Barion Pixel
A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

DIY - A hátsó váltó helyes beállítása

Ardó Tamás

Figyelem: A cikkben közölt szerviztippek a saját - több évtizedes - tapasztalatinkból származnak. Ha te úgy érzed, hogy neked ez nem menne, félsz tőle, hogy elrontod, nincs elég rutinod - és ami a legfontosabb - nincs olyan szintű műszaki affinitásod a szereléshez, hogy belevágj, akkor inkább bízd egy profi szakszervizre a beállítást, javítást, vagy a cserét. Mi így csináljuk, ahogy e cikkben leírtuk, nekünk ez működik. Ha neked más lesz a végeredmény, akkor vállald a tetteidért a felelősséget, mivel te cseszted el...

Ha még itt vagy, akkor gratulálunk. Üdvözlünk a csináld magad mániások táborában.

A cikk sorozatból megtudhatod, hogy egy adott szerelési műveletnek mi a legegyszerűbb, leggyorsabb, vagy leginkább hatékony megoldási módja. Ha lépésről-lépésre követed az utasításokat, akkor kicsi rá az esély, hogy hibázz. Tehát fontos a képek sorrendje, egyről a kettőre haladj. Mindig használj jó minőségű szerszámot és minőségi kenőanyagot, hogy ne árts az alkatrésznek és maximalizáld az élettartamát. Azoknál a műveleteknél, melyek sok vagy drága speciális célszerszámot igényelnek, többnyire ajánlunk valami sufnituning megoldást, mellyel kicsivel nagyobb odafigyeléssel, megspórolhatod egy drága célszerszám árát, de ezeket tényleg csak saját felelősségre vállald be. Sok rizsa és körítés nem lesz, csak tömören a lényeg, de annak minden szava és képe fontos! Az adott képhez tartozó szöveget mindig a kép FÖLÖTT találod! Csapjunk is a lecsóba...

A hátsó váltó helyes beállítása:

Több különböző típusú hátsó váltó létezik, de a beállításukat és működési elvüket tekintve azonosak. Mindegy, hogy normál bowdenhúzású, vagy visszafelé húzó, hagyományos felépítésű, vagy szuper keskeny Shadow, vagy hogy fixálható rugó feszességű vagy sem. És az sem számít hogy a legolcsóbb, lemezből préselt füles váltó, mert mind hasonló elv szerint működik.

Az első lépés a váltó megfelelő rögzítése. 5 mm-es imbuszkulcsot használj hozzá és rakj kenőanyagot a csavar menetére, hogy ne rohadjon össze a váltótartó füllel.

Rögzítsd a befűzött váltóbowden szálat. 4 vagy 5 mm-es imbuszkulcs kell majd hozzá. Figyelj arra, hogy a csavar alatt vagy felett rögzíted. Ha kintebb tekered a csavart, akkor láthatsz alatta egy hosszanti vájatot, ami majd elősegíti a bowdenszál rögzítését. Mindig ide kösd be a bowdenszálat.

A váltó rögzítési pontja mögött többnyire találsz egy rugófeszesség-állító csavart. Ez a váltó előre-hátra pozíciójára van hatással. Ha friss a váltó, tekerd bentebb, hogy jobban feszítsen és kevésbé csapkodjon a lánc. Fontos: Ne úgy tekerd bentebb, hogy szimplán csak tekered. A másik kezeddel húzd picit hátrébb a váltót, hogy a rugó előfeszítettségét kicsit tehermentesítsd, majd ha bentebb tekerted, akkor ráengedheted a váltót az újonnan fixált feszesebb pozícióra. Ha már kopott a lánckeréksor és néha megugrik, akkor segíthet átmenetileg ha ezt a csavart kintebb tekered, mivel ilyenkor a soron nagyobb mértékban fog felfeküdni a lánc és kevésbé lesz hajlamos a megugrásra. A legmodernebb váltóknál már ez a csavar meg sincs, a váltó helyezte fix, így a lánc is kevésbé csapkod, valamint pontosabban is vált.

A külső szélsőérték-állító csavar. Válts a legkisebb lánckerékre, úgy hogy a lánc kb. egyenesen fusson alatta és nagyjából végig tudd váltani a sort. Hátulról belenézve a jobb csavar értelemszerűen a jobb szélső, azaz a legkisebb lánckerékre váltott váltó szélső értékét szabályozza. Ez akadályozza meg, hogy a lánc leessen a legkisebb lánckerékről és beszoruljon a sor és a váz közé. Ha a kis lánckeréken vagy, akkor tekerd be ezt a csavart addig, amíg el nem kezdi bentebb tolni a váltó a láncot, majd kb. fél fordulattal tekerd vissza. 

Belső szélsőérték-állító. Az elv ugyanaz mint előbb, csak ez a legnagyobb lánckerékre hat és azt akadályozza meg, hogy túlválts a soron és a lánc beessen a küllők és a sor közé. Válts a legnagyobb lánckerékre, majd tekerd be a csavart addig, hogy érezhetően nőjön az ellenállása, majd tekerd vissza ki fél fordulatot. Ezekre a fél fordulatos visszatekerésekre azért van szükség, mert a működési elvéből fakadóan a váltónak szüksége van rá, hogy a váltáskor kicsit túlhúzza vagy tolja a láncot az adott fokozaton, hogy az felkapjon rá, majd visszaáll a lánckerék középvonalába.

Ha készen vagy a szélső értékek beállításával, akkor következik a lényegi rész: a váltás pozíciójának finomhangolása, melyet az alábbi bowdenfeszesség állító csavarral végezhetsz. Ha ilyen csavar nincs a váltódon, akkor ne ess pánikba, a váltókaron is van egy ugyanerre ható csavar, ahol a bowden belecsatlakozik. Ha ott sincs ilyen, akkor hajítsd a kukába mindkettőt és vegyél egy rendes váltó- és váltókarszettet. Ha lazítasz ezen a csavaron, akkor  a váltó lentebb mozdul, elhúzza a láncot az adott lánckeréktől, így lefelé fog jobban váltani. Ha feszítesz rajta, akkor nekinyomja a lánckeréknek a láncot és felfelé vált jobban, és lefelé kevésbé. Találd el a középutat, ahol felfelé és lefelé is jól vált, és közben a lánc a lánckerék közepén fut.

Ez a pontos középállás eltalálása kulcsfontosságú, mert ezen múlik a váltás minősége. Igazából elég pontosnak kell lenned, mert a lánc belső oldal, és a mellette lévő lánckerék között 1 mm-nél is kisebb távolságnak kell lenni, de úgy, hogy a lánc ne érjen hozzá a lánckerékhez. Az alábbi GIF-en láthatod, hogy fél fordulat balra vagy jobbra a csavaron milyen nagy változást eredményez.

Erről az 1 mm-ről beszéltünk, amit a képen piros pöttyel jelöltünk.

Ha sikerült beállítanod a váltó tökéletes pozícióját, fel és le is egyenletesen, csörgés nélkül vált, akkor már nincs más dolgod, mint a ellenőrizni hogy a váltógörgő csavarjai meg vannak-e rendesen húzva. Általában nincs gond velük, de ha mégis és elhagysz egy görgőt az erdőben, akkor komoly gondjaid támadhatnak a hazajutással. Általában 3 mm-es imbuszkulcs kell majd hozzá. Az alsó görgőt a jobb oldalról tudod meghúzni.

A felső görgőt meg a bal oldalról húzd meg. Ehhez szükséged lesz egy hosszabb imbuszkulcsra, ami átér a küllőkön, vagy egy extra rövidre, ami elfér a sortól.

Készen is vagy. Sikeresen beállítottad a hátsó váltód.

Mint láthatod a hátsó váltó állításnak nincs valami nagy szerszám igénye. Pár imbusz kulccsal és egy csavarhúzóval megoldható, de a legegyszerűbb, ha egy kombinált bicskaszerszámot használsz hozzá, amiben mindezek benne vannak.

Ide kattintva tudsz szerszámot beszerezni a hátsó váltó beállításához!

Fontos, hogy ezek a cikkeink, a lehető legtöbbet nyújtsák neked és legtöbbet segítsenek. Ezért kérnénk szánj 1 percet arra, hogy értékeld. Csak 1 perc az egész, de javaslataidat megfogadjuk és beépítjük, ha szükséges.  Töltsd ki kérlek ezt a mindössze 2 pontból álló kérdőívet, és küldd el részünkre. Köszönjük.


Árukereső.hu