Barion Pixel
A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

DIY - BB30 hajtóművek és PressFit középcsapágyak ki- és beszerelése

Ardó Tamás

Figyelem: A cikkben közölt szerviztippek a saját - több évtizedes - tapasztalatinkból származnak. Ha te úgy érzed, hogy neked ez nem menne, félsz tőle, hogy elrontod, nincs elég rutinod - és ami a legfontosabb - nincs olyan szintű műszaki affinitásod a szereléshez, hogy belevágj, akkor inkább bízd egy profi szakszervizre a beállítást, javítást, vagy a cserét. Mi így csináljuk, ahogy e cikkben leírtuk, nekünk ez működik. Ha neked más lesz a végeredmény, akkor vállald a tetteidért a felelősséget, mivel te cseszted el...

Ha még itt vagy, akkor gratulálunk. Üdvözlünk a csináld magad mániások táborában.

A cikk sorozatból megtudhatod, hogy egy adott szerelési műveletnek mi a legegyszerűbb, leggyorsabb, vagy leginkább hatékony megoldási módja. Ha lépésről-lépésre követed az utasításokat, akkor kicsi rá az esély, hogy hibázz. Tehát fontos a képek sorrendje, egyről a kettőre haladj. Mindig használj jó minőségű szerszámot és minőségi kenőanyagot, hogy ne árts az alkatrésznek és maximalizáld az élettartamát. Azoknál a műveleteknél, melyek sok vagy drága speciális célszerszámot igényelnek, többnyire ajánlunk valami sufnituning megoldást, mellyel kicsivel nagyobb odafigyeléssel, megspórolhatod egy drága célszerszám árát, de ezeket tényleg csak saját felelősségre vállad be. Sok rizsa és körítés nem lesz, csak tömören a lényeg, de annak minden szava és képe fontos! Az adott képhez tartozó szöveget mindig a kép FÖLÖTT találod! Csapjunk is a lecsóba...

BB30 hajtóművek és PressFit középcsapágyak ki és beszerelése

A BB30-as hajtóművek egyre népszerűbbek, ami nem véletlen, mivel elképesztő hajtási merevséget tudnak adni minden gépnek, amibe csak ilyen kerül. A hatalmas felületű és szélességű középcsapágyház, és a széles csapágyazás tovább fokozza e kapcsolat merevségét. Mivel tovább nőtt az ipari csapágy mérete, ezért nőtt az a felület is, ahol beléjük kerülhet a dzsuva. Ez ellen viszont tudunk tenni.

Ha érzed, hogy gond van a középrész csapágyazásával, ne habozz, cseréld ki minél hamarabb. Most is a hajtóka levételével kell kezdened, amit egy 9-es imbusszal meg tudsz oldani, hiszen a BB30-as hajtóművek mindegyikét önlehúzó csavarral szerelik.

A BB30-as tengelyvég kapcsolat. bár kissé kúpos kapcsolat, de nem úgy kúpos, mint a négyszögtengely, hogy sosincs vége, ennek határozott vége van amikor felhúzod. Így levételnél előbukkan a hullámos rugós alátét, ami a csapágyazás előfeszítéséért felel.

A BB30 8 bordája akkora felület, hogy ha rendesen, mindig kenyőanyaggal rakod össze, soha nem fogja megadni magát. És mivel alu fekszik fel az alun, szétkopni sem fog soha.

Ha levetted a bal hajtóművet, vedd le az alu távtartó / porvédőt is. Mint láthatod, van alatta egy rakás elkoszolódott zsír. Ez nem a csapágyból jött ki, hanem én raktam a tengelyre egy korábbi összeszerelésnél, pont azért, hogy a képen látható szennyeződést felfogja.

Mielőtt kihúznád a tengelyt, takarítsd le, hogy ne kend bele a koszos zsírt a csapágyba.

A gumikalapács elősegíti, hogy könnyebben húzd ki a tengelyt. Elég ha 7-8 mm-t bentebb ütöd, akkor már elhagyja a csapágy az illesztett csapágy felfekvő felületét és innentől már kézzel kihúzható a tengely.

Mint látod, nálam a tengely is zsírozott, pedig - mivel eloxált alu - a korrózió biztosan nem támadja meg. A kenőanyagnak itt a bejutott kosz felfogása a szerepe, amit szemmel láthatóan el is végzett.

Tisztítsd meg a tengelyt, ilyenkor tudod ellenőrizni a csapágy felfekvőfelületeinek épségét is. Szemre olyan, mintha a csapágy alatt bemart felület lenne, de valójában itt a legvastagabb a tengely, és a fekete részen pár tizedmiliméterrel vékonyabb, elősegítve ezáltal könnyed ki- és beszerelést.

Ettől olyan hatékony a BB30. Nincs az az izmos láb, ami egy ekkora átmérőjű alu csövet hajlongásra bírjon. Gyártói előny, hogy ekkora csőátmérő mellett már simán készülhet a tengely aluból, ami nagyságrendekkel egyszerűbben és gyorsabban munkálható meg, mint az acél tengely.

Általában a BB30-as csapágyak is nem közvetlenül a középcsapágyház falán fekszenek fel, hanem egy bepréselt alu vagy műanyag perselyben. Ha a te vázadban ilyen van, akkor azt ne bolygasd. Ha azt egyszer jól berakják, akkor ahhoz szinte soha nem kell hozzányúlni. Ne félj attól, ha a csapágy műanyag perselyben fut. Itt akkora érintkező és támasztó felületek vannak, hogy esélytelen hogy ez kiszakadjon, a csapágy illesztésnek pedig kifejezetten jót tesz, hogy egy picit rugalmasabb, de sokkal jobban tömítő felület öleli körül.

A BB30-ascsapágy kiszedésének két módja van. Az olcsóbb, ha célszerszám nélkül benyúlsz a másik oldalról 20-25 mm átmérőjű keményfa rúddal, vagy egy használaton kívüli alu kormánnyal és szépen apródonként belülről kiütögeted. Figyelj arra, hogy minden második ütés után válts át a szemközti oldalra, hogy egyenletesen csússzon ki a csapágy. Ha féloldalasan ütöd többször, akkor részben keresztbe tud fordulni, ami nem tesz jót sem a csapágynak, sem a csapágy fészeknek, ráadásul még meg is szorul. Vagy ha a profibb módszert választod, akkor lehet kapni BB30-as csapágy kihúzó eszközt, mellyel játszi könnyedséggel ki tudod húzni a csapágyakat, mindenféle roncsolási esély nélkül.

Csak be kell nyomnod a szerszám fejét a csapágy mögé, hogy a rugós nyelvei szétnyíljanak mögötte és már tekerheted is kifelé. Ügyelj rá, hogy a szerszám álló része a csapágyfészek peremén egyenletesen és központosan feküdjön fel, ne legyen elcsúszva oldalra.

Ha mindent jól csináltál, akkor egy kihúzott csapágy a jutalmad.

A csapágyak berakásának is két módszere van, vagy beütögeted szépen óvatosan a korábbi fadarabbal vagy alu csővel és gumikalapáccsal, vagy használsz hozzá egy profi behúzó szerszámot. Mi az utóbbit javasoljuk. Ennek oka, hogy kiütésnél még nem akkora gáz, ha a belső gyűrűt ütöd, mivel már egy elhasznált csapágyat ütsz, ami úgyis a kukában végzi. Berakásnál már nem annyira jó ötlet a belső gyűrűt ütni, mert ez nem tesz jót a csapágynak. Kis ütés gumikapaláccsal nem gáz, de nagy ütés fémmel már nem az igazi. Vegyél egy csapágybehúzót, az mindig hasznos cucc.

A jobb csapágybehúzók nem csak a BB30-al, hanem a Shimano, a Sram által is használt EB24-el (Hollowtech 2) és a GXP-vel is kompatibilisek.

A csapágy behúzásánál ügyelj az egytengelyűségre. Nehogy ferdén kezd el behúzni, mert tönkrevághatod vele a csapágyfészket, vagy akár egy karbon vázat is.

Nem fogod tudni egy lépésben végig behúzni a csapágyat, mert a szerszám pereme hamarabb felfekszik a csészék szélén.

Vedd ki a szerszámot, rakd fel rá a távtartó gyűrűket és ezekkel már a végleges mélységig be tudod húzni a csapágyakat.

A távtartó alatti  részt töltsd fel zsírral és csapággyal illeszkedő részre is jusson bőven zsír. Ennek nem az a szerepe hogy a csapágyat kenje, hanem hogy kitölse a porvédő alatti hézagot zsírral, megakadályozva ezzel a víz és a szennyeződések bejutását a csapágyig. A tengelyt is kend végig, hogy az esetlegesen bejutó szennyeződés részecskéi ebbe bele tudjanak tapadni. 

A másik oldali távtartót is hasonlóan kezeld zsírral. A képen látható zsírmennyiség az ami kb. teljesen feltölti a porvédő és a csapágy közti rést, így ott semmi esélye nem lesz a szennyeződés bejutásának.

Ha feltolod a távtartókat és körben egyenletesen megjelenik egy kis zsírcsík, akkor tudhatod, hogy optimális mennyiségű kenyőanyagot használtál.

Ne felejtsd el vissza rakni a rugós alátétet sem, ez fogja odaszorítani. a távtartót a csapágyakhoz, gátolva ezáltal a szennyeződés bejutását.

A bal oldali BB30-as kapcsolatot alaposan zsírozd be. Ennek a szerepe szinén az, hogy ne tudjon ide szennyeződés bejutni, ezáltal nem kopjon ez a kapcsolat. Az önlehúzó csavar menetét se hagyd ki a zsírzásból.

Húzd fel a 8-as önlehúzó csavarral a bal hajtóművet, majd töröld le a fölösleges, túlcsordult zsír mennyiséget és már készen is vagy.

A BB30 szerelés szerszám igénye - ha profin akarod csinálni - tetemes, a ki- és behúzó szerszám nem olcsó, ellenben örök élet mindkettő. Ha bevállalod a csapágyak szerszám nélküli ki- és bekocogtatását, akkor  sokat spórolhatsz, de ezt igen nagy odafigyeléssel kell csinálni, hogy ne okozz vele kárt.

Ide kattintva tudsz szerszámot beszerezni az integrált tengelyes hajtóművek csapágycseréjéhez!

Fontos, hogy ezek a cikkeink, a lehető legtöbbet nyújtsák neked, és legtöbbet segítsenek. Ezért kérnénk szánj 1 percet arra, hogy értékeld. Csak 1 perc az egész, de javaslataidat megfogadjuk, és beleépítjük ha szükséges.  Töltsd ki kérlek ezt a mindössze 2 pontból álló kérdőívet, és küldd el részünkre. Köszönjük.


Árukereső.hu