A kerékpár a leghatékonyabb emberi erővel mozgatott jármű. Ezért szeretjük. Kell hozzá egy bicaj és egy személy, aki saját erejéből helyet változtat. Még egy fontos tényező van a képletben: a személy általában visz magával valami, és sok esetben a kerékpározás célja maga a fuvar, az ember mindössze motor funkcióját tölti be. A nyereg az, amelyen a kerékpáros ül, a csomag kerülhet rá vagy a kerékpárra. Ez utóbbi a hatékonyabb, minthogy a szállítmányra indokolatlan izomerőt pazarolni: vigye a kerékpár, mert annak nincs plusz munkája vele, így, úgy vinnie kell, minek a közvetítő.
Ezzel elérkeztünk oda, hogy a kerékpárt célszerű előkészíteni a szállításra. Valamit mindig cipelni kell, és ha már szükséges, tegyük ezt a lehető leghatékonyabban. Ritka az a kerékpártípus vagy élethelyzet, amelyre ez a sommás kijelentés nem vonatkozik. Ha más nem, egy nyeregtáska az edzésre szolgáló országúti bicajon is megtalálható, hogy a defekt- vagy egyéb apró javítást út közben elvégezhető legyen. Kisebb táskák vagy kosarak önmagukba is a bicajra rögzíthetők, de rendszerint még több váztáska felszerelése sem biztosít elég kapacitást egy nagyobb bevásárlásra, a hosszabb kirándulásokhoz vagy kerékpártúrákhoz szükséges felszerelés biztonságos elhelyezésére. Egy laptop pedig egyszerűen nem fér semelyik váztáskába. A kézenfekvő megoldás a csomagtartó, amire nagyobb táskák vagy maguk a szállítandók kerülnek.
Típusok, alapanyagok
A csomagtartó a közlekedésre rendszeresített és túra kerékpárok alaptartozéka, nagyobb méretű és nehéz csomagok szállítását teszi lehetővé. Három elhelyezés lehetséges: a hátsó vázháromszögre, az első villára vagy a nyeregcsőre. Az előző kettő feltétele, hogy a váz vagy villa rendelkezzen felfogató szemekkel, amely csavarrögzítést fogad. Ennek hiányában jöhet szóba az említett harmadik „út”, a nyeregcsőre történő rögzítés, értelemszerűen masszív bilinccsel
A csomagtartók régebben kizárólag acélból készültek, de ma már elterjedt az alumíniumcső szerkezet, amely nemcsak stabilabb, hanem valamivel könnyebb is a hagyományos acélpálcás konstrukciónál. Habár eredetileg a csomagtartó táska, kosár vagy „málha" szállítása készült, manapság gyerekülés is gyakran látható rajta, biztonságos megoldást kínálva az ifjonc fuvarozására. Az egy vagy többnapos túrák során pedig egyenesen kötelező, minthogy a hátizsák hosszú időn keresztül igen kényelmetlen a felszerelés szállítására. A kerékpáripar a tartókra megannyi speciális táskát és kosarat kínál, akár túrázásról akár napi közlekedésről, ezen belül dolgok beszerzéséről van szó. Ezek a Bikepro webshop „Táskák” és „Kosarak” menüpontja alatt találhatók. A cikkben szereplő tartók pedig itt kapnak helyet.
Kialakítás, rögzítés
Nézzük a típusokat egyesével! A kerékpár hátsó kereke fölé rögzített csomagtartó kellően stabil megoldást biztosít. Ez, illetve a fokozott terhelhetőség elengedhetetlen a hosszabb lélegzetvételű túrákhoz és a mindennapos közlekedéshez, bevásárláshoz. Érdemes az ilyen feladatokhoz alumíniumcsövekből készült típust beszerezni, amely kicsit drágább, ellenben teherbírása, stabilitása, oldalmerevsége, és tartóssága az acélpálcás változathoz képest megdöbbentő. A tartó rendszerint négy ponton rögzül a vázhoz: menetes szemekbe alul a keréksaruknál, valamint felül a támvillán menetes szemekbe vagy a villákat áthidaló merevítő elembe. A rögzítés történhet közvetlenül, vagy valamilyen adapterrel. A forgalomba lévő különböző vázméret, kerékpártípus (MTB, trekking, túra) és kerékméret pedig azt diktálja, hogy a hátsó tartó rögzítése állítható legyen. Így biztosítható a tartó ideális vízszintes állása és kerék feletti magassága.
Ha a bicajon nem áll rendelkezésre rögzítőszem, akkor az egyik lehetőség a már említett nyeregcsőre rögzíthető, tartótípus, a Thule például kínál olyat, amely a támvillára rögzül, mint ahogy a sárvédők szoktak, valamint a kerékrögzítő gyorszár és használható alsó rögzítőként. A negyedik opció a bilincses rögzítés, de az több szempontból sem ideális, és a terhetőséget/stabilitást is csökkentheti. Ezek közül a keréktengely a legjobb rögzítési pont, de hátulütője, hogy defekt esetén a javításhoz a bicajt le kell málházni. Szerintünk ez vállalható.
Amikor nincs rögzítőszem...
Az alapanyag mellett a gyakorlatban a csomagtartó kialakítása és rögzítése is meghatározó. A kialakítással tekintetében több felfogás uralkodik: egyes csomagtartók jobban illenek egy bizonyos felhasználáshoz, mint például csomagos túrázáshoz, míg egy másik kialakítás praktikusnak bizonyulhat a mindennapi használatban. A kerékpár típusa és a csomag/táska félesége is meghatározza, hogy milyen csomagtartó-kialakítás lesz a befutó. Itt arra kell gondolni, hogy a táskák rögzítése többféle lehet: van, amelyik megköveteli a tartón elhelyezett vízszintes keresztelemek meglétét, másoknál ez felesleges. A több csőelem alkalmazása egyrész merevíti a szerkezetet, másrészt támasztékot nyújt a táskának, valamint rögzítőpontokat kínál annak, vagy a többi csomag hevederes rögzítésének. A tartó felső kialakítása fogadhat további táskát, vagy rugós tartóval egyéb csomagfajtát, esetleg sárvédőként is funkcionálhat.
Kompatibilitás
A kompatibilis kerékméretre természetesen figyelni kell, de a csomagtartók döntő része az állítórendszernek köszönhetően a legtöbb váztípusra felszerelhető, továbbá majdnem minden rögzítéshez szükséges kiegészítővel el van látva. Viszont az olcsóbb modellek sajnálatos jellemzője, hogy nem kapunk teljes csavarszettet.
Tárcsafékes bringáknál felmerülhet némi probléma e téren, így egyes gyártók külön csomagtartó modelleket kínálnak tárcsafékes bicajokhoz, mindazonáltal egyre terjed az univerzális tartótípus. Magyarázatként érdemes megjegyezni, hogy nem minden tárcsafék jelent akadályt: elől rendszerint nincs is gond, hátul pedig a régebbi – láncvilla mögött elhelyezett – féktestek lehetnek inkább útban, a mai lánc- és támvillán belüli elhelyezésnél ez alig fordul elő. Még a hátsóknál sem biztos a „konfliktus”, hiszen egyes vázakon a tartószemet a féktest fölé helyezi a tervező, így kerülve el a kompatibilitás-problémát. Maga a tárcsa ritkán van útban: ahhoz a tartónak extrém keskenynek kell lenni, és még ilyenkor is lehet a rögzítőpont elé 1-2 távtartót tenni.
Extrák
A táskák, kosarak vagy éppen gyerekülések fogadására praktikus megoldást nyújt a gyorsrögzítős, konzolos csatlakozás, lehetővé téve a csomag másodpercek alatti le- és felszerelését. Ez elsősorban a kerékpárt leparkolásakor biztosít előnyt, de maga a felszerelés folyamata is egyszerűbb, valamint csak akkor „utazik”, ha szükség van rá. A konzolos rögzítésre több szisztéma létezik, az egyik ilyen az XLC márka „Carry More” szállítórendszere. Kapható külön is, így ezt nélkülöző tartókra is felszerelhető. Ezekről a lehetőségekről bővebben a táskákkal foglalkozó szakcikkben írunk. Megtévesztő módon léteznek gyorsrögzítős tartók is, ahol nem a táska/kosár pattintható le egy pillanat alatt, hanem maga a tartó. Ilyet kínál például az Ortlieb, de egyéb márkától is elérhető. Hasznos lehet azoknak, akik alkalomszerűen szállítanak csomagot, máskülönben inkább anélkül bicajoznának. Szerintünk gravel, cyclocross és MTB bicajok esetében az igény érthető.
Egy mozdulattal leszerelhető multifunkciós táska
Habár korábban azt mondtuk, hogy a tartók nagyrésze a legtöbb népszerű kerékmérethez passzol (26-27,5-28 col), akik összehajtós „kiskerekűt” használnak, könnyen problémába ütközhetnek. Hasonlóképpen a gyermek- és ifjúsági biciklikre – ide értve a 24”-osoat – sem passzol a legtöbb univerzális hátsó tartó. A megoldás a speciálisan az adott kerékmérethez gyártott tartó beszerzése. Emellett felül csavaros rögzítés esetén lehetőség van rövidebb rögzítő elem felszerelésére. Összehajtós (folding) bicajoknál arra is figyelni kell, hogy a felszerelt tartó ne akadályozza a becsukást.
Dacára nem minden „extra” szolgáltatás hasznos. A rugós felső leszorító látszólag jó „fícsör”, egyesek szerint jó a csomagok leszorítására. Valójában nem leszorítja, hanem előre tolja a cuccot, ott pedig nincs minek támasztani. Vagyis ez a plusz elem többnyire haszontalan. Ráadásul a kosár vagy felső doboz felszerelését egyenesen akadályozhatja is. Ha le kell szorítani - azaz rögzíteni - a csomagot, arra a gumis heveder, háló vagy szíj való. Ezek néha a tartó részét képezik, máskor külön kell beszerezni. A gumihevederekkel később még részletesen foglalkozunk.
Hátsó tartók eltérő felhasználásra: melyik kialakítás, milyen célra?
Kezdjük a klasszikus Blackburn-típusú kialakítással, amit ma már számos gyártó kínál. (A Bikepro kínálatában például a Zéfal és az XLC.) A széles kialakítású csomagtartók közül ez a legjobb, két keresztelemmel rendelkezik, amely alkalmas hevederek beakasztására. Merevsége, stabilitása kiváló, alucsöves változatban alig nehezebb, mint a kevésbé átgondolt szerkezetű csomagtartók. A plusz szélesség pedig előnyös ballonos gumis MTB bicajoknál, valamint a tárcsafék-kompatibilitást is egy csapásra megoldja. Egyben lehetőséget kínál arra, hogy a táska alacsonyan vagy magasan kerüljön rögzítésre, hátul pedig a lámpa/reflektor rögzítése is megoldott. A negatívum mindössze annyi, hogy habár túrázók számára ajánlják, de nagy terhelésnél inkább a keskenyebb kivitel lenne az előnyös, hiszen a tengelytől távolabb lévő súly instabilitást (imbolygást) okoz. Vagyis elsősorban kisebb terhelésre, MTB, esetleg „pluszos” gumis vagy fatbike típushoz javasoljuk.
A klasszikus túratípus, amelyik valójában mindennapi közlekedésre ideális...
Általános használatra a legjobb az egyszerű „háromszög” tartó. Ezt is több márka kínálja, nálunk például a Zéfal, az M-Wave és a Neuzer. A szerkezet lehet erősebb, mint a keresztmerevített, feltéve, ha legalább 8-10 mm-es 6061 T6 alumínium csövekből készül. Továbbá rendszerint kedvezőbb áron kapható, mivel maga a háromszög-szerkezet igen egyszerű. A legtöbb ilyen csomagtartó méretes platformmérettel rendelkezik, amely felülről is pakolható, kerülhet rá táska, kosár, miegyéb. Amit itt feláldozunk, az a heveder/szíj egyszerű rögzítése, valamint bizonyos táskák igénylik a keresztmerevítést, rögzítésük így jobban megoldható.
A lehető legegyszerűbb, de még hasznos kialakítás...
Ha a lehető legerősebb kivitelre van szükség, akkor a függőleges plusz merevítést kínáló, a háromszög szerkezetet megfelező - fent három csatlakozást biztosító - túra csomagtartók a legjobbak. Az ilyen is több márkanév alatt kapható: vegyül példaként a Blackburn EX-1 klasszikust, de hasonló az XLC RP-R04. Az extra stabilitás mellett lent kis fülek állnak rendelkezésre, ahogy a két oldalsó pálca a középsőbe csatlakozik: ide lehet például a hevederkampót akasztani. Mellesleg a legtöbb hárompálcás valamilyen gyorsrögzítő konzolt kínál a felső táskának, vagyis ritkán lesz szükség hevederre. És mivel ezek a tartók jelentik felső osztályt, többnyire 6061 alumínium csőpálca felépítést kapnak, masszív „ipari” hegesztésekkel.
A három függőleges tartóelem a legtöbb bicajra és felhasználásra megfelel...
Léteznek a fenti kialakításokat ötvöző hibrid hátsó csomagtartók: egyeseknél van keresztmerevítő, de az nem vízszintes, vagy csak egyik eleme az. Ezek is beválhatnak, de dupla keresztmerevítő híján elesünk a táska magasságállításától, és a hevederek beakasztása sem mindig megoldott. A kacskaringózó csövek a táska távtartását megoldják, de a plusz merevséget nem minden esetben adnak. Még kevésbé ajánlható az egyetlen tartópálca párt alkalmazó típus: itt a felső felület rendszerint csak hátul, egy hajlított elemmel támasztott. Retro bicajokra, kiskerekű kempingekre talán megfelel, de megfelelő stabilitást ne várjunk az ilyen konstrukciótól. Még rosszabb, hogy az oldaltáskát sem tartja rendesen, valamint a leszorítókat sincs hova akasztani. Vagyis egy kosarat lehet praktikusan rátenni, és kész.
Csomagtartók előre
Az első villára rögzíthető csomagtartó ritkábban kerül a bringára, mint a hátsó. Legfőképp azért, mert az elől használt kosár vagy táska rendszerint a kormányra rögzül, így egyszerűen nincs szükség rá. A hosszú távokat bejáró csomagos túrázók jelentik a kivételt, mert ott szükség van még több táska/csomag elhelyezésére. Emellett újdonsült trend, hogy egyre több városi és túrabicaj kap első rekeszt, amire a pizzától, a sörön át egy túratáskáig sok minden kerülhet. A rekeszt vagy nagyméretű kosarat kizárólag spéci első csomagtartóra lehet felszerelni. (Itt nem az oldalelemre rögzül a spéci táska, hanem a tetejére megy a kosár vagy rekesz.) Vagyis két különböző tartókialakításról van szó: egy a túrázóknak és egy a „rekeszeseknek”. Ez utóbbi hasonlít a hátsó tartókra, de kisebb, és szokott lenni egy felső „fül”, amire bizonyos táskák is „felhúzhatók”.
Miért jobb egy tartó/rekesz vagy kosár kombináció, mint egy hagyományos konzolosan rögzített kosár vagy kormánytáska? Először is több fér bele, és a táska mellett/felett marad hely egyéb cuccnak. A hagyományos táska ehhez képest kevesebb és könnyebb dolgokat fogad, és további csomag rendszerint nem aggatható rá. És az is jó a kosárban/rekeszben, hogy funkcióját bármikor „felcserélheti”: ha a szálláson a táskát kivesszük belőle, akkor más dolog kerülhet a kosárba, pl. egy bevásárlás a vacsorához. Ez a sokrétűség a mindennapi használatban is kamatoztatható. Persze a hátsó csomagtartóra is kerülhet kosár vagy rekesz, de csakis keskenyebb kivitelben, a fel-leszállás miatt.
Valójában a hagyományos kosár esetében is előnyös, ha egy stabil első csomagtartóra van felszerelve. A vékony pálcák vagy a kormányra szerelt műanyag konzol nem nyújt olyan szintű stabilitást és terhelhetőséget, mint a fém (pl. alucsövekből hegesztett) csomagtartó. Erre a célra léteznek villára tervezett „kiscsomagtartók”. Ezek kerülhetnek a villa oldalán elhelyezett speciális konzolra, esetleg a V-fék csonkra és a villavállra. Jegyezzük meg, hogy a hátsó csomagtartó nem szerelhető előre, akárhogy is módosítgatjuk!
Az első csomagtartók szerkezeti kialakításáról többé-kevésbé ugyanaz mondható el, mint a hátulra szereltekről: az alucsöves típus a nyerő, acélcső sem rossz ötlet, csak kissé súlyos. Az első tartók teherbírása így is, úgy is kissé alacsonyabb, mint a hátsóké. Ha táskát aggatunk oldalra, bepakolásnál figyeljünk a szimmetrikus terhelésre és az alacsony súlypontra: máskülönben a pakk átveszi az irányítást a bicaj felett, és instabilitási problémákat okozhat!
Első csomagtartó vásárláskor mindenekelőtt tisztázni kell a kívánt funkciót, és a tervezett felhasználást. Túrázáshoz használt elülső táskákhoz fogjuk használni, vagy platformos tartót (rekeszt) keresünk, amelybe elfér egy „randonneur” túratáska, üresen pedig majdnem bármi szállítható benne? Webáruházunkban mindkét típus rendelkezésre áll. Amennyiben hagyományos túratáskát akarunk használni, fontos szempont a teherbírás, valamint az, hogy szerkezet elősegíti-e annak rögzítését. A konstrukció a hátsókhoz hasonlóan tartalmazhat vízszintes keresztmerevítőket, de nem mindegyik táska igényli ezeket, egyúttal a villák sem egységesek a rögzítési pontok számában és elhelyezésében. Legjobb, ha megvizsgáljuk a villát, illetve a meglévő vagy kiszemelt táskát, majd ennek alapján (plusz gyártói és felhasználói ajánlások alapján) választjuk ki a csomagtartót.
Kompatibilitás
Fontos, hogy első csomagtartót csakis olyan villára érdemes felszerelni, amelyen erre szolgáló konzol (csavarszem) található. A bilincses rögzítés kerülendő, esetleg teleszkópvillák esetében jöhet szóba, mivel ott nagyobb az átmérő. Ideális esetben a villaszár külső oldalán is vannak szemek, így ami lehetőséget biztosít „low-rider” és több típusú tartók felszerelésére, valamint túra és „randonneur” táskák rögzítésére. Az alsó rögzítési ponthoz csatlakoztatás rendszerint kosár vagy rekesz felszerelését támogatja, mást nemigen „tud”.
Tengely + bilincs jó kompromisszum lehet...
A tárcsafék rendszerint nem korlátozza a tartó felszerelését, esetleg a kosárhoz való pálcák okozhatnak némi fejtörést, de a megfelelő távtartóval ez is orvosolható. Érdekes kérdés a teleszkópvillára szerelt tartó: itt is előnyös, ha a villagyártó konzolt biztosít, de ez csak trekking típusok esetében szokványos, máskülönben a bilincs a rögzítés egyetlen módja. További alternatíva, amikor a pakk a kormányra vagy a vázfejcsőre kerül, ez nevezik „bikepacking” felszerelésnek. Kapható ezen felül a régebbi villák V-fék csonkjaira (és a villáváll-furatba) szerelhető tartó, de figyelembe kell venni, hogy a fékcsonk nem függőleges terhelésre tervezett. Az ilyen tartó csak korlátozottan (néhány kg erejéig) pakolható, és a mai bicajokon egyébként találunk ilyen rögzítés-lehetőséget.
A vázméret az első csomagtartónál nem oszt, szoroz, a kerékméret esetleg, de csak akkor, ha a keréksaru melletti (alsó) konzolszembe rögzül a tartó. A túrázásra tervezett oldaltáskához való tartók esetében a felső „polc” helyzete nincs kőbe vésve, ellenben a „rekeszesnél” biztosítani kell a megfelelő a gumiférőhelyet és a vízszintes helyzetet, ami a pálcák pontos beállítását igényli.
Nyeregcsőre rögzített tartók
Végezetül nézzük a nyeregcsőre rögzíthető csomagtartó változatot! Ha a kerékpár nem rendelkezik felfogató szemekkel, akkor kevés opció van a táskák csomagok kerékpáron történő szállítására. A bilincses megoldással az a gond, hogy tönkre teheti a támvillát, a nyeregcsövet, vagy magát a vázat, és a terhelhetőség is csak töredéke a konzolos rögzítésnek. Így ha mindössze alkalmanként van szükség csomagok szállítására, egy a nyeregcsőre gyorsan felszerelhető csomagtartó aranyat ér. Bár tudni, kell, hogy túratáskák ezekre általában nem rögzíthetők, hiszen nincs oldalelem, ami azt tartaná, megakadályozva a „konfliktust” a küllőkkel.
Továbbá a terhelhetőséget legalább annyira meghatározza a nyeregcső erőssége, stabilitása, mint maga a tartó robusztussága. A nyeregcsőre rögzülő tartók másik fő rákfenéje az elfordulás. Egy hirtelen kanyarnál a csomag menne tovább egyenesen, míg a kerékpár befordul, a csomag megy ki oldalra. Ezt a gondot csak elvileg orvosolja, ha a csomagtartó nyeregcső felőli rögzítési pontja, ergo ezt a típust nagy erővel lehet azt meghúzni. A gondot azért csak elvileg oldja meg, mert valójában ebben az esetben nem a csomagtartó fog elfordulni a nyeregcsövön, hanem magát a nyeregcsövet forgatja el a vázban, és ezzel együtt a nyereg is elfordul. Jó megoldás a nagyon erősen meghúzható, kétcsavaros nyeregcső bilincs, amivel a nyeregcső elforgása elkerülhető. (A gyorszáras nyeregcsőrögzítések helyből „felejtősek”.) Mondanunk sem kell, hogy az extra erős, nagy falvastagságú nyeregcső is feltétel.
Számos nyeregcsőre rögzíthető tartó a fő rögzítés mellett a támvillán is 1-1 ponton rögzített, ami javít a stabilitáson, és szerencsés esetben nyújt elég támaszt az oldaltáskának is. Ha van választás, ez a jobb opció. Érdekes még a Thule „vésztartója”, ami pedig csakis a támvillára rögzül: ez nagyobb csomaghoz nem jó, de egy pillanat alatt felszerelhető, és állítólag sziklaszilárd. Mindenesetre a legjobb, ha a csomagtartó olyan bicajra kerül, amin van csavaros szem a rögzítéshez, és akkor a cikk eme fejezete úgy ahogy van átugorható!
Leszorító szíjak, hálók, hevederek
Csomagok bicajon történő szállítása során – bármilyen formát öltsön vagy bárhol is legyen elhelyezve - előbb-utóbb szükség lesz leszorításra. Ha a pakk magasabb, mint a kosár, azért, ha hátsó csomagtartó platformjára kerül, akkor pedig még inkább. A gumipók mindig jól jön, és egyes csomagtartók eleve tartalmaznak néhány integráltat, ami tetszőlegesen bevethető. De még jobb az elasztikus háló, ami a sarkokon és esetleg oldalt kampókkal rögzíthető. Ezzel például egy focilabda is szállítható a csomagtartón: mondani sem kell, hogy gumipókkal ez nem fog menni…
Ezen felül a leszorítók használhatók egy műanyag rekesz rögzítéséhez, ami a kosarat válthatja ki – jellemzően egy adott alkalomra. Ha a gumipók túlságosan rugalmas, akkor szóba jöhet a heveder is. Amennyiben rendszeresen van szükség erre a funkcióra, akkor a sufniból előhalászott rekesz helyett jobb beszerezni egy erre tervezett kosarat vagy rekeszt, ami csavarral, rugós mechanikával vagy éppen gyorsrögzítő rendszerrel kerül a tartóra. De valamilyen plusz rögzítő előbb vagy utóbb aranyat ér, legyen mindig nálunk egy-kettő, nem kér kenyeret, hisz’ „utaztatás közben” praktikusan a csomagtartóra vagy a kosárra erősíthető.
Ezzel körbejártuk a csomagtartóval kapcsolatos tudnivalókat, lehetőségeket. Webáruházunkban a kerékpáros közlekedést, túrázást prioritásként kezeljük, a csomagtartó pedig egy hasznos, sokrétű felhasználást elősegítő kiegészítő, beszerzése mindenképpen ajánlott. A több, mint 60 különböző rendelkezésre álló csomagtartó között a cikkben felsorolt típusok, szisztémák nagyrészt magtalálhatók. A gyártók között szerepel a külföldön is közkedvelt Basil, Blackburn, XLC és Zefal márka, emellett a kerékpáros kiegészítőkre szakosodott Acor, Bikefun, Csepel, Neuzer, Spyral, Trinity és Velotech is számos kiváló ár/érték arányt felmutató csomagtartót és azok kiegészítőit kínálja.
Ha a cikk felkeltette érdeklődésed, minden bizonnyal mást is érdekelhet. Ezért kérjük osztd meg bármely közösségi platformon! És ha még nem tetted volna, iratkozz fel hírlevelünkre!