A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

SRAM RED AXS 2024 bemutató

Németh Balázs, Ardó Tamás
2024. 05. 15. 08:54:20
SRAM RED AXS 2024 bemutató
Az idei Giro d’Italia körversennyel egyidőben mutatja be a SRAM a RED AXS legújabb generációját. Az amerikai márka országúti zászlóshajója továbbra is 12 fokozatos vezeték nélküli elektronikus váltórendszert alkalmaz, újdonság az ergonómiai szempontból áttervezett fékváltókar, illetve a szett jelentős tömegcsökkentése. Lehetőségünk nyílt a világpremier előtt megszerezni a komplett RED AXS pakkot, amit gyorsan meg is mutatnánk…

Az amerikai SRAM, rendhagyó gyökerekkel rendelkezik. 1987-ben három Wall Street-i befektető alapította, akikből Stan (Ray) Day a mai napig vezeti a céget. Az első lépés a csőd szélén álló német Sachs kerékpáros üzletágának megvásárlása volt, tőlük jött a SRAM ESP Grip Shift marokváltókar, amely meghatározó típus volt az MTB kerékpárok fejlődéstörténetében. Szép lassan a SRAM birtokába került többek közt a RockShox, az Avid, a Truvativ, a Zipp, majd a QUARQ, a Powertap, a Velocio, a Hammerhead és legutóbb a francia Time, azok teljes fejlesztőcsapatával és forgalmazási hálózatával. 2022-ben a SRAM már bőven 1 milliárd dollár feletti forgalmat bonyolított.

A szett IDE KATTINTVA megvásárolható!

34_sram_red_axs_2024_unboxing

A SRAM-nál a 2000-es évek kizárólag az MTB alkatrészek piacáról szóltak, országúti alkatrészekkel először 2007-ben jelentkeztek. Ez volt a RED első generációja, amivel Alberto Contador Tour de France körversenyt nyert. A SRAM innovatív márkának számít, hiszen az évek során számos technikai újítást jegyez: ilyen az 1X11- majd a 1x12-fokozatos (azaz egy lánctányéros) hajtás- és váltórendszer, majd az AXS vezeték nélküli elektronikus váltás, amely mind országúti, mind MTB kerékpárok számára elérhető. Ezzel a SRAM nemcsak utolérte, hanem sok tekintetben meg is előzte nagy riválisát, a japán óriást.

2007 óta a RED szett több generációváltáson ment keresztül. Eredetileg 2x10 fokozatos mechanikus rendszerű volt, amely a konkurenseknél alacsonyabb tömeggel kecsegtetett. A karbon hajtóművet az egykori Truvativ mérnökök fejlesztették, a féket az Avid szakemberei, a karbonkereket a Zipp, a többi pedig a SRAM korábbi MTB fejlesztésében gyökerezett. Ezt a 2x11 fokozatos mechanikus RED „22” követte, amely a korábban bemutatott XX1 MTB szett alapjaira épült, később CX1 változatban 1x11 fokozattal is elérhető volt. 2015-ben mutatták be a RED eTap vezeték nélküli elektronikus váltórendszert 2x11 fokozattal, amit a következő évben HDR hidraulikus fékrendszerrel egészítettek ki. Mindkettő forradalmi újítás volt, és a kezdeti nehézségek után mára kiforrott, megbízható technológiának számít.

2_sram_red_axs_2024_unboxing

Az egyetlen első lánckerék alkalmazása mellett ugyancsak SRAM innováció a WiFLi extraszéles hátsó áttételezés, és a 10 fogszámról induló lánckeréksor, ami mára standard minden prémium országúti, gravel és cyclocross váltórendszerben. Könnyen hajtható és „izmos” áttételt egyaránt biztosít, így vége annak a korszaknak, amikor a meredek kaptatók rendre kifognak az országútisokon.

Az eTap elektronikát 2019-ben a BLE protokolt alkalmazó AXS váltotta, ami megbízhatóbb volt, és átjárást biztosított az MTB és országúti (road) rendszerek között. Emellett az AXS telefonnal programozható, kalibrálható, valamint a váltáson kívül egyéb perifériát, mint például dropper nyeregcsövet, GPS komputert és navigációt vagy épen világításrendszert képes kezelni. A fokozatszám az AXS-nél 2x12-re (opcionálisan 1x12) gyarapodott, és így már tényleg értelmet nyert a széles áttételezés, hiszen a 24 fokozat kis ugrásokra képes elosztani a rendelkezésre álló nagy áttételtartományt.

Ezzel elérkeztünk az új RED AXS szett bemutatójához, amely fentiek után újabb szintet emel az alkatrésztechnológiában. A képzeletbeli léc most már az „egekben” van!

3_sram_red_axs_2024_unboxing

SRAM RED AXS 2024

Mit lehet még javítani a korábbi, egyébként rendkívül sikeres RED AXS 2x12 szetten? Vezeték nélküli, megbízható, gombnyomásra működő, pontos, minden igényt kielégítő hidraulikus tárcsafékekkel és tág áttételezéssel. A fentiek 15 évvel ezelőtt még a sci-fi fogalomkörbe tartoztak. De mindig van előre, és kétségtelenül vannak olyan területek, amiben a konkurencia jobb. Az egyik ilyen terület az ergonómia.

Egy alkatrész szett esetében fizikálisan csakis a fékváltókarral kerül kapcsolatba a bicajos. A kényelem szempontjából a karforma és a vezérlés elhelyezése a meghatározó. Ezekre mind a japán, mind az olasz konkurens látszólag nagy hangsúlyt fektet. Ellenben a korábbi RED AXS markolat kifejezetten hasábalakúra sikeredett, elől nagy „bumszlival”, amiben a hidraulikus dugattyú és a tartály kapott helyet. Ezen tényleg volt mit finomítani…

Ilyen volt korábban a fékváltókar (és a féknyereg), és ilyen lett...

35_sram_red_axs_2024_unboxing

10_sram_red_axs_2024_unboxing

A SRAM szisztémát váltott, a dugattyú immár vízszintes elhelyezést kap, amivel eltűnt a torony, és hosszabb lett a markolatrész. A lapátkezűeknek „halleluja!” A kis praclival megáldottak picit elbizonytalanodhatnak, de a SRAM rájuk is gondolt. Minden eddiginél tágabb állításlehetőséget építettek a karba és a fokozatkapcsolókba. Ezen felül a ház kapott egy bónusz nyomógombot, amely programozható, ANT+ protokollal bármit képes vezérelni, például GPS komputert vagy éppen a dropper nyeregcsövet. A fékkar és a váltógomb pedig oda pozícionálható, ahol a bicajosnak a legkényelmesebb. Végezetül a karon lévő gumiborítás tapadást fokozó textúrált felületű, a karon lévő kapcsolók hasonlóképp.

36_sram_red_axs_2024_unboxing

Az áthelyezett tartálynak köszönhetően a fékkar húzásáttétele is módosult, vagyis kisebb kézerővel nagyobb fékhatás érhető el. A SRAM szerint megvalósult az egyujjas országúti fékezés, ami ugyebár egyenes kormányon már jó ideje a norma. A légtelenítés menete az eltérő kialakítással nem változott, azaz továbbra is Bleeding Edge rendszerű.

A már említett másik fejlesztési irány a szett-tömeg csökkentése. Ez némi magyarázatra szorul, hiszen – mint említettük – a RED volt egykoron a legkönnyebb alkatrészcsalád. Az új generációkkal a RED rendesen kikerekedett: az egykori 1750 grammos komplett szettből bő két és fél kilós lett, köszönhetően a hidraulikus tárcsafékeknek, illetve az elektronikus váltásnak. És ne felejtsük el a fokozatokszám és az áttételi arány növelését sem, több és nagyobb lánckerekkel!

4_sram_red_axs_2024_unboxing

A mostani fogyókúra a szett minden elemét érinti. Rendesen faragtak a felhasznált anyagokból, a fékváltókar pedig majdnem teljesen karbonkompozit. Nézzük akkor a komponensek fő ismérveit és a megtakarított grammokat!

  • a teljes egészében újra gondolt fékváltókar 83 grammal lett könnyebb, köszönhetően a több karbon elemnek,

12_sram_red_axs_2024_unboxing

  • az ugyancsak áttervezett AXS hátsó váltó 10-28T átfogástól 10-36T-ig használható, gyárilag nagyobb görgőket alkalmaz, egyaránt képes egy és két lánctányéros hajtást kezelni, valamint terephasználatra is ajánlott… mindemellett tömege 16 grammal csökkent,

15_sram_red_axs_2024_unboxing

16_sram_red_axs_2024_unboxing

  • az AXS első váltó kisebb ráncfelvarráson esett át, tömege lényegében azonos, a láncterelő továbbra is a láncállást lekövetve szögben is elmozdul (YAW technológia), működési kissé gyorsabb lett, valamint 46/33T, 48/35T, 50/37T, 52/39T, 54/41T, illetve 56/43T első lánctányér-kombót képest kezelni,

22_sram_red_axs_2024_unboxing

18_sram_red_axs_2024_unboxing

  • a hajtómű választhatóan wattmérővel vagy anélkül kapható, a QUARK rendszerű elektronikával ellátott változat +/-1.5% pontosságot kínál, külön méri a jobb és bal láb teljesítményét, és még így is 29 grammal könnyebb, mint az előző változat, a hagyományos karbonkompozit hajtómű minden idők egyik legkönnyebbje, mégis merevebb, mint elődje, és kapható 160 mm-es hosszban is,

1_sram_red_axs_2024_unboxing

  • a lánckeréksor megegyezik az XG-1290 előddel, viszont a korábbi 10-30 és 10-33T mellett sík vidékre 10-28T valamint terepre is alkalmas 10-36T opciót is rendelkezésre áll,

37_sram_red_axs_2024_unboxing

  • a RED lánc továbbra is irányfüggő Flattop kialakítású, HardChrome bevonattal, viszont a szegecsek a belső és külső lapok egyaránt könnyítést kapnak, amivel 13 grammot sikerült faragni,

33_sram_red_axs_2024_unboxing

  • a féktest megjelenése jelentősen megváltozott, emellett némi anyag is „távozott” belőle, ezzel párhuzamban a kerámiát is tartalmazó féktárcsák érdekes formát eredményező könnyítést kaptak.

8_sram_red_axs_2024_unboxing

7_sram_red_axs_2024_unboxing

Magától érthetően a felsorolás az összes alkalmazott technológiát nem tartalmazza, ezek a SRAM oldalán megtalálhatók. Legjobb, ha a száraz adatok és marketingduma helyett SRAM RED AXS 2024 kérdezz-feleleket játszunk!

3_sram_red_axs_2024_unboxing


Mik a fő különbségek az előző generációhoz képest?

A RED AXS immár a legkönnyebb elektronikus országúti szett a piacon. A fékváltókar teljes egészében újra gondolt konstrukció, fogása, ergonómiája óriásit fejlődött. A profi és amatőr tesztelők egyöntetű véleménye szerint több kényelmet és nagyobb fékteljesítmény biztosít, valamint a kéz igénybevétele is csökken.

Mit tartalmaz az SRAM RED AXS szett és mikor lesz elérhető?

Az SRAM RED AXS része a hátsó váltó, az első váltó, a kezelőszerv, a lánc, a lánckeréksor, a féknyergek és a tárcsák, az akkumulátortöltő, illetve a Hammerhead Karoo kerékpár GPS számítógép. A wattmérő opcionális, valamint a hajtókar-hossza és a lánckerek fogkiosztása választható. 2024 május 15-től kapható, illetve rendelhető.

38_sram_red_axs_2024_unboxing

Mennyi a RED AXS tömege?

2496 gramm standard konfigurációval, vagyis 48/35T lánckerékkel, wattmérővel, 172,5 mm-es hajtókarral, 10-28T kazettával, 160 mm-es rotorokkal, valamint minden rögzítéssel, konzollal és hardverrel, fékfolyadékkal és akkumulátorokkal. Egyszóval a fenti egy reális tömeg, szemben a konkurencia által gyakran megadott „legjobb esetben” adattal.

39_sram_red_axs_2024_unboxing

Visszafelé is kompatibilis az új RED AXS?

Igen, a szett majdnem minden eleme kompatibilis az előző generációs 12 sebességes rendszerrel. További részletekért érdemes a SRAM kompatibilitás táblázatát tanulmányozni.

26_sram_red_axs_2024_unboxing

Mitől hatékonyabb az új RED AXS fékrendszer?

A RED AXS 2024 az elsődleges dugattyút áthelyezi a fékváltókar-testbe, amely tolódugattyús kialakítással rendelkezik, a fékkar-forgáspont pedig magasabb helyzetű. Mindennek köszönhetően az adott dugattyúelmozdításhoz kisebb erő szükséges. Ezen felül az új féknyereg és a rotor merevebb, ami némileg javít a hatékonyságon. A SRAM mérése szerint a fékrendszer globális hatékonysága (a fenti hatásokat összesítve) alsó fogásban 20%-ot, felső markolatfogásban 33%-ot javult.

11_sram_red_axs_2024_unboxing

Milyen hatással vannak az ergonómiai változtatások?

A kezelőszerven sokat dolgoztak a szakemberek. Maga a fékváltókar hosszabb lett, akár négy ujjal is átfogható (más gyártók fékváltókarjai jellemzően két ujjal foghatók), de a kormánytól mért távolság nem nőtt. Más szóval többféle pozícióban fogható a markolat, de a fékkar nem feltétlenül kerül távolabbra, így kis kézmérettel is könnyen kezelhető marad. A Contact Point Adjust segítségével a karállás, távolság, a nyomógombok helyzete személyre szabható.

Milyen szögben kell beállítani az új fékváltókart?

Az új RED AXS vezérlő természetes csuklópozíciót feltételez. Mint kiindulópont, a SRAM 7 fokos emelkedést javasol. Ez alapállásnak tekinthető, néhány fokkal el lehet térni személyes preferencia szerint.

9_sram_red_axs_2024_unboxing

Mit tudnak az új kezelő gombok?

Az új RED AXS fékváltókarok elején/tetején további nyomógomb található, amely a SRAM appon keresztül programozható. Biztosíthat kiegészítő váltási lehetőséget vagy ANT+ eszközvezérlésre használható. Alapesetben bónuszgomb váltóként van programozva: a jobb oldali karon lévő a nehezebb fokozatba kapcsol, bal pedig könnyebbe. Amennyiben a szett részét képező Karoo Hammerhead (vagy egyéb ANT+ GPS) komputert használsz, a gombok képernyőlapok közötti léptetésre és funkciókhoz programozhatók. Ezen felül a fékváltó nyolc vezeték nélküli szatellitkapcsoló felszerelését teszi lehetővé, ezek bárhol elhelyezhetők, és tetszés szerint konfigurálhatók váltásra vagy bármilyen egyéb eszköz vezérlésére.

Meddig bírják az elemek?

A RED AXS fékváltókarban használt CR2032 elemek körülbelül két évig működnek heti 15 óra használat mellett.

Mennyi ideig bírják az váltókban lévő akkumulátorok?

Az első és hátsó váltó akkumulátorai átlagban 60 órán át üzemelnek.

19_sram_red_axs_2024_unboxing

Kompatibilis-e régebbi AXS akkumulátorokkal?

Természetesen!

Az új RED rendelhető felnifékkel is?

Nem, a RED AXS csak tárcsafékes változatban kapható.

25_sram_red_axs_2024_unboxing

Hogyan állítható be a RED AXS első váltó?

Az új RED AXS első váltóhoz beállító eszközt biztosít a SRAM. A szerkezet a rögzítés során a megfelelő helyzetbe pozícionálja az első váltót, így a beállítás mindig tökéletes lesz. Külön szerszám áll rendelkezésre 46T–50T fogszámhoz (00.7618.179.000), illetve 52T–56T változathoz (00.7618.181.000).

Az ominózus beállítószerszámok...

34_sram_red_axs_2024_unboxing

Milyen lánctányér kombinációkkal kompatibilis az új RED AXS első váltó?

Két beépítési helyzet áll rendelkezésre, és a következő fogszám-kombinációk használhatók: 46/33T, 48/35T, 50/37T, 52/39T, 54/41T és 56/43T. Elsősorban 12-fokozatú X-Range lánctányérokhoz optimalizált a működés, a legjobb váltás érdekében ezek használata ajánlott. Az előző 12 sebességes AXS generációból származó 43/30T lánctányérok esetében teljesítményromlással kell számolni.

Mit kell tudni az egy lánctányérral való használatról?

A RED AXS hátsó váltó 10-28T-tól 10-36T-ig terjedő lánckeréksorokkal kompatibilis. A felsorolt első lánctányérkombinációkon felül 48T, 50T és 52T 1x12s rendszerben is működtethető. A láncleesés elkerülése érdekében a lánckezeléshez a már bevált Orbit csillapítást használja.

21_sram_red_axs_2024_unboxing

Milyen vázakkal, középcsapággyal és hátsó sarutávolsággal használható az új RED AXS?

A szett DUB rendszerű középcsapággyal kompatibilis, láncvonala 45 mm, a hátul a saru kötelezően 142 mm.

Mit kell tudni a hajtómű és wattmérő használatáról?

A két egység külön-külön is kapható, bármelyik meghibásodása esetén csak az adott részegységet kell cserélni. Természetesen a hajtómű elérhető wattmérő nélküli verzióban is. A wattmérő a korábbi 8 csavaros DUB hajtóművekre is felszerelhető. Fontos tudni, hogy a wattmérős verzióban a lánckerekek össze vannak építe magával a wattmérővel a maximális pontosság, és a pontos kalibráció miatt. Ez viszont szerencsére nem jelenti azt, hogy ha a lánckerék elkopik, akkor a wattmérőt is kukáznod kell. Gondoltak erre a Sram mérnökei is, és ha visszaküldöd nekik a wattmérőt, akkor azon kicserélik a lánctányért az általad választottra, és újra bekalibrálják a rendszert. 

24_sram_red_axs_2024_unboxing

Mit kell tudni az új Paceline X féktárcsáról?

160 mm-es és 140 mm méretben áll rendelkezésre, a rögzítés mindkét esetben Centerlock. A korábbi Paceline tárcsákhoz képest az új változat könnyebb, mégis merevebb.

Hogyan légteleníthető a fékrendszer? Milyen gyakran van erre szükség?

A korábbiakhoz hasonlóan Bleeding Edge technológia gondoskodik a fékteljesítmény szinten tartásáról. A légtelenítés elvégzése évente legalább egyszer, illetve szükség szerint ajánlott.

6_sram_red_axs_2024_unboxing

Igaz, hogy a szett a Hammerhead Karoo GPS komputert eleve tartalmazza?

Igen, komplett szett vásárlásakor a Hammerhead Karoo is tartozék. Az ugyancsak 2024-ben bemutatott új GPS fejegység tökéletes integrációt kínál a SRAM RED AXS szettel, több lehetőséget biztosít, mint bármely más kerékpáros számítógép. Az elvárt funkcionalitáson kívül műszaki adatokat is rögzít, ezen felül automatikusan párosítható, és részletes akkumulátorjelentést ad a rendszerről. Ezeket a funkciókat egyetlen piacon kapható GPS komputer sem tudja.

27_sram_red_axs_2024_unboxing

29_sram_red_axs_2024_unboxing

A szett IDE KATTINTVA megvásárolható!

Árukereső.hu Árukereső.hu