A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Wireless a jövő? Elektronikus váltórendszerek vezetékkel és a nélkül, pro és kontra

Szerző: Németh Balázs, Ardó Tamás
Wireless a jövő? Elektronikus váltórendszerek vezetékkel és a nélkül, pro és kontra Az elektronikus váltórendszer a kerékpározás jövője. Eme sommás kijelentéssel nem sok szakmabéli és „mezei” bicajos száll vitába. Azt, hogy pontosan milyen kerékpárokat hajtunk 5, 10 vagy 20 év múlva, még nem tudni, de a mechanikus váltókat hosszú távon mindenképpen ki kell venni a képletből. Az elektronikus váltó tálcán kínálja magát a ma és jövő elektronikus kommunikációs eszközeivel való integrációra, új távlatokat nyit, nem utolsósorban a kerékpártechnika számos mai hiányosságát orvosolja.

Persze manapság nem mindenki engedhet meg magának elektronikus váltórendszert. Hasonlóképpen az 1990-es években is kevesek zsebében volt mobiltelefon. Ez minden bizonnyal változni fog, hiszen a precízen működtethető mechanika az, ami a gyártás szempontjából valóban költséges. A tükörreflexes fényképezőgépek esetében is az „optomechanika” dobja meg a költségeket, szóval ma már a legalsó árszegmensig elektronikus betekintést (keresőt) kínálnak. A bowdenes váltóvezérlés napjai hasonlóképpen meg vannak számlálva. Cikkünk nem is erről a szükségszerű kifejletről győzködi az olvasót, hanem az egységek közti kapcsolatot veszi górcső alá. Megvizsgálja a ma kapható vezeték nélküli (wireless) és a vezetékes rendszerek előnyeit és hátrányait, jóslatokba bocsátkozik arról, melyik változat kerülhet győztesen a jelenleg folyó csatából, valamint melyik mellett érdemes ma letenni a voksot.
 
6k_wireless_AXS_eTap_Di2
A "wireless" érdekesmód nem kurrens kérdés. A csata az 1990-es években egyszer már lezajlott. Ott mindkét irányzat egy gyártótól származott, lévén a francia Mavic a vezetékes ZAP elektronikus váltórendszer után egy félig mechanikus, félig vezeték nélküli elektronikus megoldást mutatott be. Mindkettő sorozatgyártásba került: az előbbivel Chris Boardman nyert Tour de France időfutamot, a későbbi Mektronic szettet két nagy profi csapat is hajtotta. Habár a Mavic rendszerek távolról sem voltak kiforrottak, a világ már akkor felismerte, hogy az elektronikus váltórendszernek számos előnnyel bírnak egy hasonló mechanikus rendszerrel szemben.

7k_wireless_AXS_eTap_Di2
A vezetékes Shimano Di2 rendszerről számos Bikepro szakcikk született, amelyből az átfogó rendszerismertető itt olvasható. A japán márka által kifejlesztett fokozatváltó ökoszisztéma bemutatását és sikerét követően a Campagnolo, a SRAM és az FSA is jelentkezett elektronikus váltórendszerrel. A SRAM - majd később az FSA - az egyes komponenseket összekötő vezetékek felszámolását is zászlajára tűzte. A SRAM a második generációnál kiküszöbölte az eTap-ra keresztelt rendszer kezdeti hibáit: vagyis az AXS már kiforrott rendszernek tekinthető, méltó kihívója a Di2 platformnak. A vezeték nélküli összeköttetést a szakma és a publikum is szívébe zárta, oly annyira, hogy a Shimano a legújabb Di2 generáció esetében bizonyos egységeket ugyancsak vezetékmentesített.

6_wireless_AXS_eTap_Di2

Még mielőtt a két fő kurrens rendszert összevetnénk, szélesítsük a fókuszt! Milyen előnyöket kínál az elektronikus váltás? A következőket jelentik a közös nevezőt:
  • a mikrokapcsolóknak köszönhetően nehéz körülmények között is pontos és erőfeszítés nélküli váltást tesz lehetővé (például ha a kerékpáros keze kihűlt vagy teljesen kimerült)
  • a szennyezett, megnyúlt bowdenkábel nem befolyásolja a váltásteljesítményt,
  • az automatikus „trimming” finomállító funkció kiküszöböli a láncsúrlódást,
  • a váltások a lánckerekek forgásának egy adott pontjára időzíthetők, ergo a finom, zajtalan váltás érdekében a lehető legjobban ki lehet kihasználni a láncot fel- és lesegítő rámpákat és kivágásokat a lánckerék fogaiban,
  • a „szorzóváltós” kerékpár első és hátsó váltása programozható, egymással tökéletes összhangba hozható, ezzel elkerülve a keresztbe váltást, mentesítve a kerékpáros a kombinációkkal kapcsolatos döntéstől,
  • az elektronika által biztosított előirányzott váltásfolyamat (a gépjárművek robotizált váltóihoz hasonlóan) csökkenti a hajtáslánc igénybevételét, kopását.
10_wireless_AXS_eTap_Di2
 
A fenti előnyöket a mai elektronikus váltórendszerek mind kiaknázzák. A kérdés már csak az, hogy a vezeték nélküli megoldások valóban emelik-e a tétet, nyújtanak e jelentős pluszt a vezetékes változatokhoz képest? További milyen hátrányokkal kell szembenézni, ha a váltórendszerből száműzzük a „drótokat”? Végezetül meg lehet jósolni a jövőt, látható-e, hogy melyik irányzat kerül ki győztesen? Legegyszerűbb lesz pontba szedve összegyűjteni a pro és kontrát: később ezeket magyarázatokkal kiegészítjük.
 
11k_wireless_AXS_eTap_Di2Nagyvonalakban a vezetékes rendszer (Di2) előnyei a következők:
  • kiváló megbízhatóság, amennyiben fel van töltve, nem sérült, akkor feltehetően működik
  • nem igényel utánállítást, karbantartást,
  • bukást követően újra kalibrálja a beállítást,
  • alacsony energiafogyasztás, hosszabb töltésciklus,
  • egyszerű töltés USB-ről,
  • egyszerű beállítás, frissítés, személyre szabás, átprogramozás,
  • többféle periféria-kapcsolóval kiegészíthető,
  • eltérő kerékpártípusokhoz különböző konfiguráció hozható létre,
  • jelenleg abroncsfékes országúti szettként is elérhető,
  • mind az országúti, mind az MTB szettek első lánckerék-váltással (is) kaphatók.
3k_wireless_AXS_eTap_Di2Vezetékes rendszer (Di2) hátrányai:
  • esztétikusan csakis Di2-kompatibilis vázakra lehet felszerelni,
  • eltérő fokozatszámmal vagy korábbi Di2 rendszerrel korlátozottan használható,
  • a vezetékekre vigyázni kell, éles vagy kemény tárgyak elvághatják, a bandázsolást például körültekintően kell végezni,
  • ma mindössze a két legfelső országúti és MTB szett esetében érhető el az elektronikus váltás,
  • az árképzés miatt kevésbé éri meg utólag felszerelni.
5k_wireless_AXS_eTap_Di2Wireless (eTap, AXS) előnyok:
  • csökken a kerékpáron alkalmazott vezetékek száma (ez főképp MTB kerékpáron üdvözítő, ahol dropper nyeregcsővel és kerékfelfüggesztés-vezérléssel is számolni kell),
  • modern, letisztult megjelenés,
  • pofonegyszerű felszerelés (tovább tart elolvasni a használati utasítást, mint felszerelni és beállítani a teljes váltórendszert),
  • régebbi típusú, nem Di2-kompatibilis vázakra is felszerelhető,
  • egyszerű beállítás, frissítés, személyre szabás, újra programozás,
  • a vezeték felszámolása kizár egy-két tényezőt, ami elvben meghibásodást okozhat (pl. csatlakozók, központi akkumulátor),
  • 12 hátsó fokozat több alkatrészcsaládnál áll rendelkezésre,
  • 3 országúti és 3 MTB AXS szett a kínálatban,
  • AXS esetén az országúti és MTB akkumulátor és egyéb egységek szempontjából felcserélhetők.
4k_wireless_AXS_eTap_Di2
Wireless (eTap, AXS) hátrányok:
  • nem lehet eltérő fokozatszámmal vagy mechanikus rendszerrel használni,
  • az AXS nem kompatibilis a korábbi eTap rendszerrel,
  • az eTap esetében a gyakorlat azt mutatja, hogy idővel (a garancia lejárta után) technikai problémák jelentkeznek (az AXS-nél egyelőre ez nem tapasztalható),
  • körülményesebb akkutöltés,
  • egy töltéssel korlátozott üzemidő (töredéke a Di2 rendszernek),
  • kerékpározáskor célszerű magunkkal vinni tartalék elemet és feltöltött akkut,
  • kevesebb periféria-kapcsoló, azaz nem minden kerékpártípushoz áll rendelkezésre tökéletes vezérlés,
  • abroncsfékes országúti szettként már nem elérhető,
  • hagyományos országúti áttételezéssel a két lánctányéros kiszerelés nem kompatibilis,
  • a YAW országúti első átdobók teljesítménye meg sem közelíti a Shimano első váltásét,
  • az MTB szettek csakis egy lánckerekes változatban kaphatók,
  • az árképzés miatt nem éri meg utólag felszerelni. 4_wireless_AXS_eTap_Di2

Megjegyzések - MTB
Minthogy mindkét fő elektronikus váltórendszert kínáló márka külön országúti (ideértve gravel, cyclocross) valamint MTB változatot kínál, a pontba szedett összesítő kétségtelenül egyfajta mixtúra. Magyarul nem minden érv érvényes az adott felhasználás és kerékpártípus esetében. Érdemes azonban megjegyezni, hogy a két szegmens nem egyformán reprezentált: az értékesített alkatrészek több, mint 80%-a „koskormányos” (Cycling Retail News adatok), vagyis MTB fronton nagy a lemaradás. A SRAM AXS esetében egyértelműen az MTB felhasználás profitálhatna jobban a vezeték nélküli konfigurációból, így az említett statisztika az amerikai céget jobban sújtja.
 
Az elfogadás hiánya az MTB műfajból adódik. Pont azoknál a kerékpároknál, ahol a bowdenek koszolódásától egyszer is mindenkorra meg lehetne szabadulni, a „tokos sodronyok” vezetgetését a bonyolult vázszerkezetekben felszámolni, ott jelentkezik a költségekkel kapcsolatos legtöbb fenntartás. Semmivel sem drágább az MTB AXS (Di2 hasonlóképp), mint az országúti kormányra való, ellenben a hátsó váltó sérülése, korai amortizálódása borítékolható. Sajnos jelentős kiadást jelent az említett komponens pótlása, többszöröse egy felsőkategóriás mechanikus váltónak. Sajnálatos, hiszen a gombnyomással történő váltás a kihívásokkal teli terepviszonyok közt valódi előnyökkel kecsegtet, a dropper nyeregcsővel és felfüggesztéssel való integrációlehetősége már csak hab a tortán!
 
11_wireless_AXS_eTap_Di2

Egyéb megfontolások
Általában az elektromos váltórendszer megváltás azon bicajok esetében, ahol a vázon belüli kábelezés nem jól kivitelezett. Ez a ma forgalomba lévő felső kategóriás kerékpárok döntő hányadát érinti. Nem mellesleg a belső kábelvezetés nehézségeiről szakcikk is született, ami itt olvasható. Egy Di2 vezetéket is lényegesen egyszerűbb kis helyeken, a váz eldugott szegleteiben átvezetni, mint a bowdenházat. Ammennyiben az egész kábelezés kiváltható rádiójelekkel, felszereléskor és későbbi karbantartáskor a mumusként emlegetett vázkonstrukciók sem állítják a szerelőt lehetetlen feladat elé.

Az eTap AXS ennyiből áll, nincs központi vezérlő, kábel, csatlakozó! 13_wireless_AXS_eTap_Di2
Rádiójelek
Az amerikai óriás nem kevesebb, mint 5 évet invesztált a vezeték nélküli váltórendszer fejlesztésébe. A fékváltó kar(ok)ban gombelem kap helyet, a hátsó valamint az opcionális első váltóban pedig tölthető akkumulátor található. Ezek megfelelően ezek elég parányiak ahhoz, hogy a bicajozásokhoz tartalék is vihető. Mind az első, mind a hátsó váltón van egy kis jeladó, ami egyedi protokollon keresztül AIREA 128 bites rejtjelezéssel kommunikál a fékváltókarokkal. Az egész rendszer okostelefonos applikációval vagy az egységeken hangolható össze: ergo vezetéket a rendszer egyetlen elemében sem találunk…
 
Az egységek közti jelátvitellel a gyakorlatban ritkán van gond: még a nagyfeszültségű távvezetékek sem zavarják a kommunikációt. Simán mehet egymás mellett akárhány SRAM elektronikus váltórendszert kerékpár, a váltások mindig megbízhatóan történnek. Ezenfelül megalapozatlanok voltak azok az aggályok, hogy a rendszert „meg lehet hekkelni”, vagyis a működés kívülről zavarható.
 
12_wireless_AXS_eTap_Di2
 
A két rendszer között a váltás gyorsaságát nem érdemes összehasonlítani. Tulajdonképpen a Di2 rendszerbe állítható „lassítást” építettek be, ezzel kímélve a lánckeréksort és a láncot. A SRAM esetében is állítható a váltás gyorsasága, vagyis a rádiós jeladás egyáltalán nem lassítja a folyamatot. Igazándiból a rendszer reakcióideje az, ami összehasonlítható. Itt a felhasználók döntő hányada a Di2-t gyorsabbnak érzi, de a különbség elenyésző, apró töredéke a mechanikus váltórendszernél tapasztalható szokványos folyamatnak.

12k_wireless_AXS_eTap_Di2

Ennek tükrében a Di2 legendás megbízhatósága valószínűleg nem a fizikai kábeleknek köszönhető. Papírforma szerint a kódolt rádiójelek a jelátvitel szempontjából ugyanolyan megbízhatók. Mindazonáltal a SRAM első generációs eTap rendszernek az aggályokat nem sikerült maradéktalanul eloszlatni. Maguk az egységek váltak egy idő után megbízhatatlanná, szakaszosan vagy végleg „elnémultak”. Valószínűleg szoftveres problémák, vagyis a rendszer megvalósításával kapcsolatos nehézségek játszottak szerepet abban, hogy az eTap-ot néhány év után gyökeresen meg kellett reformálni. Remélhetően az AXS hosszú távon jobb renomét mutathat fel, mint elődje.

8_wireless_AXS_eTap_Di2

Konkurencia – FSA, Campagnolo
Az alkatrészegyártás „nagyöregje” - az olasz Campagnolo - a megújulás jegyében a Di2-vel egyidőben vezetékes elektronikus váltórendszert fejlesztett, és dobott piacra. Az EPS immár a negyedik generációnál tart, 12 hátsó fokozatot kínál, működése kifogástalan, a profi kerékpársportban is bőven bizonyított. Elég csa arra gondolni, hogy az utóbbi két Tour de France összetettje, valamint számos presztízsverseny győzelem EPS-sel szerelt kerékpáron történt. A Campagnolo kínálata az országúti és gravel szegmenst fedi le, magába foglalva a hagyományos felnifékes és modern hidraulikus tárcsafék-változatokat. A kiváló működés ellenére az EPS rendszer megbízhatósága a gyakorlatban nem ér a Di2 nyomába, ráadásul vételára lényegesen magasabb, elterjedtsége pedig elenyésző. Manapság a Campagnolo ismét nagy hangsúlyt fektet a mechanikus váltórendszerek fejlesztésére, elsőként jelentkezve 13 hátsó fokozattal.

Campa EPS mérleg: két év alatt két Tour de France győzelem és megannyi egyéb versenysiker...
1_wireless_AXS_eTap_Di2

Az olasz-tajvani FSA alkatrészgyártó új szereplő az elektromos rendszerek piacán, de a mechanikus váltórendszer szegmensben sem jelent meg néhánynál több sorozatgyártott termékük. Ennek ellenére – vagy éppen ezért – jelentős fejlesztőkapacitást vetettek be egy komplett elektronikus váltórendszer megvalósításába. Pár évvel ezelőtt jelent meg a K-FORCE WE család, amely a cikkünk fókuszát jelentő vezeték szempontjából hibridrendszernek tekinthető. A fékváltókarok rádiójelekkel kommunikálnak a váltóegységekkel, azok viszont vezetékes összeköttetésben vannak egymással, valamint egy nagy kapacitású, egyszerűen tölthető akkumulátorral. A rendszer csakis országúti kormányos kerékpárokhoz áll rendelkezésre, ezen belül felni- és hidraulikus tárcsafékes változat kapható.

8k_wireless_AXS_eTap_Di2
A WE terjedése távolról sem nevezhető dinamikusnak, aminek okait valószínűleg nem a rendszer hiányosságaiban, hanem az FSA anyagi lehetőségeiben kell keresni. Érdekes módon a legújabb Shimano Di2 változat is az FSA által alkalmazott hibrid megoldást implementálja, valószínűsítve, hogy a technika jelen szintjén a „középutas” megoldás lesz a befutó.

9_wireless_AXS_eTap_Di2

Utólagos elektromosítás

A kerékpárokhoz való váltóalkatrész-gyártás nem egyszerű feladat. Éppen ezért a világon kevés cég foglalkozik vele. Ezzel szemben hajtóművet, féktestet, kormányt és egyéb alkatrészt sokkal több gyártó kínál. A váltóknál a szűk keresztmetszet minden bizonnyal a precíz előállítás: a hajtóművekhez vagy féktestekhez képest itt lényeges szigorúbb mérettolerancia. Amíg egy 1-2mm-t kilengő hajtókar tökéletesnek mondható, váltóknál a mozgás pontossága századmilliméteres.

Ennek megfelelően a fenti márkák mellett más cég nem foglalkozik elektronikusan vezérelt mechanikus váltóalkatrészek előállításával. Mechanikus vezérlésűből Távol-Keleten létezik néhány, amely döntően az alsóbb árszegmensben, ennek megfelelő minőségi szinten kínál termékeket. Ezen felül tudunk még egy-két exkluzív, kisszériás márkáról, mint az amarikai Paul Components, amelyek egyedi CNC megmunkálással kiválóan működő váltókat képesek előállítani: jóllehet csillagászati áron. Nagy volumenben minőségi váltót – legyen az mechanikus vezérlésű vagy elektronikus - lényegében csakis a Shimano-SRAM-Campagnolo „triumvirátus” kínál.

Az elektronikus váltók piacán mégis találunk néhány kis céget, amely meg sem próbál alap váltóalkatrészeket gyártani, ellenben olyan eszközt fejlesztettek, amely a mechanikus vezérlést elektronikussal – méghozzá vezeték nélkülivel – helyettesíti. Vagyis adott egy hagyományos egyenes vagy országúti kormányos fékkar mellé felszerelhető kapcsoló, valamint a hátsó (opcionálisan az első) mechanikus váltót mozgató szerkezet. A kettő között pedig a mindennapokban bevált Blutooth vagy ANT+ kapcsolat kerül alkalmazásra.
9k_wireless_AXS_eTap_Di2
Az egyik ilyen cég az Archer Components. D1x nevű termékük vezeték nélküli elektronikus vezérlést biztosít, a Matchmaker-kompatibilis a kapcsoló a fékkarbilincsre szerelhető. Az „átalakító” egység a váltóhoz közel helyezhető el. Ami valóban érdekessé teszi a rendszert, az egyértelműen a programozhatóság. Telefonos applikációval a D1x bármilyen fokozatszámmal, valamint bármely gyártó hátsó váltójával összehangolható. Az is mindegy, hogy MTB vagy országúti, hasonlóképpen városi, túra, trekking, gravel vagy e-bike típusról van szó. Így ha van egy 10-fokozatos hátsó váltód, és 12-fokozatos rendszert szeretnél (mondjuk a szélesebb áttételskála miatt), nem kell új váltót, váltókart venned, csak be kell programozni az elektronikus vezérlést, hogy „értsen” 12-es nyelven. A váltó finomhangolása akár manuálisan is végezhető.

A D1x átalakító költsége a teljes elektronikus szettekhez képest elenyésző, persze egy mechanikus váltókar nélküli váltószettel a tulajdonosnak rendelkezni kell. Számolhatunk úgy is, hogy az eladott országúti fékváltókar (most hiánygazdálkodás van az alkatrészpiacon, így jó áron értékesíthető) részben állja az Archer átalakító költségét, így a végösszeg szerintünk elfogadható. Mindenekelőtt egy olyan kerékpár esetében, ahol a vázon belüli bowdenvezetés zaj vagy működéssel kapcsolatos problémát okoz.

Az Archer D1x váltómegoldása már több éve kapható, és a visszajelzések meglepően jók. Szerencsére nem egy „hiperbonyolult” eszközről van szó, a finomléptető motortechnológiát az élet számos területén sikerrel alkalmazzák. Sebessége, rekcióképessége megfelelő, a beszámolók alapján a szokványos mechanikus rendszerhez hasonlítható. Tömeges tokkal-vonóval 235g, a D1x egy 100-120 grammos váltókar és 40-60 gramm bowdent és bowdenházat vált ki. A központi egység védett helyen van, így a váltósérülés esetén bármilyen váltóval a bicaj ismét működőképes.

10k_wireless_AXS_eTap_Di2
Az XShifter újabb kezdeményezés, Kickstarter-en lehet feliratkozni. Hasonló funkciókat biztosít, de Archer D1x-hez viszonyítva hozzávetőleg fele annyiba kerül. Többféle kiszerelésben tervezik gyártani, országúti, MTB és egyéb kerékpárokhoz, tetszőleges fokozat- és lánctányérszámhoz. Érdemes lesz figyelemmel kísérni!

13k_wireless_AXS_eTap_Di2

Mikor érdemes áttérni elektromosra, és ha ma lépnénk, melyik változatra?
A fenti kérdés nemcsak a kerékpár-váltórendszerek esetében érvényes, hanem bármely piacra kerülő innovációnál. Először minden új technológia drága, kevesen engedhetik meg maguknak, nem mellesleg jelentős rizikófaktorral jár. Sok esetben a termék első generációja tucatnyi hiányosságtól szenved, amit később a fejlesztők kijavítanak. A második majd utána következő generáció a felfuttatott volumennek köszönhetően nemcsak elérhetőbb lesz, hanem tökéletesebb, kifinomultabb és még inkább felhasználóbarát.

Az elektronikusan vezérelt váltórendszerek ma már a sokadik generációnál tartanak, így a rizikófaktoron már túl vagyunk. A gyermekbetegségekről a 10-fokozatú Di2 7950 és az eTap tulajdonosok tudnának beszámolni. A „korai felhasználók” a rögös utat már bejárták, bátorságukat köszönjük! (Ők pedig sok tapasztalattal gazdagodtak, valamint korábban élvezhették az elektronikus váltás elvitathatatlan előnyeit.)

14k_wireless_AXS_eTap_Di2
 
Ma a váltórendszerek válaszút előtt állnak, és velük együtt a vásárlók is. Az FSA majd a Shimano hibrid rendszere lehetővé teszi a középutas harmadik változatot, amely egy időre elnapolja a végső döntést. Valószínűleg itt és most ez a biztos tipp. Tehát a vezeték nélküli adatátvitel ott, ahol sok előnnyel kecsegtet (a fékváltókarok és a váltók között), a maradék szakaszokon pedig egy masszív akkuval felturbózott vezetékes megoldás biztosítja a SRAM tulajdonosok által hiányolt üzemórát és megbízhatóságot.

Amennyiben nem új alkatrészekről van szó, tippünk egyértelműen az a rendszer, amely kiállt minden próbát, folyamatosan fejlődött és csiszolódott. Vagyis a Di2. Az AXS használtan akkor megfontolandó, ha a váz vezetékes rendszer nehezen fogad (a váz nem kompatibilis vagy belső kábelezése rendkívül problémás), illetve ha a vezetéknélküliség számodra valamiért fontos. Egyéb gyakorlatban kamatoztatható előnnyel szerintünk nem rendelkezik.

5_wireless_AXS_eTap_Di2

Jut eszünkbe, a Bikepro is volt valaha induló vállalkozás, és a „korai felhasználók” minden bizonnyal tapasztalhattak problémákat az első időszakban. Többszázezer megrendeléssel a hátunk mögött működésünk sokat finomodott, amit a sok pozitív visszajelzés is megerősít. Tehát külön köszönet azoknak, akik 10 évvel ezelőtt bizalmat szavaztak nekünk! És ha szeretnéd, hogy a fejlődés töretlen maradjon, terjeszd jó hírünket, alkalmasint a jelen írás közösségi megosztásával!