A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Hogyan cserélj kerékpár villát és teleszkópot?

Ardó Tamás
2018. 08. 02. 00:00:00
Hogyan cserélj kerékpár villát és teleszkópot?

Avagy a nagy villanyak kompatibilitás, és teleszkóp csere sztori...
Számtalan dolog miatt válhat esedékesség egy kerékpárban a villa, vagy a teleszkóp csere. Meghibásodás, elhasználódás, kényelem és menetteljesítmény fokozás, vagy könnyítés áll legtöbbször a háttérben. A szívás, hogy a teló vagy villacsere kapcsán jó sok kompatibilitási paramétert kell figyelembe venni, hogy az alkatrész választásnál ne lőjön mellé az ember. Ezek elkerülésében segít ez a cikk.

Az alábbi képeken láthatod az evolúciót, amint az 1 colos, külső csapágycsészés, menetes rendszerektől eljutunk a kiszélesedő Taper nyakú, integrált belső csapágyas, rejtett kábelvezetésű rendszerekig, országúton, és a montiknál egyaránt. Ezt az utat járja be ez a cikk is.


Mielőtt belevágnánk, érdemes pár szót szólni arról, hogy mikor kötelező, és mikor ajánlott meglépni egy villa vagy teleszkóp cserét.

Merev villáknál:
- Erőteljes korrózió, acél villáknál rozsdásodás megléte, hólyagosodás a festés alatt, több évnyi kinti tárolás -átvizsgálás után mérlegelve a károkat, és a várható élettartamot, rövidesen csere
- Elhajlás, nagyobb esés, vagy ütközés után - azonnali csere
- Instabilitás fékezés vagy kanyarodás során – azonnali csere
- Áttérés felnifékről tárcsafékre - kényszerűségből azonnali csere
- Menetes kormánycsapágy rendszerről Ahead-es rendszerre való áttérés - csere
- Komfort fokozás, jelentős kormány magasság emeléssel - esetlegesen csere

Teleszkópoknál:
- Erőteljes recsegés, ropogás hang még akár berugózás nélkül is - azonnali csere, de minimum szerviz
- Látható, és el nem tüntethető sérülések a teló becsúszószárán - rövidesen csere
- Instabilitás fékezés vagy kanyarodás során – átvizsgálás után mérlegelve, csere
- Hosszabb rugóút iránti igény - csere
- Nagyobb fékerő, és nagyobb terhelés elviselése pl. Dirt Jump, Freeride, Enduro miatt – csere

- Menetes kormánycsapágy rendszerről Ahead-es rendszerre való áttérés – csere

Elöljáróban nem árt tisztáznunk néhány szakkifejezést – hogy a továbbiakat megértsd- és bizonyos méreteket és megjelöléseket. A jó hír, hogy pont ezeket kell mind ellenőrizni majd az új villa / teló vásárlásakor, szóval ezeket ne ugord át…. :-)

- Beépítési magasság vagy villa hossz:
Az első kerék tengelyközepének távolsága a kormánycsapágy aljától. Ez a hossz határozza meg, hogy milyen hosszú a villád. A villa beépítési magassága hatással van kormányzás sebességére, és gép komplett geometriájára, így ettől az adattól nem célszerű túl nagy mértékben eltérni. Max 2-3 cm eltérés az ajánlott, ha egyébként geometriai gond nincs a géppel. Hosszabb villától laposabb lesz a fejcsőszög, lomhább a kormányzás, de nagyobb sebességnél stabilabb a gép. Nőni fog a középcsapágy magassága is. Rövidebb villát nagyon ritkán épít be az ember, ekkor figyelni kell a gumi férőhelyre, valamint a lentebb került középrész miatt az esetleges pedál leérésre a kanyarban.
Mérőszalaggal célszerű mérni itt:


- Villanyak hossz és menethossz:
Menetes nyakú villáknál különösen fontos adat, mert ezeket rendszerint nem vágják utólag. Lehet vágni, de kissé körülményes, mert foglalkozni kell a vágás utáni menet tisztítással is, és alapvetően nagyon egyenesen kell vágni, ami a menet miatt nem mindig egyszerű házilag. Ha sokat kell belőle vágni, és utólag kell rá menetet varázsolni, na az a gigaszívás, kivéve ha esztergályos vagy... A villanynak menetvágó eszköz egy 100e Ft körüli szerszám, alig néhány kerékpárüzletben van ilyen, mivel egyre inkább kivesző dolog. Nagyjából soha nem hozza vissza az árát. 165-175, és 210-215 mm leggyakoribb nyakhosszak, és ezeken általában minimum 55 mm-nyi menet van, de ezt célszerű ellenőrizni, mert némelyiken akár 100 mm is lehet. Ez mondjuk a jobbik eset. A menet nélküli azaz Ahead nyakú villák mindegyike alapból 260 mm körüli villanyakhosszal érkezik, amit minden esetben személyre és az adott bicajra kell szabni. Túl rövidre nem célszerű vágni, mert utólag, acél villanyaknál is csak igen körülményesen toldható, alu és karbon villanyakaknál meg egyáltalán NEM toldható.
Mérőszalaggal célszerű mérni itt:

Milyen hosszú villanyakra van minimum szükséged?

Ahead rendszernél: Fejcső hossz + a kormánycsapágy beépítési magassága + kormányszár villanyak befogójának magassága (ált. 40-50 mm között) + az esetleges távtartók /közölők mennyisége.  MÍNUSZ 5 mm, hogy be is tudd állítani. Legtöbbször 210 mm elég szokott lenni a gyári 260 mm-ből. (Telópótló merev villáknál, országúti villáknál, gyakori a 300 mm-es nyakhossz is)

Menetes rendszer esetén: Fejcső hossz + a kormánycsapágy beépítési magassága.

- Villanyak KÜLSŐ átmérő: (AHEAD-es rendszereknél)
Merev villáknál, és olcsóbb telóknál még él az 1 colos (25,4 mm) rendszer, míg jobb gépeken a legelterjedtebb az 1 1/8 col (28,6 mm). A modern sport gépeken 1,5 col-ról (38,1-40 mm) 1 1/8 colra szűkülő úgynevezett Taper nyakú villákat találhatsz. Egy-két extrém szimplavállas telót, vagy pl. Cannondale gépeit szerelik végig 1,5 colos nyakcsővel.

Tolómérővel célszerű mérni itt: (nem látszik ki a villanyak? Bontsd le róla az útban lévő szerelvényeket, és mérd le úgy, vagy mérd indirekt módon kormányszár nyakbefogójának belső átmérőjét)

FONTOS:
AHEAD-es rendszernél 1 colos méretnél 25,4-es villanyak KÜLSŐ átmérőt adnak meg, mert kompatibilitási szempontból ez a fontos. Erre megy RÁ az Ahead kormányszár.
AHEAD-es rendszernél 1 1/8 colos méretnél 28,6-os villanyak KÜLSŐ átmérőt adnak meg, mert kompatibilitási szempontból ez a fontos. Erre megy RÁ az Ahead kormányszár.

A képen látható villanyakak:

  • A KÉK: 1 1/8 col (28,6 mm ) Ahead,
  • A FEKETE: 1 1/8 - 1,5 col Taper Ahead,
  • A SZÜRKE: 1 col (25,4 mm) Ahead villanyak.



- Villanyak BELSŐ átmérő:  (Menetes rendszereknél)
Ez kizárólag a menetes nyakú villáknál fontos, amelyekbe hagyományos ékes kormányszár (Stucni) kerül bele.

Ez az érték lehet

  • 21,1 mm (iszonyat ritka, csak régi merev villáknál van ilyen) ,
  • 22,2 mm (1 colos villanyak esetén)
  • 25,4 mm (1 1/8 colos villanyaknál)

Tolómérővel célszerű mérni itt: (vedd ki a villanyakból a kormányszárat, vagy indirekt módon az ékes kormányszár nyakának lemérésével is megtudható, mindenfajta szerelés nélkül is) 

 

FONTOS:

Menetes rendszernél 1 colos méretnél 22,2-es villanyak BELSŐ átmérőt adnak meg, mert kompatibilitási szempontból ez a fontos. Ebbe megy BELE az ékes kormányszár.
Menetes rendszernél 1 1/8 colos méretnél 25,4-es villanyak BELSŐ átmérőt adnak meg, mert kompatibilitási szempontból ez a fontos. Ebbe megy BELE az ékes kormányszár.

Rutinosabbak ránézésre megmondják...  mint láthatod szemmel látható 22,2.es ékes kormányszár (fekete) jóval vékonyabb nyakú, mint a 25,4-es ezüst. És nem csak azért mert a fekete slankít...


- Kormánycsapágy kompatibilitás:

A kormánycsapágy lehet menetes vagy Ahead rendszerű. A menetes egy ezer éves cucc. Nehézkesen beállítható, drága a szerszámigénye, könnyen kilazuló, könnyen beázó, nagy beépítési magasságú, ellenben rohadt olcsó… Van belőle 1 és 1/8 colos verzió is. A menet nélküli Ahead rendszer, könnyebb, stabilabb, extrém alacsony beépítési magasságú, nagyon könnyen, nagyon gyorsan és egyszerűen beállítható 1 db 5 mm-es imbuszkulccsal. Van belőle 1 colos (iszonyat ritka), 1 1/8 colos (ez a legelterjedtebb), és 1 1/8 – 1,5 colos Taper verzió is főleg a sport gépeken. És ritkán a full 1,5 col is előfordul.
Tolómérővel célszerű mérni itt: (balról jobbra: 1 col menetes, 1 1/8 col menetes, 1 1/8 col AHEAD)

- Villapapucs kompatibilitás:
Vannak gyorszáras villapaucsok 100 mm-es szélességű agyakhoz, vagy vannak átütő tengelyes papucsok, 100-110 mm széles első agyakhoz. A két rendszer a legtöbb esetben nem kompatibilis egymással, ha más papucsú villát / telót építesz be, pl. gyorszárasról váltasz a sokkal erősebb, merevebb és stabilabb átütőtengelyes rendszerre (amit egyébként sokaknak nagyon javasolunk), akkor agyat is cserélned kell majd. Fontos megemlíteni, hogy csavaros tengelyrögzítés bár merevebb, és erősebb a gyorszárasnál, de papucs kialakítása és jellege miatt ez NEM minősül átütőtengelyes tengelykapcsolatnak, így a gyorszárasokkal kerül egy fazékba.
A képen: konkrét dimenzió különbségek vannak a fenti acél villapapucs, a jobb alsó gyorszáras teló papucs, és a bal alsó átütőtengelyes teló papucs között. Találós kérdés: Vajon melyik a legmerevebb, legstabilabb?

Esztétika:
Nem teljesen kompatibilitási kérdés, de fontos. Régen, amikor még a külső csészés kormánycsapágyak voltak az elterjedtebbek, addig minden villa és teló váll lekerekített volt, és a kormánycsapágy és a fejcső ezekhez illeszkedett. Az új félintegrált és integrált kormánycsapágyak megjelenésével a teló / villa gyártók is nagyrészt ehhez igazították a termékek design-ját, hogy egyenletes és közel azonos átmérőjű legyen a villaváll-fejcső átmenet. Ennek eredményeként megjelentek a „tányérajkú indiánra” hasonlító villa és telóváll kialakítások. Ezek önmagukban hülyén néznek ki a váll tetején, de összeszerelt állapotban viszont pont így lesz harmonikus a megjelenés. Kompatibilitási szempontból nincs kérdés mert bármelyiket berakhatod bármelyikbe, de a mint ahogy félintegrált / integrált fejcsőhöz hülyén fog kinézni a lekerekített keskeny villaváll, úgy a „tányérajkú” teló váll is bénán mutat majd ha hagyományos külső csészés, normál fejcsövű vázzal párosítod össze. A bal oldali képen helyes verziót látod (vékony villanyak külső csészéssel, és szélles villaváll félintegrált kormánycsapággyal), míg két jobb oldali képeken  a felcserélt, nem túl esztétikus verziókat.


Mit cserélsz és mire?

Cserélhetsz ugye merev villát másik merev villára, villát telóra, vagy telót telóra. Mindhárom esetben más lehetőségeid vannak, és másra kell figyelned.

Merev villát – Merev villára:

Itt elsősorban a villanyak átmérővel kell foglalkoznod, ami a kormánycsapágy kompatibilitás alapja. A menetes villánál a villanyak BELSŐ átmérője a lényeg, míg Ahead-es villáknál a KÜLSŐ átmérő, mert erre húzunk rá mindent. Fontos hogy menetes vagy Ahead-es-e a villanyak milyen hosszú? Elég-e a fejcsövünkhöz, vagy megcélzott magassághoz? Mennyi a beépítési magassága? 20-30 max 50 mm-es hosszabb villát nem célszerű beépíteni, mert 25 mm-enként kb. 1 fokot laposodik a fejcsőszög, és lassul a kormányzás sebessége. A gyárinál kisebb villát szinte soha nem építenek be, mert azzal csökken a gumi / sárvédő férőhely is. A merev villák papucsa a legtöbb esetben gyorszáras / csavaros tengely kompatibilis, kivéve ha kifejezetten átütőtengelyes Dirt Jump villát akarunk beépíteni, vagy tárcsafékes Gravel bike-unk, tárcsás országúti gépünk van. Ilyenkor az agy cserét is bele kell számolni a költségekbe. A képen: Gondolnád hogy a két villa között mindössze 50 gramm különbség van? A technikai fejlődés nem állt meg. 

Merev villát telóra:
Elsődleges a villanyak átmérő, és kormánycsapágy kompatibilitás, és a villanyak hossz. Ha ezek stimmelnek – mármint ugyanakkorák mint a jelenlegid- akkor a régi villád és a teló beépítési magasságát kell lemérned. Ha régi a vázad, hosszú a fejcsöve, és rövid a merev villád, akkor nagyon át kell gondolni az egészet. Egy 80-100 mm-t mozgó teló beépítésével kb. 60-80 mm-el fog emelkedni a gép eleje, ez 2-3 fok fejcsőszög változást eredményez. Ez már nagyon érezhetően lassabb lesz a kormányzás. Ha nem sportolsz a bringával, és csak komfort orientáltan tekersz, akkor ez nem gond, mert jelentősen magasabban lesz a gép eleje. Néha pont ez a cél. Azzal kell számolni, hogy a gép középcsapágyháza is meg fog emelkedni, kicsit magasabbra kell majd felszállnod, és nyeregvázcsőszög is laposabb lesz. Kicsit hanyattdőlősebb lesz a bicó feelingje tekerésnél is.
100 mm-nél hosszabb utú telót régi merev vázba nem célszerű beépíteni.

Teló csere másik telóra:
Villanyak hosszt, villanyak átmérőt, és kormánycsapágy kompatibilitást kell ellenőrizned. Ha gyorszárasról átütős telóra váltasz (javasoljuk) akkor az agy cserét is számításba kell venned.
Teló cserénél nagyon ritka, hogy valaki rövidebb utút szeretne, mert ezt általában az adott teló útjának rövidítésével is meg lehet oldani, ehhez nem feltétlenül kell új telót venni. Azonos rugóút hossz esetén csak a nyak kompatibilitásokkal kell foglalkoznod. Hosszabb utú teló beépítése: Itt ugyanaz érvényes, mint amit korábban leírtunk: A rugóutat is max 20-30 mm-el emeld, utána már drasztikusan változik a gép irányítása, és nem biztos hogy tetszeni fog neked a végeredmény... Itt már azt is figyelembe kell venned, hogy a hosszabb utú teló nagyobb beépítési magassága, - és ezáltal a hosszabb erőkarja- nagyobb mértékben terheli a vázadat is, rövidebb élettartamra számíthatsz.

Milyen sorrendben haladj, a kompatibilitás ellenőrzésével?

  •  A villanyak átmérő, és villanyak hossz: Ennek stimmelnie kell a vázaddal, ebből nem nagyon lehet engedni.
  • Kormánycsapágy kompatibilitás: Mivel ez cserélhető, azonos átmérők mellett általában lehet váltani menetes rendszerről Ahead-re. Fordítva nem javasolt… igen komoly visszalépés lenne. A menetesről Ahead-re váltás során új kormánycsapágyra, és új kormányszárra is szükséged lesz, természetesen az új villa / teló mellett.
  • A papucs kompatibilitást egy ránézés után el lehet dönteni, illetve a szándékaid eldöntik, hogy váltanál-e a gyorszárasról átütősre.
  • A beépítési magasság kérdése:
  • Akkor célszerű foglalkozni vele, merev villát cserélsz merevre, vagy merev villára váltasz telóról (pl. téli edző gépben)
  • Mi minden általunk forgalmazott merev villánál beleírjuk a leírásba beépítési magasságát, így könnyen ellenőrizheted.
  • Telóknál: A legtöbb gyártó már NEM adja meg a beépítési magasságot. Ennek oka, hogy ha betartod az alapszabályt, hogy nem rakunk a KORÁBBI rugóút hossznál 20-30 mm-nél kisebb vagy nagyobb utú villát semmilyen bicajba, akkor igazából nem is kell foglalkoznod ezzel a mérettel, mert nem lesz annyira drasztikus a változás, hogy zavarjon. E fölött vagy alatt: ilyet meg nem igazán kellene csinálni, mert szinte garantált, hogy szar, de minimum, kompromisszumos lesz a végeredmény...

Régen nem így volt, de mára már az egyes gyártók telói elérték az adott rúgóút tartományhoz tartozó minimum beépítési magasságot, így igazából alig van köztük szórás, max pár mm. Éppen ezért ha kb. azonos út tartományban maradsz, akkor nem kell foglalkoznod vele ha más teló márkát választasz mint ami korábban bent volt.
 

Ha variálsz, akkor mely paraméter/tulajdonság módosításával milyen változásra számíthatsz?

- 1 colos rendszert ne akarj „fejleszteni” nem éri meg. Cseréld le a vázat és telót minimum 1 1/8 colosra. Sokkal nagyobb merevséget, erősséget, nagyobb irányítási precizitást, időtállóságot, egyszerűbb kompatibilitást kapsz általa.
A menetes rendszert mindenképpen megéri cserélni Ahead-esre. Nagyságrendekkel egyszerűbb lesz karbantartani, beállítani, és kezelni is.
A gyorszáras papucsú telót érdemes cserélni átütőtengelyesre, soookal erősebb, stabilabb lesz a rendszer, és jelentősen nőni fog a tárcsafék fékhatása is. Ha nagy darab vagy, sokat bicózol külföldön, ahol hosszú lejtők vannak, sok cuccot szállítsz, akkor neked mindenképpen javasoljuk az átütős telóra áttérést. Tárcsafékes országúti, vagy Gravel Bike mellé is „kötelező kör” az átütős villapapucs.
Becsúszószár és villanyak átmérők terén azt tudd, hogy a nagyobb átmérő szinte minden esetben merevebb, stabilabb, erősebb, jobban kezelhető alkatrész eredményez, - ami legtöbbször könnyebb is- és amellyel élvezetesebb a bicózás.


Milyen kombinációkat felejtsen el helyből?

- 1 colos rendszerre nem építünk tárcsaféket mert rugalmas szar lesz az egész, és nem fog jól működni.
- Merev vázba nem rakunk 100-130 mm-nél hosszabb rugóutú telót, mert iszonyat lesz a gép kezelhetősége. 
- Merev vázba nem rakunk duplavállas telót, mert idiótaság az elöl 150-180-200, hátul 0 mm rugóút kombinációja…. Az égbe mászott középcsapágyház magasságú géppel halál bármit is csinálni....

- Ha nagyon magasítani akarod a gép elejét, akkor azt inkább egy Ahead-es rendszerrel tedd, mert a menetesek toldozgatása elég rugalmas kormányzást, és instabil kanyarodást eredményez. Az Ahead-es rendszerben ha nem vágod rövidre a villanyakat, és alátétezel, akkor még mindig jóval erősebb, merevebb, stabilabb rendszert kapsz, mint bármely menetes toldozgatásakor.

- Ha tényleg magasra kell emelned a kormányt, akkor hanyagold az 1 colos, és menetes rendszereket, meg az alapméretes kormánybefogót, különben olyan rugalmas lesz minden, hogy a kerékpározás élményét tuti gallyra vágod. Árulnak kifejezetten nagy 75-100 mm-es emelésű dirt jump kormányokat is. Az lesz a tuti befutó. Ha további emelés kell, akkor pedig egy profi Ahead-es állítható kormányszárral további 6-8 centit emelhetsz.
Hidd el: a toldó toldásának megtoldásával csak szar lehet a végeredmény...

Alternatív megoldások használata: konverter, szűkítő, hézagoló, adapter, emelő, stb…

Ez a kérdéskör leginkább akkor merül föl, amikor valaki a korábbi vázát, telóját, egyéb cuccát szeretné megtartani, bármilyen okból. Mindenki modern működést, nagyobb, kényelmet, új funkciót szeretne, de leginkább költséghatékonyan, minél több régi cucc megtartásával... Ez egy csomó esetben nem fog menni. Persze van néha kivétel, de ez már egy másik cikk témája lesz.

Most hogy már mindent tudsz az elvi alapokról, ideje nekiállni a szerelésnek. Az alábbi 30 részes cikk sorozatban 4 cikk is foglakozik e témával, melyben részletesen elmagyarázunk mindent. Iratkozz fel, és már küldjük is.
Ha tetszett e cikkünk és hasznosnak találod, akkor hálásan megköszönjük, ha megosztod a Facebook-on.


 

 

Árukereső.hu Árukereső.hu