Mindenekelőtt érdemes megemlíteni, hogy a 6-csavaros IS - azaz nemzetközi szabvány – és a CenterLock mellett egyéb féktárcsa-típusok is léteznek, mint például a Cannondale 4-furatos, a Hope 5-csavaros vagy a RockShox és a Rohlhoff által korábban szabadalmaztatott rendszerek. Ezek kevésbé elterjedtek. Jelenleg a piacon kapható féktárcsák 99% CenterLock vagy IS rendszerű, mindamellett webáruházunkban a „kuriózumok” sem maradnak ki a kínálatból.
Az IS a régebbi szisztéma, már az 1990-es évek elején is létezett. A CenterLock a rendszert Shimano fejlesztette, és 2003-ban vezette be. Elsődleges célja a felszerelés megkönnyítése volt, emellett a CL-kialakítás jobban ellenáll a deformációnak, ami a kerékpár-tárcsafékek egyik rákfenéje. A tárcsát képen látható módon az agyra kell helyezni, majd az egyébként a kazettás lánckeréksorokhoz használatos (pl. Shimano TL-LR10) szerszámmal rögzíteni. A rendszer tartósságának növelése érdekében az agy és a tárcsa közötti érintkezési felület bordázott, precíziós megmunkálással erős ötvözetből készül.
Elterjedtség, elérhetőség
A 6-furatos IS az elterjedtebb, a piacon kapható féktárcsák több mint 90% ezt a rendszert követi. A CenterLock alkalmazása bemutatása után dinamikus fejlődésnek indult, de a folyamat a 2010-es években lelassult. Ez hatással van a választékra és némiképp az árszintre is. Fontos megjegyezni, hogy a tárcsaátmérők és magának a tárcsának a pozicionálása mindkét rendszernél lényegében azonosak, vagyis az adott méreten belül a két szisztéma csereszabatos.
Szerelés
Habár a CenterLock egyik fő célja a tárcsák egyszerű szerelése, a 6-furatos IS sem „atomfizika”. Ráadásul nem kell hozzá speciális szerszám sem, csak az elterjedt Torx kulcs, ami szinte minden zsebszerszámkészletben megtalálható. Ami problémát jelent az IS esetében, az nem a szerszám, hanem a rögzítéstechnika. A nem megfelelő csavarbehajtás két veszélyt rejt magában: egyrészt a túl nagy nyomaték és/vagy a szennyezett felület tönkre teheti az agymenetet, a nem elégséges nyomatékkal megszorított csavarnál pedig a fékrezgés okozhat károkat. A gyártók a csavarok rögzítéséhez pontos nyomatékadatot adnak meg (Nm-ben), a felszereléshez tehát a nyomatékkulcs használata ajánlott.
Kompatibilitás
A CenterLock-kompatibilis kerékagy adapterrel fogadhat 6-csavaros rotort, míg a fordított eset nem lehetséges. Így ha nem szeretnél Shimano rotort használni a CenterLock kerékagyon, a számos gyártó által kínált adapter (pl. DT Swiss, XLC, A2Z) jelentheti a megoldást. Ez növeli a fékrendszer tömegét, de egyéb hátrányt nem okoz. A kompatibilitás terén ezen felül figyelni kell a tárcsaátmérőre, ami 140/160/180/203mm lehet. A villa és váz adott méretet fogad, nagyobb rotormérethez adapter szükséges. Ezen felül a féknyereg-rögzítés is többféle lehet, amelyek közt ugyancsak adapterekkel lehet bizonyos határok közt „mozogni”.
Tömeg
Habár a fékrendszert legfontosabb ismérve nem a tömeg, hanem a fékhatás, azért nem mehetünk el szó nélkül eme könnyen számszerűsíthető adat mellett. Egyfelől a CenterLock kerékagy könnyebb, mint az azonos árszintű 6-furatos, amit az utóbbi fogadófelületének nagyobb mérete indukál. A Shimano XT családba tartozó agytípus mindkét szisztémához kapható: a CL-rendszerű agy tömege 230g a 6-furatos 316 gramm gyorskioldóval együtt.
Ellenben mag a CenterLock tárcsa (más néven „rotor”) azonban nehezebb, mint a csavarokkal ellátott 6-furatos. A Shimano XT CenterLock 160mm-es rotor 156 gramm, szemben a Shimano XT 6 csavaros 115 grammos tömegével. Az aritmetika azt mutatja, hogy a CenterLock rendszer összességében 45 grammal könnyebb, mint a 6 csavaros rendszer, amennyiben a Shimano XT kerékagyakat és az ugyancsak általuk kínált 160 mm-es rotort vesszük alapul. Sok vagy kevés? Mi nem sokat „agyalnánk” rajta, de mindenki maga döntse el, mennyit számít egy korty víznyi tömeg!
Többlet technológia
Nem minden tárcsa sima „acélkorong”. A jobb hűtés és a tömeg csökkentése érdekében a gyártók markáns áttöréseket terveznek bele, ami egyben a tárcsa – és a kerékpár – esztétikájára is hatással van. Amennyiben nincs a tárcsa fékfelületén áttörés, a gyártó célja a jobb aerodinamika biztosítása. Létezik ezen felül két elemből álló alumínium tárcsaküllős változat, ami merevebb szerkezetet eredményez, ezen felül segíthet a deformációk kiküszöbölésében is. A 180mm-es tárcsáknál ez egyre fontosabb, a 203-as méretnél mi kötelezővé tennénk a küllős változatot, már ha nem akarsz a felhevült tárcsa és deformáció miatt állandó fékcirregést hallgatni. Mellesleg az alubak mind a 6-furatos, mind a CenterLock tárcsáknál előfordul, az utóbbiaknál a felfogatás-kialakítás miatt lényegesen gyakoribb. A díszes kialakítás, illetve az anodizát felület elsősorban esztétikai célt szolgál, viszont az oldalmerevség fokozódás elvitathatatlan előny.
A CenterLock tárcsák esetében a Shimano fokozott hőelvezetést biztosító, ún. IceTech (Freeza) technológiát is kínál, előnyeit tudományos kísérletek is igazolják. Az IceTech tárcsákat érdemes a hozzájuk tervezett fékbetétekkel használni, így a fékezés során keletkezett hő még hatékonyabban távozik.
Ár
A magasabb gyártási költségek és kisebb volumen miatt a CenterLock féktárcsák valamivel drágábbnak, mint az azonos méretű 6-furatosak. Emellett CL-tárcsát jellemzően nagy márkák kínálnak, ahol az alapanyag, a gyártástechnológia, a hőkezelés és a minőségbiztosítás magasabb szintű. Ez az árszínvonalban is jelentkezik, azonban a minőség ezáltal biztosított. A árdifferencia webáruházunk aktuális kínálatában is megfigyelhető.
Előnyök és hátrányok
Nézzük tételesen a két szisztéma által nyújtott előnyöket és hátrányokat!
A CenterLock előnyök:
- könnyen felszerelhető, könnyen eltávolítható,
- kisebb agytömeg,
- a tárcsa tökéletesen központos (6 csavaros rotort gyakran kézzel kell központosítani).
A CenterLock hátrányok:
- nehezebb tárcsa,
- szereléshez speciális kulcs szükséges.
6-furatos rögzítés előnyök:
- elterjedtebb, nagyobb választék,
- több kerékszettel és -aggyal kompatibilis,
- szereléshez mindössze Torx-kulcs szükséges.
6-furatos rögzítés hátrányok:
- sok esetben felszerelés után centrírozás szükséges,
- bizonyos esetben a tárcsát távtartóval kell a féknyereghez álltani,
- a csavarmenetek megsérülhetnek a túlzott vagy nem elégséges meghúzástól,
- hosszabb ideig tart a szerelés.
Melyik a jobb?
Mindkét rendszernek vannak előnyei és hátrányai, a tapasztalat szerint bármelyik alkothat tökéletesen működő rendszert. Ennek megfelelően a kerékpárpiac mindkét rendszert adaptálta, a döntés tehát a vásárlóé. Anyagi megfontolásból érdemes egy rendszernél maradni, elsősorban azzal, amivel a kerékpárt eredetileg szerelték. Másszóval új kerék vásárlásánál a tárcsarendszer lehet az egyik kiindulópont. Amennyiben több tárcsafékes kerékpár van birtokodban (vagy a családban), ugyancsak célszerű az egyik típusban gondolkodni, így egyszerűsítve a beszerzést, a szerelést és a karbantartást. Persze az sem tragédia, ha mindkettő előfordul, legfeljebb tartalék tárcsából kétfélét kell beszerezni.
Itt jegyezzük meg, hogy a féktárcsa tehát kopóalkatrész, fémszemcsés fékpofa használata esetén gyorsabban használódik el. A tárcsát akkor kell cserélni, ha vastagsága nem éri el az 1,5mm-t. A fékhatás romolhat, ha a tárcsa sérülést szenved, vagy szennyeződés (kenőanyag) kerül a tárcsára, illetve a betétekre. A tárcsáról az olajos szennyeződét mindenképpen el kell távoltani, ehhez féktárcsa-tisztítószert ajánlunk. Webáruházunk aktuális féktárcsa-választéka pedig itt található.