A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

DIY - Hajtóművek le és felszerelése

Ardó Tamás

Figyelem: A cikkben közölt szerviz tippek a saját - több évtizedes - tapasztalatinkból származnak. Ha te úgy érzed, hogy neked ez nem menne, félsz tőle hogy elrontod, nincs elég rutinod, és ami a legfontosabb, nincs olyan szintű műszaki affinitásod a szereléshez hogy belevágj, akkor inkább bízd egy profi szakszervizre a beállítást, javítást, vagy a cserét. Mi így csináljuk ahogy e cikkben leírtuk, nekünk ez működik. Ha neked más lesz a végeredmény, akkor vállald a tetteidért a felelősséget, mivel te cseszted el...

Ha még itt vagy, akkor gratulálunk. Üdvözlünk a csináld magad mániások táborában.

A cikk sorozatból megtudhatod, hogy egy adott szerelési műveletnek mi a legegyszerűbb, leggyorsabb, vagy leginkább hatékony megoldási módja. Ha lépésről lépésre követed az utasításokat, akkor kicsi rá az esély, hogy hibázz. Tehát fontos a képek sorrendje, egyről a kettőre haladj. Mindíg használj jó minőségű szerszámot, és minőségi kenyőanyagot, hogy ne árts az alkatrésznek, és maximalizáld az élettartamát. Azoknál a műveleteknél, melyek sok, vagy drága speciális célszerszámot igényelnek, többnyire ajánlunk valami sufnituning megoldást, melyel kicsivel nagyobb odafigyeléssel, megspórolhatod egy drága célszerszám árát, de ezeket tényleg csak saját felelőségre vállad be. Sok rizsa, és körítés nem lesz, csak tömören a lényeg, de annak minden szava és képe fontos! Az adott képkez tartozó szöveget mindíg a kép FÖLÖTT találod! Csapjunk is a lecsóba...

Hajtóművek le és felszerelése

A középcsapágy vagy monoblokk tengelyvégére szerelt hajtóművek mindegyike azonos módszerrel szerelhető le és föl. Mindegy, hogy négyszögtengelyes, PowerSpline, Octalink vagy ISIS tengelyes hajtómű-tengely kapcsolat, mindet ugyanígy kell szerelni. Ha neked esetleg még ékes hajtóműved van, - ami a lehető legrosszabb megoldás -, akkor ajánljuk, hogy lépj szintet és ruházz be legalább egy négyszögtengelyes verzióba.

Első lépésként távolítsd el a védősapkát ami a tengely rögzítést fedi, ha van ilyened. Jobb hajtóműveknél már eleve a tengelycsavar ellátja ezt a feladatot is és egy 8-as imbusszal egyszerűen oldható.

Ha régebbi rendszerű, hatalapfejű csavar húzta fel eddig a hajtóművedet, akkor azt 14-15-ös dugókulccsal tudod majd oldani.

Ha kitekerted a tengelycsavart, akkor szabaddá válik a hajtómű-tengely kapcsolat, ami még nincs kioldva. Ezek szinte mindegyike kúpos önzáró kapcsolat, a tengelycsavar eltávolításával még nem esik le a hajtómű...  Most kell eldöntened, hogy milyen a tengelykapcsolatod, mert annak megfelelő hajtókarlehúzó szerszámra lesz szükséged.

Ha vékony (17-19 mm-es) négyszögtengelyes, vagy Power Spline a hajtóműved, akkor olyan hajtókarlehúzó kell, aminek ilyen szűk a vége, mert csak ez fér be hajtókar négyszög bemarásai közé.

Ha tengelyed nagy (20-22 mm) átmérőjű Octalink tengely, akkor neked egy ezzel kompatibilis, nagyobb fejű hajtókar lehúzóra lesz szükséged, különben tönkreteszed a belső menetet a tengelyben. Jobb hajtóműlehúzókhoz ez a bepattintható, vagy mágneses fejszélesítő rátét alaptartozék.

Az ISIS tengelyhez is ez a nagyobb átmérőjű fejvég kell.

Ha megvan, hogy milyen a tengelyed, akkor ideje, hogy a hajtóműlehúzó szerszámot betekerd a hajtókarba. Ez egy finom menetes cucc, ezért különösen figyelj, hogy nehogy ferdén kapasd bele, mert így simán ki lehet húzni a hajtóműből a menetet, után meg elég macerás leszedni... Másik kulcsfontosságú momentum, hogy teljesen tövig tekerd bele a szerszámot a hajtókarba, hogy mind a 8 mm-nyi menet benne legyen. Ha csak félig tekered be és rá van erősen gyógyulva hajtókar a tengelyre, akkor a kihúzásnál lehet hogy a menet szakad ki és nem a hajtókar jön le.

Ha betekerted tövig a lehúzót, akkor válts át a belső csavarra és most tekerd be azt is. Érezni fogod, hogy mikor éri el a tengelyt, itt kissé megszorul, majd tovább tekerve szépen lehúzza a hajtóművet a tengelyről.

Készen vagy, leszedted a hajtóművet. Most tekerd ki a hajtóműből a lehúzószerszámot. A hajtókarok visszaszereléséhez már nem kell használni a hajtóműlehúzót, mert a tengelycsavar vissza tudja húzni a hajtóművet.

Ha a képen láthatóhoz hasonlóan profi hajtóműved van, melynek alap tartozék az ÖNLEHÚZÓ CSAVAR, akkor a hajtómű lehúzó szerszámra nem is lesz szükséged, mert egy db 8-as imbusszal megoldhatod a le- és felszerelést is. Ha nem ilyen profi a hajtóműved, ne csüggedj, az önlehúzó csavar utólag is beszerezhető és kompatibilis bármelyik hajtómű-tengely kombóval az előbb felsoroltak közül.

A hajtómű-lehúzás szerszámigénye érdekes eset. Sokan megveszitek a képen alul látható hajtómű-lehúzót, mivel az a legolcsóbb, meg "úgysem kell sokszor használni, jó lesz az is"...  Aztán otthon szembesültök vele, hogy lehet, hogy a szerszám olcsó volt, de a hozzá tartozó körítésre (amivel meghajtod a szerszámot) még többet kell elköltened, mintha vettél volna egy rendes lehúzót. A franciakulcs vagy több méretű villáskulcs, meg a nagy 8-as imbusz önmagában drágább, mint a hajtómű leszedő, A dugókulcsról nem is beszélve. Megvetted a legolcsóbbat, mégis ez lesz a legdrágább kombináció.... Vagy okos vagy és hallgatsz ránk.....

Hallgatsz ránk....és megveszed a legdrágább hajtóműlehúzót, aztán rájössz, hogy ezzel a cuccal egymagában meg lehet oldani az összes műveletet, amiről az előbb szó volt, mivel van benne 14-15-ös dugókulcs, 8-as imbusz és a lehúzó külső gyűrűjét és a belső tengelyt is hajthatod vele. Számolgatsz egy kicsit és rájössz, hogy a "drága" szerszám a legolcsóbb, és azzal jársz a legjobban.  Vegyél ilyet, mi is ezt használjuk.

Ide kattintva tudsz szerszámot beszerezni a hajtómű szereléshez!

Ide kattintva pedig a kedvencünkhöz jutsz.

Fontos, hogy ezek a cikkeink, a lehető legtöbbet nyújtsák neked, és legtöbbet segítsenek. Ezért kérnénk szánj 1 percet arra, hogy értékeld. Csak 1 perc az egész, de javaslataidat megfogadjuk, és beleépítjük ha szükséges.  Töltsd ki kérlek ezt a mindössze 2 pontból álló kérdőívet, és küldd el részünkre. Köszönjük.


Árukereső.hu Árukereső.hu