A hátsó váltókompatibilitás manapság többrétű kérdés. Van mechanikus és elektronikus, bármelyik esetében a váltónak és a váltókarnak fokozatszám, gyártó és modellsorozat szerint meg kell egyezni a megfelelő pozícionáláshoz. Ha ez teljesült, a szérián belül további kompatibilitás-korlátozó tényezőkkel kell foglakoznunk: ilyen a hátsó lánckeréksor átfogása (áttételi spektruma), a legnagyobb hátsó lánckerék mérete, valamint szorzóváltó esetében az első és hátsó áttételskála. Vagyis egy azon gyártó és évjárat adott alkatrészcsaládjába tartozó egyik hátsó váltó tudja kezelni az adott sort és első lánckerekek, a másik nem. És végül most már ott a hátsó váltó felfogatása is, mint egy újabb változó: a hátsó váltók a hagyományos, szabványos váltókonzolra (-fülre) vagy az egyre terjedő Direct Mount rendszerű rögzítésre szerelhetők fel. Cikkünk ez utóbbi kérdést járja körbe.
Balra az SLX Direct Mount váltó DM-konzoltkínáló vázra szerelve, jobbra a "B-link" adapterrel katalógusfotón: lászik, mit akart a Shimano elérni, de 15 év után is még az adapterezésnél tartunk...
Váltótartó-történet
A Direct Mount megértéséhez érdemes először megismerni a hagyományos, közel 70 éve alkalmazott váltórögzítést. Az 1950-es években megjelent a vázakon a szabványosított váltótartó fül, amelyre a hátsó váltó M10-es csavarral rögzíthető. Azelőtt a gyártók különböző szisztémákat kínáltak, a váltórögzítés jellemzően láncvillán kapott helyet. A Campagnolo vezette be a hátsó sarura történő rögzítést, annak minden előnyével és hátrányával. Meghatározták a furat elhelyezését a hátsó keréktengelyhez képest, persze némi „játékot” hagyva a vázgyártóknak. A függőleges vázsaruk elterjedésével a mérettolerancia pár milliméterre szűkült, ezzel még pontosabb váltást és egyre több hátsó lánckerék használatát biztosítva.
Hagyományos váltótartó "fül" rögzítés, jól látszik, hogy a "B-link" csak összekötő szerepet tölt be...
A szokványos sarukialakítás a furatelhelyezés mellett szabványosítja a kanálfeszesség-szabályzó „B” csavar elhelyezést is. Ez biztosítja a felső váltógörgő és a hátsólánckerekek közti távolság állítását. A váltótest hátrafelé néző csavart behajtva a görgő messzebb kerül a lánckerekektől: megfelelő beállítás esetén a legnagyobb lánckeréktől 2mm távolságra lesz. Ez biztosítja mind a legkisebb áttétel kapcsolhatóságát, mind a lehető legközelebbi állást a többi lánckerékhez.
A hagyományos váltótartó működőképes rendszert alkot, és ami még fontosabb, szabványosított, így minden váz minden láncváltó rendszerrel kompatibilis. Hátránynak azt róhatjuk fel, hogy a kerék ki- és beszerelése kissé körülményes, hiszen a váltó felső görgőjét manuálisan kell a lánckerekek elől eltávolítani. Ehhez a váltótestet a feszítőrugó ellenében hátra kell húzni, miközben a kereket a saruból kivezetjük.
Ezen felül érdemes megemlíteni, hogy manapság a legtöbb váz cserélhető váltótartó füllel rendelkezik, ami egyrészt kiváló ötlet, hiszen egy esetleges bukás során nem a váz, hanem mindössze a „fül”, vagyis a konzol sérül meg, ellenben ott a számtalan „fültípus” és -kialakítás, jelentősen megnehezítve annak pótlását. A kereskedőknek rengetegfélét kell tartani, raktározni, a vásárlónak pedig fel van adva a lecke, hogy kiderítse, melyik „fültípus” való a sérült kerékpárhoz.
Megannyi fül, majd minden vázhoz egy újabb kialaktás...
Shadow forradalom
2007-ben a minőségi kerékpáralkatrészek vezető gyártója, a japán Shimano, úgy döntött, hogy a váltórögzítést meg kell újítani. Piacra dobta a Shadow elnevezésű MTB váltót, amely egy új rögzítés-szisztémát kínált. A váltók adapterrel kerültek forgalomba, így megmaradt a kompatibilitás a hagyományos rögzítéssel, az adapter eltávolításával viszont megnyílt az út egy új szabvány, a Direct Mount felé. A Shadow DM váltók forgáspontja hátrébb és lejjebb került, ami kétségtelenül megkönnyíti a kerék kivételét és behelyezését. (A Shimano itt magyarázza el a rendszer előnyeit, a hátrányokról nincs szó…)
A Shadow rendszer további előnye, hogy a váltó kevésbé áll ki váz síkjából, így kicsi az esély, hogy egy terepakadálynak ütközik, emellett bukás esetén is védettebb. Végezetül a DM-kompatibilis váltótartó konzol a gyártók számára egyszerűbbé teszi az átütőtengelyt fogadó saru kialakítását. Mindent összevetve a DM kétségtelenül erősebb, ellenállóbb megoldás a hagyományos váltótartóval szemben, főképp átütőtengelyes vázak esetén.
A DM szisztéma pár év alatt gyökeret eresztett, fokozatosan - távolról sem rohamléptekben - terjed. 2016-ban a Shimano tovább gondolta a Shadow technológiát, bemutatva az országúti/cyclocross/gravel kerékpárokra tervezett új váltót. Mind az MTB, mind az országúti kínálatban a Shadow partvonalon kívülre helyezte a hagyományos váltókialakítást. Ellenben a vázgyártók nem haladtak ilyen sebességgel a reform terén: országúti kerékpárok esetében a DM-penetráció ma egyáltalán nem számottevő, az új vázak kevesebb, mint 10%-a rendelkezik ilyennel.
Ugyanarra a vázra kétféle váltótartó konzol szerelhető: amennyiben a váltó DM-rendszerű, célszrű DM "fület" választani, vagy arra fejleszteni...
A Campagnolo követte a Shimano példáját, a SRAM viszont megmaradt a régi rögzítés-szisztémánál. Vagyis ha Shimano rendszer helyett SRAM kerül a kerékpárra, és az gyárilag DM konzollal rendelkezik, új váltótartó fület vagy átalakító adapter kell beszerezni, majd felszerelni.
Kompatibilitás
Szerencsére nincs olyan eset, amikor egy DM rendszerű váltó hagyományos váltótartóval rendelkező vázra ne lenne felszerelhető. A visszamenőleges kompatibilitást az ún. „B-link” biztosítja, amely valójában egy adapter: ez a váltót úgymond a „rossz helyre” visszapozícionálja. Nem túl elegáns megoldás, részben többlet tömeggel jár, másrészt a váltószerkezet merevségének, stabilitásának sem tesz jót. A Shadow-rendszerű hátsó váltók a legjobb teljesítményt és a katalógusban szereplő tömeget csakis DM konzol esetén biztosítják.
Ahogy az borítékolható, a régebbi – Shadow előtti – váltók DM konzolra nem szerelhetők fel. Pontosabban fennáll az adapterezés lehetősége, valamint a legtöbb vázra kapható alternatív váltótartó konzol – természetesen minkettőnek anyagi vonzata van, valamint többlet tömeggel és kevésbé stabil rögzítéssel kell számolni.
A DM-rendszerű hátsó váltóban a "B-Link" esetleg hosszabbra cserélhető, ezáltal nő a lánckeréksor-átfogás...
Országúti, cyclocross és gravel kerékpároknál a ritkán látható DM konzol felveti a kérdést: jó ötlet volt-e a hátsó váltók teljes újragondolása? Vagyis most nehezebb, kevésbé merev szerkezetű váltókat használunk, mint anno, továbbá az esetek döntő részében a kerék ki-beszerelése egy jottányit sem javult. A Shadow váltótechnológia előnyei csakis DM-rögzítéssel aknázhatók ki, vagyis a Direct Mount a legtöbb esetben „Indirect Mount”.
Halkan jegyezzük meg, hogy a gyorsabb és egyszerűbb kerékszerelés érv mind országúti, mind MTB használatban ad okot némi szkepszisre. Tudniillik a valóban gyorsan adoptált átütőtengelyes kerékrögzítés épp a cél ellen dolgozik, hiszen a kerék kiszereléséhez a tengelyt komplett el kell távolítani, ki kell csavarni szerszámmal vagy valamilyen beépített fogantyúval…
Átütőtengelynél a hagyományos rögzítés körülményes kezelése alig számít
Végülis maradhatunk volna a réginél, a SRAM nem is mozdult a trendre...
MTB fronton a DM valamivel elterjedtebb, de távolról sem nevezhető dominánsnak, noha a Shadow-technológia egyéb előnyei - lásd a védettebb váltómechanika – elvitathatatlanok. Éppen ezért értelenül állunk a legfrissebb trend előtt: nevezetesen, hogy a Shimano legújabb MTB 12-fokozat hátsó váltói ismét hagyományos váltórögzítést kínálnak. Ez hol logikus? Főként annak tükrében, hogy országúton az összes prémium váltó DM-rendszerű, miközben pár cégen kívül senki nem tette magáévá a szisztémát…
Shimano 2021: ismét "Standard Mount"
Reméljük a(z) (In)Direct Mount szisztéma előnyei és fonákjai most már átláthatóbbak! A Shadow-forradalom távolról sem bizonyult olyan elsöprő sikernek, mint mondjuk a kazettás hátsó agy vagy a pozícionált váltás, amivel a japán óriás korábban megajándékozta a kerékpárosokat. Jobbhíján barátkozzunk meg vele, persze ügyelve az esetleges kompatibilitás-csapdákra! Ha szeretnéd, hogy mások is „átlássanak a szitán", írásunkat tedd közzé bármely közösségi platformon!