A bicajodnak lába kélt? A romló közbiztonság miatt a kereskedelemben kapható legtöbblakat nem nyújt elégséges védelmet. Ha az utcán kell lezárni, nem mindegy, mivel, hova, hogyan, mihez és milyen hosszú időre teszed.
Ki lesz az áldozat?
Kezdjük a „mivel” kérdéssel! Webáruházunkban megannyi konstrukciót alkalmazó, eltérő igényeknek készült kerékpár lakat áll rendelkezésre. Szögezzük le: nincs olyan lakat, ami vághatatlan, és nincs olyan bringa, ami lezárva lophatatlan. Mindazonáltal sokat tehetünk a bringalopás megelőzése érdekében, hisz a kerékpártolvaj a legkönnyebben ellopható bringát nézik ki magának. Ilyen egy viszonylag értékes masina, amit egy könnyen elvágható vagy tönkre tehető zárral lakatoltak le. Meglepő, de a lakatok jelentős része ebbe a kategóriába esik – főleg a diszkontáruházakban kapható típusok. Viszont amikor a tolvaj meglát egy komolyabb, valódi biztonságot nyújtó lakatot, rendre továbbáll. Lesz könnyebb „áldozat”, ez borítékolható!
Lakattípusok:
Mi számít megfelelő biztonságot nyújtó lakatnak? A kerékpárhoz készült lakatok két fő csoportra oszthatók: az egyik a sodronyból, görgő- vagy láncszemekből készült, hosszú, flexibilis típus, a másik az általában U-alakú speciális acélprofilt alkalmazó. A gyakorta „U-lakat”-ként emlegetett típus kisebb átfogó képességgel rendelkezik, így gondosan kell kiválasztani a tárgyat, melyhez a kerékpár hozzáköthető, ellenben nehezen vágható. A sodrony konstrukció megkönnyíti a helyválasztást, de biztonság szempontjából ennél a típusnál csakis a magasabb árkategória jöhet szóba, a többi magas labda a tolvajoknak. A lamellás szerkezetű “colstok” lakat a két alaptípusnak érdekes egyvelege. Átfogóképessége viszonylag nagy ellenben kis méretre összehajtható, erős, edzett merev acél alapanyagból készül, emellett használata is egyszerű, praktikus. Az előnyökről és hátrányokról később még szólunk….
Általánosságban a lakat kiválasztásának további fontos szempont a szállíthatóság. Ki akarna több kiló vasat cipelni a hátizsákban? Tehát ha minden nap ugyanott zárod le a kerékpárt, a lakatot éjszakára akár ott is hagyhatod. Zárat nem érdemes lopni, a témát egy másik szakcikkben rendesen kiveséztük.
Mindazonáltal egy könnyű, flexibilis zártípus mindig veled utazhat, arra az esetre, ha útközben be kell ugrani valahova. Ez lehet egyben a másik zár kiegészítője, amivel az első kereket biztosítod. Most már tudod, hogy milyen lehetőségek vannak a zártípusok terén. Csodák sajnos nincsenek, így a gyakran, hosszabb időre lelakatolt bicajok esetében fel készülni egy nagyobb kiadásra. Viszont először tisztázzuk a lezárás helyének kiválasztását és módját. Ezen legalább annyi múlik, mint a lakat színvonalán, illetve az általa nyújtott biztonságon.
Első szabály:
A tárgy, amihez a kerékpárt lakatolod, legyen legalább olyan erős, mint a zár, különben azt fogják elvágni. A második sarkalatos pont, hogy ha U-lakatot választasz, a legkisebb lesz a legjobb. Igen, a majdnem zsebméretű biztonságosabb, mint a félméteres, lévén nincs hely a belsejében a feszítőszerszámhoz, ha pedig csavarni akarják, sokkal kisebb erőkart biztosít. Sokan azért veszik meg a nagyobb U-lakatokat, mert nem tudják, hogyan kell használni a típust: a nyeregváz-csövet, a hátsó kereket és egy erős vastárgyat próbálnak összekötni vele. Ez szükségtelen, a lakatot csak az abroncson kell átdugni a hátsó háromszög belsejében, mivel a kereket onnan nem lehet kihúzni! Többet ésszel, mint lakatmérettel!
Tegyük hozzá, hogy nemcsak kerékpárt lopnak, hanem alkatrészeket is. A kialakításból fakadóan a hosszú hajlékony sodronyzárral a kerékpár legtöbb leszerelhető elemét össze lehet kötni, míg az U-lakattal jobb esetben a hátsó kereket (vagy a vázat) lehet valami erős tárgyhoz rögzíteni. A lánczár és a colstokzár a két típus között helyezkedik el az „átfogás” terén. Ha pedig nem elég hosszú a zár az első kerék és a nyereg biztosításához, jó megoldás a nyeregvázcső-bilincsen és a keréken lopásgátló csavaros rögzítést alkalmazni. Webáruházunkban több ilyen termék kapható.
Hogyan zárjuk és… és hogyan NE! (Piros: tolvajok álma; Sárga: talán megúszod; Zöld: van remény, hogy még ott lesz)
Hova zárj?
Most már csak az a kérdés, hol zárjuk le a kerékpárt? A biztonságtechnikai szakértők egyetértenek abban, hogy a hely legyen forgalmas, frekventált, azaz ne lehessen a lakaton hosszú időn keresztül észrevétlenül „barkácsolni”. Ez egyben korlátozza a tolvaj által használt szerszámok méretét, típusát: nemigen jöhet szóba a méteres erővágó vagy a szikrát hányó akkus flex. A bevásárlóközpontok, irodaházak bejárata, a tömegközlekedési csomópontok rendszerint ilyen helyek. A rögzítésre szolgáló „tereptárgyról” elmondtuk, hogy legyen stabil és erős, ezen felül - ha mód van rá - minél magasabban rögzítsük a kerékpárt. Például U-lakattal simán felakasztható egy lámpaoszlopra! A logika a módszerben világos: magasan nehezebb vágni, fűrészelni, zárat piszkálni, maga a bicaj is feltűnőbb szemmagasságban. Összegezve a fentieket: ne sajnáljuk az időt és energiát az ideális hely kiválasztására! Ha okosan cselekszünk, egy nem csúcskategóriás zárral lezárt kerékpár is jelentősen megnehezítheti a tolvaj munkáját.
Előnyök-hátrányok típusonként:
Akkor nézzük, milyen helyzetben, melyik zártípus jelent előny vagy épp hátrányt! Nagy vonalakban igaz, hogy a láncos és a merev acélprofilt alkalmazó lakattípus hasonló árfekvésben, hasonló nehézséget jelent a tolvajoknak, ellenben feltörésük más szerszámkészletet és „tudást” igényel. Józanésszel azt gondolhatnánk, hogy a biztonsági besorolás alapján a vásárló el tudja dönteni, hogy az adott környezetben, a kerékpár értékéhez melyik zár a megfelelő. A rossz hír, hogy minden gyártó a saját rendszere szerint végzi a besorolást, a számok/szintek tehát márkák között nem összehasonlíthatók
Az U-lakat által körülhatárolt méret korlátozott, így gondosan kell kiválasztani a tárgyat, amelyhez a kerékpár egyáltalán hozzáköthető. A „felhasználóbarát” spektrum másik végén a sodronylakat megkönnyíti a helyválasztást, mivel nemcsak hosszú, hanem flexibilis. Köztük foglal helyet a lánczár és a colstok lakat: az előző a biztonság terén nyújt kimagaslót, az utóbbi pedig praktikumával hódít. mint ahogy már utaltunk rá, a nagyobb biztonságot nyújtó zárak rendszerint nehezebbek, terjedelmesebbek. Ez utóbbi az U-lakat esetében kevésbé érződik, hisz’ eleve kompaktos konstrukció, továbbá a legtöbb modell egy konzol segítségével a kerékpárvázra rögzíthető. A legtöbb U-lakat emellett gumiborítást kap ezzel óvva a váz fényezését, a borítás tetszőleges színe pedig trendivé varázsolja a kerékpáros életmódot. Az U-lakat szerintünk a legtöbb élethelyzetben kiváló választás, súlyuk elfogadható, kiegészítő kábellel jó védelmet kínálnak. További információ a típusról és az aktuális kínálatról itt található.
Láncos lakat:
A lánczár elsősorban a futárok által preferált megoldás. Megbízható, erős, és a mi a legfontosabb, a folyamatosan időzavarban lévő futárnak nem kell válogatni az utcai „tereptárgyak” között: ahhoz lakatolja, ami a legközelebb van a célállomáshoz. De a típusnak számos hátránya van. Például a láncos lakat minimum egy kilót nyom, de létezik akár 3kg-os „fegyver”. És habár ránézésre minden lánczár hasonlóan brutális kinézetű, óriási különbség van a láncszemek anyagában, a hő- és felületkezelésében. Tehát nem a tömeg adja a biztonságot, hanem a minőség, azaz nem a láncszem vastagsága a meghatározó, hanem egyértelműen a gyártástechnológia. Például egy 10 mm-es lánc erősebb lehet egy „lágyabb” 12-14 mm-es társánál.
Jó tudni, hogy a lakatgyártásban az egyik legdrágább, és leginkább idő- és energiaigényes művelet a hőkezelés. Ebből kifolyólag az olcsó lakatokból rendszerint ez a munkafázis hiányzik. Ránézésre ugyanazt kapod, csak amikor az átvágásra kerül sor, az egyikbe beletörik a fűrészlap, a másikon úgy megy bele, mint kés a vajba. A hőkezelt lakatot nagységrendekkel több idő átvágni, emellett sokkal drágább szerszám kell hozzá, amibe nem minden tolvaj szeret befektetni. Sajnos a hőkezelés megléte nem látszik a lakaton, így csak a márkanévből és az árszínvonalból lehet rá következtetni.
És miközben a láncos lakat kinézetével elrettentheti az amatőr tolvajjelöltet, a profik ránézésre kiszúrják a „gagyit”. Így ha számodra a maximális biztonsága lényeg, a lánczár esetében ne a méretet, hanem a márkanevet nézd. Ha pedig nap mint nap azonos helyen zárod le a bicajt, megfontolandó hogy a „bázisokon” 1-1 masszív lánczárt „állomásozol”. További információ a típusról és az aktuális kínálatról itt található.
Colstok lakat:
Ha a praktikum felülírja az abszolút védelmet, érdemes szétnézni a colstok zárak közt! A lamellás szerkezetű, általában “colstok” néven emlegetett lakattípus kis méretre összehajtható, de erős, edzett acél alapanyagból készül, tehát méretéhez képest elfogadható biztonságot nyújt. Emellett használata is egyszerű, kiváló megoldást biztosít olyan élethelyzetekben, ahol az U-lakatok vagy masszív láncok túl nagy terhet jelentenek. A „colstok” manapság a legnépszerűbb kerékpáros zárfajta, akár egy táska mélyén vagy zsebben is elfér. Ami a legjobb, hogy az egyszerű használat mellett a sodronyzárnál valamivel nagyobb fokú biztonságot kínál. A titok nyitja a speciálisan edzett acél alapanyag, a lamellákat összetartó szegecsek ugyancsak megerősítettek. A zárszerkezet általában kulcsos rendszerű, a felső kategóriás modellek speciális zárral rendelkeznek, piszkálhatatlanok és fúrhatatlanok. A leggyengébb pontjuk maga az izület, így ezt érdemes leginkább figyelni. A kihajtott méret jellemzően 60-120 cm, összehajtva műanyag tartókeretben foglal helyet, vázra is rögzíthető, de a táskában sem foglal túl sok helyet. A típus és az aktuális kínálatról itt található.
Sodronyzárak:
A sodronyzárról túl sok jót nem lehet elmondani. Áruházakban akár 500 forintért is kapható ez a típus, emellett léteznek speciális modellek bőven 20000 Ft felett lényegesen nagyobb védelemmel. Érdemes megemlíteni, hogy a sodrony szegmens két kategóriát jelöl: egyrészt vannak „lakatok” és lakat nélküli „sodronyok”, azaz kábelek. Ez utóbbiak egyéb kerékpáros lakattípusok - pl. U-lakatok - kiegészítői. A sodrony lakat legnagyobb előnye, hogy könnyű, kis helyen elfér, szállítása egyszerű, legtöbbször a kerékpár nyeregcsövére vagy vázcsőre szerelhető. Emellett 120-180 cm hosszúra kihúzható, így körbe éri a vázat, kerekeket, a bringa rögzíthető vele lámpaoszlophoz, de lényegében bármilyen utcai „tereptárgyhoz”. A másik oldalon viszont a sodronyzár egyszerűen vágható, és sajnos ez márkanévtől független, konstrukcióból adódó hiányosság. A kábelátmérővel és az acél alapanyaggal lehet kissé fokozni az erősséget, de mivel a hőkezelés itt nem opció (nem teheti a gyártó rideggé, mert akkor nem hajlik), a végeredmény mindenképpen egy szerény biztonsági mutató.
Habár a sodronyzár nem szívünk csücske, a lakat nélküli kábelváltozat szerintünk igen jó opció.
U-Lakatok:
A masszív U-lakat hiányossága, hogy az első kerék szabad préda. Ha a lakatba beleakasztjuk a sodrony végén lévő két hurkot, átvezetjük a bicaj több pontján – esetleg még egy utcai „tereptárgyon” is – akkor a tolvaj feladata mindenképpen nehezített. Mivel a két típus elvágásához eltérő szerszám szükséges, kétszer olyan biztosak lehetünk abban, hogy órák múlva a helyén találjuk kerékpárunkat. Mint mondtuk: rendszerint azt a kerékpárt viszik el, amelyikkel a legkevesebb a munka! A sodronyzár típus és az aktuális kínálatról itt található.
Kulcsos vagy számzáras?
Végezetül még egy szempont a lakatválasztáshoz: a zárbetét lehet kulcsos rendszerű vagy számkombinációs. Ha kulcsos mellett döntesz, az legyen speciális zárbetéttel rendelkező, piszkálhatatlan és fúrhatatlan. A „számzáras” mellett több érv hozható fel: nem csak a kulcs elvesztése ellen jelent biztosítékot, a prémium típusok esetében nehezen hozzáférhető mechanikát kínálnak. A választás szerintünk egyéni preferencia kérdése, bármelyik beválhat.
Ha hasznosnak találtad a cikkben szereplő információt, oszd meg ismerőseiddel, megelőzve, hogy bicajuknak „lába kéljen”!