Miért kell egyáltalán szemüveget viselni? Először is a szemüveg véd a bogaraktól, portól, menetszéltől és hidegtől, segíti a látást, fokozza a biztonságot. A kerékpáros szemüvegek további funkciója a fényszűrés, illetve a káros UV sugarak teljes kiiktatása. Nem véletlen, hogy a fejvédő és a vázra szerelhető táska mellett a szemüveg a legnépszerűbb kerékpáros felszerelés!
Mi alapján válassz?
A kültéri sportolás során a szemvédelem nem pusztán divatkérdés. A kerékpározás ezen felül meghatározza mind a keretdesignt, mind a lencseválasztást. A menetszél miatt kiterjedtebb és hatékonyabb védelemre van szükség, mint egyéb sportok esetében. Az egyéni anatómia tovább bonyolítja a kérdést: nem mindegy, hogy a fejforma kerek vagy hosszúkás, az orrnyereg széles vagy keskeny, mekkora a szemek közti távolság, vagy milyen a fülforma. A lencse esetében a fizikális védelem mellett a fényszűrés is fontos: mind a szűrésfaktor, mind a színspektrum, az UV-szűrés és a polarizáció terén. Bonyolult a képlet, de érdemes venni a fáradtságot, hogy megtaláld a számodra megfelelőt! A jelen cikk ebben próbál segíteni.
A már említett UV-szűrés különösen fontos paraméter, kiváltképpen a sötét, fokozott szűrőfaktorral rendelkező lencsék használata esetén. Ilyenkor kevesebb fény éri a retinát, a pupilla nem szűkül össze annyira, mintha napszemüveg nélkül tartózkodnánk a szabadban. Ez azt jelenti, hogy „nyitottabb” a káros UV-sugárzásra. Ennél fogva maximális mértékű és egyben a teljes UV-spektrumot átfogó szűrésre van szükség, amely csakis fejlett, gyakran többrétegű bevonatokkal biztosítható.
A szemvédelem nemcsak a fényspektrumra vonatkozik, hanem a fizikai behatásokra is. Ilyen egy faág becsapódása vagy ne adj isten, egy szerencsétlen bukás. A sportolásra tervezett, prémium modellek egytől egyig törhetetlen polikarbonát alapanyagú lencsét és ugyancsak törésálló Grilamid keretet alkalmaznak. A „nevenincs” szemüvegek esetében ez a fontos tulajdonság távolról sem garantált! A kerékpározáshoz szükséges nagyobb fedettséget biztosító szemüveg így nemcsak fokozott védelmet kínál, hanem a periférialátást elősegíti. Az extrém kerékpáros szakágak számára (DH, enduro) speciális típusok készülnek a fizikai behatások ellen megnövelt védelemmel.
Lássuk az optikát!
A szemüveglencse eleve íves, viszont nem mutathat észrevehető torzítást. A lencsék optikai tisztasága ugyancsak fő szempont. A tapasztalat azt mutatja, hogy akár kismértékben torzító, kissé homályos lencse is elfáraszthatja a szemet több órás használat során, és ha ez gyakran megismétlődik, akár látásod láthatja kárát!
Egy bizonyos mértékű fényszűrés kerékpározás során szükséges, főleg ha ez kontrasztnövelést is eredményez. Az ideális szűrésfaktort többek közt az időjárás, az évszak, a napszak, a kerékpározás típusa, a szem alkalmazkodó képessége, illetve a személyes preferencia befolyásolja. A gyártók egységesen öt csoportra osztják a szűrőfaktort a beosztás 0-1-2-3-4. A kerékpározás rendszerint 0-tól 3-ig terjedő skálát igényel, a 4-es faktor már a síelők és magashegyi túrázók „világa”. A szubjektív szűrésmértéket befolyásolja továbbá a színtónus is, amely ugyancsak felhasználásfüggő: az erdő zöld fényeit jobban kiemeli egy meleg tónusú lencse, amíg a síkságon többlet szűrést biztosít egy hűvösebb
Attól, hogy foncsoros, lehet 1-es faktor is...
Innen ide jutottunk az elmúlt néhány évtizedben – szerintünk megérte!
Webáruházunkban a kerékpáros szemüvegek jelentős része több szett cserélhető lencsével érkezik, így ezeknél lehetőség van a fényszűrés módosításra. A lencse cserégetése, hordozása, tárolása macerás, így sokan esküsznek a fényre sötétedő ún. fotokromatikus lencsetípusra, amely kínálatunkban ugyancsak kapható. A fotokromatikus lencsék változó fényviszonyok között tesznek igazán jó szolgálatot. A legfejlettebb – és sajnos legdrágább – lencsék akár másodpercen belüli szűrésváltást tesznek lehetővé, de a legtöbb jelenleg elérhető fotokromatikus sportszemüveg jellemzően a lassan változó fényviszonyhoz ajánlott (pl. befelhősödik, kibújik a nap). A teljes szemüvegválasztékot itt találod.
A fényviszonyokhoz alkalmazkodni kell: az egyik út a cserélhető lencsés sportszemüveg, a másik a fényre változó szűrést kínáló fotokromatikus lencse
Ezenfelül a szemüvegnek a szükséges szellőzést és a páramentességet is biztosítania kell. Nagy melegben kellemetlen érzés, amikor szemüregünk „izzad”, nedves időjárásban pedig szellőzés hiányában a lencse bepárásodik. A legjobb lencséket hidrofób bevonattal látják el, ezek a külső felületről a csapadékot „lepergetik”. A prémium szemüveglencsék ezen felül több bevonatot kaphatnak: a korábban említett UV-szűrő is lényegében egy fedőréteg, ezen felül számos modell a tükröződésmentes bevonattal is rendelkezik. Az ilyen lencsék esetében a közvetlen fénysugarak nem okoznak homályosságot, és nem csökkentik a kontrasztot. A másik gyakran „bevetett” látásjavító technológia a polarizált bevonat, amely a tükröző (pl. víz- vagy fém-) felületekről szűri ki az élfényeket. Polarizált lencsével az átlagosan világos vagy sötét részek nem sötétednek, megmaradnak a kontrasztok, csak az igazán zavaró fények tűnnek el a látómezőből. Végzetül a dioptriás szemüveget használóknak ma már lehetőségük van a kerékpározáshoz dioptriás vagy dioptrizálható szemüvegtípust választani. Itt a legegyszerűbb megoldást a szemüveglencsén belül elhelyezett opcionális dioptriás adapterlencse, ennek alkalmazhatósága a termékleírásokban rendszerint szerepel.
Számos prémium bicajos szemüveg dioptriás lencsét is fogad
A keret minősége illetve kialakítása ugyancsak fontos tényező a vásárlásnál. A szemüveg négy meghatározó ponton érintkezik a fejjel: oldalt a két szár, középen pedig az orrtámaszpár biztosítja a megfelelő helyzetet. Sportolás közben a szemüveg stabilitása alapvető. Kellemetlen - sőt potenciálisan veszélyes – a menet közbeni esetleges elmozdulás vagy az ezt követő igazgatás. Pedig erre reális az esély az izzadás és a terep okozta rázkódás miatt. A sportszemüvegek döntő hányadánál a kontaktuspontokon elhelyezett gumírozások hivatottak megakadályozni a csúszkálást. Emellett egyáltalán nem árt, ha a szilikonból készült „gumibakok” szögben és pozícióban állíthatók- főleg az orrtámasz esetében! A komolyabb szemüvegmodelleken az idővel elhasználódó gumirészek cserélhetők, ráadásul a szivárvány minden színében kaphatóak, így a ruházathoz, bringához igazíthatod őket. És ha már választásról van szó, nem mehetünk el szó nélkül a mai szemüvegek dizájnja és a színválasztéka mellett, ami egyenesen elképesztő.
Szerencsére az „emeleten” sem vagyunk egyformák: tehát fontos a szemüvegkeret és a támaszok állíthatósága..
Összegzés:
Eme szemüvegválasztás „kiskáté” összegzéséhez jegyezzük meg a következőket! A látás a legfontosabb érzékszervünk, a kerékpározás pedig – történjen az forgalomban vagy technikás terepösvényeken – magasfokú koordinációs képességet feltételez. Az USA-ban évente több, mint 100 000 szemsérülést jegyeznek fel, ezek 90%-ban elkerülhetők lennének szemüveghasználattal. A kerékpározás az a sport, amelynél nem ütközik akadályba a szemvédelem alkalmazása – ellentétben mondjuk a küzdősportokkal. Az UV-szűrés hatékonyságát nem tudjuk eléggé hangsúlyozni, kiváltképpen a sötét, fokozott szűrőfaktorral rendelkező lencsék használata esetén. Maximális mértékű és egyben a teljes UV-spektrumot átfogó szűrésre van szükség, amely csakis fejlett, gyakran többrétegű bevonatokkal biztosítható. Épp ezért nem ajánlott „aluljáróban” vagy a hipermarketekben vásárolni olcsó napszemüveget!
Ha hasznosnak találtad a cikket, add tovább. Oszd meg Facebook-on vagy bármely közösségi oldalon, ezzel segítve másokat, és a mi projektünket!