A repedezést elsősorban az UV-fény és a levegő okozza, emellett olajok és a tisztításhoz használt vegyszerek is felelősek a kialakult helyzetért. Ezek lebontják a gumivegyületeket, csökkentve azok rugalmasságát. A jó hír, hogy az oldalfalon tapasztalt repedés legtöbbször esztétikai probléma: műszakilag gondot nem jelent, a külső gumi integritását nem befolyásolja.
800km futott, a futófelülettel semmi gond, de közelebbről megnézve...
Tény, hogy nem néz ki jól, amikor egy drágább gumin repedések jelennek meg, főleg a felső árkategóriában kapható gumik esetében, és akár néhány hónap használat után. A repedés persze nem a gumi szerkezetében van, hanem a szövetet takaró bevonatban ilyenkor a külső 0,3-0,5 mm vastag gumiréteg szárad ki, ami a szövetréteg felett van. A szövet gumibevonat nélkül is ellátja feladatát, legfeljebb hamarabb menne tönkre. Vagyis a repedezés a menettulajdonság szempontjából a nem oszt, nem szoroz.
A szöveten nemcsak kívül, hanem belül is van gumibevonat. A két réteg általában nem ugyanabból az alapanyagból készül, a futófelület pedig megint egy más összetételű vulkanizált anyagot kap. A külső réteg összetételében az UV-szűrés a fő vezérelv, és pontosan ez a végzete. Akár néhány hónapos gumin is megjelenhet repedés, ha kellő mennyiségű UV-sugárzást és oxigénutánpótlást kap.
Gond akkor van, ha a futófelület repedezett: ilyenkor a gumit érdemes lecserélni...
Szerintünk a kerékpáros fórumokon, Facebook-on a jelenség némileg "túl van tolva": valószínűleg a gépjárműveken használt gumikból indulnak ki, amelyen a gumi maga is teherviselő elem. Egy szó, mint száz, a repedezett oldalfalú, de sértetlen a szövetszerkezetű és megfelelő futófelülettel rendelkező kerékpárgumi nyugodtan használható, cserélni nem kell.
A repedezést - mint ahogy korábban szerepelt - több tényező okozhatja. A könnyű gumira jellemző vékony fedőréteg tapadós, puha alapanyagból készül. Erkélyen, udvaron, napfényben történő tárolás során - napi 30-40 fokos hőingadozás hatására - a gumibevonat rideggé válik, és nem tudja lekövetni a szerkezet folyamatos mozgását. Menet közben a gumikülső folyamatos alakváltozáson megy keresztül, azaz minden kerékfordulattal, alacsonyabb nyomás esetén pedig különösképp, és a rideggé vált vékony gumiréteg elkezd repedezni. Megfelelő nyomás használatával, valamint tárolással a repedezés jelentkezése késleltethető vagy akár megelőzhető is.
Pontos nyomásérték, kevés napsugárzás, szél, tisztítószer - a repedezés így egész jól kiküszöbölhető, még a mai környezetbarát gumiknál is...
Végezetül egyes gyártók termékei hajlamosabbak a repedezésre. Ezek rendszerint azok a jól ismert márkák, amelyek elkötelezettek a környezettudatos gyártás iránt. Mi az összefüggés? Az EU jelenlegi előírása 20% újrahasznosított gumi alapanyagot ír elő, amit az európai székhelyű gyártók implementáltak. Látszólag a technológiának még fejlődni kell, hogy a környezetbarát gyártás a minőség terén hozza a megszokott színvonalat.
Ha szerinted is fontos tisztázni az olyan kérdéseket, mint a gumikülsőkön megjelenő repedések, akkor osztd meg ezt a rövid írást FB-n vagy egyéb közösségi platformon!