A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Mibe pakoljam? Váztáskába, hátizsákba, zsebbe?

Németh Balázs, Ardó Tamás
2024. 07. 31. 00:00:00
Mibe pakoljam? Váztáskába, hátizsákba, zsebbe?

Bármilyen bicajt hajtasz, bármerre vezet az utad, valamennyi felszerelés mindig van nálad. Ha más nem, egy telefon, igazolvány, bankkártya, pumpa, pótbelső és néhány imbuszkulcs. Ezen felül kellhet valami harapnivaló, változékony időjárásban egy széldzseki, karmelegítő, egésznapos túrázáshoz még pár további apróság. Ezek tárolására több bevált módszer kínálkozik: amennyiben kerékpáros ruházat van rajtad, akkor ott a mezzseb, egyesek kisméretű hátizsákot viselnek, megint mások nyeregre/vázra rögzített táskákba pakolnak. Cikkünk az említett lehetőségek előnyeit és hátrányait veszi sorra.

Persze nem mindegy, hogy edzel, túrázol, vagy éppen bevásárolsz. A többnapos túrák például teljesen más igényeket támasztanak a szállítással kapcsolatban. A napi bevásárlás hazaszállításához vagy ingázáshoz ugyancsak egy komolyabb csomagtartós-táskás-kosaras megoldás dukál. Ezekkel az elvárásokkal egy korábbi cikkünk foglalkozott, ahol a túra- és bevásárlótáskák típusait vettük sorra. Ezen felül a manapság divatos kosarakról külön cikk készült, emellett a csomagtartók változatos világát is körbejártuk.

1_mezzseb_hatizsak_vaztaska

Mibe pakoljam?

A túrát vagy bevásárlás félre téve, tényleg van olyan, hogy nem szállítasz semmit, de ez még nem jelenti azt, hogy „üresjáratban” kerékpározol. Többek közt adott a bevezetőben már említett létfontosságú pakk. Jogos kérdés, hova kerüljön a tárca, a telefon, a lakáskulcs továbbá az esetleges meghibásodásra rendszeresített néhány eszköz. Ha tényleg csak ennyiről van szó, meg mondjuk valami harapnivalóról, akkor ezek szokványos hátsó mezzsebbe rendszerint beférnek. További előny, hogy zsebbe pakolás esetén bármikor, bármihez – akár megállás nélkül –hozzáférsz. Hátra nyúlsz, kiveszed, visszarakod. Nincs zipzár meg miegymás. Persze nem biztos, hogy kényelmes órákat tekerni, úgy, hogy a hátsó zsebet húzza a motyó. A pumpa eleve hosszabb, mint a zseb, így a kiesés veszélye - főleg terepen hajtva - fennáll. Éppen ezért a pumpát legjobb a vázra lesz rögzíteni, vagy táskába elhelyezni.

2_mezzseb_hatizsak_vaztaska

A másik opció egy kisméretű, jellemzően 6-10 literes hátzsák, amibe a felsorolt felszerelés ugyancsak könnyűszerrel szállítható. A zsák megakadályozza az esetleges kipottyanást, a párnázott anyagon keresztül pedig kevésbé nyomja a hátat. Amennyiben a felsoroltkánál több felszerelésre van szükség, egy kicsit nagyobb „háti” a megoldás. Azaz mehet bele széldzseki, karmelegítő, sapka vagy bármi, amire útközben szükség lehet. Tetejében a hátizsák aerodinamikus, akár még javíthatja is a légellenállás-mutatót, ellentétben az oldalra kiálló mezzsebbel vagy még inkább a kormányra vagy vázra szerelt táskával.

6_mezzseb_hatizsak_vaztaska

A harmadik lehetőség, hogy a cucc egy nyeregre vagy a vázra rögzített táskába kerül elhelyezésre. Ezek közül térfogat és elhelyezés szempontjából egy nagyméretű nyeregtáska a legelőnyösebb, ráadásul ez is aerodinamikus, ellentétben a kormánytáskával. Azonban a nyeregtáskánál hozzáférés nehézkes: menet közben többé-kevésbé lehetetlen a valamit is kivenni vagy visszatenni.

A dolgok elővarázslása a felső vázcső tetején a kormányszár mögé helyezett kistáskánál a legkönnyebb, habár ez a típus igencsak korlátozott kapacitással bír. Megoldás lehet egy hibrid rendszer: azaz egy-egy nyereg- és váztáska, ahol a gyakran szükséges motyók az előbbibe, a ritkábban használtak a hátsóba landolnak. Alkalmasint a telefon és a „nasi” elől, kézközelben, a szerszámok pedig a nyereg mögött utaznak. Ha már hibridmegoldásokról van szó, egyéb lehetőségek is adódnak. A gyors elérést biztosító mezzseb kombinálható például nyeregtáskával, a hátizsák pedig felsőcsőre rögzített tárolóval. Bizonyos kombinációk kevésbé szerencsések: lásd a hátizsák akadályozza a hátsó zsebek használatát!

3_mezzseb_hatizsak_vaztaska

Használat

Váztáskánál a felszerelés módja is okozhat némi fejtörést. A táskagyártók nagyjából „belövik” a tépőzárak hosszát, de mindig akad olyan vázkialakítás, amellyel az adott táska nem lesz kompatibilis. Vagy mert a váz női, ejtett felsőcsöves, vagy nem olyan a csőszög és -profil. A nagyméretű nyeregtáska pici vázon okozhat meglepetést, kormánytáskánál pedig a váltó- és fékrendszer, illetve a kormánytípus/-szélesség az esetleges akadályozó tényező. Nem beszélve arról, hogy a tépőzár nincs barátságban a vázfényezéssel: hacsak nem veszed a fáradtságot, hogy lefóliázd az érintkező felületet. A fentiek alól kivétel jelentenek az igényesebb gravel és túrakerékpárok, amelyek több táskatartó konzollal rendelkeznek: kiváltképp a felsőcsövön és az első villán. Továbbá kapható olyan nyereg, amely ugyancsak konzolos rögzítést kínál a táska (és/vagy világítás) számára.

Mindenképpen a konzolos rögzítés az ideális...

9_mezzseb_hatizsak_vaztaska

Légellenállás szempontjából a hátizsák és a nyeregtáska a befutó, de minden jobb, mint a csomagtartóra, a villára vagy a kormányra szerelt táska vagy kosár. A súlytöbblet tekintetében a mezzseb verhetetlen, hiszen így is, úgy is rendelkezésre áll, minden más többlet tömeg. Egy nyeregtáska simán lehet 40 deka, a hátizsák pedig 80, amire már nehéz egyszerűen legyinteni.

Az opciókból egyszerre többet is lehet választani!

10_mezzseb_hatizsak_vaztaska

Amennyiben a kérdést a kényelem oldaláról nézzük, a váztáska a kerékpárostól teljesen független. Ha stabil és nem zörög benne semmi, akkor lényegében észrevehetetlen. A hátizsáknak és a zsebbe pakolásnak más-más a gyengéje. Az előbbi nyári melegben izzasztja a hátat, az utóbbi pedig gyakran nyom, és ha jól megpakolod, az egész mezt húzza. A hátizsákokat rendszerint úgy tervezik, hogy a vállat ne nagyon terhelje, de ha sok minden kerül bele, több órán át így is okozhat kellemetlenséget.

Végezetül még egy szempontot érdemes megemlíteni. Ha nincs szükség zsebekre, akkor új utak nyílnak meg az öltözködés terén. Nem találsz stílusos bicajos felsőt? Kétségtelen, hogy nem kerékpár-specifikus öltözékből szélesebb a választék, és egy utcai felső bicajozásra is alkalmas lehet, feltéve, ha nem lobog a szélben, és izzadságelvezető technikai szövetből készül. De azért figyelj arra, hogy nem véletlenül hosszabb a háta a mezeknek: az előre dőlt testnél más szabás a kényelmes, mint a mindennapokban!

5_mezzseb_hatizsak_vaztaska

Melyik a legjobb?

A jelen írásnak nem célja pálcát törni a felsorolt megoldások felett. Nincs valódi győztes, amire jó példa, hogy három Bikepro munkatárs háromféleképpen oldja meg ezt a kérdést. Van, akinek az egyik lesz a befutó, másnak a másik, és nem érdemes egymást győzködni. A cikkírónak nincsenek szigorú elvei, mondhatni a praktikum dominál. Nyáron nem szívesen veszek fel hátizsákot, de télen viszonylag gyakran, főleg, amikor a mezzseb a dzseki alatt van. Ezen felül „istállóban” olyan kerékpár is akad, amelyen eleve van táska, így abba lehet pakolni indulás előtt. Ezzel szemben egy retro országútin nem néz ki jól a „tatyó”, ilyenkor tehát minden a mezzsebbe megy.

2k_mezzseb_hatizsak_vaztaska

Ha ki szeretnéd próbálni a cikkben szereplő lehetőségeket, a BikePro Webshop kínálatában mindegyből széles kínálatot találsz:

Ha tetszett, osztd meg a cikket másokkal is, Facebook-on vagy bármely közösségi platformon!

Árukereső.hu