A felnik nagy része hemzseg a fölösleges anyagtól. Miért? Mert a legtöbb helyen azonosak a falvastagságaik. Mármint a küllőfuratoknál, és a köztük lévő szakaszon. Ez nem csoda, hiszen így préseli ki magából a gép, ami gyártja. Ez alól csak a Mavic, a Crank Bros, és a Shimano csúcs gyári kerékszettjei a kivételek, ahol gondot fordítanak arra, hogy a küllőfuratok közti részeken kimarják a fölösleges anyagot a felniből. Az alu felniknél ez az utólagos megmunkálás, és lekönnyítés azért eléggé macerás megoldás, így ezek a felnik bizony nem olcsóak.
Itt jön a képbe a karbon. Bár a legtöbb karbon felni ugyanúgy nem optimalizálják a terhelés függvényében, mint az alu felnik többségét, azért szerencsére akadnak kivételek. Az Alchemist karbon felnije ékes példája annak, hogy hogyan is kellene kinéznie annak a karbon felninek, amelyiket optimalizáltak az őt ért terhelések maximális elviselésére. A lényeg, hogy ahol húzza a küllő a felnit, ott lehetőleg ne szimplán egy 90 fokot bezáró felni-küllő kapcsolat legyen, mert az nem annyira jó a terhelés eloszlatása, és karbon anyag szélszerkezeti erőssége szempontjából. Az Alcemis megoldásánál egy gúla-szerű alakot húz a küllő, ami így sokkal erősebb a küllőfuratok környékén, mintha csak simán átfúrták volna az alapanyagot. Persze azt azért nem mondanám, hogy ez a megoldás aerodinamikusabb, és gyorsabb, mint a hagyományos megoldás, de hogy borzalmasan jól néz ki, az vitathatatlan.
A nyeregcsövük sem kutya. Csak egy fekete nyeregcső, de ha jobban megnézzük, akkor elég sok mindent „tud”. A fej kialakítása lehetővé teszi, hogy a benne lévő alu bélés darab megforgatásával eldönthetjük, hogy „egyenes fejjel” vagy hátrahajló, Setback fejjel szeretnék-e használni a nyeregcsövet. További pozitívuma csőnek, hogy helyből van benne egy kis ív, ami nagy mértékben tudja fokozni a cső rugalmasságát, és ezáltal a menetkomfortot. Az i előny, hogy az enyhén ívelt kialakítás ellenére ez nem egy hajlított cső, hanem egy görbe alakúra gyártott cső. Hogy ez miért olyan nagy királyság? Ide kattintva elolvashatod ezt a cikkünket az emelt karbon kormányokról. Az Í-re a pontot a 27,2-es melletti 400 mm-es hossz, és az ehhez tartozó 145 g-os tömeg teszi fel.
Oszd meg ha tetszett!