Barion Pixel
A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

A kormánymagasság állítás hogyanja és a kényelem rejtelmei

Németh Balázs, Ardó Tamás
2024. 10. 15. 00:00:00
A kormánymagasság állítás hogyanja és a kényelem rejtelmei
Webáruházunkhoz gyakran érkező igény, hogy a kormányt magasabbra kellene pozícionálni. Eme többlet kényelmet megcélzó kívánalomnak számos oka lehet. Mondhatjuk azt, hogy a gyártók jellemzően sportos testtartásra tervezik a kerékpárokat, vagy azt is, hogy a sok ülőmunka miatt az emberek döntő része már nem rendelkezik megfelelő funkcionális hajlékonysággal, törzsizomzattal. Így vagy úgy, a probléma valós, és ha tényleg azt akarjuk, hogy a kerékpáros élményt ne árnyékolja be fájdalom, akkor valamit tenni kell. Cikkünk megmutatja a kényelmesebb kerékpáros testtartás alternatíváit, illetve az átszerelés esetleges buktatóit.

Mit jelent az, hogy „megfelelő vázméret”? Az utóbbi két évtizedben a gazdaságosság érdekében a gyártók csökkentették a kerékpárok méretválasztékát. Ma egy adott kerékpártípus 3-4 különböző méretben kapható. A méretbesorolás történhet colban, centiméterben vagy S/M/L/XL fokozatban, a gyártók és a forgalmazók minden mérethez rendszerint adnak egy testmagasság-ajánlást. Például az „S” 160-174cm között megfelelő, az „M” 170-től 182-ig, az „L” 178 és 188 között, az „XL” pedig 184cm felett. Jellemzően két vázméret közül kell kiválasztani a megfelelőbbet. A szerény vázméret-választékot némileg kompenzálja, hogy az alkatrészválaszték kiszélesedett, de a túlságosan kicsi vagy nagy vázat még a ma kapható extrarövid, illetve óriási stucnikkal sem lehet maradéktalanul kényelmessé tenni. (A megfelelő vázméret kiválasztásával egy korábbi szakcikkben már foglalkoztunk.)

7_kerekpar_geometria

A belinkelt cikkben részletesen ki lett fejtve, hogy a kerékpáron felvett testhelyzetért három kontaktus pont felel. Ez a pedál, a nyereg és a kormányfogás. A pedált célszerű az origónak tekinteni, hiszen ehhez képest állítjuk be a nyeregmagasságot, amihez ugyancsak a korábbi szakcikk nyújt támpontot. Mind a túl alacsony, mind a túl magas nyeregpozíció kompromittálja a kényelmet, továbbá a beállítás meghatározza a kormányhoz viszonyított pozíciót is. Ezen felül nemcsak a nyeregmagasság, hanem a nyeregfelület dőlésszöge is fontos tényező, valamint a pálcarögzítés helye, amivel a nyereg valamelyest előre vagy hátra hozható. A jelen cikkben mindezen átugrunk, a nyeregpozíciót megfelelőnek vesszük, és a két fix ponthoz képest határozzuk meg a kormányfogás helyzetét.

17_kormanymagassag_kenyelem

Kormányzati kérdések

A mai kerékpárok többnyire egyenes, enyhén ívelt vagy országúti hajlítással rendelkező kormányt kapnak. Emellett előfordul a komfortot növelő erősen emelt vagy visszahajló kormánytípus, a másik véglet pedig az aerodinamikára kihegyezett triatlon/időfutam-kormány. Mindegyik előnyökkel és hátrányokkal jár, használatuk az adott kerékpártípushoz ajánlott. Vagyis egy országúti kerékpár nem lesz ideális egyenes kormánnyal, ahogy MTB-re sem passzol a koskormány. Másrészt a kormányválasztás felhasználásfüggő: az egyenes kormánnyal könnyebb a kerékpárt terepen irányítani, a hosszú távolságok során jól jön a több fogáspozíció.

14_kormanymagassag_kenyelem

Amennyiben a többlet komfort érdekében szeretnénk változtatni a kormányfogás helyzetén, a teljesen egyenes kormány helyett egy felfele és hátrafelé ívelt kormánytípusban érdemes gondolkodni, ha pedig a kerékpár eleve az utóbbival szerelt, akkor a kifejezetten kényelmes testtartásra tervezett komfortkormány lesz a fejlesztési irány. Az említett kormánytípusokat kínálatunkban a következő termékkategóriák fedik le:

Ezen felül a befogóátmérő kell figyelni (31,8 vagy 25,4), ez utóbbiból a hajlítottak itt találhatók.

7_kormanymagassag_kenyelem

Országúti kormány esetén az adott kormánygeometriával lehet a fogáspontot feljebb és közelebb hozni. Ez elsősorban a visszahajló rész „ejtését” (nemzetközi terminusban „drop”), illetve a visszahajlás előtt az előre nyúló rész hosszát (reach) jelenti. Ezen felül a gravel kerékpárokon (avagy terepre is felkészített országúti kerékpárokon) közkedvelt a visszahajló rész kiszélesítése (flare), ami kisebb ejtést és szélesebb fogást tesz lehetővé. Végezetül egyes országúti kormányok a hajlított MTB típushoz hasonlóan felfele íveltek, tehát eleve magasabb pozíciót tesznek lehetővé akár fent, akár lent fogva a kormányt. Webáruházunkban a klasszikus országúti kormányok itt találhatók, ezen belül az említett komfortorientált típusok itt.

2k_kormanymagassag_kenyelemA kormányfogás pozícióját a kormánygeometria mellett a kormányszár (stucni) hossza, emelése és szerkezeti kialakítása határozza meg. A hossz rendszerint 60-120mm, mindamellett manapság népszerűek az extrarövid (35-60 mm) típusok. A kormány helyzetét két paraméter szerint lehet változtatni.

  • magasságát a kormányszár emelésével (régebbi típusút kihúzással, a modernebb változatot a távtartók átcsoportosításával, illetve megfordítással)
  • a távolságát a kormányszár cseréjével.

1k_kormanymagassag_kenyelem

Az állítható dőlésszöggel rendelkező kormányszár esetében a kettő egyszerre, ráadásul egyetlen csavar meglazításával (vagy akár szerszám nélkül) végezhető el. 16_kormanymagassag_kenyelemAmiről még nem beszéltünk, az a kormányszélesség. A széles kormányfogás biztosabb irányítást tesz lehetővé, viszont a karokat széttárja, valamint felsőtestet jobban előre dönti. Lényegében a széles kormány a komfort ellen dolgozik. Éppen ennek kompenzálására a széles kormányok valamivel több visszahajlással rendelkeznek. A kompenzációt egy rövidebb stucni is képes biztosítani, a kettő együtt pedig hatékony lépés a felsőtest függőlegesbe állításához. 3k_kormanymagassag_kenyelem


Kormányemelés

Ahogy már írtuk, a kormányt a stucni segtségével lehet némileg emelni. A régi ékes típusút kihúzással, a modernebb Ahead rendszerűt távtartók átcsoportosításával, valamint megfordítással, hogy szögállása felfele mutasson. Sajnos mindkét esetben a változtatás mindössze pár centi emelést eredményez, ami nem biztos, hogy a kormánycsere nélkül meghozza a kívánt kényelmet. Éppen ezért kapható többféle kormánymagasító alkatrész. Természetesen Ahead-es és régi ékes stucnihoz rendszerhez eltérő típus való.

8_kormanymagassag_kenyelem

A kormánymagasítók már jelentősebb, jellemzően 60-100 mm emelést tesznek lehetővé. De vegyük figyelembe azt is, hogy egy irányba, azaz függőlegesen „toldják” meg a villanyakat, miközben egy másfajta geometriával rendelkező kormány a fogást egyszerre képes feljebb és hátrébb pozícionálni. (A rövidebb stucni vagy a kizárólag visszahajlást biztosító kormány pedig csak a kormánytávolságot változtatja.) Mindegyik változtatással függőlegesebb lesz felsőtest, mindazonáltal nem mindegy, hogy a kormány fogása térben hova esik.

4k_kormanymagassag_kenyelem


Kerékpárirányítás

A kényelmi igények befolyásolhatják a kerékpár menetkarakterét is. Ez utóbbit elsősorban a súlypont határozza meg. Amennyiben egyenes felsőtesttel hajtunk, a súlypont hátrébb kerül, azaz kevesebb súly jut a kormányzott első kerékre, és több a hátsóra. A gyártók a sportkerékpárokat jellemzően 45 fokos felsőtestáláshoz tervezik, az irányítás ilyen testhelyzetnél lesz ideális. A városi és trekking komfortkerékpárokat inkább függőleges felsőtesthez tervezik, ennek megfelelően specifikálják a tengelytávot és vázszögeket. Mindez azt jelenti, hogy noha egy sportolásra termett bicaj (pl. sport MTB vagy országúti) beállítható kényelmesebb testtartáshoz, de a menetkarakter egész biztosan megváltozik, és jellemzően nem kedvező irányba.

Ezen felül a kormányfogás és az első tengely egymás viszonyított térbeli helyzete is befolyásolja az irányítást. A magasítás térben eleve hátra pozícionál, amit egy jelentős visszahajlás tovább fokoz. Nehéz megmondani, hogy az adott kerékpáron egy kormánypozíció-változtatás pontosan mit eredményez, illetve azzal is számolni kell, hogy a felegyenesedett tartás eleve kis súlyt tesz az első kerékre, ami agilisebbé teszi az irányítást. A villanyak-tengelyben pozícionált kormányfogás erre tesz még egy lapáttal: ezek irányítása már zavaróan gyors, izgága. A holland városi biciklik éppen ezért alkalmaznak alacsonyabbra pozícionált, viszont extrém mód hátra ívelő kormányt, mivelhogy a villanyak mögé helyezett fogás ugyanúgy lassítja az irányítást, mint ha azt elé helyeznénk (lásd teljesítménycentrikus kerékpárok esetében).

9_trekking_krossz_kerekpar_tipusok

Nyeregkérdés

Felegyenesedett testhelyzettel több súly kerül a nyeregre, kevesebb a kormányra. Vagyis a tenyerünk és a csuklónk örül, az ülep már kevésbé. Vagyis azzal, hogy végre „nem szakad le a derék”, simán előidézhetünk egy másik problémát. Sanszos, hogy egy jobban párnázott, kissé szélesebb nyeregre is szükség lesz a kényelmi beállítások után.

5_kormanymagassag_kenyelem

Bowdenek

Egy magasabbra pozícionált kormányhoz jellemzően nem lesz elég hosszú az első fékbowden. Az is előfordulhat, hogy a hátsó fék és a váltóbowdenek felé is hosszabbra lesz szükség. Részben ezért előnyös, ha a kormányon nemcsak emelünk, hanem a fogást hátra is pozícionáljuk, mert így kevésbé változik a bowdenhossz-igény. A szélesebb kormány ugyancsak hosszabb kábeleket igényel. A probléma még akutabb hidraulikus fékcsövek esetében, amit legjobb szakszervizre bízni.

3_kormanymagassag_kenyelem

Mi a jó stratégia?

Ahogy a fentiekből kirajzolódik, a testtartást számos eszközzel lehet függőlegesebb állásba hozni. Ez jó, mert a kerékpárok sem egyformák, így több utat lehet választani. Legjobb, ha a kerékpárt eleve a felhasználás szerinti megfelelő típus. Amennyiben könnyed bicajozás a cél 10-20 km/óra az átlagsebességgel, akkor a kerékpár ne országúti vagy verseny MTB kategóriából kerüljön ki. Ezek tényleg nem lesznek kényelmesek lassú tempó mellett, hiszen nem erre a célra lettek tervezve.

A típus mellett a vázméretnek is passzolni kell. A túl kis váznak lent lesz a kormánya, a nagynak meg túl messze. Ezt lehet némileg kompenzálni a fent taglalt módszerekkel, de az irányítás, a menetkarakter ilyenkor nem lesz ideális. A kényelem csakis kényelemre tervezett kerékpároktól várható el. Ha viszont a kerékpár adott, és abból kell a legjobbat kihozni, akkor logikus lépésekben kellene haladni. A lehetőségek optimalizálása az első lépés. A meglévő alkatrészek állításával célszerű magasabb kormányhelyzet biztosítani, és ha ez nem elégséges, tisztázni kell, hogy mennyi hiányzik a kívánt pozícióhoz? Ha csak pár centi, akkor egy rövidebb, meredekebb szögállású stucni jó megoldás lehet. Vagy egy állítható típus, hogy a pozíciót később „finomhangolható” legyen.

Amennyiben nagyobb mértékű beavatkozásra van szükség, akkor már kormánycserén érdemes gondolkodni. Jobb, ha az emelés és a visszahajlás egyaránt kedvező irányba változik. A kormánymagasító véleményünk szerint csak végszükségletben alkalmazandó, mivel ezzel plusz szerkezeti elemet teszünk a bicajra, ráadásul csakis emelünk, ami a kábelezéstől az irányításig számos problémát idéz elő.

12_kormanymagassag_kenyelem

Egy szó, mint száz, a kerékpárzás kényelmessé tétele összetett kérdés. Értjük, hogy a kényelem az élvezetes bicajozás alapfeltétele. Viszont vásárlóink receptre kérnek azonnali megoldást, amikor a probléma oka rendszerint többrétű, benne a nem megfelelő kerékpárral, az inaktív életmóddal és még sok egyéb tényezővel. Reméljük cikkünkkel sikerül legalább az elvárásokat rendbe tenni!

Ha ismersz olyan bicajost, aki kényelemproblémával küzd, és nem tudja, milyen lehetőségek vannak e téren, küldd el neki az írás linkjét Facebook-on vagy egyéb közösségi platformon!

Árukereső.hu