A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

DIY - Az első váltó helyes beállítása

Ardó Tamás

Figyelem: A cikkben közölt szerviz tippek a saját - több évtizedes - tapasztalatinkból származnak. Ha te úgy érzed, hogy neked ez nem menne, félsz tőle hogy elrontod, nincs elég rutinod, és ami a legfontosabb, nincs olyan szintű műszaki affinitásod a szereléshez hogy belevágj, akkor inkább bízd egy profi szakszervizre a beállítást, javítást, vagy a cserét. Mi így csináljuk ahogy e cikkben leírtuk, nekünk ez működik. Ha neked más lesz a végeredmény, akkor vállald a tetteidért a felelősséget, mivel te cseszted el...

Ha még itt vagy, akkor gratulálunk. Üdvözlünk a csináld magad mániások táborában.

A cikk sorozatból megtudhatod, hogy egy adott szerelési műveletnek mi a legegyszerűbb, leggyorsabb, vagy leginkább hatékony megoldási módja. Ha lépésről lépésre követed az utasításokat, akkor kicsi rá az esély, hogy hibázz. Tehát fontos a képek sorrendje, egyről a kettőre haladj. Mindíg használj jó minőségű szerszámot, és minőségi kenyőanyagot, hogy ne árts az alkatrésznek, és maximalizáld az élettartamát. Azoknál a műveleteknél, melyek sok, vagy drága speciális célszerszámot igényelnek, többnyire ajánlunk valami sufnituning megoldást, melyel kicsivel nagyobb odafigyeléssel, megspórolhatod egy drága célszerszám árát, de ezeket tényleg csak saját felelőségre vállad be. Sok rizsa, és körítés nem lesz, csak tömören a lényeg, de annak minden szava és képe fontos! Az adott képkez tartozó szöveget mindíg a kép FÖLÖTT találod! Csapjunk is a lecsóba...

Az első váltó helyes beállítása

Igazából tök mindegy, hogy felső vagy alsó állású, felső vagy alsó bilincses, felül, vagy alul húzós vagy esetleg kombinált. Az is mindegy, hogy bilincses, középcsapágyházra rögzülős, konzolos vagy direkt felfogatásos. Mindegyiknek ugyanazt a 6 paraméterét kell beállítani.

Az első és legfontosabb, hogy félig laza bilincs vagy rögzítés mellett beállítsd a váltó magasságát. A piros pöttyel jelölt részen 2 mm távolságnak kell lennie a váltó kanalának alja és a nagy lánckerék teteje között. Ez biztosítja, hogy ne akadjon össze a kettő. Több se legyen mint 2 mm, mert akkor a váltókanál belső domborulatai nem oda fognak esni ahova ideálisan kell, így nem fog rendesen váltani a váltó.

Még ne rögzítsd a váltót. Most kell beállítanod a váltó dőlésszögét. Az alapeset, hogy a külső lemez legyen párhuzamos a váz  hosszanti síkjával, de ettől kis mértékben (1-2 fok) el lehet térni. Ha nagyon keskeny profilos a hajtóműved vagy csak 2 lánckerék van elöl, akkor indokolt lehet hogy a váltó hátsó vége kicsit kintebb álljon, mint az eleje. Ha extra széles középcsapágyad és a hajtóműved (pl. láncvédő miatt) akkor nálad lehet hogy pont fordítva kell, ilyenkor a hátsó vége legyen bentebb picit. Erre a verzióra elenyésző esetben van csak szükség, a standard a párhuzamos állás.

Ha beállítottad a magasságot és a dőlésszöget, akkor jöhet a váltó stabil rögzítése, ami többnyire 4-es vagy 5-ös imbusszal történik. Ezt a csavart viszonylag jobban meg kell húzni, főleg a bilincses váltóknál, hogy nehogy elforduljon a csövön, mert különben nem tud kellően stabilan működni a váltó.  Karbon vázaknál vigyázni kell hogy nehogy megroppantsd a csövet, bár ezekben itt szokott egy alu bélés is lenni ennek elkerülésére. A csövön rögzülő bilincses váltóknál figyelj a bilincs és a nyeregvázcső átmérőjére, mert ezeknek azonosnak kell lennie. A legtöbb első váltó a legnagyobb (34,9-es) méret, amihez járnak szűkítő adapterek.

Ha már stabilan rögzítetted a váltót, akkor ideje rögzíteni a bowdenszálat is, de csak miután leváltottál a legkisebb fokozatba, és majdnem teljesen betekerted a váltókaron a bowdenfeszesség-állító csavart. A bowden rögzítéséhez is 4-es vagy 5-ös imbuszt kell használnod majd. A bowdenrögzítőn mindig találsz majd valami bemarást, ami mutatja a bowdenszál helyzetét. Csak ezt használd, máshová, máshogy ne kösd be a bowdent, mert nem fog működni. Ha bekötötted a bowdenszálat, a végét vágd le kb. 2-3 cm ráhagyással, jöhet rá a végzáró sapka.

A váltó bekötve, így ideje beállítani a szélső értékeket. Válts elöl a legnagyobb lánckerékre, hátul pedig a legkisebbre. A váltókar bowdenfeszítő csavarját tekerd addig, amíg a váltó sehol nem ér a lánchoz, amikor teljesen köztük fut. A váltó jobb szélső érték határoló csavarját tekerd most be, érezni fogod, amikor kezd megszorulni. Fél fordulattal tekerd visszább ettől az állapottól. Erre azért van szükség, mert a váltónak kicsit túl kell nyomni a láncot a lánckeréken, hogy stabilan felkapaszkodjon rá.

Most válts a legkisebb lánckerékre elöl, hátul pedig a legnagyobbra. A vázcső felé lévő bal oldali szélsőérték-állító csavarral határold le, hogy ennél jobban ne váltson le az első váltó, különben ledobhatja a láncot. Tekerd be a csavart amíg érzed a megnövekedett ellenállást, majd hagyd úgy, itt nem kell visszatekerni fél fordulatot.

Ha mindent jól csináltál, akkor készen vagy. Próbáld végig a teljes áttétel tartományt, leellenőrizve, hogy sehol sem érjen bele a váltókanál a láncba, vagy a lánckerékbe, vagy a vége a külső gumiba.

Mint látod, az első váltó állításnak sincs túl nagy szerszám igénye, pár imbuszkulccsal, egy csavarhúzóval vagy egy marokszerszámmal kivitelezhető az egész.

Ide kattintva tudsz szerszámot beszerezni az első váltó beállításához!

Fontos, hogy ezek a cikkeink, a lehető legtöbbet nyújtsák neked, és legtöbbet segítsenek. Ezért kérnénk szánj 1 percet arra, hogy értékeld. Csak 1 perc az egész, de javaslataidat megfogadjuk, és beleépítjük ha szükséges.  Töltsd ki kérlek ezt a mindössze 2 pontból álló kérdőívet, és küldd el részünkre. Köszönjük.


Árukereső.hu Árukereső.hu