Amióta begyűrűztek hazánkba is az egy sebességes és fixi kerékpárok, azóta sok gépben megjelentek a magas, aero profilos felnivel szerelt kerekek. Nagyon sok embernek tetszik ez megjelenés, amit ezek a gépek képviselnek. Gyakran találkozunk viszont olyanokkal, akik megveszik álmaik fixiét, természetesen a hozzá illő, hatalmas aero felnikkel, aztán az első komolyabb kilométer adag beletekerése után döbbenek rá, hogy bizony ez lehet hogy nem az, amint amire számítottak...
Merthogy egy ilyen gép ráz. És nem kicsit, hanem brutális mértékben. Főként a hazai utakon. Ettől aztán hosszabb távokon elképesztően kényelmetlen is.
Persze jól néznek ki ezek a gépek...
... de aki kitalálta azt a felsőcsövön körbetekert bowdent... na neki komoly gondjai lehetnek..
Szóval ezek a gépek baromira ráznak. Az ok többrétű. Minden vázcső egyenes, sehol egy hajlítás ami fokozná a rugalmasságot, viszonylag magas építésű a váz, így a hosszan kihúzott nyeregcső rugalmasságával sem nagyon kell számolni. És persze ott van magas profilú aero felni, bitang merev aluból, rajta a dög keményre fújt virsligumi. Ez a kombináció nagyon erős, extrém stabil, hiszen ezek a gépek alapvetően a pályakerékpár sportból fejlődtek ki, ahol alapvető elvárás a maximális hajtási merevség. Egy pálya kerékpár nem a kényelemről szól. Na és persze - többnyire - nem is közlekednek vele rázós utakon, csak tükörsima betonteknőben. Ezek a gépek hatékonyak, de nem kényelmesek. Mégis sok "divatfixit" építenek ilyen felállással. Aztán a gyanútlan vásárló meg koppan. Ez első út után.
Ezeknek az aero profilos kerekeknek a közös jellemzője, hogy áramvonalasak, jelentősen nehezebbek mint az alacsony felniprofilok, és elképesztően merevek. Egy aero profilos felni egyetlen küllő nélkül is elbírja a kerékpáros teljes testtömegét.
Az alacsony profilos illesztett felnikről ez nem feltétlenül mondható el. De ez nem is gond. A fenti kerékhez hasonló karbon csodák nem nehezek, de a fixikbe szerelt alu példányokra ez nem igaz. Mi fűztünk több ilyen kereket is, és hát egy ilyen magasabb profilú, illesztett alu felni tömege, gyakran bealázza még a komolyabb DH felniket is, mivel náluk teljesen általános a 700-800 gramm körüli tömeg. Per felni... Ami iszonyat sok. Nem csoda, hogy semmi rugalmasságuk nincsen. Aztán amikor erre rájöttek a gyártók, akkor jönnek a kínban fogant megoldások, mint ez:
És hidd el, lesz akinek ez tetszeni fog. Így már nem is 800 gramm egy felni, hanem csak 650 (ami még mindig rohadt nehéz). Mondjuk sárral nem fog eltömődni az aszfalton az biztos, de hogy igen szépen "muzsikál" menet közben, ahogy átfúj rajta szél, azt biztosra veheted.
A kerékpározás hajnalán még nem volt divat ez a magas felniprofil. Az országúton legelterjedtebb szingós felnik innen indultak:
Bizony! Mindössze 13 mm a magasságuk. Na ezeknek még volt függőleges irányú rugalmasságuk, így akár a régi utakon sem rázták ki a szuszt a kerékpárosból.
Az MTB-k terjedésének idején még a montis felnik is hasonló felépítéssel rendelkeztek, lásd az alábbi első szériás CrossMax felniket.
Gyakorlatilag egy téglatest a profilja. Volt ilyenem, még ezeknek is volt érezhető függőleges rugalmasságuk. Sajnos egy konstrukciós hiba folytán ezek néhol túlzottan le voltak könnyítve, így nagyon sok elrepedt belőlük. Ez nem tett jót e felniprofil megítélésének, így nagyon sokáig szinte tabu volt ilyen profilú felnit készíteni. Aztán a 2015-ös Eurobike-on újra megtört a jég. A Ryde bevállalta. Nem is rosszul. Szerintem sikerült nekik létrehozni a lehető leglaposabb, de még erős felniformát, egy 13 mm magas, és 23 mm széles téglalap alakjában. A retró feeling fokozása érdekében polírozott alu kitelben, szálcsiszolt fékezőfelülettel. Mivel ez alapvetően egy trekking felni, V-fékes használathoz. Mondjuk nekem annyira tetszik, hogy felpolíroztatnám az oldalfalát is, és építenék belőle egy jó kis tárcsás kereket. 622-es méretben 590 g a tömege, ami még mindig nem könnyű, de bizton állíthatom, hogy nagyságrendekkel kényelmesebb kerék építhető belőle, mint egy 600 grammos aero profilos felniből.
További előnye ennek a téglatest profilnak, hogy a 18-19 mm széles aero profilos felnikkel ellentétben ezekre rá lehet húzni akár 47 mm széles ballonos külsőket is, és már kész is a kényelmes Gravel bike.
A lapos felnik irányzatát erősíti a legfrissebb Fatbike, és Plus Size gumi őrület is. Ezeknél a gépeknél ugyebár alap, hogy jelentősen szélesebb a felni, mint amilyen magas. Eleinte 1-2 gyártó bevállalt ilyen felniket, aztán rá kellett jönniük, hogy jól megtervezett felni profillal ezekből a nagyon lapos felnikből is lehet nagyon erős darabokat készíteni. Ékes példája ennek a Stans Hugo felnije.
Ha megnézed a felniprofilt, akkor kiderül, hogy a mindössze 12 mm-es magassága ellenére, ez egy hibrid szimpla és duplafalú felni, nagyon trükkös, és nagyon könnyen Tubeless-esíthető felni profillal, ami a felütődéses defekt ellen is duplán védett.
Szóval a lényeg: ha te nem vagy pályakerékpáros versenyző, vagy fixivel trükköző városi vagány, akkor neked nem kell feltétlenül erőltetned az aero felnis vonalat. Az általános városi vagy trekking kerékpározás során sokkal fontosabb a komfort, és a menetkényelem, amire viszont az alacsony profilos és széles felnik az alkalmasabbak. Gyártanak már ezekből is jókat, bár még közel sincs belőlük akkora választék, mint a hagyományosabb profilúakból.
Ellenben ha te magasról tojsz a menetkényelemre, akkor "divatmajomkodáshoz" választhatsz akár kiscsillagos, vagy szívecskés verziót is az aero profilosak közül.
Ha tetszett e cikkünk, ne felejtsd el megosztani!