A hazai statisztikák alátámasztják, hogy a kerékpár egyre inkább az időjárástól független, mindennapos közlekedési eszközzé avanzsálódik. Többen pattanunk bicajra kedvezőtlenebb időjárásban, vagyis szerencsére itthon is tért hódít a nyugaton már tapasztalható trend. Cikkünk jelmondata: nincs rossz idő, csak nem megfelelő öltözék és kerékpár.
Miért jó egész évben bringázni? Mindenekelőtt erősíti az immunrendszert, ezáltal jelentősen csökkentve a fertőzések kockázata. Ennek fontosságát mostanában talán nem kell magyarázni. Továbbá nem kell bérletre, tankolásra költeni, azonfelül nemigen szükséges dugóban araszolni vagy tömegközlekedésben szorongani. Jó hír, hogy nem túl nagy energiabefektetés árán általában gyorsabban célba érsz, mint bármilyen más közlekedési eszközzel.
Ráadásul az egészséged nemcsak a fertőzések csökkentése miatt javul: a szervezet egyben több endorfint termel, ergo általánosságban boldogabb leszel. A környezeted is értékelni fogja, hogy a rendszeres közepes intenzitású mozgás csökkenti a stresszt, neked meg segít elérni az ideális testsúly megtartásában. Emellett minden bizonnyal izmosabb leszel, fejlődik a koordinációd, sőt még aludni is jobban fogsz. Végezetül ne felejtsük el, hogy a bicajozás serkenti az agyműködést, előhozza a kreatív gondolatokat, például a jelen cikk is így íródott!
Mi szól ellene?
Az őszi hónapokban széllel és esővel kell számolni, télen a kemény mínuszok is próbálnak eltántorítani a bringázástól. A ruházaton sok múlik, mindazonáltal megfelelő gyakorlat és jól felkészített kerékpár nélkül nem tanácsos jeges-havas úton forgalomban tekerni. A gyakorlottabb kerékpárosok számára sem ajánlatos rutinszerűen hajtani a zord körülmények között. Fontos hogy hideg, nedves időjárásban átgondoltan, folyamatosan az irányításra koncentrálva közlekedj. Ezen felül gondold át, hogy valóban érdemes-e nyeregbe pattanni: ha túl nagy a kockázat vagy az időjárás várhatóan rosszabbra fordul, érdemes otthon maradni, az útvonalat máshogy megtenni, a szükséges testmozgást pedig egyéb módon elvégezni.
A megfelelő közérzet és biztonság tekintetében a kerékpáron eltöltött időtartam a meghatározó. Például ha a városon belül kell A-ból B-be negyed óra alatt eljutni, akkor kihűléssel talán nem kell számolni. Ha viszont már egy két-háromórás országúti edzésről beszélünk, mondjuk, a hegyekbe veszed az irányt, a nem megfelelő felszerelés miatt könnyen érhet kellemetlen meglepetés. Akár súlyos következménye lehet egy ilyen kalandnak…
Vedd azt is figyelembe, hogy hidegben a szervezet nagyobb megterhelésnek van kitéve, emellett önmagát is fűtenie kell, azaz több energiára van szükség. Alacsony intenzitás mellett könnyen kiürülhetnek is a szénhidrátraktárak, és az eléhezés tünetei gyilkosabban mutatkoznak. Az ilyen kiürülés sokkolóan hat immunrendszerünkre is, ergo a megfázáson felül könnyen fertőzésnek is áldozatul eshetsz. Egy szó, mint száz, a sikeres egész éves bicajozáshoz a felsorolt problémákat okvetlenül meg kell oldani!
Milyen bringával?
Hideg, nedves időjárásban nem célszerű ugyanazzal a felszereltséggel útnak indulni, mint a kellemes nyári napokon. Az útviszonyok mások lesznek, azonkívül az állagmegóvás is fontos szempont. A síkos utakra jobb tapadást biztosító, ballonosabb, erősebb, defektállóbb külső gumi való: talán nem kell ecsetelni, hogy a zimankóban a foltozás nem éppen kellemes elfoglaltság. Emellett óvatosabb haladásra vagy kárhoztatva, több figyelmet igényel a kanyarodás és a fékezés. A rutin természetesen nem árt, de azt is valahogy meg kell szerezni…
Bizony a dedikált téli kerékpár az ideális megoldás, már ha ezt anyagilag és tárolás szempontjából magadnak megengedheted. Ideálisan van egy fürge nyári, valamint egy olyan egyszerű felépítéssel rendelkező kerékpár, amely ballonosabb gumit fogad, nem hajlamos az útsózás okozta rohadásra, vagyis nem kár érte. Olcsó, de mégis megbízható alkatrészek kellenek, hiszen az aszfaltról felszedett nedves, sós mocsok gyilkolja a bringát, másrészt a gépnek megbízható kell működni, hisz’ veszélyes helyzeteket idéz elő a tél, megfejelve a fokozott igénybevétellel. A karbon vagy az alumínium alkatrészeknek kevésbé árt a nedvesség, mint az acélnak, így ha van egy értékes acélbringád, azt lehetőleg télen ne használd. A váz legyen olcsó, vastagfalú, igénytelen, erre a célra egy alumínium romboló a legjobb eszköz.
Az átgondolt gumiválasztás mellett gondoskodni kell a megfelelő sárvédelemről. A védelem ebben az esetben teljes sárvédőt igényel, kiegészítve elöl rugalmas toldással - „laffantyúval” -, hogy a cipőt és a hajtásláncot se mocskolja össze a felcsapódó trutyi. A felpattintós félmegoldások nem szoktak beválni: se a ruházatot, se a kerékpárt nem védik rendesen. Fontos, hogy maradjon elég hely a gumi mellett, mert havas úton a gumi a hókását felszedi, ami megtapad a sárvédő szélén, és így meg is tud szorulni a kerék.
Óva intenénk bárkit a nyáron leharcolt külsők téli „végfelhasználásától”. Inkább vegyél egy ballonosabb, nehezebb, de jól tapadó és defektálló új gumit, már ha azt a váz engedi. Sajnos az országúti vázak e tekintetben elég szűkmarkúak, azaz téli bringának szerencsésebb legalább egy trekking vagy cyclocross váz, mint egy klasszikus virsligumihoz tervezett országúti. Tehát a gumi legyen olyan széles, amit a váz sárvédővel még éppen biztonságosan befogad.
Miért fontos a ballonosság? Csúszós úton alacsonyabb nyomású gumival biztonságosabban közlekedsz, ami csakis a szélesség növelésével biztosítható. Végezetül a defektvédelem terén ma már egész jó megoldások állnak rendelkezésre, és aki próbált már fagypont környékén a kesztyűt levéve defektszereléssel szöszmötölni, érti, miért nem árt erre is figyelni. Ajnájuk webáruházunk gumiválasztékát, a télen elengedhetetlen sárvédők pedig itt kapnak helyet. Mindkettőnél figyelj a kompatibilitásra: a termékek alatt olvasható „kisokos” remélhetően minden kérdésre választ ad.
Gumi, sárvédő kipipálva: nézzük akkor a többi alkatrészt! Kritikus pont a hajtáslánc, ezeket – mindenekelőtt a városi közlekedésben – hamar ki tudja nyírni nedves, sós környezet. Ha a nyári bringán megfelelő időközönként cserélsz lánckeréksort (racsnit), láncot, azaz érdemes az elhasználtakat eltenni, majd télen szétgyilkolni. E tekintetben a gumi és a hajtás különböző „tészta”. Ha pedig éppen úgy jön ki a lépés, hogy a szezon végére válik csereéretté a hajtás, ne tegyél fel újat, használd el a meglévőt.
Ezzel párhuzamban nedves körülmények között sűrűbben kell a láncot olajozni. Akár egyetlen nedves úton abszolvált bicajozás után teljesen eltűnhet a kenőanyag, innentől jobban kopik, és a rozsda is előbb vagy utóbb kikezdi. Ugyanez igaz a többi forgó és csapágyazott alkatrészre: jobban oda kell figyelni ezekre, mint nyáron. Kaphatóak olyan kenőanyagok, amelyek kimondottan ilyen körülményekhez ajánlottak, ezek nálunk itt lelhetők fel.
Újabb kritikus pont a fékrendszer. Télen a fagyos-deres felnin romlik a fékhatás, másrészt nedvesen a fékbetétek is gyorsabban kopnak. Egy téli használatra felkészített bringán jobb puhább gumiból készült fékpofát használni. Ezek az átlagosnál intenzívebben kopnak, ellenben meglepően jól fognak. Maga a fék viszont semmi esetre se legyen gyenge minőségű: a kontroll mindig meglegyen. Nem is annyira a nyers erő a fontos, hanem hogy magabiztosan tudd használni. Más szóval nem biztos, hogy a harapós működés lesz a megfelelő, hisz’ csúszós úton egyébként is ügyelni kell a megfelelő fékerőre. Talán mondani sem kell, hogy egy erősebb húzással pillanat alatt a földön találhatod magad. (A Bikepro a fékrendszer-kínálata itt érhető el, a jelenleg rendelkezésre álló hagyományos fékbetéteket (-pofákat) pedig ide kattintva tekintheted meg.)
Természetesen a hidraulikus tárcsafékek lennének az ideálisak, ha a váz és a költségvetés megengedi. Ámbár ezeket is meg tudja „bolondítani” a hideg: működésük lassabb lesz, változik a karakterisztikájuk. Ráadásul nedves időjárásban a legtöbb tárcsafék hajlamos a hangos működésre. Egyébként télen a teló/rugósvilla is potenciális problémaforrás, a csillapítás iszonyúan be tud lassulni, akár be is állhat. Éppen ezért téli használatra sokan választják a merevvillát, amit kínálatunkban itt találsz.
Habár télen jellemzően nem megyünk hosszabb távokat egyhuzamban, az ergonómia ugyanúgy fontos tényező, mint a meleg napokon. Ha másért nem, a jobb vérkeringés csökkenti a lefagyás veszélyét. Például a markolat vagy a betekerő legyen minél vastagabb, puhább felület, mert ha szorulnak a hajszálerek, könnyebben kihűl a kéz. A nyereg se okozzon kelléténél nagyobb nyomást, mert ez is a rontja a keringést. Patentpedálból pedig olyat használj, ami minél nagyobb játékot enged a lábnak. A csúszós utakon való gyalog megtett lépésekhez egyértelműen az SPD a jobb választás.
A téli kerékpárral kapcsolatban még a világításról, a láthatóságról is szólni kell. Nem csak sötétben, de ködös időben is nagyon alapvető a folyamatos láthatóság. Autóval ugyanúgy hosszabb a fékút, mint bringával, ilyenkor még fontosabb, hogy időben észleljék a kerékpárost. Hátulra kimondottan erős villogót célszerű szerelni. Előre vetítve a cikk következő részét, érdemes a ruházatot is úgy megválasztani, hogy jól látható színek domináljanak!
Milyen ruhában?
Fázol kerékpározás közben, de a hideg ellenére mégis leizzadsz? Télen a kulcs a réteges öltözködés, aminek nem feltétlen kell méregdrágának lenni, ellenben van néhány alapszabály, amit érdemes megjegyezni. Hűvös időjárásban az első réteg mindig egy aláöltözet legyen. Fontos, hogy az alsó réteg lélegző technikai anyagból készüljön, ami elvezeti a testről az izzadságot, majd azt kívül elpárologtatja. Így nem kell a saját izzadságodban dideregni, a bőrfelület kellemes, száraz marad mind emelkedőn, mind az esetleges nappali felmelegedés során.
Az aláöltözet fölé enyhébb napokon elég egy hosszú ujjú mez: természetesen ez is készüljön „lélegző” technikai anyagból. A varrásnélküli, professzionális mezek második bőrként simulnak a testre. Átmeneti időjárásban viszont jó szolgálatot tesz a kicsire összehajtható mellény, láb-, térd- és karmelegítő. A menetszélnek legjobban kitett térdre és mellkasra különösen figyelni kell. Ha pedig esőben is bicajozol, szükség lesz egy profi esődzsekire, valamint az időtartamtól és az utána tervezett tevékenységtől függően esőnadrágra, kamáslira és sisakvédő-huzatra.
Hidegebb időben egy szélálló membránnal ellátott dzseki új dimenzióba emeli a téli bringázás élményét. Az aláöltözetre húzott dzseki - már ha minőségi terméket választasz – a mínuszokig minden igényt kielégít. A másik út a két rétegre húzott „thermo” mez, ami a hideg ellen jó, de nedves időjárás rátapint e felállás gyenge pontjaira. A három réteg jól vezeti el a testpárát, hasonlóképpen dzsekikből is létezik „lélegző” változat, ami megakadályozza a befülledést.
Az lábakra is fokozottan figyelni kell! Kantáros bicajos nadrágból kapható kifejezetten hűvös-nedves időjárásra való típus, a jobb téli nadrágok ugyanúgy szélálló membrános, lélegző anyagból készülnek, mint a dzsekik, így kellemes mikroklímát teremtenek. A high-tech ülepbetétek akár több órás használatot is lehetővé tesznek.
A fej védelme hideg időben ugyancsak elengedhetetlen. A technikai sapkák vékonyságukat meghazudtolva jó hőszigetelő képességekkel rendelkeznek, de ami még fontosabb, hogy a bukósisak alá is simán beférnek. Itt is megmutatkozik szélálló membrán nyújtotta előny: a korszerű technikai alapanyagoknak egyszerűen nincs párja!
Nem utolsósorban a végtagok is kritikus pontok. A kéz kezd el leghamarabb fázni, és nem kell ecsetelni, hogy az irányításért felelős testrészként ez nemcsak kényelmi kérdés. Ahogy a hőmérő higanyszála esik, egyre vastagabb kesztyűre lesz szükség. Bár túlzásokba sem érdemes esni, hisz’ vastag kesztyűben romlik a kerékpár-irányítás, és a befülledt, tocsogó kéz rendkívül kellemetlen érzet. Sokan esküsznek a kétréteges felállásra: itt nappali felmelegedéssel az alsókesztyű levehető.
A lábak kihűlése ellen pedig a legjobb fegyver egy meleg és/vagy vízálló kamásli. Ez szükség esetén ugyancsak levehető. A kamásli alternatívája a téli kerékpáros cipő, ami kiválóan szigetel, de a kívülre felhúzott védelemhez képest aránytalanul drága. És nem is gondolnád, hogy a láb melegen tartásában milyen fontos szerepet játszik a technikai alapanyból készült „profi” zokni. Hiába van profi téli cipőd, kamáslid, ha közben egy vastag pamut zokniban gyűjtögeted az izzadságod. Használj tehát jófajta kerékpáros zoknit, ami a lábat szárazon és melegen tartja! Amennyiben felkeltettük érdeklődésed, a Bikepro széles ruházati kínálatát itt találod.
Egy szó mint száz, mindig válassz időjárásnak megfelelő ruházatot, az legyen réteges, moduláris, hogy alkalmazkodni tudj a hőmérséklet-változásokhoz és egyéb körülményekhez! A kerékpár pdig legyen jól felkészített, Te pedig bicajozz körültekintően, figyelmesen. Ha úgy érzed, hogy túl sokat kockáztatnál egy kinti tekeréssel, oldd meg a mozgásigényt beltéren – például egy modern edzőgörgővel.
Ha hasznosnak találtad az írást, kérjük, oszd meg másokkal, Facebook-on vagy egyéb közösségi platformon!