Országúti gépek tisztítása:
Nézzük először az országúti – pontosabban az aszfalton használt - bringákat! Itt általában rövidebb és fájdalommentesebb a folyamat, pillanatok alatt túl leszel rajta - főleg ha száraz időben bringáztál. A kerékpár rendszerint a poros lesz, ami a láncra különösképp lerakódik. A slagot ehhez nem kell feltétlen kitekerni: fújj spray típusú kerékpártisztítót egy rongyra, töröld át a vázat, majd egy másik ronggyal tisztítsd meg a láncot és a hajtóművet. Gyors olajozás (mint ahogy az a kenésről szóló szakcikkben szerepel), mindössze öt perc, és készen vagy!
Ha alig van teendő, miért olyan fontos ezt elvégezni? Részben mert így rögtön tudni fogod, hogy valami nincs rendben a bicajjal, és nem akkor szembesülsz vele, amikor a következő alkalommal előveszed. Például észre vehetsz a gumi futófelületét egy mélyebb vágást, a kiszálasodott a bowdent vagy a kilazult lánctányér csavart. Hiszen ha csak pillanatokra is, de a tisztítás során minden alkatrészre vetsz legalább egy pillantást. Legközelebb csak fel kell ülni a bringára, ami nemcsak tiszta lesz, de jó eséllyel minden úgy fog működni, ahogy kell.
Mint ahogy már utaltunk rá, a montiknál a feladat valamelyest bonyolultabb. Nehéz a terepről úgy hazajönni, hogy a gép tiszta és „üde” marad. Ha száraz az ösvény, porból biztosan nem volt hiány. És persze az erdőben itt-ott megmarad a víz, tehát többször érkezel haza sarasan, mint ahányszor csak porosan. A teleszkópok, a hajtás, és a fékek nemigen szeretik a port és annak vizes egyvelegét. Az MTB kerékpár esetében mi kötelezőnek tartjuk a tekerések utáni lelkiismeretes mosást és tisztítást.
MTB kerékpárok tisztítása:
Kezdjük a „lecsutakolást” a teleszkóppal – össztelós gép esetében mindkettővel! A port, sarat mindenképpen le kell mosni, mert a porlehúzónál összegyűlve ezek kiváló csiszolóanyagot képeznek, és a becsúszószárak felülete hamar kopásnak indul. Jó, ha tudod: a teló nem éppen filléres alkatrész! Ezen felül a monti „többet lát” egy-egy erdei kiruccanás esetén, mint aszfaltos társa. Több ütést kap, a terhelés a terepen nagyobb. Az MTB kerékpárt tehát érdemes minden alkalommal rendesen átnézni.
A por és a sár a legkisebb résekbe is be tud menni, és ez főleg a hajtást kezdi ki rövid időn belül. Erre különösen figyelj, mert a komplett hajtáslánc cseréje sem filléres tétel. A mai bringákon a hátsó lánckeréksor pótlása akár 100000 Ft-os tétel is lehet! És habár a tárcsafékek már országúton is megjelentek, a fékpofa közel sem koszolódik úgy, mint terepen. Montikon gyakrabban kell tisztogatni a fékbetétet és a tárcsát, emellett a megtett kilométertől függően heti/havi szinten ellenőrizni kell a pofa állapotát, illeve annak kopottságát! A sár rendesen tönkre tudja tenni a fékrendszert.
Mindezt mivel?
Ezzel a „mikor-mit” kérdést lerendeztük, de mielőtt még rátérnénk a „mivelre”, azaz a tisztítószerekre, nézzük a „mikéntet”! Ha lakásban élsz, akkor a bicajozás utáni tisztításhoz a benzinkutakon található gőzborotva tűnik a legjobb megoldásnak. Sok helyen olvasható, hallható, hogy a nagy nyomású víz könnyen bejut a csapágyakba, és hamar tönkreteszi a kerékpárt. Viszont érdemes megnézni az országúti World Tour csapatok szervizkamionjai körül folyó munkát vagy a ciklokrossz (cyclocross, CX) világkupa-futamok depóját. Minden szerelő gőzborotvát használ a többmilliós gépcsodákon, de ezt ésszel és szakértelemmel teszi.
Tehát a gőzborotva nem az ördögtől való eszköz, csak tudni kell használni, illetve érdemes pár szabályt betartani. Például vigyázni kell a kerékagyakra és a teleszkópokra, ezeket tengelyirányba sose érje a vízsugár. Legjobb, ha kerekeket a gumi felől megcélozni, így a legkisebb az esélye a beázásnak. A lánckeréksort amúgy is ebből az irányból lehet jól letisztítani. Érdemes eggyel hátrébb lépve „fröcsölni”, úgy fél-egy méterről, mert a kazettatest tömítései ugyancsak érzékenyek a beázásra. Ha a vízsugár ez nem viszi le az olajjal kevert ragacsos anyagot, fújj rá oldószert, hagyd pár percig állni, majd ismét próbálkozz. Ez hatékonyabb és kíméletesebb, mintha egyre közelebbről „veretnéd” a hajtásláncot és a sort.
Ha otthon vödörből tisztítasz, mindenképp szerezz be egy jó kefekészletet!
Kefe vagy gőzborotva?
A hajtáslánc esetében működhet a gőzborotva, de a precízebb bringások a szivacsos-kefés metódusra eszküsznek. A láncmosó doboz használata sem elvetendő: ez jól kiegészíti a „nagy vonalakban” végzett magas nyomású tisztítást. Szerintünk a lánc levétele, és külön megpucolása nem éri meg az időt és fáradtságot. Ellenben aki kizárólag gőzborotvával tisztítja a láncot, felkészülhet arra, hogy a finom szemcsék a csapok és görgők közé jutnak, ami aztán jó sokáig nem akar távozni. Az olajozás után a „beépített” csiszolóanyag rendesen meg tudja koptatni a láncot, így az gyakrabban szorul cserélre, mint a kefés tisztások esetén. Ez a gőzborotva egyik fonákja. A láncmosó doboz keféi szerencsére inkább kifele terelik a kosz, nem a láncszemeken belülre, így a kár mérsékelhető. A láncmosókat webáruházunkban itt találod.
Lépjünk tovább a kerékpár egyéb részeihez! Tudva levő, hogy a nyeregbilincs környékét sem szabad túl közelről mosni, mert a víz itt bejuthat a nyeregvázcsőbe, onnan pedig a középrészhez. Ha ott nincs kifolyó nyílás, akkor a víz bennragad, és ezt sem a csapágy, sem az elektromos váltórendszer nem díjazza. Maguk az elektromos váltórendszerek vízállók, de gőzborotválásakor így is érdemes legalább 30 cm-es távolságot tartani. Jó tudni, hogy a gőzborotva 100 bar fölötti nyomása nem ugyanaz, mint egy átlagos zivatar az úton! Mellesleg az autómosók nagy előnye, hogy samponos mosást is kínálnak, ami helyből oldja a makacsabb szennyeződéseket. Ellenben aki samponnal „gőzborotvál”, annak figyelnie kell a fékhatásra, mert okozhat meglepetéseket a tárcsáról és a fékpofáról a maradéktalanul ki nem öblített mosószer!
A kerttel – más szóval slagos-vödrös vizes munkához alkalmas hellyel - rendelkezők egyenest hazatekerhetnek, nincs feltétlen szükség a benzinkutas pit-stop-ra. A kerti slaggal vagy egyszerűen vödörből történő mosás kíméletesebb, nem kell figyelni a vízsugár irányára, és minden bringaalkatrész garantáltan bírni fogja a házi nyomást. Viszont az alacsony nyomás hátulütője, hogy a munkához célszerű autómosó kefeszettet használni, illetve mosás előtt a bringát erre alkalmas samponnal befújni. Az utóbbi segít feloldani a koszt, így kevesebb idő és nyomás elegendő a tisztára mosáshoz. A vödörből történő mosással azonban nem árt vigyázni: a sáros kerékpárról sok homokszemcse kerülhet a vödörbe, és ez a fényezésre felhordva smirgliként funkcionál! A többszöri vízcsere rendszerint megoldja a problémát…
Mosás közben érdemes odafigyelni arra, hogy a kerékpárt mihez támasztod. (A nagynyomású mosónál ez fokozottan áll, mivel tisztítás közben a bicaj simán eldőlhet!) Otthon szerintünk a gépet legjobb szerelő állványra rakni, mert azt nem fogja felborítani sem a vízsugár, sem a kefés mosás. A kerekeket célszerű kiszedni, hogy a villák között belülről is ki lehessen rendesen takarítani, ami főleg mountain bike-ok esetében fontos. Ilyenkor pedig jó szolgálatot tesz a láncfeszítő segédgörgő, amely természetesen webshopunkban rendelkezésre áll. A kefék és a fent említett kiegészítőket nálunk itt találod.
Kerékpáros tisztítószerek:
A tisztításhoz különböző szerek használatosak, ezek elsősorban ammóniát és vizet tartalmaznak. Az ilyen oldat képes eltávolítani a különféle szennyeződéseket, a vázra, illetve az alkatrészekre lerakódott zsírt. Háztartásban használatos tisztítószereknek is van létjogosultságuk, a mosogatószer vagy az ablaktisztító bizonyos tisztítási feladatokhoz simán alkalmazható. Az alkatrészek részegységeinek – mint például a csapágygolyók – tisztításához fokozottan zsíroldó szerekre van szükség, mint például ásványi- (benzin, gázolaj, kerozin) és citrusbázisú oldószerekre. Ezek közül környezet és munkavédelmi szempontok alapján az utóbbiak az előnyösek. Az oldószeres tisztítást jól szellőző helységben végezd, használj gumikesztyűt a bőrrel való érintkezés elkerülése érdekében, illetve hatékony szemvédelmet.
Az ásványi és citrus alapú oldószer hátránya, hogy a megtisztított anyag felületén vékony filmréteget hagy, így bizonyos szerelési feladatok előtt (pl. préseléssel történő illesztés vagy menetrögzítő használata) további zsírtalanítás szükséges. Emellett száradási idővel is számolni kell, amit ventillációval, enyhe hevítéssel, esetleg nagy légnyomással (kompresszoral) gyorsíthatsz. Használat után a benzin vagy gázolaj megfelelő ártalmatlanítása szükséges, de érdemes figyelembe venni, hogy a nem ásványi alapú, úgymond környezetbarát oldószerek is veszélyes hulladéknak minősülnek. Kevesen tudják, hogy a lakossági hulladék udvarokban le lehet adni az összegyűjtött veszélyes anyagokat. Emellett párezer forintért lehet kapni az autók otthoni olajcseréjénél használható olajgyűjtő műanyag tartályt, amibe ha mindig beleöntöd a mosófolyadékot, így azt leadásig biztonságosan tudod tárolni.
A végső zsírtalanítást alkohollal, acetonnal, féktárcsa tisztítóval vagy a webáruházunkban kapható egyéb erre a célra kínált szerekkel végezd. Az említett anyagok rendkívül gyúlékonyak, így alkalmazásuk odafigyelést és a tűzvédelmi szabályok betartását követeli meg. Se lángot, se intenzív hőt nem alkalmazhatsz a munka környezetében. Az alkohol/aceton tárolása lezárt fém vagy műanyag – erre tervezett – tárolóban történhet. A féktárcsa tisztító spray használata kétségtelenül a legpraktikusabb. Említsük meg a Brigéciolt, amely egyaránt népszerű a gépjármű- és kerékpártulajdonosok körében. Ez a szer hatékonyan oldja a koszt, csakhogy utána vízzel kell lemosni, ami ugyebár eleve korrózióforrás. Emellett a másik hátránya, hogy túl hatékony. Igen, tökéletes munkát végez, minden kenőanyagot eltávolít a láncszemek belsejéből, így mosás és teljes szárítás után a lánc „mélykenést” igényel. Szerintünk a használata kerékpáron kerülendő, ráadásul a váz fényezését is gyakran kikezdi. Válassz inkább kerékpárhoz készült tisztítószert! És ha már Brigéciolról volt szó, szóljunk a környezetvédelemről is! A benzinkutak a szennyezett anyagokat tisztítják, illetve a fennmaradót megfelelően ártalmatlanítják. Ez otthon vagy a kertben már nehezebb valósítható meg: ezért fontos, hogy a házi mosás során környezetbarát tisztítószereket használj!
Webáruházunk kínálatában rendelkezésre áll számos különleges összetételű tisztító folyadék vagy spray, akár környezetbarát utántöltő kiszerelésben is. Ezek készülhetnek speciális a hajtás megtisztítására, vagy a vázra és egyéb nem fokozottan szennyezett alkatrészekre. A lánc tisztítását egyszerűen és praktikusan láncmosó dobozzal végezheted, kedvencünk az XLC lánctisztító szettje, amely lánckerékre való tisztító keféket is tartalmaz. Hasonlóképpen többféle specifikus tisztítószert kínálunk féktárcsához, az egyik legnépszerűbb az angol Weldtite gyártmánya. A kerékpár többi részére biológiailag lebomló tisztítószert ajánlunk, amely nálunk számos jól ismert márkától, mint például a Motorex-től kapható. A tubeless belső nélküli rendszerekről híres Joe’s No-Flats ugyancsak számos kiválóan eredményt biztosító tisztító- és ápolószert kínál. Az említett terméket itt találod.
Végre jöhet a csinosítás!
Essen rajta hanyatt a napsugár!
Amikor kerékpár már megfelelően tiszta, célszerű a vázat, alkatrészeket szárazra áttörölni még akkor is, ha rozsdamentes, alumínium, karbon dolgokról van szó. Egyrészt csúnya vízfoltos tud lenni száradás után, a másik, hogy ezzel megkönnyíthető a lényeg: a fényezés. Jó tudni, hogy a viasz, szilikon és egyéb fényező-polírozó anyagok nemcsak a kerékpár és alkatrészeinek megjelenését javítják, hanem segítenek azok megóvásában is. Az autóápolási termékek egy része a kerékpárokon is alkalmazható, de ha biztosra akarsz menni, válassz kerékpárhoz optimalizált összetételűt!
A termékleírásban és a használati utasításában szerepel, hogy az adott termék festékre alkalmazható-e? Erről mindenképpen győződj meg használat előtt, továbbá egyéb festett felületen végezz próbafényezést. A kerékpárnak pedig olyan részén kezdd a munkát, amely a legkevésbé szembetűnő. (pl. a középcsapágyház alsó felén). Felhordást követően egy rövid száradási idő elteltével a felületet finoman töröld át! Nem minden polírozó termék alkalmas gépi polírozásra, a kerékpáron ennek használata úgysem jelent lényeges könnyebbséget.
A kerékpár ápolásához, eredeti fényének visszaállításához a szilikonalapú fényező szereket ajánlunk. A fent említett tisztítószer márkák mellett a Motip és a BikeWorkx erre a célra kifejlesztett termékei nyújtanak kiváló eredményt. Az esztétika mellett a legtöbb ilyen anyag aktív védelmet is nyújt a lerakódó kosz ellen. Végezetül a tisztítás és ápolás után ne felejts el kezet mosni: ehhez szerintünk a Tip Top kéztisztító az ideális választás. Megsúgjuk, hogy költséghatékonyabb, ha a tisztítószert utántöltő formában deciliterre rendeled – webáruházunkban erre is lehetőség van! A polírozó és fényező szereket webáruházunkban itt találod.
Reméljük a cikkünk alapján a jövőben lelkiismeretesebben tisztogatod a szeretett kerékpárt: meglátod érdemes, a törődést meghálálja.
Ha tetszett a cikk, oszd meg Facebook-on vagy bármely egyéb közösségi oldalon!