A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Melyik a legjobb ebike motor? Mik a különbségek, vásárláskor mire kell figyelni?

Németh Balázs, Ardó Tamás
2024. 04. 30. 00:00:00
Melyik a legjobb ebike motor? Mik a különbségek, vásárláskor mire kell figyelni?
Sokat fejlődött a kerékpártechnika az utóbbi évtizedben. A mai MTB-k kerékfelfüggesztése, vázgeometriája, irányítása ezerszer jobban működik, mint 10-15 évvel ezelőtt, és az országúti bicajok is jobban lassíthatók hidraulikus tárcsafékekkel, mint a korábbi felnifékkel. Ez mind csudajó, de a végső cél mégiscsak a mobilitás új platformra helyezése, aminek kulcsa az elektromotor kerékpárba integrálása.

Az elektromos hajtásrásegítést kínáló kerékpárokról korábban már írtunk, amelyben az alapismeretek és a kiválasztás legfontosabb szempontja szerepelnek.

0_pedelec_ebike_motor

Ezen felül az ebike motorok fejlődését is végig vettük az első agymotortól a hátsókerékbe integráltan keresztül egészen a manapság elterjedt középmotoros rendszerig. És persze megkülönböztettük az „gázkaros” ebike típust a forgalomban biztosítás nélkül is legálisan használható pedelectől.

A régi szisztémák mellett nehéz észérveket felhozni. A középmotor kifinomult, másodpercenkét akár ezer mintavétellel dolgozó nyomatszenzorral természetes módon adagolja a nyomatékot, pontosan akkor és olyan mértékben, ahogy a bicajos pedáloz. Az eredmény spontán hajtásérzet, azaz nincs hirtelen megugrás, ember és motor teljes szimbiózisban dolgozik. Valójában azt az érzetet kelti, mintha erősebb lennél, és hogy mennyivel, azt a rásegítési fokozat kiválasztásával tudod befolyásolni. Lehetsz ötven százalékkal izmosabb, bizonyos hajtásrendszereknél akár 3-4x is!

46_pedelec_ebike_motorNem véletlen, hogy Nyugat-Európa számos országában a több, mint ezer euro értékű kerékpárok eladása 60%-a pedelec, és azok jó 80%-a középmotoros típus. Ha egy ilyen kerékpárt használsz, magad választhatod meg, mennyi energiát fektetsz be az adott sebességhez, és az emelkedőkön sem kell lihegni. Ha pedig több eltérő állóképességű bicajos indul útnak, ugyanakkora erőfeszítéssel mindenki azonos tempóban haladhat. Ezen felül azonos erőfeszítéssel hosszabb távolságot tehet meg motorasszisztenciával, mint hagyományos kerékpárral.

A pedelec elektromos bicaj megváltás a hegyvidéken élőknek, a csoportban kirándulóknak, túrázóknak, gyengébb állóképességgel rendelkezőknek, átöltözéssel bajlódni nem kívánó munkába járóknak, és még sorolhatnánk tucatnyi élethelyzetet, amikor jelentős előnyt kínál a fejlett technológiát nyújtó motorintegráció. Vásárláskor már csak azt kell eldönteni, hogy az adott célra és az igényre melyik pedelec kerékpártípus (pl. városi, trekking, eMTB…) a legmegfelelőbb, továbbá mennyi legyen a hatótáv (ezt döntően az akkumulátor-kapacitás határozza meg), valamint mely’ gyártó melyik motorja legyen az erőforrás. Cikkünk az utóbbi kérdést járja körbe, de érinti az akkukapacitás és a motorválasztás összefüggéseit is.

0_pedelec_ebike_kerekpar_tipusok


Fejleszteni, fejleszteni és fejleszteni

Nemrégiben a német E-MOUNTAINBIKE on-line magazin a piac 13 legmeghatározóbb motorrendszerét tesztelte. Részletesen vizsgálták, hogy mi különbözteti meg ezeket. Cikkünk az említett teszt eredményeit összegezi, majd következtetéseket vonunk le a hazai körülményeket és a magyar vásárló szempontjából.

Az ebike - és ezen belül az eMTB szegmens – a legdinamikusabban fejlődést mutató trend a kerékpáriparban. A motorrendszerek fejlődési sebessége őrültmód felgyorsult. Az utóbbi 10 évben a nagy, terjedelmes motorok és puttonyként a vázra települő akkupakkokat elegáns, csúcstechnológiás meghajtóegységek, és rejtett, jól integrált megoldások váltották le. A mai pedelec kerékpárok – bármilyen felhasználásra készülnek – tetszetős, stílusos megjelenést nyújtanak, a korábbinál lényegesen magasabb technikai színvonallal, kommunikációs eszközök széleskörű integrációjával.

3_pedelec_ebike_motor

A német magazin tesztje a gyakorlatban szerzett tapasztalatokat labortesztekkel egészíti ki. Hatalmas erőfeszítést tettek, hogy teljes képet adjanak a ma kapható motorokról. A teszt egyik nehézsége, hogy a kerékpárkialakítás bizonyos mértékben meghatározza a motorműködést, éppen ezért volt szükség arra, hogy a motortípusokat több bicajban is próbára tegyék, valamint a bicajból kiszerelve is vizsgálják. Viszont a laborszenzorok nem tudják megmondani, hogy egy meredek gyökeres emelkedőn mennyire képes a motor követni a pedálhajtást, így a gyakorlati menettapasztalatok kapták a fő hangsúlyt az tesztprotokollban.

Az autókkal ellentétben a pedelec az ember és gép hibridje. Ergo több változót kell figyelembe venni, amikor a pedelec kerékpárok által nyújtott élményt próbáljuk összehasonlítani. Az elsődleges cél, hogy jól érezd magad a bicajon, ami biztonságos, megbízható és az egyéni igényeknek megfelelő.

22_pedelec_ebike_motor_shimano


Mekkora teljesítményre és akkupakkra van szükség?

A mai trendek szerint a pedelec bicajok nemcsak felhasználásban különböznek, hanem teljesítményben és akkukapacitásban is eltérő standardokat alkalmaznak. A német szakportál tesztjében a motornyomaték 40-től 95Nm-ig terjed, ami praktikusan két kategóriába soroltak: „teljes erejű” és „minimalista” típus.

Hasonlóképp az akkumulátorkapacitás ugyanilyen széles spektrumon mozog, a korszerű gépeken 250Wh-tól 800Wh-ig terjed. A kérdés már csak az, hogy ki vesz kábé ugyanannyiért kisebb teljesítményt és/vagy akkupakkot? Például nem mindenkinek akar egy 600 köbcentis túramotor erejével repeszteni a kaptatókon. És ha nem pazarolod a wattokat, vagyis ésszerűen pont annyit használsz, amire szükséged van, akkor nincs szükség nehéz és drága akkupakkra sem.

99_pedelec_ebike_motor_

A tesztben 26 márkától 30 pedelec ebike került kiválasztásra, és ezekben 13 különböző motorrendszert találunk. A 30 bringa közül 9 legújabb generációs „Light-eMTB”, ahol a gyártó nem a newtonok és a wattok maximalizálását célozza meg, hanem a lehető alacsonyabb öntömeget, ami jelentős hatással van a menetkarakterre. A bicaj néhány kiló „mínusszal” sokkal könnyebben irányítható, manőverezhető, ugratható. Valójában több, mint 11kg súlykülönbséget volt a teszt legnehezebb és legkönnyebb kerékpárja között: a könnyebbek közt volt 16 kilós eMTB is!

Light-eMTB bicajokhoz passzoló motort nemcsak a legnagyobb márkanevek kínálnak, hanem kisebb „startup” cégek, mint a FAZUA, a MAXON és a TQ. A „nagyok” egy-egy motorváltozatot kínálnak ebben a szegmensben: lásd BOSCH Performance Line SX, SHIMANO EP801 RS vagy a BAFANG EonDrive. Bármely márkától is származnak, ezek a motorok 40-60Nm nyomatékot tudnak, kifinomult vezérléssel és takarékos üzemmóddal. A „nagymotor” rendszereknél 80-95Nm a norma. Ehhez a teljesítményhez az utóbbiak sokkal több energiát igényelnek, főleg ha gyakran fut „turbo” fokozatban. Ehhez pedig nagykapacitású akkumulátor szükséges, ami nehéz és drága. Vagyis jó meg kell fontolni, hogy mi a cél: amennyiben a fő szempont, hogy szimbiózisban legyél a motorral, emellett Te is erősödj, elfáradj, akkor a kisebb teljesítményt nyújthat nagyobb élményt, mint az erőgép.

Fent a "diszkrét" TQ, lent a "bivalyerős" YAMAHA ULTIMATE

44_pedelec_ebike_motor 47_pedelec_ebike_motorA motornak eleve nem tesz jót a folyamatos csúcsra járatás (lásd gépjárművek), de ami a középmotoros pedelec bicajoknál még relevánsabb, az a lánc, a lánckerekek és a hátsó gumi fokozott kopása. „Turbo” fokozatban ezek pillanatok alatt amortizálódnak, a nagyobb nyomatékkal dolgozó motorral szerelt bicajon még takarékos fokozatok használatával is gyakrabban kell a hajtásláncot cserélni. Persze kapható ebike-specifikus lánc és sor, de azok legfeljebb harmadával növelik az élettartamot, az alapproblémát nem oldják meg. Egy szó, mint száz, a bivalyerős motorok esetében is érdemes többnyire takarékos üzemmódot választani.

Habár a nagyobb motor alig emeli a kerékpár vételárát, a hozzájuk szükséges többlet akkukapacitás annál inkább. Az akkupakk akár a pedelec értékének harmada is lehet! Tehát ha nem ragaszkodsz a bivalyerős, lépcsőkön felhajtó motorhoz, a lélegzetelállító megindulásokhoz, akkor az adott szintű technológiát alkalmazó bicaj olcsóbb lesz, vagy fejlettebb kinematikát és váztechnikát vehetsz ugyanannyiért.

3_pedelec_ebike_kerekpar_tipusok


Mekkora a különbség a gyártók között az adott teljesítménykategóriában?

A teszt bebizonyította, hogy azonos nyomaték mellett óriási különbségek vannak az erőleadás karakterében. Más szóval az, hogy hogyan adja le a motor az erőt a hajtásrendszerre, mint hogy mekkora maximális erővel rendelkezik. Az egyik tényező a nyomatékkövetés pontossága, vagyis gyors és pontos reakció a pedálra ható erőre. Itt minél több a mintavétel, és minél gyorsabb és pontosabb a reakció, annál természetesebb érzetet biztosít a motor. A szükségesnél több egyáltalán nem kívánatos, hiszen a hirtelen a megugrás rosszabb, mint a kissé vérszegény reakció.

15_pedelec_ebike_kerekpar_tipusok

A másik nagy különbség a motorok közt a pedálfordulat-kezelés. A legtöbb rendszer egy viszonylag szűk pedálfordulat-tartományban képes nominális erőt (nyomatékot) biztosítani. (A motor belső áttételezése konstrukciós adottság.) Van, amelyik kifejezetten szereti a lassú pedálfordulatot, és az ezzel járó nagy nyomatékot, és ezt jó esetben természetes erőhatással képes kiegészíteni. Más típusok akkor vannak elemükben, ha a pedálozás eléri a 70-80 fordulatot. Az előbbi típus jellemzően kezdők számára ideális, az utóbbi pedig azoknak, akik sportosan hajtanak.

Persze valahogy el is kell indulni! Az első néhány fordulat nem lesz hatékony egy olyan rendszernél, amelyik nem jól viseli a „taposást”. Ez megnyilvánulhat a megindulás jellégében: kissé vérszegény lesz a start, vagy nem akkor jön az erő, amikor a pedálra rálépsz. Ez egy kompromisszum, amivel szerintünk együtt lehet élni.

41_pedelec_ebike_motor

Akkukapacitás, -integráció, -modularitás

„Minél nagyobb az akku, annál jobb!?” Korábban ez általánosan elfogadott nézet volt, a kép ma már kissé árnyaltabb. Kétségtelen, hogy nagyobb akkukapacitással nagyobb lesz a hatótáv, messzebb lehet menni egy töltéssel, illetve a mindennapi használatban ritkábban kell töltéssel foglalatoskodni. A fő korlátozó tényező e téren a költség, hiszen az akku a pedelec legdrágább alkatrésze. A mérettel rendszerint nincs gond, hiszen a megakapacitású akkuk is elférnek egy méretes vázcsőben. Viszont a plusz tömeg okozhat problémát mind az irányításban, mind a kerékpár mozgatásában, szállításában. A mai akkuk esetében 200 Wh/kg az irányadó, vagyis jellemzően 1-2 kiló pluszról beszélünk.

51_pedelec_ebike_motor

Jó tudni, hogy a nagyobb kapacitás nem jelent automatikusan nagyobb hatótávolságot. Az elektromos járművekhez hasonlóan a különböző motorok eltérő mértékben fogyasztanak villamos energiát, ergo a hatásfokukat is figyelembe kell venni. A már említett pedálfordulat kérdés ismét előjön: az ideális fordulatszám-tartományon kívül csökken a hatásfok. Természetesen a rásegítés mértéke a fő tényező: amennyiben döntően magasabb fokozatot választasz, valamint sok az emelkedő, a fogyasztás drasztikusan nőhet. Végezetül ott a megkerülhetetlen terhelés! Tesztelték, hogy mennyivel több energia kell egy 120kg-os bicajos mozgatására, mint egy 60-at nyomóra, és a plusz fogyasztás átlagos terepen közel 50%! Tehát a terhelés – legyen az maga a kerékpáros vagy csomag – is egy fontos szempont az akkukapacitás kiválasztásánál.

40_pedelec_ebike_motor

Nézzük az vázintegrálást! A mai akkumulátorok majdnem mind integráltak, középkategóriától felfele alig fordul külső (vázon, csomagtartón) elhelyezés. A piaci kínálatot nézve két fő akkumulátor-koncepciót látunk: monolitikust és modulárist. A klasszikus konfiguráció a monolitikus, ahol egyetlen akkumulátor-egységet integrálnak a kerékpárba. Ezzel szemben egyes gyártók moduláris rendszert kínálnak, vagyis az akkumulátor kapacitása valamilyen módon bővíthető. Ezek rendszerint külső akkumulátorok, amelyek kívülről csatlakoznak a vázhoz és a töltőporthoz. A fő cél a hatótávolság-bővítés, a beépített akkumulátor kiterjesztéseként működnek. A kiegészítő akkupakk rögzítése gyártónként eltér: a kulacstartót vagy speciálisan kialakított konzolt igényelnek.

A moduláris rendszer előnye, hogy szükség szerint az akkumulátor kapacitása bővíthető. Amennyiben a kerékpáros rövidebb utakon közlekedik, nem kell mindig a többkilós akkupakkal közlekedni. Ez nemcsak fizikailag sérülékeny, hanem az alacsony hőmérséklet is okozhat komoly károkat benne. És ha mégis nagyobb kapacitásra lenne szükség - például a hétvégén egésznapos kirándulásra indulva - a kapacitás egyszerűen, néhány mozdulattal növelhető. Az összehasonlító tesztben a TQ, SPECIALIZED és BOSCH motor hatótávolság-bővítési lehetőséggel rendelkezik, emellett a GIANT és a PINION nagy teljesítményű rendszerei hasonlóképp bővíthetők.

Balra a kiszedhető variáns, jobbra pedig egy bővíthető megoldás...

53_pedelec_ebike_motor

Az alsóvázcsőben lévő akkumulátorok többsége kivehető, ami több előnnyel jár. Például akkupakk nélkül autón vagy egyéb helyzetben könnyebben szállítható, ezen felül a kerékpár külön tölthető, tárolható. A teszt során nagy különbségeket tapasztaltak az akkumulátorfedél-kialakítás és a zárszerkezetek között, vagyis nem minden kivehető akkurendszer egyformán praktikus.

Egyes rendszerekben viszont az akkumulátorok tartósan a vázba van építve, azaz nem távolítható el. Itt a fő előny az, hogy ami nem szerelhető ki, az nem tulajdonítható el egykönnyen. De ezen felül is szólnak érvek a „fix” rendszer mellett: esztétikusabb, a vázszerkezet erősebbre és könnyebbre építhető.

Akku ma már lehet ilyen diszkrét módon integrálva! 43_pedelec_ebike_motor


Vezérlés, kijelző, appok, szolgáltatások

Mint a nyereg és a markolat esetében, a kezelőszervek kialakításánál is fontos a jó ergonómia. A távirányító és a kijelző testesíti meg az interfészt a bicajos és a motorrendszer között. Gyártótól függően számos lehetőség áll rendelkezésére: a motorgyártó által szállított késztermékektől a kerékpármárkák házon belüli megoldásain keresztül a harmadik féltől származó termékekig számos opció kínálkozik.

27_pedelec_ebike_motor_bosch

Az, hogy a hüvelykujj és a távirányító közötti kapcsolat mennyire kényelmes, nagyban függ a szubjektív igényektől és elvárásoktól. A markolat melletti kapcsolókialakítás ennek megfelelően széles skálán mozog, az űrsikló vezérléséhez elegendő gomborgiától a hihetetlenül minimalista egységekig minden előfordul. A minimalista megközelítés általában egyszerű kezelést és nem túl feltűnő megjelenést kínál, a komplex távirányítók pedig több funkciót biztosítanak, illetve gombonként csak egy funkció van hozzárendelve, ily módon a kijelzőn lévő menüpontok közvetlenül érhetők el.

Viszont a túlméretezett vezérlőegység sok esetben megnehezíti a fék- és váltókarok használatát. Például az extranagy távirányítók - mint például a BOSCH LED Remote vagy a FIT Basic Remote - messzebbre nyúlnak ki a kormánytól, mint a minimalista távirányítók, ennek megfelelően kezelésük nem épp ergonómiás. Amíg aszfaltos túra közben ez alig jelent nehézséget, technikás terepen, ösvényen a funkcióváltás nehézkes. Ezen felül a sokgombos távirányítók növelik annak esélyét is, hogy göröngyös terepen rossz gombot nyom le a bicajos, kettő esetében viszont nehéz téveszteni.

1_pedelec_ebike_motorÉrdemes kitérni még a gombok tapintására és visszajelzésére. Például a YAMAHA távirányítónál soha nem lehetsz biztos, hogy valóban megnyomtad-e, mert szinte nincs változás. A másik véglet a FIT Basic, amely vibrációs visszajelzéssel is szolgál. A tesztelők közül mindenki egyetértett abban, hogy a SHIMANO EM800-L távirányító ergonómiai szempontból a legjobb, jól érezhető az aktiválás, de a gomb benyomása nem igényel extra munkát. A hanghatást kínáló rendszerek - mint például a SPECIALIZED ugyancsak jól használhatók.

A kijelzőkből is sokféle kapható, a nagy színes monitortól a vázcsőbe integrált LED-ig minden előfordul. Egyes motorgyártók az adott rendszerhez többféle típust kínálnak, és ezek utólag is cserélhetők. A kiválasztáshoz tudni kell, hogy a felhasználónak mennyi infóra van szüksége. Például a TQ felsőcsőbe integrált minimalista fekete-fehér kijelzőn minden alapvető információ megjelenik, persze ha navigációra és sok menetadatra van szükség, akkor felejtős. Ilyen igény esetén egy funkciókban gazdag nagy kijelzőt érdemes választani, vagy harmadik féltől származó GPS egységgel kiegészíteni a meglévőt.

14_pedelec_ebike_motor

A kijelző típusa mellett a pozíció is meghatározó. A kormányszár elé szerelt kijelző mindig jól látható, de bukáskor könnyen sérül. Érdekes alternatíva a távirányítóba integrált kijelző (pl. BROSE): ezek letisztult megjelenést kínálnak, viszont hátrányuk, hogy valamelyest zavarják a fékkar-működtetést. Ha nincs szükség sok infóra, a felső csőbe integrált kijelzők Bluetooth távirányítóval (TQ, FAZUA, SPECIALIZED) jó kompromisszumot biztosítanak.

A legtöbb mai motorrendszer integrált töltési lehetőséget kínál arra az esetre, ha bicajozás közben az okostelefon vagy GPS komputer lemerülne. Így akár az eszköz útközben is tölthető. A töltőport helyzete különböző lehet: ha a fejcső közelében van, egy rövid kábel elegendő a GARMIN vagy a kormányra rögzített okostelefon töltéséhez. Egyes gyártók, mint például a FAZUA, ügyesen integrált egy USB-C töltőportot helyezett el a LED-kijelző alá, ahol könnyen elérhető, de jól el van rejtve az elemektől.

16_pedelec_ebike_motor

A telefonösszeköttetés egy további lehetőség a mai motorrendszereknél. Hasznosságuk azon múlik, hogy képesek-e gyorsan és egyszerűen kapcsolatot kell létesítenie az okostelefon és a hajtásrendszer között. Kerékpáros GPS egységek vagy órák ugyancsak csatlakoztathatók a legtöbb mai rendszerhez, ami különösen hasznos, ha a rendszer minimalista kijelzőt tartalmaz. Ezenkívül egy jó alkalmazás lehetővé teszi a motor jellemzőinek hangolását és a támogatási módok testre szabását. A pedelec hajtásrendszer naprakészen tartása (frissítése) egy további funkció, ami ma még nem teljesen terjedt el. Azok a rendszerek, amelyek még nem rendelkeznek ezzel a képességgel, csak úgy frissíthetők, ha a kerékpár laptophoz csatlakozik. Tipikusan ezt a feladatot érdemes szervízre hagyni.

12_pedelec_ebike_motor

Az alapvető funkciók mellett egyes gyártók további szolgáltatásokat is kínálnak. Ilyen a magassági profil, a motor energiafogyasztás vagy a navigáció. További lehetőség a közösségi útvonaltervező platformokkal való összekapcsolás, mint a Komoot és a Strava, amely lehetővé teszi az útvonalak és az utazási adatok közvetlen szinkronizálását. De van még ezen felül is egy-két vicces funkció: például a SPECIALIZED ökoszisztémával nyomon követhetők az ugratások, ebből statisztika is készül, megmutatva, mennyi a levegőben töltött idő!

A BOSCH eBike Lock funkció és a SPECIALIZED System Lock pedig segít megelőzni a bicaj eltulajdonítását: legalábbis a tolvajok nem tudnak „Turbo” módban egérutat nyerni. A BOSCH ennél még egy lépéssel tovább megy: a fizetős ConnectModule segítségével alkalmazáson keresztül nyomon követheted a kerékpár helyzetét, valamint riasztást küld, ha azt lezárt állapotban elmozdítják.

Sok esetben egy minimalista rendszerkijelző és egy teljes funkcionalitást biztosító GPS komputer lesz a tökéletes megoldás...

27_pedelec_ebike_motor_shimano


Milyen egy jó eMTB motor?

A motorrendszer teljesítményét, karakterét számos tényező befolyásolja. Egyfelől a maximális és a folyamatos teljesítmény, a reakciókészség, a moduláció, a zaj és még néhány egyéb jellemző. Ezek határozzák meg, hogy a használat mennyire jár örömmel vagy frusztrációval. Ezen felül a vezérlés is hatással lehet a használhatóságra, és nem utolsósorban a meghajtó egység és az akkumulátor tetszetős integrálása is fontos szempont. Vannak jól sikerült dizájnok, és kevésbé tetszetősök, egyes motortípusokat eleve egyszerűbb a vázban szépen elhelyezni, mások eleve ipari megjelenésűek. Érdemes a fent említett fő paramétereket egyenként megvizsgálni…

29_pedelec_ebike_motor_yamaha

Nyomaték

A newtonméterben (Nm) kifejezett nyomaték a motor teljesítményét jelöli, meghatározza, hogy a motor mennyi erőt ad át a hajtásláncnak, ami a hátsó kerék által hajtja előre a bicajost. A gyakorlatban a nagyobb nyomaték jellemzően meginduláskor vagy meredek emelkedőkön, és ezen belül nehéz áttételi fokozatokban, azaz alacsony pedálfordulatoknál kap szerepet. Minden más helyzetben a motor jóval a gyártó által meghatározott maximális nyomaték alatt működik. A szoftver kritikus szerepet játszik a nyomaték alkalmazásában, éppen ezért azonos nyomatékértékkel rendelkező motorok eltérő módon viselkednek. A legjobb példa erre a BOSCH Performance Line CX és CX Race motor. Ugyanazokkal a specifikációkkal rendelkezik mindkettő, felépítésük is majdnem azonos, de amikor a kerékpár vezérlése aktiválja a „Race” módot, az erőleadás megnő, és a reakció is sokkal közvetlenebb lesz a szabványos BOSCH Performance Line CX motorhoz képest.

Habár a BOSCH SX kisebb és könnyebb, mint az "standard" CX, de kellően pörgetve a hajtókart majdnem ugyanolyan teljesítményt nyújt...

7_pedelec_ebike_motor

Motorteljesítmény

A pedelec motorok kimeneti teljesítménye egységesen 250 W-ként szerepel a specifikációban. Ennek oka, hogy EU-ban a pedelec típus NÉVLEGES teljesítménye 250W-ban limitált. Ez nem jelenti azt, hogy a motorok soha nem lépik túl a 250 wattos határt, hiszen a szoftver ebben az esetben nem szabályoz le, mint a sebesség esetében 25 km/h sebességnél. Így alig meglepő, hogy a német szakorgánum labortesztjei során az összes motor teljesítménye jóval meghaladta a 250 W-ot, és akadt olyan, amelyik rövid ideig 500 W felett tetőzött.

De mit is értünk teljesítmény alatt? Ez a nyomaték és a fordulatszám szorzata, ergo a teljesítmény nagymértékben függ a pedálfordulattól. Ezenkívül különbséget kell tenni az elektromos és a mechanikus teljesítmény között: az elektromos teljesítmény a fogyasztásra értendő, míg a mechanikai teljesítmény az, amely ténylegesen a talajra kerül. (Mínusz motor/hajtáslánc/súrlódás veszteségek.) Ez utóbbi ugyancsak rendre 250W feletti értéken tetőzött.

38_pedelec_ebike_kerekpar_tipusok

Összehasonlításképpen egy átlagbicajos körülbelül 100 watt teljesítményt ad le, és ha valaki folyamatosan 150 wattot produkál, az a fittebbek közé tartozik. A motor és az emberi hajtáserő arányát hívjuk rásegítésnek. A rásegítés-arány tehát a motorteljesítmény és a pedálhajtáserő viszonyított aránya. Ha egy motor 100%-os támogatást nyújt, akkor az arány 1:1. Azaz minden leadott „pedálwattra” akkor és ott 1 plusz wattot ad hozzá a motor, gyakorlatilag megduplázva a hátsó kerék teljes teljesítményét (100 W bemenet plusz 100 W motorteljesítmény egyenlő 200 W összteljesítmény, figyelmen kívül hagyva a hajtáslánc energiaveszteségét.)

Minél erősebb egy motor, annál nagyobb lehet a rásegítés-arány. A legerősebb motorok a bicajos teljesítményének négyszeresét is képesek leadni, és akár még többet is, ha ezt a szoftver engedi. A rásegítés-korlát tehát a motor maximális teljesítménye. A fenti számokat követve az átlagbicajos 100W teljesítményét a motor „turbo” 400% fokozatban 500 W-ra képes kiegészíteni. A 150 W-ot produkáló fitt bicajosét viszont nem tudja 600 W-tal 750 W-ra kiegészíteni, mivel a legerősebb pedelec motor sem tud 600W-ot. Ilyenkor a motor „turbo” fokozaton csúcsra lesz járatva, és ahogy túlhevül, a vezérlés egyre visszaveszi a teljesítményt. Ez ugyebár nem a hosszú élettartam záloga...

22_pedelec_ebike_kerekpar_tipusok

Pedálfordulat és teljesítmény

A percenkénti fordulatszámban (RPM) megadott pedálozási ütem (azaz pedálfordulat) szerepet játszik a motor hatékonyságában. Minden motor egy bizonyos bemeneti pedálfordulat-tartományban biztosítja a nominális hatékonyságot, az alatt és felett a teljesítmény esik. A legtöbb motornál ez 60 fordulat körül indul, és 90-ig tart. Az optimális fordulatszám-tartomány a motorok legújabb generációjánál szélesebb, mint korábban. A BOSCH SX a kivétel, hiszen csakis magas pedálfordulatnál éri el a megadott teljesítményszintet, más szóval itt a pedálfordulatszám optimalizálása érdekében érdemes alacsonyabb áttételi fokozatba is kapcsolni. Több gyártó az aktuális pedálozási ütemet a kijelzőn megjeleníti.

Az effektív tartomány, amelyen belül a motor a maximális teljesítményen hatékonyan működik, feltételezve, hogy a kerékpáros 200 W erőt ad le. Számos gyártó az aktuális pedálfordulat-ütemet a kijelzőn megjeleníti, így az adott motorrendszert használva érdemes a tartományban maradni.

1_pedelec_ebike_motor


Limit

Köztudott, hogy a pedelec típusú kerékpárban működő motor működését a DIN EN szabvány 25km/óra sebességre korlátozza. Amennyiben a bicaj túllépi ezt a sebességet, a vezérlés a motorrásegítést leállítja. Ezen felül van egy másik limit, nevezetesen hogy a hajtás leállásától számítva legfeljebb 2 métert tehet meg a kerékpár kizárólag motorerővel, kivéve manuális tolás esetén, ami legfeljebb 5km/óra lehet. A 2 méter engedményt a legtöbb hajtásrendszer az utolsó centiig kihasználja, ami megváltást jelent meredek, technikás emelkedőkön, amikor a hajtott pedál esetleg elakad, vagy hajtással a bicajos egyensúlyát vesztheti.

Az EU-s szabályzásban szereplő összes limit esetében jól jön a fokozatos motorleállás, máskülönben – főleg nagymértékű rásegítés esetén – a kikapcsolás kvázi fékezéssel lenne egyenértékű. Ezt nem szeretnéd akkor sem, amikor éppen átléped a 25km/h sebességet, sem amikor épp egy sziklára próbálod felküzdeni magad. A leszabályzás felhasználóbarát kivitelezése a komfortérzeten felül befolyásolja a kerékpár kezelhetőségét is. 25_pedelec_ebike_motor_shimanoRásegítés-fokozatok

A motorgyártók 3-5 különböző rásegítés módot kínálnak. A módok a támogatás-típus szerint két kategóriába sorolhatók: dinamikus és lineáris. A dinamikus támogatási módok alkalmazkodnak az aktuális hajtáshoz: ez azt jelenti, hogy a motor a rásegítés mértékének meghatározásakor nemcsak a pedálokra kifejtett erőt, hanem az útmeredekséget és a pedálfordulatot is figyelembe veszi. A dinamikus támogatási módok sík terepen természetes menetérzetet tesznek lehetővé, ott hasznosak, ahol kevés támogatásra van szükség. Emellett hagyják, hogy a motor magas fokozatba kapcsoljon, amikor a legnagyobb szükség van rá: például egy meredek, technikás emelkedőn.

Mára a legtöbb felsőkategóriás motorrendszer egy vagy több dinamikus üzemmóddal rendelkezik, amelyek közül a legismertebb a BOSCH E-MTB üzemmód. A telefonos applikáció segítségével a kerékpáros a dinamikus karaktert saját igényei és ízlése szerint tovább finomíthatja, azaz milyen mértékben vegye figyelembe a pedálfordulatot és a terepadottságokat, illetve azt is, hogy a dinamikus rásegítés azonnal vagy finom átmenetben történjen.

A lineáris módok nem igazítják az eMTB motor kimenetét a menethelyzethez, csakis a pedálozási erőt veszik figyelembe, azaz fix támogatási arányt kínálnak, amelynél a rásegítés lineáris arányban növekszik az erőráfordítással.

39_pedelec_ebike_kerekpar_tipusok

Motorzaj

A motorok jelentős eltérést mutatnak a zajszint terén. Ez nemcsak azt befolyásolja, hogy milyen hangosan kell társaiddal menet közben csevegni, hanem hatást gyakorol magára az élményre is. A csendes motor olyan érzetet kelt, mintha a kerékpár lebegne, míg a hangosabb a gépjárműveket idézi. A zajszint tehát a motorrendszer minőségének egyik mutatója.

A Pinion elképzelés zseniális, de a zajproblémát még orvosolni kell!

17_pedelec_ebike_motor_brose

A teszt során az azonos motortípusokat vizsgálva arra a következtetésre jutottak, hogy a zajszintért nemcsak a motormechanika felelős. A kerékpárváz-kialakítás képes jelentősen felerősíteni – vagy jó esetben csillapítani - a rezgéseket. Valószínűleg a beépítés-helyzet (motororientáció, elforgatás) is fontos tényező. Ez utóbbira jó példa a TQ HPR50, amely két kerékpárban lényegében zajtalan, azonban a PINION MGU E1.12 az egyik legzavaróbb a tesztmezőnyben. A zajszint a legtöbb esetben a rásegítés-fokozat emelésével nő, de az erősebb motorok eleve késsé zajosabbak.

Ilyenkor jó, ha nem zajos a motor!

31_pedelec_ebike_kerekpar_tipusok

A hangmagasság is szerepet játszik abban, hogy mennyi zavaró a zaj. Az alacsony hang kevésbé kellemetlen, mint a magas, továbbá a „kerregés” azonos zajszint mellett idegesítőbb, mint a konstans frekvenciás zaj. A SHIMANO EP8 az akadályokon való áthaladáskor zörgő hangot kelt, a gyökeres és sziklás ösvényeken szó szerint csörömpöl. A BOSCH CX és CX Race motorok zümmögő hangot adnak ki gyorsításkor, ami sajnos rázkódások során is jelentkezik, amikor a lánc ismét megfeszül. Remélhetően a gyártók a jövőben egyre nagyobb figyelmet szentelnek a zajcsillapításnak!


Gyártók, motorok, kompatibilitás

Az előző cikkben tisztáztuk a pedelec és az ebike fogalmakat, a különböző motor- és akkuelhelyezések előnyeit és hátrányait. A jelen cikkben pedig végig vettük a pedelec motor tulajdonságait, valamint a kiválasztás szempontjait. Ezzel eljutottunk oda, hogy tényleg beszélhetünk a ma kapható motorok közti különbségekről.

33_pedelec_ebike_kerekpar_tipusokEgy fontos tényezőt viszont csak érintőlegesen említettünk: a csereszabatosság teljes hiányát. A korszerű „középmotorok” néhány kósza Távol-Keleti próbálkozástól eltekintve vázintegráltak. Minden gyártó egyedi méretekkel dolgozik, így a pedelec váz az adott gyártó motorjaihoz készül. Ráadásul a motorgyártók néha a generációk közt is változtatnak a méreteken, így az egyik motoregység számára készült váz nem biztos, hogy a másik motorral is kompatibilis lesz. Ez főleg a legmodernebb „Light eMTB” hajtások esetében fordul elő.

Ezen felül pedig ott az akkuelhelyezés kérdése, ami manapság ugyancsak integrált. Minden gyártó az akkupakkot is saját méretei szerint készíti, így az akkuk sem csereszabatosak. Lényegében az adott rendszeren belül motort vagy akkut nem cserélhetsz, azaz nincs lehetőség nagyobb teljesítményre vagy kapacitásra „fejleszteni”. Számos gyártó viszont lehetővé teszi, hogy kiegészítő akkumulátort csatlakoztass a már meglévő rendszerbe.

20_pedelec_ebike_kerekpar_tipusok

Végezetül érdemes kitérni a motor szerepére a teljes rendszerben. A motor-akku-vezérlés összefüggéseket korábban már érintettük, de ott van még a lényeg, a bicaj és annak alkatrészei. A tökéletes pedelec receptje tehát valahogy így hangzik: jó geometria, jó kinematika (már ha van kerékfelfüggesztés), célnak megfelelő, megbízható alkatrészek, ezen belül hatékony fékrendszer, és inkább a tartósságra, mint fokozatszámra hangolt váltórendszer, majd kell egy a célnak pont elég erőt szolgáltató motor, a szükséges méretű akkukapakkal, illetve a vezérléssel. Persze a fenti lánc csak annyira erős, amilyen a leggyengébb láncszem. Nem érdemes a fentiek közül egyetlen komponenst „túlfejleszteni”.


Teszteredmények

A tesztelt motorok közül három a BOSCH márkától származott. A német óriáscéget nemcsak a régóta piacon lévő Performance Line CX motor képviselte, hanem a versenyre hangolt Performance Line CX Race és a vadonatúj szerényebb asszisztenciát nyújtó SX modell is. A SPECIALIZED több modellel szerepelt a tesztben: az erős Turbo 2.2 típust a könnyebb, minimális segédletet nyújtó a SPECIALIZED Turbo SL 1.2 motor egészítette ki. A SHIMANO-t az EP8 utódja, a nemrég bemutatott EP801 képviselte, amely izgalmas új csatlakozási funkciókkal és jobb teljesítménnyel büszkélkedhet. A nagy nyomatékot leadó motorok közt volt még a BROSE Drive S Mag, a YAMAHA PW-X3, a GIANT SyncDrive Pro 2, a POLINI EP3 és a PANASONIC GX Ultimate. Ezen felül a PINION nemrégiben megjelent vadonatúj MGU E1.12 full-integrált motor-sebességváltó is kipróbálásra került. A könnyű eMTB-piacot stimuláló minimális rásegítést kínáló motorokat a fentieken kívül a FAZUA Ride 60, és a TQ HPR50 képviselte. Ezeket összehasonlították a BOSCH SX és SPECIALIZED Turbo SL 1.2 típusokkal, és persze a lényegesen erősebb versenytársakkal.

Példás vázintegráció!

42_pedelec_ebike_motor

Mivel a már említett kompatibilitás-problémák miatt nem lehet a motorokat ugyanabban a pedelec kerékpárban tesztelni. Ebből következik, hogy az eltérő vázszerkezet, kinematika és alkatrészek némileg befolyásolják mind a méréseket, mind a menettapasztalatot. A tesztelők egységesítettek amit lehetett: minden bicajra azonos gumi került, és a kormány-nyereg helyzet is standardizálva lett. Ezen felül ugyanazt a tesztkört teljesítették többször az összes bringával. Protokollt dolgoztak ki arra is, hogy a változatos pályán minden üzemmód ki legyen próbálva, ráadásul mindegyik az adott szakaszon. A tesztelők végig mikrofonba mondták a tapasztalatokat, amit együtt értékeltek ki. A Velotech laborban – ahol nem mellesleg a Németországi bicajos DIN szabványok születnek - minden egyes teljesítmény-paraméterre egy-egy tesztet dolgoztak ki.

A laboratóriumi próbapad folyamatosan növekvő pedálhajtás-erőt is képes volt szimulálni, miközben mérték a kerék mechanikai teljesítményét, ami a kerékpáros hajtóerő és a motor mechanikai teljesítmény összege.

2_pedelec_ebike_motor

Megmérték az egyes motorok elektromos teljesítményét és mechanikai teljesítménygörbéjét, vagyis azt, hogy működés közben mekkora áramot vesz fel a motor az akkumulátorból, és ebből mennyi közvetítődik a kerékre mechanikai erő formájában. A mérést megismételték különböző pedálfordulattal és különböző pedálhajtás-erővel. Motoronként 800 adatpontot kaptak, ami már lehetővé teszi a motorokhatékonyság, a teljesítmény-leadás, és a nyomatékgörbe elemzését. Hatótáv vizsgálatokat is végeztek, de mivel túl sok a változó e téren, általános rangsort nem tettek közzé. Na, ezért szeretjük a német teszteket!

A BOSCH Performance Line CX nagy teljesítményű motor alacsonyabb pedálfordulat mellett is képes jelentős asszisztenciára, míg a kisebb SX-modell gyorsabb pedálfordulatot igényel, de a csúcsteljesítménye majdnem azonos.

3_pedelec_ebike_motor


Nagy teljesítményű motorrendszerek

Jelenleg a nagyteljesítményű motorok adják a piaci kínálat többségét. Ezeket az EU szabályzáson belül megvalósítható legnagyobb teljesítmény és nyomaték jellemezi. A tesztben a PANASONIC GX Ultimate Pro FIT 95 Nm értéke a legmagasabb. A teszt egyértelműen megmutatta, hogy még az azonos nyomatékadattal rendelkező motorok is a gyakorlatban máshogy viselkednek, köszönhetően a motorszoftver szerepének. Nézzük akkor az egyes motortípusokkal szerzett tapasztalatokat!

19_pedelec_ebike_motor_shimanoSHIMANO EP801

A SHIMANO EP801 erőssége a felhasználóbarát karakter. Működése bármilyen helyzetben kellemes, kiszámítható, a bicajos soha nem tapasztal váratlant, és ez a legmagasabb támogatási módra is igaz. Ami a teljesítményt illeti, a BOSCH Performance Line CX-hez hasonlót produkál, azaz nem szereti különösen az extra alacsony pedálfordulatot, könnyed, beszélgetős tekerések során működése kissé darabos. Szembeötlő hátránya a motor által kibocsátott hangos zörgés – főleg ereszkedéseknél – de ez az összes SHIMANO eMTB motor régóta fennálló problémája. Összességében ideális társ közepes intenzitású bicajozáshoz, MTB vagy városi környezetben egyaránt.

61_pedelec_ebike_motorGIANT SyncDrive Pro 2

A GIANT SyncDrive Pro 2 mindent jobban csinál, mint az a YAMAHA PW-X3, amely az alapjait képezi. A 85 Nm-es nyomaték a középmezőnyben helyezi el a nagy teljesítményű modellek között, és ezt hozza a gyakorlatban is. Ami a motor rásegítését illeti, a SyncDrive Pro 2 erősebb, mint a SHIMANO EP801, de gyengébb, mint a BOSCH Performance Line CX, automatikus módban jobban gazdálkodik az erejével mind bármelyik vetélytárs. Ez a GIANT dinamikus támogatási módja, sík terepen takarékos, miközben jó megindulást nyújt az emelkedőkön. A SyncDrive Pro 2 leginkább azoknak ajánlott, akik erőteljes rásegítést igényelnek, de nem szeretnék feláldozni a finom működést.

18_pedelec_ebike_motor_broseBROSE Drive S Mag

A BROSE motorok egyik érdekessége, hogy a márka nagy szabadságot biztosít a kerékpárgyártónak a rendszer módosítására.  A jellemzők és az integráció megvalósítása széles spektrumon mozog, vagyis az eredmény az adott kerékpármárka megvalósításától függ. A Drive S Mag a bőséges erő és nyomaték ellenére természetes menetérzetet biztosít. Könnyűvé teszi a legmeredekebb emelkedő megmászását is. A gyakorlatban erősebb érzetet nyújt, mint amit a laboreredmények sugallanak. A két kipróbált BROSE Drive S Mag nem a teljesítményben, hanem a nyomatékadagolás kifinomultságában tér el. Az egyiknél az adagolás a laza murvás utakhoz túl nyers volt, a másik sokkal kifinomultabb, ami egyértelműen a kerékpármárka (SPECIALIZED) érdeme. A gyári eszköz-integráció és a csatlakoztatás a versenytársak nagy része mögött kullog, mindazonáltal az átdolgozott rendszer etalon e téren.

62_pedelec_ebike_motorSPECIALIZED 2.2

A SPECIALIZED holisztikus, teljes csomagot kínál, amelyek saját kijelzőket, akkumulátorokat, távirányítókat és csatlakozórendszereket tartalmaz. Ez a megközelítés eredményezi a legzökkenőmentesebben működő rendszert. A BROSE Drive Mag S-en alapuló SPECIALIZED 2.2 az egyik legerősebb modell a teszten, de okosan használja ki az erejét. Összehasonlításképpen a BOSCH Performance Line CX Race a SPECIALIZED 2.2-nél is erősebb, de irányítani is nehezebb. A SPECIALIZED 2.2 tehát ideális mind a kezdő, mind a haladó bicajosok számára. A SPECIALIZED motor mindenki számára lehetővé teszi a technikás emelkedők leküzdésér – akár az első naptól -, de fejlődni is enged. A kiegyensúlyozott teljesítmény-leadásnak köszönhetően irányítása, uralása hosszabb távokon sem fárasztó. A bevált Mission Control alkalmazásra épülő új applikáció az egyik legjobb és legintuitívabb a tesztmezőnyben, ösztönöz a beállítások kipróbálására. Egyetlen negatívum, hogy a motor mérete a mai trendek tükrében kissé túlzott, emiatt megjelenése a mezőnyben elavultnak tűnik.

9_pedelec_ebike_motor

BOSCH Performance Line CX

A BOSCH Performance Line CX nem a legerősebb, legkönnyebb és legcsendesebb nagy teljesítményű motor a tesztben, ennek ellenére az egyik legjobb! Mi a titka? Ahelyett, hogy egy terület specialistája lenne, a tervezők úgy alkották meg, hogy mindent elég jól csinál. Sokoldalú, legyen szó meredek, technikás emelkedőkről vagy családi kirándulásokról, a BOSCH Performance Line CX mindenki számára lehetővé teszi, hogy képességei szerint a legtöbbet hozza ki a bicajos élményből. A német márka az eszközcsatlakoztatásban is etalonként szolgál a versenytársak számára, applikációjuk intuitív kezelést, egyszerű motorhangolást és integrált navigációs funkciókat kínál, egyszóval tökéletes. Azt is el kell mondani, hogy egyre nagyobb nyomás nehezedik erre a modellre, részben a házon belüli verseny miatt. A még erősebb Performance Line CX Race és a lényegesen könnyebb SX modell egyaránt kemény ellenfél, az alapmodell erényeit egyaránt felmutatják. Nem véletlen, hogy a BOSCH messze a legnépszerűbb márka a pedelec típusoknál: a teljesítmény, a plusz lehetőségek és a szervizszolgáltatások és a hálózat kiépítettsége mind klappol.

10_pedelec_ebike_motor

BOSCH Performance Line CX Race

Habár a BOSCH Performance Line CX Race kifejezetten versenyzésre hangolt, ettől még nem kevésbé sokoldalú, mint a hagyományos CX. Éppen ellenkezőleg: mindent meg tud csinálni, amit a CX, de kisebb tömeggel és plusz „Race” üzemmóddal. Technikás emelkedőkön a „Race” mód hosszabb ideig képes elképesztő nyomatékkal segíteni a hajtást, átsegítve a bicajost legnehezebb akadályokon. Ez persze megköveteli a szükséges iránytechnikai készségeket, hiszen a hátsó kerékre adott erő csak az egy tényező a sikerben: az egyensúlyban tartás, és az első kerék talajon tartása a bicajoson áll vagy bukik. Ennek megfelelően ez a motortípus azok számára nyújt valódi előnyt, akik rendelkeznek eme készségekkel. Viszont nem feltétlen versenyzőkről van szó, mert a kerékpárirányítás-készségek és az állóképesség nem feltétlen járnak együtt. A „Race” üzemmódot érdemes kizárólag a problémás helyzetekre tartogatni, a többi rásegítésmódban egy kissé könnyebb Performance Line CX motorod lesz, ami az ott leírtak szerint fog hűen szolgálni.

60_pedelec_ebike_motor

YAMAHA PW-X3

A YAMAHA PW-X3 bőven van ereje, nagyon turbulens, eMTB kerékpárokon a motor „gaztettekre” sarkallja használóját. Viszont amennyivel izmosabb, pont az hiányzik a szabályozás terén. A menettapasztalatok alapján a YAMAHA PW-X3 motor elsősorban haladók számára ajánlható, akik képesek kezelni a hirtelen kitörő erőt, bizonyos esetekben határozott hasznot kovácsolva a nyers dinamikából. A kezdők és a középhaladók esetében a hirtelen erőleadás nehézséget okozhat az iránytásban, kiváltképp az első kerék talajon tartásában. A dinamikus automata üzemmódban az erőleadás és a motor dinamikája is kissé visszafogottabb, ami sok helyzetben előny. Viszont ilyenkor hiányzik belőle a meredek emelkedőkhöz szükséges lendület is. Ezt az ellentmondást több gyártó okos dinamikus üzemmóddal hidalja át. Egy másik szembetűnő tulajdonság, hogy a motor alacsony pedálfordulat mellett is rendkívül nyomatékos, ellenben magasabb fordulatszámon gyorsan elfogy a „gőz”. E tekintetben a BOSCH Performance Line CX vagy a PANASONIC GX Ultimate sokkal jobb. A finomhangolás hiánya nemcsak a motorerő esetében szembeötlő, hanem a rendszer köré épített ökoszisztéma is nyers, egyszerű. Az eszközösszekapcsolhatóság és az integráció terén nagy a lemaradás a konkurensektől, de még az azonos motorkonstrukciót alkalmazó ügyféltől, a GIANT-től is.

19_pedelec_ebike_motor_shimano

PANASONIC GX Ultimate

95 Nm nyomatékával a PANASONIC GX Ultimate a legerősebb motor a mai pedelec motorok összehasonlításában. MTB használatra talán túl erős is, nehéz irányítani a közvetlen és erőátvitel miatt, hajlamos a kerék kipörgetésre, különösen technikás terepen. Az olyan motorok, mint a SPECIALIZED 2.2 vagy a BOSCH CX, sokkal könnyebben kezelhetők, és nemcsak kezdők számára, hanem akár haladó montisnak is könnyedén meggyűlhet a baja a hirtelen felszabaduló erővel. Az említett hajtásrendszerek a gyakran előforduló szituációkban hasonló teljesítményt kínálnak, mindezt kifinomult szabályzással ötvözik. Ez sajnos nem mondható el a GX Ultimate-ről. Aszfalton, nagyon meredek emelkedőn nyújthat némi pluszt a 95Nm, de ez egy ritka körülmény a legtöbb bicajos útvonalán. Hasonlóképp a tesztelők nem tudtak mit kezdeni az alacsony pedálfordulaton leadott masszív erővel, hiszen nem ilyen stílusban nem hajtanak. Vagyis a PANASONIC GX Ultimate azon kerékpárosnak ajánlható, aki lassú pedálfordulattal hajt, és kis erőbedobás mellett könnyedén szeretne száguldozni meredek emelkedőkön. Máskülönben a rendszer hátrányai kerülnek előtérbe: hiányzik belőle az erő és a szabályzás közti egyensúly.

48_pedelec_ebike_motor

PINION MGU E1.12

A PINION MGU E1.12 új fejezetet nyitott a pedelec kerékpárok történetében, megalkotva az első váltót magába integráló hajtásrendszert. A korábbi méltán nagy ismertségre szert tevő hajtóműbe épített bolygóműves PINOIN váltórendszert elektromotorral egészítette ki a német cég, és az újítás valóban izgalmas eredményeket hozott a teszten. Az erős és érzékeny motor bíztató első lépés, azonban a korábban tökéletesre kimunkált váltó ebben a konstrukcióban gyenge működést produkált. A különösen a sportos, gyors és közvetlen használatot preferáló bicajosok panaszkodtak a megbízhatatlan váltásokra. Ezt tetézi, hogy a legmagasabb támogatási módban a rendszer túl hirtelen szabadítja fel a rendelkezésre álló erőt, ami végképp rámutat a váltószerkezet korlátjaira. Jelenlegi formájában a motor hosszú távú aszfaltos túrákhoz ajánlható, ahol a rásegítés mértéke jellemzően közepes, és minden fokozatváltásra előre készülni lehet. Ilyen használat során a hibák alig mutatkoznak, viszont az intelligens váltási funkciók és a belső bolygómű-mechanika által biztosított csekély karbantartási igény jó kihasználhatók.


50_pedelec_ebike_motor

Minimális rásegítésű motorok

A kisebb rásegítést kínáló motorok egy viszonylag új trend a pedelec ebike piacon. Szerényebb teljesítményt és nyomatékot kínálnak, ami kompakt kialakítást és kis tömeget tesz lehetővé. Például a TQ HPR50 szinte láthatatlanul integrálható a vázba.

A tesztben szereplő modellek 50-60 Nm közötti nyomaték generálására képesek. Ez a gyakorlatban is szerény teljesítmény, ami főleg meginduláskor és meredek emelkedőn szembeötlő. A BOSCH Performance Line SX és a FAZUA Ride 60 esetében a különbség marginális, ezek valahol félúton vannak a két „iskola” között.

A tesztelők egyöntetű véleménye szerint a minimális rásegítésű motorrendszerek természetesebb menetérzetet és kezelhetőséget biztosítanak, mind az emelkedőn, mind lefelé. A kerékpár szerkezete és az az akkumulátor koncepciója (elhelyezése, kapacitása) is meghatározza, hogy mennyire „mozgékony” a kerékpár. Hozzá kell tenni, hogy nem kell feltétlenül „minimalista” motor egy könnyű pedelec létrehozásához: egy karbonváz, könnyű akkumulátor és a motorrásegítés alacsony fokozaton hagyása hasonló érzetet hozhat létre, példa erre a tesztben szereplő ROTWILD, GIANT és az ORBEA eMTB modellek .

63_pedelec_ebike_motor

SPECIALIZED SL 1.2

A SPECIALIZED SL 1.2 – a TQ HPR50-nel karöltve - magasra teszi a mércét a természetes működés terén. A motorasszisztencia mindig nagyon finom hatást kelt, jól modulált, és még a legmagasabb támogatási módban is kellemesen a háttérben marad, nem uralja a hajtást. A SPECIALIZED SL 1.2 motorral nincs váratlan megugrás, és nemcsak azért, mert kevés a „kraft”, hanem mert az erő boszorkányosan jól szabályozott. Kétségtelen, hogy vannak erősebb versenytársak, mint például a BOSCH Performance Line SX és a FAZUA Ride 60, de ha csupán a diszkrét működés a cél, akkor az SL 1.2 biztos tipp. A szelíd jellem nem áll ellentétben a sportos használat igényeivel: itt eleve többet kell dolgozni, réadásul ez a motor képességeit csakis akkor engedi szabadon, ha a bicajos kellő erővel és pedálfordulattal hajt. A SPECIALIZED-nak sikerült extrém finomra hangolni a működést, ezen felül a hozzá járó alkalmazással még inkább személyre szabható a működés. Az amerikai márka a többi gyártónak megmutatta, milyen ma a tökéletes minimalista pedelec motorrendszer.

52_pedelec_ebike_motorTQ HPR50

A TQ HPR50 ütőkártyája, hogy szinte „analóg” kerékpározási élményt is nyújt, köszönhetően a rendkívül természetes rásegítésnek. Kissé gyengébb, mint a konkurens motorok, így a bicaj hajtása több erőráfordítást igényel, ami a FAZUA Ride 60 és a BOSCH Performance Line SX rendszerekkel összehasonlítva kifejezetten érződik. A SPECIALIZED SL 1.2-hez képest a különbség már nem egetverő. A másik fontos megállapítás, hogy a pedálfordulatot kifejezetten magasan kell tartani. Az erő hiányát viszont – legalábbis a legtöbb tesztelő szerint - bőven kompenzálja a leheletfinom működés, és amikor tényleg kell egy kis plusz az emelkedőkön, akkor a kellő pedálfordulat mellett a TQ HPR50 „odateszi” magát. Az edzettség növelését maximálisan támogatja, viszont ha a cél egy laza bicajozás nehéz terepen, sok kaptatóval, akkor csalódást fog okozni. Megjelenése is diszkrét, majdnem zajtalan, az eszközintegráció is „csillagos ötös”: a tesztelőket egyöntetűen elbűvölte, hogy a TQ-motorral szerelt kerékpárokat alig lehet megkülönböztetni analóg társaitól.

64_pedelec_ebike_motor

FAZUA Ride 60

A FAZUA Ride 60 az egyik legerősebb motor a minimális rásegítés kategóriájában. Igazából félúton van a két „iskola” között. Lassú pedálütemnél ugyanannyi erőt képes a hajtáshoz adni, mint gyorsabb pedálfordulaton, szöges ellentétben a BOSCH Performance Line SX típussal, amely inkább pörgetésre hangolt. A sajnos a FAZUA esetében a teljesítmény-szabályzás nem sikerült olyan egyenletesre, mint a többi minimalista motor esetében, és a legmagasabb támogatási módban ez szembetűnő. Ebben a konkurensek sokkal jobbak. És habár a motort méreteit tekintve kompakt, nem lehet olyan jól integrálni, mint a TQ-t. Műszakilag nagyon fejlett, az eszközintegráció kiváló, de a kereskedőktől érkező visszajelzések alapján a megbízhatóság egyelőre nem az elvártak szerint alakul. Szerencsére a FAZUA szoftverfrissítésekkel kijavította a hibák egy részét. Valószínűleg még egy generáció kell ahhoz, hogy pariba tudjon kerülni a konkurensekkel minden téren.

65_pedelec_ebike_motor
BOSCH Performance Line SX

A BOSCH Performance Line SX nem a legkönnyebb, legkisebb pedelec motor a piacon. Valójában alig kisebb, mint a nagyteljesítményű CX „testvér”. A legérdekesebb tulajdonsága, hogy sikeresen áthidalja a piaci rést a bivalyerős és a minimalista motorok között. Nagyobb teljesítményt produkál, mint bármelyik utóbbi, bizonyos körülmények közt majdnem befutja az előbbi csoport legjobbjait, mindezt finom működéssel és természetes vezetési élménnyel párosítva nyújtja. A kulcs itt a pedálfordulat: a Performance Line SX egyenesen megköveteli, hogy a kerékpáros magasan tartsa a ritmust. Aki 80-90 pedálfordulattal hajtja a bicajt, emelkedőkön simán tudja tartani a tempót a teljes teljesítményű motorokat alkalmazó társakkal. Ebből következik, hogy nem a legjobb választás azok számára, akik alacsony ütemben tapossák a pedált. A „pörgetés” nem feltétlen jelent nagy erőfeszítést: az élvezhető asszisztencia a szokásosnál kisebb áttétellel simán biztosítható. A motor megjelenésére sok panasz érkezett: 2024-ben határozottan elavultnak tűnik, főleg a minimális támogatást kínáló vetélytársakkal összehasonlításban. Terjedelme miatt egyáltalán nem lehet diszkréten integrálni. Az érem másik oldalán a kiváló eszközintegráció mellett a globális és megbízható szervizhálózat áll, amit a hazai gyártás miatt még jobban érvényesül.


Kinek mire van szüksége?

A motor és a kerékpár a pedelec esetében szétválaszthatatlan. Az, hogy „Kinek melyik motorra van szüksége?” teljesen más, mint a „Melyik teleszkópvilla számomra a legmegfelelőbb?”.  Vásárláskor egyszerre kell optimális kerékpárt és motort választani. Amennyiben csak a motorrendszerre koncentrálunk, a fő szempontok a következők: 19_pedelec_ebike_motor_broseA specifikációban szereplő nyomaték vagy a maximális kimeneti teljesítmény nem sokat mond el arról, hogy milyen élményt nyújt az adott motorhajtás-rendszer. Ahhoz, hogy jól érezd magad a kerékpáron, a motor részéről olyan dolgokra van szükség, mint a reakciókészség, a teljesítményleadás-moduláció, és a zajcsillapítás; erre jön a motort körülvevő ökoszisztéma, amely felhasználóbaráttá teszi a rendszert. Hardveres szempontból az intuitív és ergonomikus távirányítókra és kijelzőkre érdemes figyelmet fordítani, szoftveroldali részről testreszabhatóság, az eszközcsatlakoztathatóság ugyancsak sokat nyomhat a latban. A bónusz funkciók, például a GPS nyomkövető modulok vagy az integrált lopásgátló funkciók szintén hasznosak lehetnek. Vásárláskor mindenképpen figyelembe kell vennie a gyártószervizhálózatot, különösen, ha Közép-Európán kívül is szeretnéd használni a bicajt. Ebből a szempontból a BOSCH, a SHIMANO, a SPECIALIZED és a GIANT a legmegbízhatóbbak.

Ezen felül érdemes a jövőre is gondolni. Azok a motorok, amelyek mindenben jól teljesítenek, jobban elősegítik a fejlődést. A pedelec vásárlók döntő részénél az tapasztalható, hogy egyre több mindenre kezdik használni a bicajt. Idővel új lehetőségeket fedeznek fel, a mobilitásukban egyre nagyobb teret nyer az új eszköz. Ha például a TQ és a Pinion eMTB motorrendszereket nézzük, megállapíthatjuk, hogy ezek különleges felhasználási esetre készültek. Viszont az olyan motorok, mint a BOSCH Performance Line CX, a SHIMANO EP8 és a SPECIALIZED 2.2 megbízható, sokoldalú rendszerek, lényegében bármire és bárkinek ajánlhatók.

49_pedelec_ebike_motor.A fenti kérdés a piacot manapság jellemző két teljesítmény-kategória miatt is fontos. Tudod-e, hogy később fittebb állapotban szükséged lesz-e az erős, de nehéz és otromba motorra? Másrészről, ha most minimalista motort választasz kis akkukapacitással, később megjöhet a kedv hosszútávú túrázásra, ami hasonlóképp korlátozó lehet.

Az akkumulátor nemcsak a kerékpár hatótávját, hanem a kezelhetőségét is befolyásolja. Minél nagyobb a kapacitás, annál nehezebb a kerékpár, a súlyeloszlás különösen nagy szerepet játszik az irányíthatóságban. Éppen ezért egyes gyártók a nagy teljesítményű motort kis akkumulátorral kombinálják, és ha szükséges, a szoftveren keresztül korlátozzák a motorteljesítményt. Ráadásul ez a stratégia olcsóbb kerékpárt eredményez, túrázáshoz viszont rendelkezésre áll a kapacitásbővítés, mint opció. A tesztben erre jó példa az ORBEA Rise a SHIMANO EP8 RS-sel, a ROTWILD R.X375 a SHIMANO EP8-cal és a GIANT a SyncDrive Pro2.

30_pedelec_ebike_motor.

Egy szó, mint száz, nem könnyű feladat a számodra ideális pedelec kiválasztása, ami ez jól látszik a jelen cikk terjedelméből is. Ha szeretsz ilyen részletes kerékpártechnikai tartalmakat olvasni, iratkozz fel hírlevelünkre, és minden megjelenésről azonnali értesítést kapsz. És ha ismersz másokat, akiket érdeklődnek a pedelec ebike iránt, osztd meg velük ezt a jelen olvasmányt, Facebook-on vagy egyéb közösségi platformon!

Árukereső.hu Árukereső.hu