A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Mivel kenjem? A kerékpáron használatos olajok és zsírok

Németh Balázs, Ardó Tamás
2021. 03. 15. 00:00:00
Mivel kenjem? A kerékpáron használatos olajok és zsírok

A kenőanyagok a karbantartás, szervizelés elengedhetetlen kellékei. A kerékpárok technikai színvonala évről évre egyre magasabb, ma már elektronikus váltórendszereket használunk, hidraulikus tárcsafékekkel lassítunk, esetleg elektromotoros rásegítéssel másszuk meg a meredek kaptatókat. De akárhova is fejlődik is a kerékpáripar, a mechanikus egységek rendszeres karbantartás igényelnek, amihez elengedhetetlen a megfelelő kenőanyag.

Amennyiben a kerékpárt hosszútávon szeretnéd használni, elengedhetetlen a rendszeres karbantartás, ami elsősorban tisztításból és kenésből áll. A jelen cikk a karbantartás utolsó fázisával, a finom működést és a tartósságot elősegítő kenéssel foglalkozik. Jó tudni, hogy tisztításkor a kosszal együtt a kenőanyagot is nagyobbrészt eltávolítod, tehát azt a karbantartás végeztével pótolni kell. Egy szóval a bringát újra kell olajozni. Erre a célra webáruházunk többféle terméket kínál, sokféle konzisztenciával, adalékkal, összetétellel a hígolajtól a vízálló zsírig.

Kezdjük mindig a tisztítással!

6_kenés kerékpáron használatos olajok és zsírok


De sok múlik azon, hogy melyik kenőanyagot mikor, hol és miként alkalmazod! A kenés szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy száraz vagy nedves körülmények között bringázol, ennek megfelelően csapadékmentes és vizes időjárásra való kenőanyagtípusok közül választhatsz. Ezenkívül környezettudatos felhasználóként érdemes figyelni a gyártók által megadott összetételre, ami termékleírásokban olvasható. Eddig kerülgettük a fő kérdést: zsírt vagy olajt kér a kerékpár? Az attól függ, melyik alkatrészről van szó… De legjobb, ha először körbejárjuk, melyik kenőanyag milyen tulajdonságokkal bír!

Zsírok
Mi valójában a zsír? Eláruljuk: olaj. Adott egy sűrítő vivő anyag (ezt érzékeljük zsírként) ami magába foglalja a kenést szolgáló kenőolajt és az egyéb adalékokat. Általánosságban zsírt ott használunk, ahol az olaj használata valamiért nem lehetséges vagy nem praktikus. A zsír olyan helyek kenését teszi lehetővé, ahol az olaj kifolyna a kenési pontról. Fontos megjegyezni, hogy nem minden zsírtípus alkalmas a kerékpár kenésére. A kerékpár csapágyai alacsony hőfokon, kis fordulatszámmal működnek, így a gépjárművekhez kifejlesztett zsírok nem biztosítják az optimális hatékonyságot.

Rengetegféle termék kapható, de ezeknek csak egy része valóban kenőanyag, a többi tisztítószer, oldószer, rögzítőpaszta…

1k_kenés kerékpáron használatos olajok és zsírok

A kerékpárokhoz speciális anyagokat fejlesztettek ki, amelyek az adott körülmények között teljesítenek a legjobban. Érdemes figyelembe venni, hogy a zsírok idővel öregednek, lebomlanak. Sajnos az alkatrészeken alkalmazott eredeti (gyári) zsírok igen gyenge minőségűek, adagolásuk pedig esetleges. Emellett gyártáskor a kerékpárokat nem szokták kenés előtt lelkiismeretesen letisztítani, így az alkatrész-felszerelés során alkalmazott zsírok általában szennyezettek. A kerékpár első nagyobb karbantartásakor jól teszed, ha az alkatrészeket egytől egyig megtisztítod (erről is készült szakcikk), majd újra kened. (Kedvezőtlen időjárási körülmények között ez hamarabb esedékes.)

3k_kenés kerékpáron használatos olajok és zsírok

A zsírozáshoz használt kenőanyag összetétele és minősége mellett annak tárolása, illetve alkalmazásának módja is igen fontos. A nyitott tárolóedény a műhelyben vonzza a szennyeződést, amely nagymértékben rontja a kenés hatásfokát. Legjobb, ha tubusból vagy zsírzószerszámból dolgozol. A felhordás legyen bőséges, így a zsír mindenhova eljut, a kipréselt mennyiség pedig munka után letörölhető.A legtöbb zsírnak egyébként nem csak kenő, hanem szigetelő és szennyeződést távoltartó funkciója is van: feltéve, ha elég nagy mennyiséget használsz belőle. Ha a csapágy teljesen fel van töltve zsírral - és a kontakt vagy labirint tömítések között is zsír található -, akkor a víz és az egyéb szennyeződések fizikailag nem képes bejutni. Ilyenkor jön jól a fokozott vízzáróságot biztosító zsírtípus (pl. fehér zsír) A legtöbb esetben a bőséges zsírmennyiség nagyobb hatékonysággal növeli meg az alkatrész élettartamát, mint ha hi-tech zsírt tennél az alkatrészbe fukarabb mennyiségben!
Érdemes még figyelembe venni, hogy a zsír - mint minden más mesterséges összetételű szénhidrogén-alapú vegyület - káros az egészségre, könnyen behatol a bőr alá. Ha lehetséges, kerüld a kézzel való érintkezést, a kenés során viselj vékony latexkesztyűt. Ha mégis a bőrre jutna, a munka elvégzése után azonnal moss kezet!

1_kenés kerékpáron használatos olajok és zsírok

Olajok:
Az kenőanyagként használt olajszármazékokat a kerékpár számos területén használhatod. Ilyen például a lánc, a menetek, a kerékagy szabadonfutó szerkezete vagy mondjuk az agyváltó mechanikája. A kereskedelemben kapható általános szintetikus olajok nem mind alkalmasak a kerékpár kenésére. A bicaj esetében a fő elvárások a következők: a kenőanyag a lehető legkevésbé vonzza a port, legyen ellenálló az időjárás viszontagságaival szemben, folyékonysága könnyítse meg a behatolást, emellett könnyedén tisztítható legyen az alkatrészek felületéről. Az összetételeket e szerint célszerű optimalizálni, szerencsére számos kenőanyaggyártó cég kínál speciális kerékpárszerelésre alkalmas olajtípust.

A közfelfogással ellentétben a legnépszerűbb általános olajtípusok („sima” WD40, varrógépolaj, motorolaj) a legkevésbé sem alkalmasak a kerékpáralkatrészek kenésére, így használatuk nem ajánlott. Webáruházunkban kizárólag speciális kerékpárhoz való kenőanyagokat árusítunk, az ún. műszerolaj maradjon csak a hipermarketek kínálatában!

5_kenés kerékpáron használatos olajok és zsírok

Általánosságban elmondható, hogy a sűrűbb olajok nedves időjárásban nyújtanak jobb teljesítményt, míg a hígabbak száraz, poros környezetben előnyösek. Az olajok felhordásának módja legalább olyan fontos, mint maga az anyag kiválasztása. Az aeroszolos palackban kapható típusok szennyezik a környezetet, és túl sok anyagot pazarolnak el. Ez alól kivételt képeznek azok az összetételek, melyek másképpen nem is vihetők fel, hígak, könnyen behatolnak, majd ott perceken belül megszilárdulnak.
A felvitt olajok mennyiségével bánj csínján, mivel a felületeken jelen lévő kenőanyag vonzza a port, így hamarabb kell a tisztítást és kenést újra elvégezni. Törüld le a felesleget, egészen addig, míg a felület tiszta nem lesz. Jó tudni, hogy a csepegtetős felhordás a leggazdaságosabb és leginkább környezetbarát.

2k_kenés kerékpáron használatos olajok és zsírok

A lánc kenése
A lánc igényli a legyakoribb törődést. Ennek oka a rendszerint teljesen nyitott felület és a talajhoz közeli elhelyezkedés. Ráadásul a kerék is folyamatosan ellátja a láncot kosszal. A lánc hosszú élettartamának titka a rendszeres és alapos kenés. A lánc nem túlzottan bonyolult szerkezet – acéllapokból, görgőkből és szegecsekből épül fel. Következésképpen minden egyes forgáspontja csúszócsapágyat rejt, mely rendszeres kenést igényel, így biztosítható a 98% körüli energiaátvitel. Kenés nélkül ez az érték 90% alá eshet, és lényegesen gyorsabban koptatja el az értékes lánckerekeket is. Nincs a kerékpáron még egy alkatrész, mely ennyire meghálálná a karbantartást, amortizációját követően pedig ilyen kedvező áron pótolható lenne.

5k_kenés kerékpáron használatos olajok és zsírok

Mindenek előtt a lánc a kenés előtt legyen patyolattiszta! Számos gyártó kínál lánctisztító berendezést, amelyet csak fel kell tölteni oldószerrel, majd a láncra csatolni, és a hajtókart forgatni. A benne lévő kefék megtisztítják a láncszemeket - és ami a legjobb - a láncot sem kell levenni a tisztításhoz. Az ilyen szerkezet használata során is viselj gumikesztyűt, és citrusbázisú oldószert válassz a munkához. Az oldószert töltsd vissza egy zárható edénybe, hagyd leülepedni, majd a tiszta rész később újra használható.

Ha már a láncot tisztítod...

2_kenés kerékpáron használatos olajok és zsírok

Tisztítás után a lánc kész a kenőanyag fogadására. A legjobb eredmény elérése érdekében használj speciálisan kerékpárokra kifejlesztett láncolajt. Ezeket többféle felhasználásra gyártják: léteznek száraz időjárási körülményekre tervezett összetételek, melyek kevésbé vonzzák a piszkot, illetve nedves időben használatos, sűrűbb, ragadós típusok, melyek viszont tartósak, így az eső sem mossa ki a kenőanyagot a láncból. Érdemes egy típus mellett maradni, mivel a különböző összetételek egymással nem vegyülnek tökéletesen.

Szemről szemre cseppekként!

7_kenés kerékpáron használatos olajok és zsírok

Kiszerelés (csomagolás) szempontjából a láncolaj lehet hajtógázos vagy csepegtetős. Az utóbbi a jobb választás: ha szemről szemre csepegtetjük lényegesen takarékosabb, tisztább, környezetkímélőbb. Ha mégis sprayt választasz, takard le a lánc mögött a kereket, mivel az abroncsra vagy a féktárcsára, fékbetére került olaj csökkenti a fékhatást. Emellett a gumiköpenynek sem tesz jót a szintetikus olaj. Ahogy az általános kenéselveknél már említettük, olajozás után a lánc felületét tisztára kell törölni: a kenőanyag csakis a lánc belsejében hatásos, az oldallapokon csak a koszt gyűjti!

Így gyorsabb, de utána többet kell törölgetni...

4_kenés kerékpáron használatos olajok és zsírok

A másik népszerű módszer a sprayből történő kenés. Erre a célra a kerékpárokhoz való lánckenőanyagot használj, állítsd a váltót középső állásba majd fújj közepes mennyiségű kenőanyagot a láncra. Ez egyben a rozsdától is megóvja a láncot, a korrózió pedig lerövidíti a kerékpárlánc élettartamát. Webáruházunkban a különböző olajtípusokat itt, a zsírokat pedig itt találod.

A réztartalmú zsírt általában titánalkatrészeken szokás alkalmazni…

9_kenés kerékpáron használatos olajok és zsírok

8_kenés kerékpáron használatos olajok és zsírok

Egyéb alkatrészek:
Gyorsan szaladjunk végig a kerékpár alkatrészein! A kerékagyak, a középcsapágy, a kormánycsapágy rendszerint zsírt igényel, ha ipari (mélyhornyos) csapágy található benne, akkor a gyártó erről már gondoskodott. Az egyéb összeszerelt felületek esetében az alapanyagtól függ, hogy egyáltalán kenőanyagban kell-e gondolkodni. A pedálmenet esetében a zsír és a sűrűbb olaj egyaránt alkalmas, de a nyeregcső esetében már más a helyzet. Ha a váz is fém és a nyeregcső is ilyen anyagból van, a zsír megfelelő az összesülést okozó korrózió elkerülése érdekében. Viszont ha egyik - vagy mindkettő - anyaga karbonkompozit, akkor speciális tapadást növelő, emellett összeforrást (összegyógyulást) megelőző paszta szükséges. Webáruházunk természetesen ilyet is kínál. Titán alkatrészek esetében réztartalmú kenőanyagot ajánlunk. Minden egyéb csavarrögzítés vékonyan zsírozható vagy olajozható a megfelelő nyomaték biztosítása és a későbbi oldhatóság érdekében.

Ahova nem kenyőanyag, hanem paszta szükséges...

4k_kenés kerékpáron használatos olajok és zsírok

Ha a csavart zsírozzuk, figyeljünk a mennyiségre, nem kell „agyonkenni”, mert némely csavar így könnyebben lelazulhat. Éppen ezért a Bikepro szervizben a csavarmeneteket inkább sűrű olajjal kenjük, a fokozott kilazulás-veszélyes kötések esetében pedig menetrögzítőt használunk. Érdemes még megjegyezni, hogy az olajok képes oldani a beragadt menetes csatlakozásokat. Bizonyos összetételek behatolnak a részlegesen összeforrt („begyógyult”) rejtett felületek közé, kenést biztosítva a megmozdításhoz.

1k_kenés kerékpáron használatos olajok és zsírok

A kínálat

Webáruházunk „kenőanyag, zsír, olaj” menüpontja alatt számos specifikus kenőanyagot találsz. Ilyen a lánchoz készült teflonos kenőolaj, csapágyba szánt víztaszító kenőzsír, teleszkóp kenését biztosító szintetikus „krém”, vagy karbonalkatrészek összeszereléséhez való „paszta”. Bármilyen összetételben, állagban, kiszerelésben, olyan neves márkáktól, mint a BikeWorks, a Brunox, a GT85, a Hanseline, a Motip, a Motorex, az RSP, a Weldtite és az XLC. Emellett az alkatrészgyártók, a Magura, a DT Swiss vagy a Shimano által kínált és ajánlott speciális kenőanyagok ugyancsak kaphatók. Az ár természetesen óriási szórást mutat, hisz az egyszerű „műszerolaj” nem ugyanazt a vegyipari know-how-t és komponenseket igényli, mint az űrtechnológiában is alkalmazott csúcstechnológia. Emlékezzünk Bradley Wiggins egyórás rekord megdöntésénél használt 2.500.000 Ft-os speciálisan kezelt láncára!

Ha hasznosnak találtad a cikket, add tovább: a Facebook vagy egyéb megosztás sokat segít másoknak és nekünk!

Árukereső.hu