A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Di2 Synchro Shift konfigurálás, személyre szabás

Németh Balázs, Ardó Tamás
2024. 01. 18. 00:00:00
Di2 Synchro Shift konfigurálás, személyre szabás
A Bikepro Di2-cikksorozat a Shimano elektronikus váltórendszer megannyi aspektusával foglalkozik. A jelen írás egy specifikus funkcióra, a Synchro Shift váltástámogatásra fókuszál. A Synchro Shift lehetővé teszi a két váltó összehangolt és automatikus működését, így az áttételi fokozatok kapcsolása a lánckerekek közt lineáris sorrendben is történhet.
Az itt szereplő írás egy sereg információt kínál a Di2 Synchro Shift installálásról és programozásról. Segítségével a váltás folyamata az aktuális igények szerint történhet: például a haverokkal kirándulva a bicaj másként végzi a váltásokat, mint amikor kemény edzést folytatsz. A példák folytathatók, hiszen a kerékpár annyiféle célra használható, valamint a bicajosok elvárásai is jelentősen különböznek.

8k_di2_gyorstalpalo
A Synchro Shift funkció a Di2 MTB (XTR/XT) és Alfine/Nexus bolygóműves váltókba gyárilag integrált, az országúti és gravel (Ultegra, Dura Ace és GRX) szettek esetében viszont bizonyos feltételekhez kötött, valamint aktiválást igényel. Ennek okait és hátterét a Di2 elektronikus váltórendszerekről készült átfogó Bikepro szakcikkben találod, amely az alapoktól a vásárók által gyakran feltett kérdésekig számtalan fontos témát érint. Amennyiben pedig Di2 szett vásárlását fontolgatod, egyrész ajánljuk a „Használt Di2 kerékpár vásárlás” című cikket, valamint a Di2 rendszer felszerelésével foglalkozó másik írásunkat. Az előbbi segít eligazodni a különböző generációk közt, eligazít, hogy mely szériákkal egyáltalán nem érdemes foglalkozni, az utóbbi cikk alapján a Di2 szettet magad is fel szerelheted a kerékpárra. Nem utolsósorban további cikk jelent meg a vezeték nélküli Bluetooth kommunikáció beszereléséről, amely megkönnyíti a most taglalt Di2 Synchro Shift funkció programozását és használatát.

4k_di2_syncho_shift
Mire jó?
A mechanikus bowdenes váltókezeléssel szemben a Shimano Di2 rendszer nemcsak elektronikus fokozatváltást, hanem elképesztően sok extra funkciót, lehetőséget kínál. Ezek egy része az egész rendszer technikai színvonalához képest kezdetleges A-csomópont funkciógombjával és LED-kijelzőjével is elérhető, a legtöbb funkció viszont a letölthető applikáción keresztül nyer értelmet. Az utóbbi segítségével ezen felül állítható a váltás gyorsasága, a léptetés mértéke és a karok gombkiosztása is.
2k_di2_syncho_shift
A Di2 váltórendszer egyik fontos vívmánya, hogy a két váltó egymással folyamatos összeköttetésben van, így például a hátsó váltó működtetése az első váltó terelőlemezén automatikus finomállítást eredményez. Ennek megfelelően még az egyébként nem javasolt „keresztbe váltás” esetén sem tapasztalsz lánczörejt. A Syncho Shift az említett váltóösszehangolást tökéletesíti, valamint funkciókkal látja el. A Di2 három üzemmódban működhet:
  • Manuális, ahol Synchro Shift kikapcsolt állapotban van, persze ettől még a váltókapcsolók működése, karaktere, a váltássebessége a rendszerkonfiguráció szerint történik,
  • S1 (Semi Synchro Shift), ahol a hátsó váltó az első váltást követően kompenzál, hogy az áttételi ugrás mindig optimális legyen,
  • S2 (Full Synchro Shift), amelynél az összes fokozat egy lineáris sort képez, és a rendszer mindkét váltót kezelve vezet végig a rendelkezésre álló fokozatokon. Ilyenkor az egyik fékváltókar is elég a működtetéshez, mindazonáltal az első váltót üzemeltető (bal) váltógombok nincsenek letiltva, bármikor válthatsz az első lánckerekek közt, ha szükségesnek érzed. A rendszer ilyenkor a hátsó fokozatot az S1 program szerint szabályozza.

1k_di2_syncho_shift
Ezen felül mind S1, mind S2 üzemmódban beprogramozható, hogy melyik fokozatnál következzen be az automatikus váltás. Ehhez az E-Tube Project applikációban meg kell adni a kerékpáron található első és hátsó lánckerék-fokszámokat, amely alapján a Di2-rendszer kiszámolja az ideális áttételsort. Ezen manuálisan is állíthatsz, ha szerinted van optimálisabb fokozatkiosztás. Fontos megjegyezni, hogy a Synchro Shift üzemmód nem összekeverendő a Multi Shift funkcióval: az utóbbinál azt állítod, hogy a váltókapcsoló gomb hosszú lenyomásával hátul a váltás az adott irányba milyen léptékben – kettesével, hármasával esetleg folyamatosan – történjen.

A régebbi Di2 szettekkel nincs lehetőség a Synchro Shift aktiválására - a legújabb akkumulátor-típus elengedhetetlen...
1_di2_syncho_shiftMi kell a Synchro Shift használatához?
A Di2 MTB (XTR/XT) és Alfine/Nexus bolygóműves váltószettekbe a Synchro Shift gyárilag integrált, tehát a rendszer bármikor Synchro Shift módba kapcsolható. Az országúti és gravel sorozatoknál (Ultegra, Dura Ace és GRX) a Synchro Shift használata bizonyos feltételekhez kötött, valamint aktiválást igényel.

Az újabb Di2 szettek mind "tudják" ezt a funkciót, a praktikus használathoz a D-Fly Blutooth egység sem hátrány...
3_di2_syncho_shift

Az egyik feltétel a BT-DN100/DN110 típusszámot viselő akkumulátor. Ez a 8000/9000/GRX sorozathoz készül, ennek ellenére egyes korábbi Di2 szériákba is beépíthető. Ebben az akkutípusban egy olyan mikroprocesszor kap helyet, amely a váltók közötti programozható kommunikációt is támogatja. Az akku megléte mellett a Synchro Shift konfigurálásához számítógép vagy Bluetooth mobiltelefon-csatlakoztatás is szükséges. Végezetül érdemes letölteni a rendszervezérlő újabb változatát, amely már képes kezelni a Synchro Shift funkciót.

A kulcs az ominózus újabb típusú rejtett akkumulátor
1_di2_felszereles
Használat
Ha a fentiek adottak, a Synchro Shift számítógépen E-Tube Project Windows vagy Bluetooth E-Tube Project mobiltelefon applikáción keresztül engedélyezhető. Amennyiben az engedélyezés megtörtént, a különböző Synchro Shift üzemmódok közt (M/S1/S2) így válthatsz:
  • az A-csomóponton dupla kattintással,
  • GPS (Ant+ Bluetooth) computer menüpontban,
  • telefonon az E-Tube Project applikáció adott menüpontjában,
  • vezetékes számítógépkapcsolattal az E-Tube Project Windows adott menüpontjában.
2_di2_syncho_shift
Nem feltétlenül szükséges a vezeték néküli kapcsolat, a beállítás az A-csomópontról is megoldható

Amennyiben a Synchro Shift funkció rendelkezésre áll, a váltásokból is érzékelni lehet, hogy éppen melyik üzemmódban. Ha az első váltó „utánállításon” (trimmelésen) kívül is fokozatot vált, akkor valamelyik Synchro Shift (S1/S2) üzemmódban van. Az aktuális módot magán a rendszeren is ellenőrizheted, noha ez némileg körülményes. Például két váltókapcsoló egyszerre történő megnyomása (például a jobb oldali váltókar le/fel gombja), vagy A-csomópont gomb kétszeri rövid működtetése, aktiválja az A-csomópont LED-kijelzőit. Itt először a töltöttség látható, 3mp után pedig a Synchro Shift üzemmódot próbálja a rendszer lekommunikálni. Ez a nem éppen könnyen érthető kód a következő:
  • Maunális mód - zöld és piros LED folyamatosan világít
  • S1 mód - zöld és piros 2x villan
  • S2 mód - zöld és piros 3x villan
A kormányszár alatti A-csomópont esetében a kezelés nem éppen felhasználóbarát...
2_di2_gyorstalpalo

Mivel az A-csomópont menet közben amúgy sem jól látható, érdemes ezen a faramuci alaphelyzeten változtatni. A legpraktikusabb és kézenfekvőbb megoldás a D-fly Bluetooth eszköz telepítése, ami után az Ant+/Bluetooth-kompatibilis computer vagy az okostelefon képernyőjén megtekinthető az aktuális Synchro Shift üzemmód, valamint be is állítható. A D-fly eszköz telepítéséről külön cikk áll rendelkezésre, ebben szólunk annak fizikális felszereléséről, installálásáról és a legtöbb így elérhető funkcióról. Ahogy már említettük, a D-Fly egységre kizárólag az országúti szettek esetében van szükség, az MTB/városi/túra Di2 csoportok ezt az eszközt eleve tartalmazzák.
3_di2_d_fly_bluetooth
A D-fly Ant+ és Bluetooth-kompatibilis, használatához mobiltelefonon tableten az E-Tube Project applikációt kell telepíteni. Ott a beállítások közt megtalálod a már említett Synchro Shift aktiválását és személyre szabását. A képernyőn vagy taktilis kapcsolókkal a funkció meg is változtatható. Végezetül az újabb MTB/Alfine A-csomópont kijelző egység automatikusan mutatja a módokat, így GPS computer helyett akár A-csomópont „fejlesztéssel” megoldható a kijelzés és beállítás. Mondani sem kell, hogy XTR/XT/Alfine rendszerek esetében a Synchro Shift mindig rendelkezésre áll, és jól vezérelhető, fel sem merülnek az előbb említett nehézségek.

3k_di2_d_fly_bluetooth
A Synchro Shift természetesen programozható. Több mindent lehet álltani, testre szabni. Mindenek előtt meg kell adni az áttételi arányokat és a lánckerék-fogszámokat, ebből a rendszer maga kiszámol egy optimális működést, amelyen belül például megadhatod, hogy S1 üzemmódban az első váltást követően hányat váltson hátul. S2-ben pedig beállíthatód, hogy ahogy a hátsó soron történő váltáskor az első átdobó mely lánckerék után váltson a másik lánctányérra. Így amikor eléred az adott első lánckerékkel használható utolsó hátsó lánckereket, a következő váltásnál az első átdobó automatikusan a másik lánckerékre vált, hátul pedig annyit vissza, amennyi a programban definiált.

1_di2_gyorstalpalo

Tapasztalat
A legtöbb haladó kerékpáros számára az „S1” Synchro Shift üzemmód nyújtja az ideális megoldást: segít az első lánctányérok adat nagyobb áttételi ugrások kompenzálásában, mindemellett biztosítja a lánckerékválasztás szabadságát. Az S2 inkább a kezdő kerékpárosoknak, valamint kevésbé teljesítménycentrikus felhasználásnál nyújt könnyebbséget. És ne felejtsük el, hogy az „egykezes” váltóhasználat a fogyatékkal élő kerékpárosok számára kész megváltás! A Synchro Shift szerintünk igen hasznos eszköz, amely minden egyenes kormányos, valamint modernebb országúti és gravel Di2 szettek esetében „gyárilag” elérhető. A praktikus használathoz a „koskormányos” kerékpároknál a D-Fly vezeték nélküli modul beépítése javasolt.

Ahhoz, hogy mások is egyszerűbben kezelhessék a Di2 váltórendszert, a jelen írást oszd meg Facebook-on vagy egyéb közösségi médiában!
Árukereső.hu Árukereső.hu