Számít az átlag bicajosnak, hogy milyen problémákkal küzd az gyártóipar és a kereskedelem? Mindenki tapasztalta, hogy számít: tényleg nem mindegy, mikor és mire van szükséged: mikor mit szeretnél eladni és vásárolni. Másfél éve lehetetlen volt normális bicajhoz jutni, ma az alsó árszegmensben lévőktől alig tud a kereskedő megszabadulni. Mindemellett hiány van bizonyos alkatrészekből, miközben van, amiből Dunát lehet rekeszteni. Az árak mindenesetre a kerékpárok világában (is) elszálltak, ami hatással van a keresletre.
2022 őszén a piaci elemzők megkongatták a harangot. Súlyosbodni látszott az eladatlan készletek felhalmozása, mind a gyártóknál, mind kiskereskedelemben. A szerződéskötelezettségek miatt – és mert nem akarták magukra haragítani a velük leszerződött márkákat – a kereskedők banki hitelből vették át a bicajokat, raktározták (esetleg helységet béreltek a feleslegnek), és várták a tavaszt. Az 1500 dollár alatti kerékpárkategóriában valóságos beszakadás volt tapasztalható, sőt az elektromos és a gravel szegmensen kívül minden szegmens visszaesést mutatott.
Hogy jutott ide a kerékpáripar, amikor egy évvel korábban nem győzte kielégíteni az igényt Az ok a hiányra adott válaszban keresendő. A gyártók a fokozott keresletre egytől egyig növelték a termelést, és mivel csakis az aktuális számokkal foglalkoztak, messze túlkompenzáltak. Olyan számokkal kalkuláltak, ami legnagyobb profittal kecsegtetett. Mivelhogy a COVID alatt olcsóbb bicajból volt a legnagyobb hiány, ezért arra koncentráltak. Tegyük hozzá, hogy az alsó árszegmens pontosan az, ahol a kerékpármárkák képesek voltak jelentősen emelni a volument, mert a hozzájuk való alkatrészeket majdnem bármilyen gépsoron legyártható.
Persze a COVID-os vásárlói réteg nem dedikált bicajosokból állt, és az általuk generált kereslet csakis a pandémiának szólt. Kevesen tartottak ki a kerékpározás mellett, így egyik napról a másikra köddé vált a kereslet. 2022 őszére az akkor drágán és nehezen beszerzett bicajok egy része a használtpiacon kötött ki, ami ugyebár tovább csökkenteti a keresletet az új, megfizethető bicajok iránt.
A drágább bicajokat eleve dedikált vásárlók választják, ennek megfelelően a piaci érdeklődés ott 2022 őszétől csak a szokásos mértékben csökkent. A COVID óta – részben az ellátási láncokban keletkezett fennakadások miatt – a kereslet egy része továbbra is kielégítetlen. Azaz a kereskedők a mai napig nehezen jutnak prémium bicajmodellekhez és alkatrészekhez. Mindeközben egyszerű bicajokból annyi érkezik, hogy nincs holt tárolni. Ha ezeket nem venné át a kiskereskedő, a gyártó a könnyen eladható bicajok szállítását is megtagadná, ami még inkább csőd felé vinné a boltost.
Az időjárás sem kedvezett a kerékpárpiacnak. Az USA-ban a 2022/23-as őszi és téli időszakban kemény fagyok és hóviharok váltották egymást. A keresletvisszaesés miatt a télen a legnagyobb gyártók is bajba kerültek: a Specialized 8%-os munkaerőleépítésre kényszerült, a világ legnagyobb kerékpárváz- gyártója, a tajvani Giant, a beszállítóitól 45 napos fizetési haladékot kért. Ennek következtében a Giant részvények tőzsdén 9%-ot estek a tőzsdén. A Merida márka is cashflow gondokkal nézett szembe, de nem kért haladékot - írta az egyik cikkében Focus Taiwan. A legtöbb bicajmárka átszervezésbe kezdett, hogy kibekkelje az időszakot.
Eljött a tavasz, és a viharfelhők csak nem akarnak eltűnni. Napvilágot láttak az első 2023 negyedéves üzleti jelentések a kerékpáriparban, és nem sok jót ígérnek. A Shimano 2023 januárban az előző negyedévi jelentésben 22% forgalom-visszaesésről számolt be részvényeseinek, amit most újabb 17% követett. Ez éves szinten 46% visszaesést jelent. Persze a 2020/2021-es növekedés az eddigi csökkenést meghaladta, de még fél év hasonló mértékű zuhanás már a COVID előtti szint alá küldheti a Shimano kerékpáros részleg forgalmát. A bevétel éves szinten eddig 31,8%-kal alacsonyabb, a profit pedig már most mínuszban van.
A Shimano keresi a kiutat - az új Cues rendszer lesz a megmentő?
Hogy meddig tart még a visszaesés, azt elsősorban a nemzetközi gazdasági helyzet határozza meg. Az USA-ban gazdasági kilások nem jók: a növekedés megállt, az inflációt mindenki a bőrén érzi – kiváltképp az energia és szolgáltatói szektorban. Ez persze begyűrűzik az árucikkekre is. És amíg a kerékpáreladások a korábbi recessziók során (1980-as évek, 2008 krach) effektív növekedtek, ez most nem látszik. A COVID időszakban mindenki vett bicajt, akinek nagyon kellett, így az energiaár-növekedésre a lakosság – legalábbis bicajokkal - fel van készülve. A megemelkedett árakon pedig nem feltétlen ésszerű újabbakat vásárolni.
Ezt a trendet látja az összes kerékpármárka, és a felesleges készletfelhalmozás elkerülése érdekében 2023-ra visszafogta a termelést. Ez természetesen rosszul érinti a beszállítókat, vagyis az alkatrészgyártókat. Nemrég még a kereslet kielégítése volt a megoldandó feladat, másfél évvel később már a termelés gazdaságos visszafogása jelenti a kihívást. Hullámvasútra ültette a COVID a kerékpáripart, és a menetnek még nincs vége…
Ahogy korábban említettük: a belépő modellek nehezen fogynak. A gyártóknál jelentősen felhalmozódtak a készletek, és a tavalyi áraknál sokkal olcsóbban kínálják a kereskedéseknek. Így sok vállalkozás a felhalmozott készletek miatt szenved: drágán vettek, és a készlet már nem ér annyit. Ami reményt adhat a felesleges készletek apasztására, hogy Kínában még mindig nagy a kereslet irántuk, szerencsére ott több kerékpárt vesznek, mint 2021/2022-ben, és főleg belépő szintűeket.
A másik jelentős kihívás a nagy alkatrészgyártóknak a megnövekedett távol-keleti konkurencia. A kereslet és az alkatrészárak növekedésére válaszul a sok új márka létesült Kínában, valamint a már meglévők (Sensa, Microshift) jelentős tőkeinjekciót kaptak. A fejlesztéseknek köszönhetően a technikai színvonal és a minőség egyaránt javult, és az új márkák termékei ma a középkategóriát támadják. Már csak idő kérdése, és a kerékpármárkák átállnak az új beszállítókra, ami a korábbi kerékpáripari szereplőknek még nagyobb veszteségeket okozhat.
Remélhetően a Shimano elég nagy és innovatív a túéléshez!
2023 kora nyarán sok mindent nem világos. Először is nem tudjuk, milyen súlyos lesz és meddig tart a recesszió. Arra sincs egyértelmű prognózis, hogy a világgazdaság helyzete hogyan hat a kerékpáriparra. Az ipar és a kereskedelem hajói a háborgó gazdaság tengerén ide-oda dülöngélnek, lesz, amelyik felborul, ugyanakkor mások épp most szállnak hajóra. Ezek fejlődhetnek meghatározó márkákká az elkövetkező években.
Amennyiben érdekesnek találtad az itt szereplő piaci helyzetjelentést, kérjük osztd meg Facebook-on vagy más közösségi médiában!