A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Kormánycsapágy kompatibilitás – mire figyelj ha cserélnéd vagy fejlesztenéd

Ardó Tamás
2018. 09. 13. 00:00:00
Kormánycsapágy kompatibilitás – mire figyelj ha cserélnéd vagy fejlesztenéd

A kormánycsapágy csere problémakörébe gyakran belefut a legtöbb kerékpáros. Teleszkóp, vagy villacsere kapcsán, vagy kormányszár csere esetén, valamint vázcserénél megkerülhetetlen a kormánycsapágy kompatibilitás kérdésköre. Kicsit belemélyedve nagyon bonyolultnak látszik a történet, de valójában egészen egyszerű. Az alábbi cikkel eloszlatjuk minden kétségedet, hogy garantáltan ne hibázz, ha eljön a csere ideje.

A kormánycsapágy valójában a vázat „köti össze” a villával/telóval, és a kormányszárral, így a kérdéskört ezen kapcsolódó elemek tükrében kell vizsgálnunk.
A jó hír, hogy ez nem feltétlenül bonyolít a dolgon. Sőt. A vizuális típusok számára inkább egyszerűsít a helyzeten. A célunk, hogy e cikk végére te is eljuss oda, - mint ahol mi járunk- hogy mindenféle segédeszköz, vagy mérő alkalmatosság nélkül ránézésre meg tudd mondani, hogy az adott gépben milyen méretű, és milyen rendszerű kormánycsapágy található. Ez egyszerűbb, mint gondolnád. Na lássuk:

1 Feladat: Állapítsd meg milyen FELÉPÍTÉSŰ a kormánycsapágy!
Nézz rá! Tényleg, mert látszik rajta.
Ha teljesen kilógnak a csapágycsészék a vázból, akkor hagyományos, külső csapágycsészés, angolul External Cup (EC) kormánycsapágyról beszélünk.
Ha alul-felül 2-2 mm-es perem lóg ki a ducibb fejcsőből, akkor félintegrált felépítésű, angolul Zero Stack ( ZS) kormánycsapágyat látsz.

Ha egyáltalán nem látsz csészéket, csak a kormánycsapágy védőkupakját, akkor integrált, angolul Internal Stack (IS) kormánycsapággyal állsz szemben.

2. Feladat: Állapítsd meg milyen RENDSZERŰ a kormánycsapágy!

Szerencsére ez is látszik rajta…
Lehet ezer éves MENETES, vagy friss, modern menet nélküli ún. AHEAD rendszerű.

A menetes szemre sokkal nagyobb, láthatsz rajta két nyolcszögletű kontraanyát, melyet 32-36-os villáskulcsokkal kell összekontrázni. Elavult, nehéz, nagy beépítési magasságú, nehezen beállítható, könnyen kilazuló rendszer, ahol a két bazi nagy kormánycsapágy kulcs 3-szor annyiba kerül mint maga a kormánycsapágy…. Ha teheted kerüld, bár nagyon sok régi gépben találkozunk ilyennel, mert baromi olcsó…
Az AHEAD rendszerű kormánycsapágy nagyságrendekkel egyszerűbb, könnyebb, alacsonyabb beépítési magasságú, nincs kontraanya, így 1 db 5 mm-es imbuszkulccsal bárhol, bármikor könnyen beállítható, szétszedhető.



3. Feladat: Állapítsd meg milyen MÉRETŰ a kormánycsapágy!

- Régen minden 1 colos (25,4 mm-es külső átmérő) villanyakra ment rá, ezért a legtöbb menetes cucc ilyen. Fehér hollóként felbukkan néha az 1 col Ahead is.
- Majd jött az 1 1/8 col, (28,6 mm) ami ma is a legelterjedtebb villanyak méret. Ebből létezik menetes, és Ahead verzió is. Ez utóbbi a jobb.
- Manapság a legtöbb sport gépen már az ún. Taper, azaz felül 1 1/8 col, alul 1,5 colos villanyak az elterjedt, így a hozzá kapcsolódó kormánycsapágy is Taper -Ahead rendszerű. Szerencsére ebből már nincs menetes verzió.
- Extrém gépeken, vagy a Cannondale féloldalas telórögzítésű gépein találkozhatsz végig 1,5 colos villanyakkal, így ilyen méretű kormánycsapággyal is.

Giga FONTOS:
A kormánycsapágyak méret megjelölésénél használatos 1 col, 1 1/8 col, 1 1/8-1,5 Taper, és 1,5 colos megjelölés valójában NEM a kormánycsapágy mérete, hanem a hozzá kapcsolódó VILLANYAK mérete. Az egyszerűség kedvéért azonban a kerékpáros iparágban ezekkel a méret jelölésekkel illeti őket mindenki.
És kész. Ennyi. E 3 paraméternek mint Felépítés (3 féle) – Rendszer (2 féle)– Méret (4 féle)- elvileg 24 kombinációja létezhet, de valójában nincs így. Az összes keresztkombináció nem érhető el, mert ahogy fejlődtek a rendszerek, a nem annyira jó sallangok szerencsére mindig elmaradtak.

​Nagy általánosságban:
- Ami 1 colos, az általában menetes, és külső csészés.
- A legelterjedtebb 1 1/8 colos nagyon kis része külső csészés menetes, de a legnagyobb rész Ahead. - A régebbi vázak inkább külső csészések, a modernebbek nagyrészt félintegrált, vagy kisebb részt integrált rendszerűek.
- Az új sport gépeken szinte minden esetben Taper Ahead rendszert találsz, ebből már nincs menetes verzió, a külső csészés is olyan mint a fehér holló inkább csak egyedi vázgyártóknál érhető el.
- Többnyire az MTB-nél félintegált Taper rendszerűek, míg országúton inkább az integrált Taper rendszer az elterjedt.
- Ha pedig gyerek comb méretű fejcsövet látsz alkar vastagságú kormányszárral akkor biztos lehetsz benne, hogy végig 1,5 colos Ahead rendszerrel akadtál össze.

Ha megnézed a képeket, akkor láthatod, hogy ez a 3 dolog, a felépítés, a rendszer, és a méret dolog szemre is elég jól elkülöníthető, beazonosítható. Többnyire semmilyen mérő szerszámra nincs szükség ahhoz, hogy nagy biztonsággal megállapítsd, hogy neked milyen rendszer van a gépedben. Nálunk a webshopban mindegyik rendszernek, méretnek, felépítésnek van külön kategóriája, így könnyen megtalálhatod azokat, de már magában a termékek nevében is benne van mindhárom jellemző tulajdonságuk, így ha végigolvasod a nevüket, már abból is tökéletesen beazonosíthatod azt amire szükséged van.

Űber FONTOS!
Amivel kompatibilitási szempontból NEM kell foglalkoznod:

- Mind a hagyományos külső csészés, mind a félintegrált, és az integrált felépítésű kormánycsapágyak minden méretből létezik hagyományos csésze-golyó-kónusz felépítésű verzió, valamint ún. Cartridge, és ipari csapágyas verzió is. Mivel a kormánycsapágyakat mindig kompletten veszed, ezért ez igazából pénztárca kérdés, hogy te mennyire modern, fejlett csapágyazású kormánycsapágyat vennél, de magát a kompatibilitást ez nem befolyásolja.
A legolcsóbbak a hagyományos acél csészés, csésze-golyó-kónusz rendszerű kormánycsapágyak, mert ezeknek a leggyengébb a tömítettsége, és ennek a legnagyobb a tömege, mivel többnyire acél csészések, ami maga a golyópálya is. Fejlettebb rendszer a Cartridge csapágyazás, ami majdnem olyan mint az ipari csapágyas, csak kevésbé jó tömítettsége, ezért olcsóbb. Ez már futhat alu csészékben, így könnyebb, és maga a csapágy -elvileg- egy egységként cserélhető…. Lenne, mivel nem lehet beszerezni ilyet…
A legjobb az ipari csapágyas verzió, azok tényleg csereszabatosak egymással, mármint tényleg egymással, mert utólag, olcsóbban ezek a csapágyak is csak alig beszerezhetők. Ezek a legkönnyebbek, legtartósabbak, mivel ezeknek a legjobb a tömítettsége is.


Jogos kérdés lehet….
…. a részedről, hogy ha már úgyis ipari csapágyas a kormánycsapágy, amiben a csészék, a központosítók, a felső burkolat úgysem használódik el soha, akkor miért nem lehet CSAK magát a az ipari csapágyat – olcsóbban, és önmagában- beszerezni?
Nos be lehet szerezni, csak nem éri meg, mert általában drágább lesz mint egy komplett kormánycsapágy. Ennek oka, hogy világ legnagyobb kormánycsapágy vásárlója maga a kormánycsapágy gyártó cég, aki a csapágygyártótól olyan nagy mennyiségben vásárol, hogy komplett kormánycsapágyként is olcsóbban tudja adni az egész hóbelebancot, mintha bárki más aki hozzá képest kis tételben csak csapágyat venne a csapágy gyártótól. Ennyi. Szokták mondani hogy „Az erősebb kutya b.szik” …
Másrészt magánál a csapágynál a külső és belső átmérőn felül fontos még a magassága, valamint a külső és belső kúpos rész (felfekvőfelület) szöge is, ami 36 vagy 45 fok lehet, szinte minden kombinációban. Ha komplett kormánycsapágyat veszel, ezzel nem is kell foglalkozni, mert a központosító gyűrűk tutira stimmelni fognak hozzá. Ha csak külön csapágyat veszel, figyelni kell külön erre a + 3 paraméterre is...

Jogos kérdés 2:
Miért alakult ki ennyiféle rendszer, és ennyiféle méret?
Régebben a kerékpár inkább közlekedési eszköz volt, minimális terheléssel. Mára egyre inkább sporteszközzé alakult, és mivel a technikai fejlődéssel a kerékpárosok képességei is fejlődtek, ezért a terhelések mértéke is szélsőséges mértékben megnőtt. Ami korábban elég volt mára már harmatgyenge és instabil lenne. 25 évvel ezelőtt nem ugráltak bicajosok 12 méteres letöréseket, és nem csörtettek bele 60 km/h-val a sziklakertbe. Az országútisok sem azt a teljesítmény szintet adják le egy sprintbefutónál, mint a régi nagy öregek. Mára az ügyesebb / erősebb kerékpárosok között ezek a nagy terhelések mindennapossá váltak. Ezekhez a terhelésekhez jóval nagyobb merevség, nagyobb átmérők, szélesebb méretek, jóval nagyobb erősségek, kompaktabb felépítések, átgondoltabb rendszerek szükségesek.
A 1 colos – főként menetes- rendszerek, lassan kiveszek, bár a gyerekbiciklik, és „boltbajárós” igényeket ki tudják elégíteni. Ennél komolyabbat nem is szabad várni tőlük.
- Az 1 1/8 col még sokáig maradni fog, amolyan öszvérként, sok mindenre bőven elég a bicajosok többségének.
- A Taper rendszerek egyértelműen a fejlett sport gépek sajátossága, nagyon jó súly teljesítmény, merevség aránnyal.
- A full 1,5 colos rendszer meg maga az elpusztíthatatlanság.
- A hagyományos külső csészés felépítés bár szép, de inkább csak acél, titán vázakhoz passzol, és a nagy beépítési magassága sok hasznos fejcső férőhelyet vesz el. Ez főleg nagyobb kerékméretek esetében gond. Emellett még nehéz is.
- A félintegrált rendszer olyan mint az 1 1/8 col, a legjobb öszvér rendszer, kellően lapos felépítéssel, viszonylag kis súllyal, könnyű szerelhetőséggel, gyors gyárthatósággal, és jó árral.
- Az integrált rendszer a legkönnyebb, legerősebb, a legtöbb szabad fejcső férőhelyet biztosítja a lehető leglaposabb beépítés mellett, és még nem is drága.

Viszont:
Vannak köztetek kevésbé vizuális alkatok, vagy mérnök szemléletű bicajosok, akiknek mindenképpen kell a szám, a tervrajz, a méret jelölés, hogy biztosak legyenek a választásukban. Vagy valami igen spéci, egyedi gépük van. Az alábbi részek nekik íródtak. De vigyázz! Ha te nem vagy a számok és a tervrajzok embere, akkor NE olvass tovább. Az eddigi infók alapján is 98%, hogy jó döntést fogsz hozni. Az alábbiak ezt összezavarhatják… :-)
Innentől következik a cikk „Hardcore” része, és a hozzá való űber-szopóroller… :-)
Ha te tényleg egyszerűen, gyorsan akarsz jó döntést hozni, akkor használd az eddigi infókat, és TÉNYLEG NE olvass tovább, mert innentől valóban tövig vesszük a brét...
A kormánycsapágyaknak maguknak, (ha iparisok) vagy a csészéiknek, központosító gyűrűiknek vannak illeszkedő méretei. Ezeket az alábbi ábrákról tudod leolvasni. Ezek az adatok arra jók, hogy ha csak részegységeid vannak egy bicaj építés során, és nincs mit mivel összehasonlítani, akkor ezen adatok alapján mérésekkel is be tudsz azonosítani egy-egy alkatrészt. Alapvető célszerszám a tolómérő, de ha ezt a részt olvasod, akkor neked már szinte biztos hogy van ilyen.

FONTOS:
Ezeket a méreteket NEM fogod megtalálni az egyes kormánycsapágyak leírásaiban, mert egyrészt a gyártók sem adják meg, (csak igen ritkán) másrészt, nagyjából ugyanazokról a számokról van szó minden esetben, azonos kategórián belül, így a termék beazonosítását és kompatibilitását nem a 18-féle mérete, hanem maga a rendszere, és a felépítése biztosítja. És még valami, a SHIS...

Miután sok gyártó elkezdett ipari csapágyas kormánycsapágyakat gyártani, és az egyes rendszereket elkezdték a marketingeseik által kitalált nagyon menőnek hangzó fantázianevekkel illetni („Hiddenset, NoThreadSet, ZeroStack" stb...), pár év múlva rájöttek, hogy rohadt nagy katyvasz képződött mindebből, és már maguk sem tudják, hogy kinek melyik rövidítése vagy fantázianeve mit is takar valójában. Egy idő után nem hogy a fogyasztók, de még maguk a kereskedők, és még a gyártók sem voltak már képben. Ekkor jött létre a S.H.I.S. … ami majdnem olyan menőn hangzik mint a Bosszúállók SHIELD-je, de igazából a Standard Headset Information System tehát az Egységes Kormánycsapágy Információs Rendszer rövidítése, magyar marketingesül az EKIR lenne :-)

Ez arra szolgál, hogy két betű, és 2 vagy 4 számmal leírják a kormánycsapágyazás rendszerét, és méretét is.
Az első két betű, a kormánycsapágy felépítésére utal:
EC = External Cup = hagyományos, külső csészés kormánycsapágy
ZS = Zero Stack = Félintegrált kormánycsapágy
IS = Integrated Headset = Integrált kormánycsapágy

A következő két számjegy a csapágy külső átmérője (egyszerűsített formában, tizedesek nélküli mérettel)
Ha van még 2 további számjegy a per jel után, akkor az pedig a csapágy vagy a központosító gyűrűjének belső átmérője(azaz a villanyak átmérő), szintén egyszerűsítve.
A kitalált rendszer elvileg valóban működik, használják is sokan, de valójában mégiscsak gigaszívás…

Ennek oka, hogy csak a komplett kormánycsapágyakra használják, oda meg nagyjából minek? Ott a felépítés a rendszer és a méret mindent meghatároz.
Önálló csapágyaknál annyira nem használják, hogy maguk a csapágygyártók sem ezeket a feliratokat nyomják a csapágyra, hanem pl. 1 1/8 ACB 36° x 45° D6 Ami meghatározza hogy milyen vastag villanyakra való, valamint a külső és a belső kúposság fokát, valamint a csapágy magasságát. Tehát a csapágyakra nyomott gyártói jelöléseknek köze sincs a SHIS jelöléshez…

Sőt, egymáshoz sem… ahány gyártó, annyiféle jelölést ad meg a kormánycsapágyain… Van aki milliméterben, van aki colban, van aki méreteket, és fokokat is, van aki csak méretet, de fokot nem, és van aki csak kódszámot ad meg...
A leggyakoribb, ma is használatos SHIS méreteket itt találod.

Itt pedig a felsőbb kategóriás sport gépek leggyakoribb kormánycsapágy méretek rajzait és jelöléseit találod:

További szívás:

Kérdezheted, hogy minek van két -féle kúposság? (36 fok, és 45 fok)
Igazából nem tudtunk rájönni. Műszakilag semmi nem indokolja. Van 36-36-os, 45-45-ös, 36-45-ös csapágy is piacon… Egyszerűen így alakult. Általában az első szám a belső gyűrű kúpos része, a második a külső gyűrű kúpos részére utal…. Arra viszont kiváló ez a bonyolítás, hogy a vásárlókat agyon szívassa, mert ha nem pont ugyanolyat teszel a gépedbe, mint amilyen eredetileg benne volt, akkor, az eltérő szögű érintkező felületek miatt nagyságrendileg lesz kisebb a kontakt felület, ergó jelentősen gyengébb, és rövidebb élettartamú lesz maga a csapágy is, de rosszabb esetben – integrált csapágyazásnál- a vázat is gallyra vághatod vele. Egy ilyen szerszám erre az esetre nagyon hasznos tud lenni:



Érted már hogy miért presszionálunk abba az irányba, hogy NE csak a csapágyat, hanem a komplett fejcsapágyat vegyél?

Ne hidd, hogy itt a vége… fokozzuk még a szívás áradatot:
Ha van egy ipari csapágyas kormánycsapágyad a gépedben, akkor mit tesz a legtöbb felhasználó? Örül mint majom a farkának, hogy végre király a cucc, használja ezerrel elégedetten. Aztán egyszer csak ez is megadja magát, elromlik, rág, kotyog, cserélni kellene. Mit tesz a felhasználó? Szétszedi a fejcsapágyat, hogy majd jól leolvassa annak méretét, és vesz bele újat, hiszen ez ugye szabvány ipari csapágy, így tutira beszerezhető. Aztán amikor kiszedi az 1-2-3 éve bent ázó-fázó kormánycsapágyat, akkor rájön, hogy őőőőőőőőőőő….. nem tudom leolvasni a csapágy feliratait, mert eltrutyisodott, és megrozsdásodott a csapágy felülete, és olvashatatlan rajta a felirat….

Sebaj, ragadjunk tolómérőt.. ami leméri a külső és belső átmérőt, de a lényeg, a külső és a belső kúposság mértéke már nem mérhető ki vele, szemre ember nincs aki megkülönbözteti a 36 fokot a 45-től, amikor kb. 2-3 mm csak a kúp hossza….
Mit tudsz tenni? Még a használatba vétele előtt szedd szét a bicajod kormánycsapágyát, fotózd le a kormánycsapágy feliratait, amíg még láthatók, majd mentsd el ezt a képet későbbre...


És még egy csavarás a szopórolleren:
Azt hitted, hogy ha veszel egy zsír új csapágyat, akkor minden gondod megoldódik? Dehogy… Nézd végig az alábbi kép sorozatot. Egy normál csapágyon le kellene tudnod mérni minden méretet, vagy ha nem, akkor fel kellene, hogy legyen rajta tüntetve, hogy legalább le tudd olvasni…
Ezzel szemben van olyan gyártó, aki colos méretet ad meg, van ami milliméterest, van aki csak a fokokat, van aki, fokokat egyáltalán nem ad meg csak átmérőket, van ki semmi méretet nem ad meg, csak a márkanevét, vagy egy kódszámot… hát gratulálunk hozzá…vagy mindezt olyan bénán teszi, hogy alapból olvashatatlan az összes adat...

Reméljük mostanra kikristályosodott, hogy miért NE akarj csak csapágyat venni, komplett fejcsapágy helyett.

Speciális esetek:
Különleges esetekben, általában drágább egyedi gépeken találkozhatsz spéci "szűkítős" kormánycsapágyakkal, melyek lényege, hogy nagyobb fejcső átmérőjű modernebb vázba tudsz  berakni régebbi, kisebb átmérőjű villanyakat. Ennek a lépésnek akkor van értelme, ha új, modern vázat veszel, de megtartanád a régebbi, de jól funkcionáló telódat. 
Ezen felül léteznek ún. hibrid vagy mix kormánycsapágyak ahol pl az alsó rész külső csészés, a felső pedig félintegrált, vagy integrált. Ezeket legtöbbször acél vagy titán vázakban használják, és leginkább design okból. Műszakilag ide is a full integrált lenne a legjobb, de tény hogy a külső csészésből is igen jó megjelenést lehet kicsikarni, ami egy exkluzív titán váznál néha fontosabb, mint a műszaki tartalom. 


Neverending Story:.... A 90-es évek derekán rövid ideig létezett az alul-felül 1 1/4 colos szabvány, (Evo néven) ami aztán kiveszett. Aztán manapság a 820 mm széles kormányok életre keltették a 35 mm-es kormánybefogót. így az 1 1/8 - 1-5-ös Taper villanyakaknál a 28,6 mm-es felső rész lett a legszűkebb keresztmetszet... Így hát újra előkerült a kalapból a jó öreg 1 1/4 col a felső csészéknél, párosítva az alul 1,5 collal. Még igazán neve sincs a gyereknek, bár néhol már Overdrive néven hivatkoznak rá. Szóval lesz még itt nemulass... 

E témához nagyon szorosan kapcsolódik egy másik szakcikkünk is, ami teleszkóp és villacseréről szól. Nézz rá arra is. Itt találod!

Most hogy már mindent tudsz az elvi alapokról, ideje nekiállni a szerelésnek. Az alábbi 30 részes cikk sorozatban 2 cikk is foglakozik e témával, melyben részletesen elmagyarázunk mindent. Iratkozz fel, és már küldjük is.

Ha tetszett e cikkünk, és hasznosnak találtad, akkor segíts másoknak azzal, hogy megosztod a Facebook-on.

 

Árukereső.hu Árukereső.hu