Egy-két évtizeddel ezelőtt hazánkban még nem volt közkeletű a kerékpáros közlekedés, főképp nem gyermekkel a „fedélzeten”. Manapság a kerékpárúthálózat egyre bővül, és nemcsak a fővárosban, hanem országszerte. Az egészséges életmód hasonlóképp sokkal népszerűbb, mint korábban, és a pandémiás időszakban ez a trend még inkább felerősödött. Sok minden mutat abba az irányba, ami Nyugat-Európában már a norma: a fenntarthatóság és az egészség jegyében a személyes mobilitás fokozatosan átkerül két kerékre, ezzel kiiktatva a gépjárműveket és a tömegközlekedést. Nyugaton például trendnek mondható a bölcsibe/oviba történő bicajos gyermekszállítás, amit a rendszerint rövid távolság is indokol. Persze az is fontos, hogy minél hamarabb futóbringára tegyük a lurkót, de a napi rutinszerű szállítás gyerekülésben kétségtelenül gyorsabb, praktikusabb. Nem utolsósorban a kerékpáron „száguldás” - főleg ha elől van az ülés - egy egész életre feledhetetlen élmény a gyermek számára.
Beszerzés
A szülőben – főleg az első gyermeknél - számos kérdés merül fel a gyerekülés használattal és beszerzéssel kapcsolatban. Mennyi idős kortól vihetem magammal gyermekemet a kerékpáron? Előre vagy hátra ültessem a biciklin? Milyen típusú bicajos gyerekülést vegyek, és melyik gyártótól?
Az első kérdésre a szakszerű válasz, hogy az önállóan és biztosan ülni képes csemete a kerékpáros gyerekülésbe is beültethető. Érdemes megjegyezni, hogy a gyermek fejlődése során a még dülöngélő ülés és a biztos üléspozíció között akár 2-3 hét eltelhet. A stabil üléshez erős hátizomra, gerincre és egyensúly/testtartó reflexre van szükség, ami fokozatosan alakul ki.
A beszerzéssel és kiválasztással kapcsolatban első körben érdemes kérdezősködni baráti társaságban, hogy ki milyen gyerekülést használ, és mik a személyes tapasztalatok. Emellett mik az adott típus előnyei, hátrányai. Jó ötlet egy ülést kölcsönkérni próbakörre, beleültetni a saját gyerkőcöt, kipróbálni, hogy a saját bringán miként működik a gyerekszállítás. Ezután érdemes rákeresni a különböző márkák kínálatára, milyen gyerekülések állnak rendelkezésre a piacon. Online minden adat fenn van, emellett bőven találunk képeket, videókat és véleményeket, valamint webáruházunk honlapján minden termékleírás tartalmazza a legfontosabb tulajdonságokat. Érdemes megjegyezni, hogy egy igazán elsőrangú gyerekülés több generációt is kiszolgál, és ha már nincs rá szükség, a minőségi darab jó áron továbbadható.
Biztonság
Az ülés kiválasztásánál a legfontosabb tényező a kicsik biztonsága. Érdemes figyelni arra, hogy legyen állítható lábtartó, amelyben strapabíró lábrögzítő pánt akadályozza meg a „kalimpálást”. Emellett a biztonsági öv legalább három ponton rögzüljön (a legjobb ülések 5-pontos rendszert kínálnak), illetve bizonyosodjunk meg róla, hogy a gyerek ne tudja önmaga kicsatolni. Mivel ugyanaz az ülés kevesebb, mint 1 éves kortól egészen hatéves korig szolgálhat, a legtöbb övrendszer két vagy három magasságban állítható, hasonlóképpen a lábtámasz is több fokozatban szabályozható.
Hátsó gyerekülésnél a háttámla legyen magas, minimum a gyermek feje búbjáig nyújtson védelmet, mindamellett a fejvédőviselet biztosítva legyen. Erre még később kitérünk. Az ülés ezen felül rendelkezzen minősítő tanúsítvánnyal, ami igazolja, hogy megfelel a biztonsági előírásoknak. Jó tudni, hogy az EU-ban forgalomba hozott bicikliülések mind megfelelnek a TÜV/GS tesztnek és a legújabb DIN EN 14344 szabványának. Ez utóbbinak része például a küllőburkolat, amely megakadályozza, hogy a lábak a küllők közé kerüljenek. A szabályos módon forgalomba hozott ülések – lásd a Bikepro webáruházban kaphatók – egytől egyig rendelkeznek az említett tanúsítványokkal, de az nem mondható el minden webshop, diszkont vagy egyéb külföldi forrásúról.
Fontos még, hogy a gyerek által elérhető részeken az ülés ne legyen sorjás. Ez nagyrészt a kedvezőbb árú modellek esetében fordul elő. Továbbá ami első blikkre már nehezen ellenőrizhető, az a korábban említett fejvédő-kompatibilitás. A neves gyártók által kínált üléseknél a fejvédő viselése nem zavaró, de sajnos a teljes piaci kínálatot nézve ez nem általános. Végezetül a gyerek attól a pillanattól viseljen sisakot, hogy az ülésbe kerül: eleve úgy emeljük be, hogy fején van, és ne az ülésben kezdjük el feladni rá. A kerékpár letámasztva könnyen dől, és oldalra borulás esetén a biztonsági öv nem akadályozza meg a fejet az aszfaltnak csapódástól. Az álló helyzetben dőlés meglepően gyakori, valójában veszélyesebb, mint a menet közben elszenvedett bukás, hiszen a mozgáserő kizárólag oldalirányú. Eme veszély fokozottan jelentkezik, ha az álló kerékpárban próbáljuk a sisakot az izgő-mozgó fejre csatolni.
Típusok
A kerékpáron elfoglalt pozíció tekintetében kétféle kerékpáros gyerekülést különböztetünk meg: előre szerelhető és hátra szerelhetőt. Ennek is két altípusa van, a csomagtartóra rögzíthető, és a vázkonzolos rögzítést kínáló. Mindkettőnek vannak erényei és hátulütői, döntően felfogás és praktikum határozza meg, hogy melyik típus lesz a megfelelő. A választás valamelyest korfüggő is, hisz idősebb gyermek esetében ésszerű azt választani, amelyik tovább szolgálhat.
Előre szerelt gyerekülés
Az elől rögzíthető változat rendszerint vagy a kerékpárváz-fejcsőre, vagy a nyeregvázcsőre rögzül, és onnan nyúlik hátra vagy előre. Így a gyermek a szülő előtt, pontosabb a kormány és a szülő között helyezkedik el, ennek köszönhetően jobban átélheti a száguldás élményét, utazás közben nem csak a szülő hátát bámulja. Ezek az ülések általában 12-15kg terhelést bírnak, ami után a gyereket már célszerű hátra ültetni, vagy saját biciklire szoktatni. Ezen felül mindegyik ülés rendelkezik minimum hárompontos biztonsági övvel, ami megakadályozza, hogy a kisgyerek kiessen az ülésből, emellett a szíjas, állítható lábtámasszal megelőzhető a kalimpálás, forgolódás. Ezek fontos dolgok, hisz’ egy 15 kilós lurkó bringázás közben is tud irányítási gondokat okozni. Végezetül a menetszél miatt aggódók számára rendelkezésre áll az opcionális védőplexi. Végezetül szedjük pontokba, hogy mikor érdemes előre szerelt ülésben gondolkodni!
Előnyök:
- A gyermek jobban élvezi az utazást, mivel lényegében azt látja, amit a szülő, nem csak oldalra nézelődhet, így a kommunikáció is egyszerűbb.
- A kerékpár stabilabb, a plusz súly a kerékpár közepére kerül, vagyis nincs a hátulra eső súlypont okozta enyhe kilengés.
- Sokak számára fontos, hogy a gyermek így mindig látható, ellenőrizhető, és ugyebár így könnyebb vele kommunikálni is.
- Ilyen ülésben esetleg 1-2 héttel hamarabb lehet elkezdeni a bicajos szállítást, mint hátsó felszerelésnél.
Hátrányok:
- A menetszél egy az egyeben éri, hacsak nem szerelünk fel plexi szélfogót.
- Hozzávetőleg 4 éves korig használható, míg a hátsó ülések akár 2 évvel tovább.
Hátsó gyerekülés kerékpárra
A hátsó üléselhelyezés az elterjedtebb megoldás, ami egyáltalán nem meglepő, hiszen tényleg csak kisebbek férnek el kényelmesen a kormány és a kerékpáros között. Így ha hosszú távra tervezzük a gyerek bicajon történő szállítását, kézenfekvő, hogy hátulra szereljük fel a gyerekülést. Emellett több ilyet látni az utakon, így sokban fel sem merül a másik opció.
Az ilyen gyerekülés kétféle rögzítést kaphat: az egyiknél a kerékpárvázhoz - rendszerint a nyeregvázcsőhöz - rögzítjük a gyerekülést, a másiknál pedig a csomagtartóhoz. Az előbbi nevezik adapteres gyerekülésnek, hiszen a vázra egy köztes elemmel rögzül, amiről rendszerint egy mozdulattal lecsatolható. Mielőtt még belemennék a két változat előnyeibe és hátrányaiba, vegyük sorra, hogy általánosságban milyen érvek szónak a hátsó felszerelésű gyerekülés mellett:
- Nem éri a gyermeket a menetszél olyan intenzíven, mint elől.
- A magasabb és sok esetben dönthető háttámlának köszönhetően kényelmesebb.
- A menet közben elalvás hátul esélyesebb, hiszen nincs annyi inger, és a komfort is nagyobb.
- Amikor az autósok látják a gyerekülést, jó esetben óvatosabban előznek, illetve közelítik meg a kerékpárost.
A gyermeket a szülő egy picit idősebb korban szokta hátra ültetni, hiszen ez nagyobb önállóságot feltételez. A korhatár másik végét nézve a hátsó ülések hozzávetőleg 6 éves korig, vagy 22kg-ig terhelhetők, vagyis egy-két hónappal később jön számításba, de akár két évvel meghosszabbítja a felső korhatárt.
A kétféle rögzítésből az adapteres (konzolos) a gyakoribb, vagyis a vázra szerelhető kivitel. Itt egy adaptert szerelnek fel a nyeregcső alatti vázrészre, és ez fogadja a gyerekülés két rudazatát. Így maga a gyerekülés felfüggesztést kap, mondhatni a levegőben „lóg”, az acélrudazat révén pedig jelentősen rugózik. Kész „ringóhintó”! A villámgyors fel- és leszerelésnek köszönhetően pedig csak akkor „díszíti” a kerékpárt, ha szükség van rá. A konzoladapter egyes modelleknél zárral szerelt, így a leparkolt bicajból nem lehet az ülést eltulajdonítani.
A konzolos típus előnyei:
- A „rugós” rögzítésnek köszönhetően a döccenőket, kátyúkat jobban elnyeli az ülés, így védi a gyermek gerincét, növeli a kényelmet, az élményt.
- Nem szükséges csomagtartó.
- Az ülés egy pillanat alatt leszerelhető, az adapter zárószerkezete egy gomb benyomásával kiold.
- Számos gyereküléshez plusz adaptert lehet kapni, így az adott modell több kerékpáron lesz használható.
Hátrányok:
- Bizonyos kerékpárok esetén az ideális vázrögzítési pont nem áll rendelkezésre, lásd ott van elvezetve a bowden, a rugóstag vagy bármilyen más fix elem. Mindenképpen a vázkialakításra tekintettel célszerű gyerekülést választani!
- Figyelembe kell venni a vázkialakítást, a nyeregvázcső formáját és az esetleges hajlításokat, valamint a nyeregvázcső átmérőjét. Az utóbbi nem szokott gondot jelenteni, hiszen az adapter a számos csőátmérővel kompatibilis, ellenben az ovális nyeregvázcső vagy az ívelt kizáró tényező.
A másik típus, a csomagtartóra rögzíthető biciklis gyerekülés, amely feltételezi a csomagtartó meglétét, annak stabil, biztonságos vázrögzítését, mivelhogy erre rögzül maga az gyerekülés. Nem sok előnyről lehet beszámolni, legfeljebb a kissé alacsonyabb vételár és a vázfüggetlenség az, ami mellette szól. Ellenben számos hátránya van az adapteres változattal szemben:
- A rázkódás, csillapítás nélkül éri a kicsi gerincét, csigolyáit.
- A gyermek általában közelebb ül a szülőhöz, ami egyrészt korlátozza a kilátást, valamint a szülőnek nehezebb a le- és felszállás.
Extrák
Egyes hátsó gyerekülések felszerelhetők mind a csomagtartóra, mind a vázra, attól függően, hogy melyik adapterrel/szerelékkel vesszük. Ezen felül az üléskiválasztást meghatározhatja a kerékpár váz- és kerékmérete is. Például egyes hátsó ülések kifejezetten 29-es „nagykerekekhez” és/vagy nagy vázmérethez optimalizáltak, mások pont ellenkezőleg extra kicsi kerékpárhoz. Ezt a tulajdonságot a gyártó rendszerint megadja. Végezetül az adapteres típus esetében egyes gyártók kiegészítő rudazatot biztosítanak, amellyel az ülés vertikálisan és dőlésben is „tuningolható”, vagyis az adott kerékpár vázméretéhet, -formájához és a keréktípushoz igazítható. Például egy női kerékpáron a konzol helye adott, az ülést így célszerű vertikálisan pozícionálni, hogy a kereket ne súrolja, valamint ne kerüljön túl magasra. A szokatlanul meredek nyeregvázcsőnél pedig némileg hátra kell dönteni a természetes üléshelyzet biztosításához, amit ismét egy eltérő kialakítású rudazat tesz lehetővé.

A hátsó elhelyezésű ülések elérhetők dönthető háttámlával, ami nem létkérdés, de ha a kicsi fáradni kezd, jól jön a „rekamié” opció. Alváshoz mindenképpen kényelmesebb a 20 fokban megdöntött háttámla, bár a gyakorló szülők tudják, hogy a gyermek bármilyen testtartásban képes szundítani!
A dönthető gyerekülés két fajtája kapható:
- ahol csak a háttámla dönthető,
- ahol az egész biciklis gyerekülés dönthető.
Ez utóbbi esetben a súlypont jobban hátra tolódik, de a gyereknek így talán még kényelmesebb a szundítás. Az előre szerelhető gyerekülések esetében értelemszerűen nincs hátra dönthető változat. Véleményünk szerint a szülő, aki rendszeresen viszik a csemetét kerékpáron és anyagi lehetőségek is lehetővé teszik, válassza a dönthető, tehát „alvásfunkcióval” ellátott megoldást. És ha már az anyagiaknál tartunk, a biciklis gyerekülések ára 12.000 Ft-tól 60.000 Ft-ig terjed. Vegyük figyelembe, hogy az ülést 3-5 évig fogjuk használni, a második gyermek pedig automatikusan megörökli, ami azt jelenti, hogy a futásidőre vetített költség nem egetverő.
Fontos szempont az is, hogy a drágább gyerekülések nem csak attól drágábbak, hogy nagyobb biztonságot, vagy extra funkcionalitást nyújtanak, hanem attól is, hogy a gyártó folyamatos alkatrész- és kiegészítő utánpótlást biztosít. Így ha megsérül valamelyik alkatrész, vagy valami elhagyunk róla, akkor azok pótlásuk minden gond nélkül megoldható. A legolcsóbb gyerekülésekhez utólag szinte semmi nem szerezhető be, így bármilyen gond esetén csak a komplett gyerekülés lecserélése jöhet szóba. Mondanunk sem kell, hogy hosszú távon ez se nem olcsó, se nem környezetbarát!
A gyerekülés kézenfekvő alternatívája az utánfutó vagy a gyermekszállító cargo bike: mindkettő jelentős anyagi befektetetést igényel...
Szabályozás
Új előírások vonatkoznak a kerékpáros közlekedésre, ezen belül a gyermekszállításra is. A gyerekülést a két kerék-tengely közé, a hosszanti középvonalban kell elhelyezni. A vezető háta mögött – a csomagtartóhoz rögzítve, vagy annak a helyén – külön feltételekkel helyezhető el a gyerekülés. Ezek a feltételek: a gyereket az ülésben tartó heveder tegye lehetetlenné azt, hogy abból a gyerek ki tudjon bújni, illetve az ülés lábtartója akadályozza meg azt, hogy a gyerek lába a kerékhez érhessen. A gyerekülés, illetve annak tartozékai nem lehetnek összefüggésben a kormányzott kerékkel, illetve az azzal együtt forduló szerkezettel.
A webáruházunkban kapható összes gyerekülés az iparban elismert specialista márkáktól érkezik: említsük meg az olasz Bellelli, a norvég Hamax, az Okbaby, a Polisport és a svéd Thule cégeket. Az ülésekhez számos kiegészítő kapható, mint például a már említett pótkonzol a második kerékpárhoz, esővédő huzat, tartórúd eltérő emeléssel, dőléssel (sok esetben csakis így lehet az ülés- és konzolpozíciót megváltoztatni), valamint tartalék üléspárna és biztonsági öv, ha eredeti elhasználódna.
Ha tetszett a cikk, kétjük osztd meg bármely közösségi platformon, illetve iratkozz fel hírlevelünkre, hogy rögtön értesülj minden megjelenő írásról!