Milyen szerelésbe érdemes belevágni, és mit bízz szakszervizre?

A mai kerékpárok lényegesen magasabb technikai színvonalat képviselnek, mint a 10-20 évvel ezelőtt gyártottak: elég, ha az elektronikus váltást, a Pedelec segédmotor-hajtást vagy a hidraulikus tárcsaféket, vagy a karbon felniket hozzuk fel példának. A kerékpártechnológia hétmérföldes léptékben fejlődik: újabb is újabb szabványok jelennek meg, amelyek speciális szerelési ismereteket és szakszerszámokat igényelnek. Cikkünkben az otthoni szerelésre vállalkozóknak segítünk eldönteni, mely feladatnak érdemes házilag nekiállni, és melyek az amatőrök által kerülendők.
Szerintünk minden bicajos számára létezik egy optimális „munkamegosztás” az otthon elvégezhető karbantartás és javítás, valamint a kerékpárszervízre bízott feladatok között. Az sem jó, ha minden aprósággal a szakszervizbe rohanunk, ahol manapság többhetes várólista. Viszont vannak feladatok, amelynek spéci szerszám, szaktudás és tapasztalat híján, esetleg stabil munkafelületet nélkülözve nem érdemes nekiállni. A javítás sikere kétséges, és a bicajban kár is keletkezhet.
Az, hogy mi a balansz, mely feladatok „bevállalhatók”, múlik részben a technikai tudáson, tapasztalaton, készségen, azonfelül a kerékpár technikai színvonalán. A régebben gyártott kerékpárokat egyszerűbb otthon szerelni, mint az elektronikát és hidraulikát felvonultató újszerű típusokat. A kurrens „felhozatalban” egyaránt találunk felhasználóbarát és a házi javítást megnehezítő megoldásokat. Ez utóbbira lehet példa a vázon belüli kábelezés vagy egy nehezen beállítható középcsapágy-szisztéma.
A cikk tehát azoknak szól, akik szeretnek szerelni, tanulni, fejlődni, és nem riadnak vissza a kihívásoktól. De fontos meghúzni a határt, amin túl a pozitív kimenetel már kétséges. Aki nem hivatásszerűen foglalkozik kerékpárszereléssel, nem ezzel foglalkozik napi 8-10 órában, nincs a háta mögött több év tapasztalat, valamint nem rendelkezik megfelelő hellyel a teljeskörű szervizhez, jobb, ha bizonyos munkákat nem „vállal be”. Az ilyen feladatokból a cikk végén kötünk egy képzeletbeli csokrot.
Garancia/megtérülés
Mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy egyre több gyártó köti ki, hogy javítás/karbantartás esetén a garancia feltétele az általuk jóváhagyott alkatrész, valamint a számlával igazolt szakszervizben történt beépítés. A hazai jótállás-szabályzás ilyen feltételeket nem tartalmaz, mindazonáltal az autóipar is hasonló korlátozó garanciális feltételeket alkalmaz. Ezeknek a bíróságok szabad utat adtak. A gyakorlatban a gyártók/forgalmazók a drágább, vagyis magasabb technikai színvonalat képviselő új kerékpároknál teszi kötelezővé a szakszerviz-látogatást, persze az adott esetben az egyszerűbb bicaj meghibásodása esetén is felmerülhet a nem szakszerű javítás miatti kérelem-visszautasítás. Előre láthatóan a trend a szigorítás irányba mutat, azaz a komplexebb kerékpárok megjelenésével a gyártók a „házi” karbantartást/szerelést próbálják korlátozni/ellehetetleníteni. Ez részben érthető, hiszen így jó eséllyel nőne a „kókányolás” miatti balesetek száma, ahol a felelősséget bíróság előtt kell bizonyítani.
Ezen felül a gyártók a prémium kerékpárok esetében előszeretettel alkalmaznak olyan technikai megoldásokat, aminek szereléséhez speciális szerszám vagy szakismeret szükséges. Ez a hozzáállás gyaníthatóan úgyszintén az otthoni karbantartás, javítás ellehetetlenítését célozza meg, hiszen a legtöbb esetben a hagyományos szerszám is alkalmas lenne a feladat elvégzésére (lásd elfér, nincs egyéb korlátozó tényező). Ilyen például a Torx csavarok alkalmazása, bár ez a típus már eléggé elterjedt, hogy ne okozzon komoly fejtörést. Viszont az, hogy az adott középcsapágyhoz, telóhoz, rugóstaghoz egyedi szerszám kell, már sokakat visszariaszt a munkától. Ez nemcsak plusz költséggel jár, a pontos szerelési folyamat is kérdéseket vet fel.
Ezen a ponton szembesültünk a megtérülés kérdésével. Azaz megéri-e beszerezni a szerszámot, időt/energiát fektetni a szakismeret elsajátítására, betanulására, amikor a legtöbb ilyen jellegű munka jellemzően évente esedékes. Habár a munkaórát/tanulást is számítva anyagilag valószínűleg nem állunk nyerésre, azaz elképzelhető, hogy egyáltalán a szerelés effektíve nem lesz kifizetődő, a bicajos általa tanul, tapasztalatot szerez, amit más szereléshez – ne adj isten egy út közben elszenvedett meghibásodáskor – mindenképpen kamatoztathat. Másrészt a kerékpározás a hobbink, és az arra fordított időt nem szoktuk költségként elkönyvelni…
Szerintünk a korábban megvásárolt, garancián túli vagy nem túl bonyolult kerékpárok otthoni szerelését a garanciális feltételek változása nemigen érinti. Sem jogilag, sem kockázati szempontból. Szakcikkeinkben sokat foglalkozunk a kompatibilitás kérdésével, vagyis a megfelelő alkatrész kiválasztásával, a CSM-sorozatunk pedig megmutatja a szakszerű javítás módját.
Szakismeret
A munkák „bevállalásánál” a szerszám mellett a szaktudás a másik szűk keresztmetszet. Vagyis csak akkor érdemes a feladatnak nekiállni, ha mindkettő „klappol”. Ajánljuk tehát ingyenes „Csináld Magad” kerékpárszereléssel kapcsolatos sorozatunkat. A CSM-sorozatban szereplő szerelési útmutatók olyan feladatokhoz nyújtanak hathatós segítséget, amely némi affinitással, eszközzel egy garázsban vagy tárolóban biztonságosan megoldhatók. Végezetül említsük meg, hogy a CSM-sorozaton kívül számos szak- és blogcikk segíthet a háttérismeret bővítésében, kiváltképp nemrég megjelent írásunk az otthon elvégzendő kerékpár-nagygenerálról, avagy annak teljes átvizsgálásáról, szezonra történő felkészítéséről.
Szerszámbeszerzés
A szükséges szerszámok beszerzésére számos opció kínálkozik. Kapható kerékpáros szerszámkészlet - egyszerűbb, félprofi vagy profi színvonalú – de a szerszámok külön is megvásárolhatók. Ha összeadjuk a készletben lévő szerszámok darabra vásárolt árát, úgy tűnik, hogy jól járunk egy „kofferrel”, de a helyzet többnyire árnyaltabb. Az amatőröknek szánt készletekkel a fő probléma, hogy áruk és méretük miatt nem lehetnek teljesek. A gyártó eleve meghúzza a határt, hogy milyen szerelési feladat végezhető általa, továbbá bizonyos kerékpártípusokat és azok technikai megoldásait feltételezi.
Az utóbbi a nagyobb probléma, hiszen távolról sem biztos, hogy a készletben szereplő szerszámok az adott bicajjal kompatibilisek. Például szerepelhet a szettben monoblokk vagy integrált középcsapágyhoz való szerszám, de ha a kerékpár PressFit rendszert alkalmaz, akkor beszereztünk két eszközt, amivel jelenleg semmit nem tudunk kezdeni. (Rendszerint csak egy fő típushoz van szerszám, ami tovább rontja esélyeiket.) Hasonlóképpen 30/32mm-es kormánycsapágykulcs menetes típushoz való, de ha a bicajon (fél)integrált van, a szettben lévő két szerszám nem sok használatot lát. A sor még folytatható: bizonyos esetekben a készlet fele eleve felesleges, vagyis a külön beszerzett, egyedi „szerszámkészlet” költséghatékonyabb. Ez az irány egyben lehetőséget biztosít jobb minőségű szerszámok birtoklására. Később kitérünk arra, hogy mely szerszámok esetében érdemes magas színvonal felé kacsintgatni.
Melyik szerszám mely feladathoz?
Az otthon praktikusan elvégzendő szerelési feladatok meghatározásához a szerszámokat célszerű három kategóriába sorolni. Az első az alapvető eszközöket tartalmazza, ilyen az imbusz- és villáskulcskészlet, az állítható villáskulcs, a kombinált-, műszerész- és rögzítőfog, a csavarhúzókészletet, a kalapács, a vasfűrész, a fémreszelő, a nyomatéknövelő kar, és esetleg a fúrókészlet. Az említett szerszámok egy része egy közkedvelt zsebszerszámmal kiváltható, amely különben a kerékpárral együtt „utazhat”, így a menet közben felmerülő problémák is remélhetően orvosolhatók általa. Emellett a defektjavításhoz, a guminyomás biztosításához, azaz a kerékpár alapvető üzemben tartásához mindenképpen szükség lesz egy műhely- és egy minipumpára, gumiemelőkre, foltozókészletre.
A bicajkarbantartás elsajátítása mindenképpen ajánlott!
A második csoport a kerékpárspecifikus szerszámokat tartalmazza. Például a középcsapágy kiszereléségez szükséges szakszerszámot (pontosabban az adott kerékpáron alkalmazott szisztémához tartozót), a hátsó lánckeréksor leszereléséhez valót vagy láncbontót a lánc javításához, illetve méretre szabásához, láncnyúlásmérőt az elhasználódás meghatározásához. A kerékpárszerelő állvány ugyancsak elengedhetetlen a munkák szakszerű és praktikus elvégzéséhez: fejjel lefele, falnak támasztva a munka nemcsak kínszenvedés, hanem a bicajban is kárt okozhat.
Kellő szakismerettel felvértezve ez simán bevállalható!
A harmadik csoportban pedig olyan szakszerszámok (műhelyszerszámok) kapnak helyet, amelynek otthoni használatra történő beszerzése nem indokolt. Vagy, mert drága, és a befektetés soha nem térül meg, vagy, mert rendkívül ritkán van rá szükség (a család által használt néhány kerékpáron hányszor kell középcsapágymenetet javítani…) Emellett az említett javítási feladatok komoly szakértelmet és tapasztalatot igényelnek, nem beszélve a stabil állványról, helyről, ami az otthoni „munkaállomáson” ritkán adatott. Azaz még egy ezermester affinitással megáldott bicajosnak is érdemes elgondolkodni, a hol húzza meg a határt házi kerékpárszervíz felszerelésével kapcsolatban.
Erre otthon egész biztosan semmi szükség!
Webáruházunk menürendszere a fent vázolt logikát követi, bár kissé leegyszerűsítve, hiszen nálunk a besorolás ALAPSZERSZÁM és CÉLSZERSZÁM. Az előzők minden kerékpáros számára ajánlottak, segítségükkel elkerülhető, hogy az apró-cseprő problémák megoldásához ne kelljen a szakszervibe menni. (A várólista akár több hét is lehet!) Az írás végén pedig a CÉLSZERSZÁM kategóriát bontjuk majd ketté, meghúzva az otthon végzendő ésszerű munkák határát.
Alapkészlet
Szerencsére a legtöbb szerelési feladat az alapkategóriába sorolható. Itt a munkafolyamat elsajátítása viszonylag egyszerű, és a szerszámigény ésszerű határokon belül marad. Az imbusz- és villáskulcskészlet, a legtöbb háztartásban megtalálható, zsebszerszám-készlete pedig legtöbb kerékpárosnak van, máskülönben pár ezer forintért bárhol beszerezhető. Ezen felül az ide sorolt szerszámok használata egyszerű, a műhely hiánya sem akadály, bár egy jól megvilágított (relatíve) üres helységben könnyebben megy a munka. Vizsgáljuk meg az alapszerszámokat egyesével!
Kézi (mini) pumpa: elsősorban a menet közben elszenvedett defektek megjavításához tervezett kompakt darab. Minimális követelmény, hogy a nyereg-/váztáskában, esetleg a mezzsebben elférjen, valamint kompatibilis legyen a kerékpáron lévő szeleptípussal. Előnyös, ha működése hatékony, így a nyomás alá helyezés nem igényel több karmozdulatot. Teljesítményt jellemzően kétkamrás, kétdugattyús minőségi daraboktól várhatsz el. Webáruházunkban itt találod.
Nyomásmérős műhelypumpa: a minipumpa mellett jó szolgálatot tesz egy állópumpa, mellyel könnyedén, gyorsan elérheted a szükséges nyomást, akár országúti kerékpár, akár mountain bike esetében. Feje legyen kompatibilis mind autószeleppel, mind szingó (presta) szeleppel, mivelhogy az országúti és igényes MTB kerékpárok az utóbbit igénylik. Webáruházunkban itt találod.
Gumiemelő: a speciális erős és ellenálló műanyag lappal be lehet nyúlni a gumiperem alá, és a műanyag megakadályozza, hogy kárt tegyünk az alumínium felniben. A legmakacsabb külsőkhöz három darab kell, a gumiemelő másik végén lévő kampókat pedig a küllőkbe tudod beakasztani. Webáruházunkban itt találod.
Tartalék belső/foltozókészlet: a foltozókészletet dobozban szokták árulni, benne néhány folt, vulkanizáló folyadék, illetve egy kis darab dörzspapír található. Célszerű a foltozó mellett tartalék belsőt is tartani, ls ezt a bicajozáshoz magaddal vinni. Így a javítás gyorsabb lesz, és olyan esetekre is megoldást kínál, ahol a foltozás már nem segít. Webáruházunkban itt találod.
Csavarhúzó: mind lapos, mind csillagfejű típusra szükség lehet, és legyen mindkettőből legalább kétféle méret. Ez a legtöbb háztartásban fellelhető. Webáruházunkban itt találod.
Imbuszkulcs készlet: érdemes ezekből egy jó minőségűt teljes sorozatot beszerezni. Sokat fogod használni, és ezek hajlamosak a kicsorbulásra. 2-2,5-3-4-5-6-8 mm-es méret mindenképpen legyen a készletben, ha két egyforma méretűre lenne szükség, akkor használd a kerékpározáshoz rendszeresített zsebszerszámot! 5-6-8 mm-es méretből nem árt a hosszú nyéllel rendelkező változat, amellyel nagyobb nyomatékot lehet kifejteni. Valamint az sem hátrány, ha van egy „gömbfejű” és egy normál imbuszszett, hogy sem a biztonságos megszorítási nyomaték, sem a hozzáférés ne legyen akadály. Webáruházunkban itt találod.
Állítható villáskulcs: az állítható típussal néha pontosabb illeszkedés érhető el, továbbá olyan helyzetekben jön jól, amikor a szereléshez egy méretből két kulcs szükséges. Webáruházunkban itt találod.
Láncszerszám: a lánc szétszedéséhez, összeszereléséhez elengedhetetlen, alternatívája a patentszem, amely szükségtelenné teszi a lánc szerszámmal való bontását, összeszerelését. Persze egy láncbontóra a lánc leszabásához így is szükség van, de pusztán a bontáshoz a gyengébb minőségű is megfelel. Az erősebb, pontosabb láncszerszám a megbízható összeszereléshez kell. Webáruházunkban itt találod.
Y-kulcs: kombinált szerszám amely imbusz- és/vagy dugókulcsot tartalmaz több méretben, vagyis a leghasznosabbakat. A háromágú szerszám használatával a legtöbb szerelési feladathoz nem szükséges szerszámot cserélni. Webáruházunkban itt találod.
Kalapács: közepes méretű, egyik végén gumi felülettel.
Szerelőkés: erős, cserélhető pengéjű típust érdemes választani. Webáruházunkban itt találod.
Fogók: mind kombinált, mint keskeny, hosszú csőrűre szükség lehet, emellett egy csípőfogó is jól jön az házi szerszámkollekcióban. Ez utóbbi nem váltja ki a speciális bowdenvágót, ami a bowdenszálak vágásához elengedhetetlen. Webáruházunkban itt találod.
Az otthoni standard szerszámkészletnek is hasznát veheted…
Fémfűrész: fontos, hogy finom, jó minőségű fűrészlapot használj, ezzel a még a karbon villanyak is méretre vágható. Webáruházunkban itt találod.
Fémreszelő: mindenképpen szerezz be egy köríves, egy félköríves, egy széles lapos típust, közepesen finom fogazattal.
Satu: egy középméretű (100mm) satu rendkívüli módon megkönnyít a szerelést, esetleg egy mobilsatu is megteszi, amit egy arra rendszeresített munkaasztalra rögzítesz.
Kenőanyag: legyen otthon kerékpárokhoz tervezett zsír és olaj, amellyel a lánc valamint a csavarmenetek kenése megoldható. Ezen felül egy flakonnyi menetrögzítő paszta sem árt, ha van otthon. Webáruházunkban itt találod.
Szigetelőszalag: jól használható jelölésre, bandázsolásra és sok minden másra.
Rongyok: a kerékpár tisztításához, szerelés közbeni törléshez nélkülözhetetlen, emellett vödör, szivacs és tisztítószer is legyen kéznél.
Kötegelő: sok mindenre jó, érdemes több méretben és színben „betárazni” belőle. Webáruházunkban itt találod.
Szakszerszámok
A második csoportba található eszközök meghatározott szerelési feladatokhoz valók. Kellő háttérinformációval felvértezve (lásd CSM-sorozat, szakcikkek, egyéb csatornák), valamint az itt felsorolt szerszámokkal a kerékpáros maga is megoldhatja ezeket, de ugyanúgy bízhatja a feladatokat szervízre is. A döntést befolyásolhatja a szerelés iránti affinitás, a rendelkezésre álló hely (műhely, garázs) vagy annak hiánya, azonfelül a szerszámok költsége. Ha az otthoni szerelés mellett döntesz, be kell szerezni egy megfelelő állványt, és megfelelő szereléshez használatos helyre is szükség lesz. Ezen felül a szerszámok praktikus tárolását is célszerű megoldani: a munkaasztal és a fölé elhelyezett szerszámok gyorsabbá és élvezetesebbé teszik a szerelést. Nézzük a fontosabb szakszerszámokat egyesével!
Összecsukható kerékpárállvány: segítségével kényelmes magasságba kerül a kerékpár, így a legtöbb szerelés és beállítás gyorsan, praktikusan elvégezhető. Otthoni munkához nem szükséges műhelyszintű típust választani, de a stabilitás fontos, valamint előnyös, ha a lábak nem akadályozzák a bicaj körbejárását. A valamire való állványok 20-50 ezer forint közt kaphatók, ezek rendre kompromisszumokkal járnak, de a komolyabb modellekért gyakran 100 ezer felett kell kicsengetni. Rendszeres használathoz mindenképpen az utóbbi kategóriából érdemes választani, hiszen ezek stabilabbak, a kerékpár rögzítése egyszerűbb és biztosabb, és ami a legfontosabb, szépen körbejárhatók. Webáruházunkban itt találod.
Bowdenvágó: az egyetlen szerszám, mellyel a bowden rojtosodás nélkül szabható, a váltóbowdenház ugyancsak ezzel vágható legtisztábban. Webáruházunkban itt találod.
Nyomatékkulcs: ha bármely alkatrész a kerékpáron karbon alapanyagú - legyen az a váz, a kormányszár, kormány vagy a nyeregcső -, akkor a megadott megszorítási nyomatékértékek szigorúan betartandók. Ehhez a nyomatékkulcs használata elengedhetetlen. Webáruházunkban itt találod.
Torx kulcsok: tárcsafékrendszerek, illetve egyes hajtóművek ún. Torx kulcsot igényelnek, mindenképpen legyen jó minőségű T25 és T30, de legjobb egy teljes T15-T35 sor. Webáruházunkban itt találod.
Láncnyúlásmérő: segítségével a lánc állapota egyszerűen meghatározható, a minimális költség miatt alapszerszámnak is ajánlható. Alternatívája a 10 szempár lánchossz lemérése, ami alapesetben 25,4cm, a többlet a „nyúlás”. Webáruházunkban itt találod.
Lánckeréksor szerszám: a lánckeréksor záróanyáját egy speciális szerszámmal tudjuk oldani, illetve rögzíteni. A leggyakrabban alkalmazott Shimano típus a Center Lock féktárcsákhoz is használható. Emellett a Campagnolo kazettás sorok eltérő típust igényelnek, a menetes szabadonfutókhoz többféle szerszám kapható, válaszd azt, amelyik a kerékpáron lévő típushoz passzol! Webáruházunkban itt találod.
Láncostor: a lánckeréksor leszereléséhez szükséges ez a szerszám, ez rögzíti a kazettatestet, miközben a zárógyűrűt lecsavarod. Webáruházunkban itt találod.
Középcsapágy-szerszám: a középcsapágy ki- és beszerelését speciális szerszámmal végezhető, amely a rendszer függvényében különböző. A régebbi kónuszos rendszerhez több szerszámra, a monoblokk rendszerű középcsapágy esetében meghatározott típusra, míg a modern integrált tengelyes hajtóművek esetében ismét egy – többé-kevésbé szabványosított – újabb szerszámra lesz szükség. Webáruházunkban itt találod.
Hajtókar-leszerelő: speciális présszerszám, segítségével a hajtómű a középcsapágy-tengelyről eltávolítható. Szerencsére a hagyományos négyszögtengelyes, illetve az Octalink/ISIS bordástengelyes tengelyek közös leszerelő szerszámot igényelnek, míg az integrált tengelyes rendszerekhez nem szükséges külön szerszám erre a célra, vagyis egyféle szerszám van forgalomban. Alternatívája az önlehúzó rögzítőcsavar. Webáruházunkban itt találod.
Lánckerék-csavarkulcs: ennek hiányában a lánckerékcsavar az anyával együtt forog, a csavaranya ennek segítségével rögzíthető. Webáruházunkban itt találod.
Pedálkulcs: hosszú és a szokványosnál vékonyabb, erős 15mm villáskulcs, amellyel a pedál le- és felszerelés lényegesen egyszerűbb. Amennyiben a pedál csak imbusznyílást kínál, egy hosszú (meghosszabbított) nyéllel rendelkező, erős imbuszkulcs vagy ilyen fejjel ellátott dugókulcs lesz a megoldás. Webáruházunkban itt találod.
Kónuszkulcsok: a kerékagyak karbantartásához, fékállításhoz szükséges 13/14/15/16 mm-es vékony villáskulcs. Érdemes egy teljes készletet beszerezni. Webáruházunkban itt találod.
Küllőkulcs: habár számos marokszerszám tartalmaz valamilyen küllőanya-szerszámot, egy jól kézre eső, stabil darabbal az otthoni (vészelhárító) centrírozás egyszerűbb és gyorsabb.Webáruházunkban itt találod.
Profi láncprés: ha láncot nemcsak bontani, hanem össze is kell szerelni, 8 hátsó fokozat felett speciális, erős szerszámtípusra lesz szükség. Beszerzése opcionális, hiszen majd minden lánc patentszemmel is rögzíthető.Webáruházunkban itt találod.
Patentszemfogó: a patentszem szét- és összeszerelését megkönnyítő eszköz, egy spéci összehúzóval kiegészítve a láncszerelés pillanatok műve.Webáruházunkban itt találod.
Kormánycsapágy-szerszám: 30/32/36/40mm-es vékony villáskulcs, amely hagyományos menetes kormánycsapágyakhoz szükséges. A modern A-head set rendszerű vagy integrált kormánycsapágyhoz szerencsére nem kell beszerezni, a 36mm-es méret régi kónuszos középcsapágyakhoz is használható.Webáruházunkban itt találod.
Tárcsafék légtelenítő szett: a hidraulikus tárcsafékek egy komplett, zárt rendszert alkotnak. Időnként a fékfolyadékot le kell cserélni, a folyadéktípus (ásványi, DOT) gyártó szerint változó. Bizonyos időközönként a rendszert légteleníteni kell, amely ugyanezzel az eszközzel végezhető. Ha több kerékpár van otthon, és ezek eltérő fékfolyadékkel működnek, akkor külön ásványi, és külön DOT-os szettet kell beszerezni, és ezeket soha nem szabad egymással összekeverni! keverni. Webáruházunkban itt találod.
Nagysatu: egy 100-150mm-es stabilan rögzített satu hasznos az alkatrészek biztos rögzítéséhez, célszerű lágy befogót is rendszeresíteni, vagy ilyet készíteni. A satu barkácsboltokban, -áruházakban szerezhető be.
Dugókulcs-készlet: régebbi kerékpárok szerelése során jó szolgálatot tesz egy 7-15 mm-es készlet, amely sok háztartásban megtalálható, ha mégsincs, barkácsboltokban, -áruházakban beszerezhető.
Tolómérő: a digitális tolómérők ma már megfizethető áron kaphatók, lehetővé teszik a tizedmilliméter pontos mérést és az egyszerű használatot. A tolómérő ugyancsak a barkácsboltokban és -áruházakban szerezhető be.
Talán mondani sem kell, hogy az itt felsoroltakon túl a feladatok elvégzéséhez rendelkezni kell az első csoportba sorolt szerszámokkal is. Itt ragadjuk meg az alkalmat, hogy kitérjünk minőségre. Amint azt webáruházunk kínálatából is hamar kiderül, irdatlan különbségek vannak a szerszámok árai között. és Ennek hátterében a hőkezelés és a tizedmilliméter pontos megmunkálás áll. A nem hőkezelt szerszám pont ugyanúgy néz ki, mint a jól hőkezelt, csak harmadannyiba kerül. Sokszor a hőkezelés folyamata önmagában drágább, mint a szerszám alapanyaga és legyártása. Néhány alkalommal történő használathoz elég lehet az olcsó hőkezelés nélkül gyártott szerszám is, de rendszeres munkához mindenképpen hőkezelt „minőségi” szerszámot javasunk. A rossz hír, hogy ránézésre ez nem minden esetben állapítható meg egy szerszámról, csak a vételár az egyetlen indikátor…
Műhelyszerszámok
A harmadik kategóriába tartozó eszközök otthoni használatra történő beszerzését a munka komplexitása, valamint a soha meg nem térülő magas költség miatt nem ajánljuk. Ezek maradjanak szerelők kezében, akik tudnak velük bánni, azaz tisztában vannak a szerszám használatával, továbbá a szerelési feladat szakszerű elvégzésével. Amennyiben az alább felsorolt szerszámokra lenne szükség, érdemes a kerékpárt szakszervizbe vinni.
Ebben a kategóriában szereplő eszközök és az általuk végzendő munkák jellemzően a váz szakszerű előkészítését segítik elő: lásd a kormánycsapágy, a középcsapágy és a tárcsafékek fogadó felületét hozzák párhuzamba, a meneteket tisztítják, javítják. A vázsaruk állásának pontosítása is speciális műhelyszerszámmal történik. Azért sem ajánljuk az ilyen munkát házi kivitelezését, mivel a drága szerszámon kívül stabil rögzítés, terjedelmes munkaterület, jó szem és nem utolsósorban kellő gyakorlat szükséges.
A műhelyszerszámok közé kerül a centrírozó állvány, ahol a besorolás vita tárgyát képezheti. Habár a kerék centrírozására a vázjavításnál gyakrabban kerülhet sor, vagyis a szerelés iránt érdeklődő bicajosnak nem badarság a keréképítés és –javítás elsajátítása, mindazonáltal a profi szintű centrírozás nagy gyakorlatot igényel, és a házi centrírozás eredménye jellemzően nem üti meg a szervizek által végzett szintet. Ezen felül a valóban pontos munkát biztosító centrírállványok rendkívül drágák, költségül nagyon sok kerék fűzése és javítása elvégzésével térül csak meg. A hibás kerék szervízbe hordása általában költséghatékonyabb.
Az műhelyszerszámok egy része webáruházunkban is megtalálható, mivelhogy nemcsak magánszemélyeket, hanem hivatásos felhasználókat (kölcsönzőket, szervizeket) is kiszolgálunk. Mint már említettük, a centrírozás lehet egy olyan terület, amely magánfelhasználók számára is szóba jöhet, éppen ezért nemsokára szakcikkben mutatjuk a keréképítés és – javítás fortélyait. Webáruházunkban többféle centrírozó állványt találsz, a vészjavításokra alkalmas egyszerű típusoktól a többszázezer forintot kóstáló professzionális darabokig.
Ugyancsak a szürkezónába tartozik a villanyakrózsa-beütő, a tüskekulcs, a zsírzópisztoly vagy a rögzített szerelőállvány. Az említett eszközök mind megkönnyítik, felgyorsítják a szerelést, de kiválthatók egyszerűbb alternatívákkal. További példa a zégergyűrű-fogó, amely nélkül teleszkópvillát, felfüggesztésrendszer nemigen lehet felújítani, viszont az ilyen munkákat általában jobb szakemberre bízni. Végezetül a kerékcentrírozáshoz hasonlóan a váltófül-állítás (ellenőrzés/kiegyenesítés) iránti igény is gyakran felmerül, érdemes lenne minden 10-nél több hátsó fokozatot számláló bicajon időnként elvégezni, de a megfelelő pontossággal dolgozó szerszám sajnos igen drága. Vagyis a legtöbb kerékpáros számára marad a szerviz, vagy a vesződés a kissé elhajlott fül miatt váltásproblémákkal…
Eszköz- vagy feladatorientált hozzáállás?
A cikkben elsősorban az eszközök felől közelítettük a meg az otthonra javasolt szerelési feladatok csoportosítását. A munka a szakértelem irányából is megközelíthető: azaz mely műveletekkel érdemes szervízbe menni. Ilyen szerintünk a karbon kerekek centrírozása, a vázba rejtett bowden/kábel beszerelés, csere, becsövezés, a felfüggesztésrendszerek esetében a rugóstagon végzett munka, a nagynyomású patronszervíz, a szimmering- és csúszópersely-csere, továbbá a hidraulikus fékeknél a munkahenger/dugattyú bontással járó fékszerelési dolgok, az egyedi vagy ritka telórendszerek (lásd Cannondale Lefty), és nem utolsósorban az agyváltókhoz kapcsolódó dolgok. Ezek a főbb példák, amik így hirtelenjében eszünkbe jutottak, de minden bizonnyal van egyéb is. Mivel egy ilyen lista nehezen definiálható, a kerékpártípustól is nagyban függ, ezért döntöttünk ez eszközorientált megközelítés mellett.
Amennyiben az írást hasznosnak találtad, kérjük, oszd meg másokkal, ezáltal több kerékpárosnak segíthet eldönteni, hogy az adott szervizfeladatba érdemes-e belevágni. Ha még nem tetted meg, iratkozz fel hitlevelükre, így azonnal értesülsz a megjelenő cikkekről és új termékekről!