Igen, ha még nem tudnád, jelenleg akkut hiánygazdálkodás van a kerékpáriparban! Olyan időket élünk, hogy idén ősszel nem a jelentős árengedményekkel van teli az Internet, hanem jó esetben kiértesítenek, hogy az általad kiválasztott bicajt előre láthatóan 2022 júniusában vehető át… ilyen volt a szocializmusban az autóvásárlás!
Hova tűntek a kerékpárok és az alkatrészek? Végtére ugyanaztörtént velük, mint a liszttel, az élesztővel és a wc-papírral a Covid 19 berobbanásakor: egyszerűen felvásárolták! Számottevően megnövekedett kereslet a kerékpárok, pontosabban a kerékpározás iránt. Amikor az országok sorra bezárkóztak, a polgárok nem sok mindent csinálhattak a szabad ég alatt: egyes országokban nemhogy uszodába nem lehetett menni, hanem még a parkban megejtett kocogás is korlátozás alá került. Ellenben a napi közlekedéshez szükséges kerékpár engedélyezett maradt, a legtöbb helyen egyenesen javallott vagy „elengedhetetlen eszköz” státuszba került. A kerékpárboltok nyitva maradhattak, miközben minden más nem esszenciális kereskedés/szolgáltatás készerűségből bezárt.
Az emberek hamar rájöttek, hogy a kerékpározás rendkívül hasznos – és nem feltétlen csak a Covid-mizéria miatt. Ez a közlekedés talán legjobb módja, kivátja a tömegközlekedést, szabadságot ad. Ez óriási fellendüléshez vezetett a kerékpárértékesítésben.
Kezdetben a belépő szintű kerékpárokat kapkodták el, majd azok elfogyásával a drágábbak is harácsolták. 2020-ban a kereslet egyes kerékpárszegmensben több mint háromszorosa volt a 2019-es szintnek. Mint ahogy az borítékolható volt: az eszeveszett fosztogatás hirtelen a kerékpárkínálat erőteljes megcsappanásához vezetett. És ha nehéz újat venni, beindul a használtpiac… persze a korábbinál magasabb árakkal. Ha új nem nagyon kapható, és használtan is drága, úgy nincs más hátra, mint a már meglévő, lepukkant gépeiket valahogy felújítani. Ez vezetett a kerékpárszervizek elképesztő leterheltségéhez, továbbá a piacon tapasztalt akkut alkatrészhiányhoz.
Ahhoz, hogy megértsük a hiány begyűrűződést, nemcsak a keresleti oldalt kell vizsgálni, hanem magát a gyártási folyamatot is. Minden az alapanygoktól indul. Mivel a többi iparágban ugyancsak megnövekedett kereset a nyersanyagok iránt - amire jönnek a logisztikai és a kitemelési nehézségek -, mára itt is akkut hiányt tapasztalunk. Például a szénszál, a műanyag gyanta, az acél, a titán, az alumínium iránt egyaránt fokozott a kereslet a világpiacon, ami azt jelenti, hogy a nyersanyagárak megemelkednek.
A kereslet fenomenális növekedése meglepte az iparágat, így manapság a kapacitás növelése a fő feladat. Minden kerékpártípus és szegmens tekintetében tapasztalható az akkut hiány, a városi bringáktól a MTB-ken kerestül a gyerekbringákig. Természetesen bizonyos szegmensekben a hiány jelentősebb: a helyzet a legrosszabb az amúgy is rendkívül népszerű, dinamikus növekedést mutató E-bike/Pedelec típusoknál. Itt a gyártóknak az általános alkatrészhiány mellett a szűkös akkumulátor-kínálattal is meg kell küzdeni. Talán az ellátás a kevésbé felkapott szegmensek terén a legkedvezőbb, tehát hagyományos felnifékes országúti kerékpárokra, a 27,5”-os MTB-kre vagy trekking kerékpárokra alig kell várni. Persze ott sem minden méret/szín azonnal elérhető…
A járvány hullámzása alatt a polgárok körében továbbra is népszerű a kerékpáros közlekedés, és a sporttrvékenység oldal is felszálló ágban van. Tehát nem igazán látni a kialakult helyzet gyors megoldódását. Az ipar szakértői 2021-re további 25%-os keresletnövekedést prognosztizálnak, ami már önmagában hatalmas, de úgy hogy az előző évben tapasztalt 80-100%-os fejlődésre jön, nagy kihívás elé állítja a gyártókat. Amennyiben sikerül a gyártókapacitást idén 25%-kal emelni, az is csak azt jelentené, hogy a helyzet 2022-ben nem lesz rosszabb, mint idén…
A jó hír, hogy a piac valamelyest alkalmazkodott a fokozott igényhez, és manapság az új kerékpárok bizonyos várakozási idővel már kiszámíthatóan elérhetők. Az átfutási idők még mindig nagyon hosszúak, a kerékpáralkatrészek mindenhol elfogytak, de van fény az alagút végén. Például a Shimano maga 13 milliárd jent fektet a termelés bővítésére, a hatékonyság javítása érdekében fejlett gyártástechnológiákat és szoftvert vet be, emellett egy újabb szingapúri gyár létesítését határozta el. Ez utóbbi 2022-ben remélhetően meg is nyit.
A BikePro webshop tudvalevően a kerékpáralkatrészek – főleg különleges típusok – terén erős, így a fent említett problémák hozzánk is begyűrűzőktek. Szerencsére nem vagyunk teljes mértékben kiszolgáltatva a hazai forgalmazóknak, egyéb beszerzési forrásaink is vannak, így a legproblémásabb alkatrészek esetében – nevezetesen lánc, lánckeréksor, hajtómű, gumi, nyereg – kínálatunk elfogadható. Egyedül a régebben megszokott széles választékot nem tudjuk biztosítani, ami mindenképpen fájó számunkra. Remélhetően idővel visszatér a normális ellátás, továbbá azon dolgozunk, hogy alternatív beszerezési forrásokból pótoljuk, ami átmenetileg hiánycikk!
Ha tetszett az írás, oszd meg másokkal is Facebook-on vagy egyén közösségi oldalakon!