, hogy amit eddig „űrhajó vezetésnek” gondoltál, az valójában egy primitíven egyszerű történet. A végére a homlokodra fogsz csapni, hogy bakker… ez tényleg ennyire Q-rvára egyszerű? Bizony.

Mert valójában ez a külső gumi méretezés egy bonyolultnak tűnő, de végtelenül egyszerű dolog. Csak te tetted bonyolulttá a fejedben. Az ok: két hiba.

1: Az első és legfőbb hiba, hogy kevered a szezont a fazonnal. Azaz a „kerékméretet” a „felni mérettel”. Ez csak részben a te hibád, hiszen mindenki „kerékméretről” beszél amikor kompatibilis gumit keres a bicajára, viszont a külső guminak a FELNIVEL kell kompatibilisnek lennie, nem a „kerékkel” tehát neked a FELNI MÉRETÉT kellene ismerned. Az alábbi képen a kerékméret változását láthatod különböző gumiméretnél.

külső gumi méretek

2: A második hiba, hogy felni és gumiméretek terén a sokféle jelölési módból nem tudod, hogy mit kellene nézni és mi mit jelent. Pedig ez sem bonyolult. Mutatjuk:

külső gumi

Szegény gumigyártó cégek alaposan megszívták… Mivel a nagyobbak a világpiacra gyártanak, ezért EGY ADOTT gumiméretet MINDEN létező szabvány szerint feltüntetnek UGYANAZON a gumin, te meg jól padlót fogsz a 20 db szám láttán…. Pedig a titok csak annyi, hogy van a világon 3-4 elterjedt jelölési mód, de valójában ezek UGYANAZT jelentik. Csak a kerékpárgumi nem egy olyan termék, amit megérni 4 különböző felirat verzióban legyártani, hogy minden ország a náluk elterjedt jelölés szerintit kapja... Ezért a gyártók egy gumira ráírják az ÖSSZES jelölés mód szerinti méretet! Te meg jól megkavarodsz…

Pedig valójában rohadtul egyszerű a sztori. Azért egyszerű, mert egy nyamvadt gumit mindössze 2 db (!!!,) szóval ismétlem, KÉT db számmal tökéletesen be lehet azonosítani. Az egyik ilyen szám a PEREMÁTMÉRŐ. Ez fix, ezzel NEM lehet variálni. Ez a felni belső peremének az átmérője, amire felfekszik a külső gumi pereme. Tehát elsősorban a felnihez kell igazodnod, mert erre akarod rárakni a külsőt.

A másik szám, pedig a gumi SZÉLESSÉGE. Ehhez NEM KÖTELEZŐ ragaszkodni. Választhatsz kicsit kisebbet is, ha súlyt szeretnél csökkenteni vagy fontos hogy a kerék könnyebben gyorsítható legyen. Vagy választhatsz kicsivel nagyobbat is, bár így nehezebb lesz gyorsítani, de könnyebb lesz sebességet tartani és a kisebb légnyomás igény miatt kevésbé fog rázni. Mi ez UTÓBBIT javasoljuk, ha elfér az adott méret a vázadban, villádban.

Fontos: a külső gumi szélessége – hiába adják meg mm pontosan - csak KÖZELÍTŐ érték. Ha szélesebb felnire rakod ugyanazt a külsőt, akkor a gumi is szélesebb lesz, ha keskenyebb felnire, akkor keskenyebb. Ha belefújsz még 1,5 bárt, akkor NŐNI fog a gumiméret, kicsit szélesebb és kicsit magasabb is lesz, ha lentebb ereszted, kissé összemegy. Ne feledd, GUMIBÓL van. Ezért nyúlik. Ráadásul van olyan gyártó, aki mintázattal együtt érti a gumi szélességet, más gyártó meg a minta nélküli gumitest-szélességét méri.… Szóval ne parázz rá! NEM kell pont ugyanolyan széles külsőt választanod, mint az előző gumid volt. Az alábbi kép azt mutatja hogyan változik UGYANANNAK a guminak a szélessége, különböző szélességű felniken.

külső gumi méret

Tehát visszatérve a gyártói elnevezés-típusokra:

Retró colos vagy „frakciós” elnevezés:

Ez még az ősidőkből származik, amikor még azt hitték, hogy 3-4 méret lesz mindössze, ezért megpróbálták a komplett KERÉK méretét leírni a gumimérettel….. Egy komplett idiótaság az egész…. Ha lehet, NE ezt használd! Szerencsére kihalófélben lévő elnevezés rendszer.

Ebből születtek a:

24x 1 3/8 colos elnevezés, mi valójában 540 mm-es peremátmérővel kompatibilis, 37 mm széles külsőt jelent.

26x 1 3/8 colos elnevezés, ami valójában 590 mm-es peremátmérővel kompatibilis, 37 mm széles külsőt jelent.

27x 1 ¼ colos elnevezés, ami valójában 630 mm-es peremátmérővel kompatibilis, 32 mm széles külsőt jelent.

28x 1 ½ colos elnevezés, ami valójában 635 mm-es peremátmérővel kompatibilis, 42 mm széles külsőt jelent.

Az alábbi képen 5 AZONOS KERÉKméretet láthatsz, 5 KÜLÖNBÖZŐ FELNI mérettel..... Ennél nagyobb idiótaság a világon nincs... Ráadásul egyik felni-külső sem kompatibilis a másikkal, pedig "elvileg mind 26-os" méret. Érted már miért nincs értelme "kerékméretről" beszélni?

külső

Angolszász colos vagy „decimális” elnevezés:

Ez egy nagyon elterjedt jelölési mód, mivel az angolok, és az amerikaiak elég sokat adtak a kerékpársportnak, rohadt sokan is vannak és odaát biza colban (1 col = 25,4 mm) mérnek. De sajnos nem túl pontos rendszer. Ez a mérési mód azért nem pontos, mert ez is a nagyobb számnál a komplett kerékméretre érti az értéket, csak nem veszi figyelembe, hogy egy 26x1,75-ös külső jelentősen kisebb átmérőt eredményez, mint egy 26x2,5-ös, de mégis mindkettőt 26-osként kezeli. Ebben a méretezési rendszerben a 26 csak „utal” a felnire (mivel az valójában 559 mm-es és NEM 26x25,4 mm). A 2,5 pedig a külső gumi szélessége colban. Ez legalább méretpontos ,azaz 25,4x2,5= 63 mm széles külső gumit jelöl. Ez utóbbi egy az egyben átszámolható a colos jelölésből. Tehát ebben a méretezésben keveredik a "kerékméret" pontatlan értéke a külső gumi szélesség pontos értékével. Használhatod e méretezést, de tudd, hogy NEM pontos. Ráadásul az európai emberek nagy része nem használja olyan gyakran a colos méreteket, hogy fejben azonnal át tudja számolni őket mm-re és totálisan képben legyen, hogy akkor most mennyi is az annyi?

colos méret

 

Francia elnevezés:

Még egy idiotizmus, a "C"-zés…. 700C ami = a 622-es peremátmérőjű felnivel. De van ám 700B is, ami a 635-mm-es felnihez passzol, na meg a 700A ami 642-es-hez, amit meg már nem is gyártanak…. Szerencsére. És van a 650B-is ami 27,5 colos, azaz a 584 mm-es felnikkel kompatibilis. NE használd ezt a méretezést, mert full hülyeség…. Egy semmitmondó viszonyszám, ami képtelen rendesen leírni egy gumiméretet, csak "körülmagyarázni" tudja.... lásd alábbi kép.

francia méret

 

ISO vagy ERTRO, azaz mm-szerinti elnevezés!

Felejtsd el az előző hármat, EZT HASZNÁLD, és minden gondod megoldódik!

Példa:. 53-559. A többnyire elől lévő kétjegyű szám a külső gumi szélessége mm-ben, míg a 3 jegyű szám a peremátmérő mm-ben. Ennél egyszerűbb, pontosabb SEMMI nincs. EZT használd. Ennyire primitíven egyszerű az egész. Két pontos szám mm-ben.

Az alábbi képen a legelterjedtebb felni méreteket láthatod colban megadva és mögöttük a hozzájuk tartozó, mm-ben mért peremátmérőt. Ez utóbbit használd a külső választásnál, ha jót akarsz magadnak!

Ja, és tudd: Nálunk MINDEN külső gumi, MINDEN belső gumi és MINDEN felni NEVÉBEN, de még kategóriák NEVÉBEN is megtalálhatod mind a COLOS, mind a MM-ben megadott méreteket. Sőt: mindkét verzióra tudsz keresni is! Hajrá!

külső gumi méret

Tartalomhoz tartozó címkék: Tartalmi cikkek
blog comments powered by Disqus
Árukereső.hu Árukereső.hu