Az alapok
A bowdenes működés az utóbbi száz ében alig változott: a fékrendszereknél a fékkart bowden köti össze a kereket lassító féktesttel, a váltórendszereknél pedig a váltókar mozgatja bowden segítségével az első és a hátsó váltót. Mindkét esetben egyirányú húzásról van szó, a visszaút pedig ellenrugóval történik. A rendszer sikere az egyszerűségben és megbízhatóságban rejlik, nem utolsósorban költséghatékony is.
Milyen elemekből épül fel a bowdenrendszer? A bicajon a mechanikus fék- és váltórendszer rendszerint bowdenes, emellett a teleszkópfelfüggesztés és az állítható nyeregmagasságot biztosító “dropper post” is gyakran távirányításhoz ezt alkalmazza. Nemrég megjelentek az elektronikus váltórendszerek és a hidraulikus fékek, amelyek más elven működnek, de ezek legfeljebb a felső árkategóriában fordulnak elő. Máskülönben a 100 éves bowden él és virul, még messze a legelterjedtebb vezérlésmód a kerékpáron.
Bowdenhuzal
Meg kell különböztetni a váltórendszerhez alkalmazott bowdent a fékrendszerhez valótól: ez utóbbi vastagabb sodronyt alkalmaz. A huzal rendkívül finom acélszálból sodort, a végén fej található, amely lehetővé teszi a rögzítést és pozícionálást. A fékhez és a váltóhoz való huzal mind átmérőben, mind fejkialakításban eltér, azaz nem csereszabatos.
- A fékbowden 1,6mm vastag, gyárilag sok esetben mindkét végén fejjel van ellátva: ennek oka, hogy az MTB egyenes kormányon szokásos féktípushoz, illetve országúti fékhez eltérő fejkialakítású bowden való. (Amennyiben nem „kétfejű” univerzális a bowden, a megfelelő féktípushoz valót válaszd!)
- A váltóbowden átmérője 1,2mm, szerencsére a Campagnolo váltókat leszámítva minden márkánál és típusnál csereszabatos.
A bowdenszálak többféle minőségi szinten kaphatók. Számos prémium bowden a korrózió elkerülése érdekében rozsdamentes acélból készül. Emellett a jobb bowden gyárilag súrlódáscsökkentő technológiát kap. Például felületét simára köszörülik, a másik gyakori megoldás, hogy a szál felületét műanyag (teflon) bevonattal látják el. Az utóbbi onnan ismerhető fel, hogy nem fémszínű, hanem zöld vagy lilás, vagy fekete. Tehát nem összekeverendő az alapanyaganyag-különbség és a felületkezelés, egy dolog az alapanyag, másik a felület finomsága.
Az alapanyag tekintetében a rozsdamentes szál fő előnye, hogy nedves körülményben is ellenáll a bowdenházba esetleg bejutó korróziónak, ellenben a súrlódást egyáltalán nem csökkenti. (Persze a rozsdás bowden akadályozza a finom működést, ilyen szempontból mégis.) Mint később elmagyarázzuk, a rozsda kialakulását tömített kupakokkal és kenyőanyaggal is meg lehet gátolni, azaz a rozsdamentes szál nem létkérdés.
Ahogy már említettük, a bowdenfelület tekintetében nagy a szórás. Lehet például finomszőtt vagy durvább, felülete köszörült vagy „natúr”, tetejében rendelkezhet plusz bevonattal is. A váltóbowdennél a finomszőtt úgymond kötelező, 8 fokozat felett pedig a köszörült kialakítás mindenképp ajánlott. A féknél ugyancsak érdemes minél finomabb felületűt beszerelni. Létezik rozsdamentes nem köszörült változat is, vagyis a prémium alapanyag nem feltétlen garancia az extrafinom működésre. Ez utóbbi tartós, mégsem nyújt optimális működést. Ha már többet áldozunk a bowdenre, jobb, ha a finom működésen van a hangsúly, amit jellemzően a köszörült felület biztosít.
A felület kérdését tovább bonyolítja, hogy manapság bowdengyártók különböző bevonatokkal dolgoznak. Ez jellemzően egy vékony PTFT (politetrafluoretilén) réteget jelent. Valójában ez a technológia nem extra funkció, hanem a költséges köszörülést hivatott kiváltani. A gond a PTFT-bevonattal, hogy a bowdenhazba kerülő por/szennyeződés a PTFT-t elkezdi koptatni. A por így hamar felhalmozódik, ami már jelentős ellenállást képez. Az eredmény sok esetben rosszabb, mintha nem köszörült, primitív bowdentípust alkalmaznánk.
Az Optislick nem túl drága, és megfelelő működést biztosít...
Nézzük, hogy a Shimano milyen technológiákat vet be különböző árszinten! Az elmúlt 20 évben a japán óriás egyre több hátsó fokozatot vezetett be, ezzel párhuzamban számos technológiát dolgozott ki a bowden okozta súrlódás minimalizálására. Az eredeti 8 fokozattal együtt bevezetett köszörült prémium bowdenszál továbbra is jó választás az adott árszinten. Az eleinte alkalmazott PTFE bevonatú bowdenszál már nem kapható, ezt a 10 fokozat bevezetésével lecseréltek Sil Tech bevonatúra, ami némi előlépést jelent. A Sil Tech a mai napig él, régen kék színű volt, mostanság átlátszó, azaz fémszínű. A következő szint az Optislick technológia, ami nem PTFT, hanem egy szabadalmaztatott speciális műanyag, erősebb, és kevésbé hajlamos kopásra. Az Optislick nem rozsdamentes szálra kerül fel, érdekes mód mártással, így mélyen a szálak közé behatol. A tapasztalatok szerint több évig a felületen marad, így a korrózió ellen is hatékony fegyver. A durvább nem rozsdamentes acél alapanyagnak köszönhetően pedig egyáltalán nem drága. A legmagasabb szintű ma alkalmazott technológia a Polimerrel bevont bowdenszál. Ez elsőosztályú hi-tech felületkezelés, de csak a hozzá való Shimano bowdenházzal használható.
Összefoglalva jó választás a bevonatmentes köszörült bowden, bevonatosból pedig kizárólag neves gyártók által fejlesztett technológiára érdemes hagyatkozni!
Bowdenház
A fékbowden és váltóbowden-házak terén szerencsére nincs akkora változatosság, mint a huzalok esetében. Azaz kisebb az esély, hogy rosszat választasz, viszont van néhány fontos tényező, amit mindenképpen érdemes figyelembe venni. Az első, hogy a fékbowden- és a váltóbowdenházak eltérő szerkezetűek. A fékbowdenház 5 mm-es külső átmérővel bír és 1,5-1,6 mm-es bowdenszálat fogad, továbbá a műanyag borítás alatt egy acél spirál található. A fékbowden-házat arra tervezték, hogy nagy összenyomás-erőt viseljen el, de rendelkezik némi hosszirányú rugalmassággal.
Fent a váltó-, lent a fékbowdenház...
A váltóbowdenház 4 mm-es külső átmérővel készül, 1,1-1,2 mm-es bowdenszálakat fogad, további fontos különbség, hogy párhuzamos hosszanti acél szálak találhatók benne. Elsődleges feladata, hogy a váltás során hosszirányban a lehető legkisebb mértékben nyomódjon össze, azaz hossza hajlításkor nem változik. A hosszanti szálak miatt a váltóbowden-ház jelentős összenyomási erőt nem tud elviselni, így alkalmazása fékrendszerhez veszélyes.
Az említett különbségektől eltekintve mindkét bowdenház-típus alapvetően ugyanúgy épül föl. A külső burkolaton belül vannak az acél szálak (spirál vagy hosszanti elrendezésben), és ezen belül található a teflon réteg, amiben a bowdenszál jobban siklik. A kerékpárok 95%-n ilyen bowdenházzal szerelt, csakis az ősrégi csotrogányok, olcsó áruházi és sajnos gyerekbicajokon található primitív bélés nélküli ház. A spektrum másik végén a prémium bowdenházak extrább béléscsövet és “beépített” kenést kínálnak. Ezek általában az adott gyártó által fejlesztett komplett bowdenrendszer részét képezik.
Ha utálod a szivacsos érzetet a kar meghúzásakor, válassz hosszanti szálas fékbowdent!
A fentiek mellett létezik speciális, erősített hosszanti szálas fékbowdenház. Ezeknek elsősorban bowdenes tárcsafékeknél, és nagy tömeget mozgató felnifékes kerékpároknál van létjogosultsága. Valójában egy merevített, biztonságos hosszanti szálas bowdenházról van szó, amely speciálisan fékek számára készül. Hossza nem változik, így fékezéskor minimálisra csökkenthető a szivacsos érzet, ellenben nem igazán hajlékony, ami jelenthet problémát a bowdenvezetés terén. Ami még ellene szól, hogy nem olcsó, hiszen költséges aramid/kevlár szál erősíti a külső burkolatot.
A dropper nyeregszárakhoz ma már speciális vékony és hajlékony bowdenház is kapható....
Kifejezetten a Dropper nyregcsövek távirányításához létezik speciálisan fejlesztett 3 mm-es külső átmérővel bíró bowdenház: előnye tömege kisebb a váltóbowdenháznál, mindemellett nagyobb rugalmassságot boztosít, így a vázon belüli elvezetést is elősegíti. Ezt a típust itt találod meg kínálatunkban.
Végezetül említsük meg a szemekből felépülő alumínium vagy speciális műanyag bowden-házakat. Ezek könnyűek, merevek, ráadásul jól is néznek ki. Az „izületes” bowdenházak egyik végén homorú, a másikon domború alu hengerekből épül fel, ezeket a mellékelt teflon béléscsőre egyesével kell a kívánt hosszra felfűzni. Egymáshoz kapcsolódva egy összenyomhatatlan, némileg hajlékony bowdenházat alkotnak. Az alu alapanyagnak köszönhetően tömegük fele a normál acélszálas bowdenháznak, és a külső felületet a gyártók rendszerint szépséges színekre eloxálják. A technológia árnyoldala megint csak a magas költség, valamint a szemek között fellépő korrózió. Ez gátolja a hajlíthatóságot, akár töréshez is vezethet.
Kupakok, tömítések, kiegészítők
A kupakokra és fittingekre régebben nem sok hangsúlyt fektettek, de a mai 10, 11, 12 és 13 fokozatú váltórendszereknél mindent be kell vetni a precíz bowdenműködés érdekében. Sajnos a rendszer nem zárt, tehát a környezeti hatások (szennyeződés, víz, por) ellen is célszerű védekezni. A nem simára köszörült huzalhoz vagy a nem teflonnal bélelt bowdenházhoz hasonlóan a “mezei” kupak sem lesz megfelelő a korszerű váltórendszerekhez. Azonban a finom, pontos működés és a jó tömítés együttes megvalósítása nem egyszerű mutatvány.
A bowdenházkupakok mérete és kialakítása a felhasználás szerint eltér. A kupak anyaga fém vagy műanyag: a fémkupak a fékrendszerhez, a műanyag a váltóbowdenekhez való. A kettő közti falvastagság-különbség kompenzálja a két háztípus közti átmérőeltérést (5mm a váltóhoz 4mm-es átmérőjével szemben). Mindazonáltal a fém – feltéve, ha megfelelő méretű és kialakítású – alkalmazható fék- és váltóbowdenekhez, de a műanyag nem gyártható olyan falvastagsággal, ami a fékbowdenházra húzva elfér a vázon kialakított konzolszemekben. Jó tudni, hogy a fémkupak színválasztékot is lehetővé tesz, a műanyag rendszerint fekete.
A kialakítást tekintve mindkét típusú bowdenház-kupakból kapható normál és szigetelt csőrös változat. A jobb fémkupakok kívül-belül peremes kialakítást kapnak, amely felfekvő felületet biztosít a bowdenházakban lévő hosszanti vagy spirális szálak számára, összetartva a házat felépítő fémszálakat, kiküszöböli azok mozgását.
Mindezen felül a bowdenház-kupak elérhető gumigyűrűvel tömített változatban is. Ennek feladata, hogy a bowdenszálra szorulva távol tartsa a szennyeződést. Ilyenből csakis a prémium kategóriát ajánljuk, az olcsóbbak rendszerint lassú, szivacsos működést eredményeznek. A neves gyártók (Jagwire, Shimano) a kupaktömítések szorosságát hozzá igazítják a bowdenszál vastagságához. Akármennyit áldozunk rá, a jó tömítettség némi súrlódást okoz, vagyis ezek egymást többé-kevésbé kizáró tényezők.
A legfinomabb bowdenmozgást tehát tömítetlen kupakokkal lehet elérni. Ha nincs plusz súrlódás, akkor semmi nem lassítja a bowdenszál mozgását, legalábbis addig, amíg el nem koszolódik a rendszer. Viszont sok kerékpáros nem hajt rossz időjárásban, így náluk nincs igazán szükség a bowdenházak extra tömítésére. Más szóval nem használják ki ezt a funkciót. Nekik tökéletesen megfelel az egyszerű, tömítés nélküli bowdenház-kupak, sőt, valójában ez nyújtja a magas szintű teljesítményt. És az sem nagy gond, ha 2-3 év alatt így is elkoszolódik, hiszen ilyen időközönként egyáltalán nem luxus egyben lecserélni a komplett bowdenrendszert.
Habár a tömített kupak mindig lassít a bowdenrendszeren, de megfelelő választással a veszteség elfogadható szintre csökkenethető. Az egyik módszer a “csőrös” kupak, amely megfelelő tömítettséget eredményez, mégis megmarad a könnyed mozgás. A kosznak hosszú, irányváltásokkal tarkított utat kell bejárnia a behatoláshoz. Már a rövid 10-15mm “csőrnek” is van hatása, noha a 25-30mm hossz az ideális. Ez utóbbihoz lehet kapni egy kis gumi toldatot, amivel szinte teljesen zárttá teszi a rendszert. Itt a gumiharang hegyes vége szorosan rögzül a bowdenszálon, a peremes vége pedig a csőrös kupak csőrén - azaz nem a bowdenszálon - csúszik fel-le a váltás során. A csőrös kupak elsősorban váltáshoz ajánlott, de fékrendszerhez is kapható.
Nem beszéltünk még a bowdenszál kupakról. Ezek a váltás- vagy fékteljesítményt nem befolyásolják, ellenben nem engedik rojtosodni a bowdenszál-végeket. Minden esetben alumíniumból készülnek, gyakran szép eloxált színekben. 3 méret kapható 1,6 – 2 – 2,4 mm-es belső átmérővel. A vastagabb a fékbowdenszálra való, a kisebb a váltáshoz készül, a köztes pedig mindkettőre megfelel. A rászorítást legegyszerűbb egy profi bowdenvágó fogóra bízni: a jobb típusokon erre külön funkció található.
Tippek, beszerzés
Végezetül egy fontos tanács: a bowdenek és a bowdenház leszabásához minden esetben használj speciális bowdenvágót! A jó minőségű, speciálisan e célra gyártott szerszámmal rojtosodás nélkül lehet a bowdent vágni, méretre szabni, és a bowdenház.végek is egyenletesebbek lesznek. A bowdenszereléshez használatos szerszámok webáruházunkban a „Szerviz kellékek – Szerszámok” menüpont alatt találhatók.
A Bikepro webshopban széles választékot találsz a cikkben szereplő összes bowdentípusból. Többféle minőségi szint és akár színválaszték áll rendelkezésre. A fenti sorrendet követve, rozsdamentes köszörült fékbowdenszálak 500-5400 Ft-os áron kaphatók, mind egyenes, mind országúti fékkarhoz. 2500 Ft-ért pedig már speciális telfonbevonatos típus is elérhető (személyes kedvencünk a Spyral teflonos bowdenszála, ami olcsó, de mégis nagyon jó). Az iparban a legismertebb márkákat forgalmazzuk, mint a Shimano, a Jagwire, a SRAM vagy az XLC.
A bowdenházak tekintetében hagyományos spirál teflon béléssel, tárcsafékhez készült hosszanti szálas, műanyag vagy fonott fém borítású egyaránt kapható a szivárvány legtöbb árnyalatában. Az ár méterenként 170-730 Ft. A fenti márkákhoz említsük meg az ugyancsak jó színvonalat képviselő Bikefun, a Saccon, az Acor és a Spyral termékeit.
A bowdenház végére kerülő kupak és egyéb csatlakozó- vagy tömítő elem mind megtalálható webáruházunk kínálatában, többféle színben és dizájnban. A bowdenház végére kerülő kupak és egyéb csatlakozó vagy tömítő többféle színben és dizájnban szerepel webáruházunk kínálatában. A bowdenszál, a bowdenház és a kiegészítő alkatrészek szettben is megvásárolhatók nagyjából 2000-től 10000 Ft-ig terjedő áron.
Ha hasznosnak találtad ezt a cikket, kérjük osztd meg másokkal, praktikus módon a közösségi média valamely felületén. Ezzel segíted a széleskörű tájékoztatást, valamint nekünk is jelzed, hogy a vásárlóknak több ilyen tartalomra van szükségük.