Figyelem: ha semmi nem érdekel a miértekből és az okokból, és okosodni sem szeretnél e témában, akkor tekerj a cikk végére a konklúzióhoz!
Miből ered a gond?
A gond az idióta - tisztelet a kivételnek- babakocsi gyártókkal van. Mert ők a helyett, hogy használnák a jól bevált kerékpárgumi méreteket, e helyett vagy:
- Egyedi gumi méretet készíttetnek maguknak, amit konkrétan semmi nem indokol. Csak és kész
- Vagy normál szabvány kerékpár gumit használnak, de egyedi méretezési feliratokkal, ami – laikusok számára- majdhogynem beazonosíthatatlanná teszi az adott gumiméretet…
- Ezzel persze szinte lenullázzák az adott gumi beszerezhetőségét, mert még ha szabvány méretű is, az idióta egyedi feliratok / méretek miatt sehol nem lehet ráakadni semmilyen formában.
- Ráadásul amit ráírnak mint gumi méret, az egy totál fiktív méret… mindjárt mondjuk, hogy miért, de előtte:
Tömör gumi, vagy tömlős?
Ha a babakocsidon tömör gumi (valójában nem gumi, hanem egy keményebb hab) van, annak van előnye is és hátránya is. Előny, hogy soha nem lyukad ki, és viszonylag könnyű, már ha éppen emelgetni kell. Előnyök vége. Hátrányai: Ha rendszeresen használod, 2 max. 3 év alatt totál elkopik. Ha kicsi a kerék, akkor akár 1 év alatt is. Nyáron is és télen is egyaránt elég kemény, és rázós. Nem cserélhető, nem pótolható. Neeeeeem, a gyártótól sem fogsz tudni szerezni hozzá…. Kukázhatod a komplett babakocsit. Pont ezért csinálták ilyenre… ne tuningold, ne javítsd meg, dobd el, vegyél újat. Mert az nekik jó…
Ha egy gyerekkel tervezel, és nem akarod utána eladni a babakocsit, vagy esetleg több bakakocsi van a családban (pl. futó bakakocsi miatt, mint nálunk), vagy megörökölsz egy ilyet, akkor bevállalható egy tömör kerekű babakocsi, minden egyéb esetben inkább normál gumis kerekűt célszerű választani.
A tömlős kerekű babakocsin cserélhető a külső ha elkopna, cserélhető a belső ha kiszakadna, defektmentesítő töltéssel szinte teljesen defektmentessé lehet tenni, és a legfontosabb: Tudsz játszani a guminyomással. Ez azért fontos, mert, sooooooookal kényelmesebbé lehet tenni a baba útját, ergó tovább alszik… Mert ugye alapeset, hogy otthon csak üvölt a „büdöskölke” de ha mozog a seggecskéje alatt valami, akkor egyből bealszik. Erre nagyon jó a tömlős gumi, mert jöhetnek akár a híres budapesti aszfaltrepedések és a kátyúk is, ha kellemesen alacsony a légnyomás, akkor nem fog felébredni rá. Kisgyermekes anyukák és apukák pedig BÁRMIT megadnának, hogy „aludjon már többet ez a gyerek”…
Az is fontos szempont, hogy a babakocsis életszakasz során 7 és 25 kiló között változik a baba / gyerek súlya, amihez illik hozzáigazítani a guminyomást is. Ha van 4 kereked, és egy pici babád, akkor az 1 bárt is alig kell elérned, ahhoz hogy kényelmes legyen számára az utazás. Míg ha már nő a gyerek, vagy esetleg iker babakocsival furikázol, akkor indokolt lehet a nagyobb légnyomás is (max 1-1.5 bár) az azonos kényelmi faktorhoz. Ha extra kis kerekű a babakocsid (amit mi egyébként nem javaslunk) akkor csak tömlőset vegyél, különben a habkerék vállalhatatlanul gyorsan el fog kopni.
A leggyakoribb babakocsi kerékméretek:
A babakocsik többségében 6-7-8-10-12,5 colos kerék van, melyek fő jellemző méreteit az alábbi képeken láthatod. Pirossal a colban megadott külső átmérő, kékkel a gumi szélesség, majd a peremátmérő. A két kék szám a lényeg, azon múlik a kompatibilitás.
Mi a megoldás a babakocsi gumiméret problémára?
Rohadt sokat szívtunk mire kiderítettük…
Tehát a kiindulási alap, hogy sok esetben a gyártók, a gumira NEM a szabvány gumiméretet írnak rá (felni-peremátmérő X szélesség) , hanem a bolygókerék villájának FÉRŐHELY méretét… Ne keress benne logikát, mert nincs. Pl. 200-50. (lásd alábbi kép) Az első szám, azt jelenti, hogy mekkora max. átmérőjű kerék fér bele, a másik szám pedig hogy mekkora max. gumiszélességig. Az ő logikájuk szerint...
Ez kb. olyan, mintha ha az autógyártók a gumira a körülötte lévő kerékdob méretét írnák fel... Az már senkit nem érdekel, hogy ebbe a kerékdobba egy kicsi felni megy ballonos gumival, vagy egy nagyobb felni, kis magasságú sportos gumival… Egy idiótaság az egész. Ráadásul ez az adat, ha féltengelyes kerékre (sárvédő nélküli hátsó kerék) rakod, akkor totál irreleváns lesz és értelmét veszti...
A további szívások elkerülése érdekében beszereztük az összes felelhető, babakocsi méretekkel kompatibilis gumit, és lemértük őket, valamint gyártottunk hozzájuk egy babakocsi kerék férőhely-kompatibilitás oszlopot a méret táblázatban. Ez lesz az utolsó az E oszlop.
Hogy használd a táblázatot?
Keress egy feliratot a gumidon, majd keresd meg ugyanazt a táblázatban. Bármelyik rublikában találod meg, abból a vízszintes SORBÓL rendelj.
Mi a helyzet a nagyobb kerekekkel?
Nagyobb kerekű, vagy futó babakocsiknál a 14 és 16 colos kerékméret a legelterjedtebb, melynek főbb méreteit az alábbi két képen láthatod.
Ne feledd: minél nagyobb a kerék, annál könnyebben gördül át az akadályokon, ergó annál kevésbé ráz. Pirossal a colban megadott külső átmérő, kékkel a gumi szélesség, majd a peremátmérő. A két kék szám a lényeg, azon múlik a kompatibilitás.
Mire figyelj a belsőknél?
Itt szerencsére már nagyságrendekkel egyszerűbb a helyzet, feltéve ha nem vagy túl kocka….
- Ne kezdj el vergődni azon, hogy nem mm pontosan ugyanaz a szélességi méret van ráírva, mint a külsődre.
- A belső egy vékony falú gumi tömlő, ami nyúúúúúúúúlik. Ha fentebb fújod. Olyan mint a kelt tészta, „beledagad”, és kitölti a rendelkezésre álló helyet.
- Az alábbi képen egy 7 colos külsőt látsz egy 7 colos belsővel, ami jelentősen kisebb. Hidd el, ha felfújod bele fog nőni…ne akadj fent ezen!
- Tehát az átmérővel foglalkozz, az stimmeljen, a szélesség kevésbé fontos, a gyártók is tól-ig tartományt szoktak megadni.
- Amivel viszont foglalkozz: Ha 12 col alatti kereked, akkor CSAK FERDE szelepes belsőt vegyél bele, mert különben a pumpafejjel nem fogsz tudni hozzáférni a felfújáskor! Lásd alábbi kép: (ha a bal oldalt egyenes szelep lenne, esélytelenek lennénk hozzá férni...)
- A ferde szelepeknél a „ferdeség mértékét” is megadják a gyártók. Azt is hogy oldalra mennyire hajlik kifelé: 60 vagy 90 fok, valamint azt is, hogy esetlegesen előre mennyit hajlik: 17,5, 45 vagy, 90 fok.
- Egy 90/45-ös szelep oldalra 90 fokot, előre 45 fokot hajlik.
- Az oldalra hajlításra azért van szükség, hogy kis átmérőjű keréknél hozzáférj a szelephez, az előre hajlításra pedig azért, hogy a keskenyebb gumiknál az oldalra nagyon kiálló szelep ne érje bele a villavállba.
Konklúzió:
Ezzel kezdj, ha nincs időd, vagy nem érdekelnek a miértek, csak a végeredmény!
- Ha gondba vagy a gumimérettel, használd a táblázatunkat, amiben minden váltóméretet megtalálsz.
-Az utolsó oszlop fiktív méreteivel csak a villás bolygókerekeknél kell foglalkoznod.
- Ha valamely méretet megtalálod külsőd oldalfalán és a táblázatban, abból a sorból rendelj külsőt.
- Ha találsz a méretedben, akkor szürke gumit rendelj. Ebben nincs szénpor ezért nem hagy nyomot a linóleumon, és a parkettán.
- A „terepminta” egy normál babakocsi kerékre totál fölösleges, soha nem fogsz „kicsúszni a kanyarban” a mintázat nélkülivel sem. Az alig mintás gumi sokkal könnyebben gördül, így könnyebb tolni, és ha lakásban tárolod, akkor tisztítani is. Ez alól csak terepfutó babakocsi kerekei a kivételek, 14-16 colos méretben.
- Ha nem vagy biztos a ráírt méretben, vagy nincs is rajta felirat, akkor mérjél bátran. Átmérő, gumi szélesség, és ha levetted a gumit, akkor a peremátmérő a fontos. Majd ezeket az értékeket keresd a táblázatban.
- Minden babakocsi külső mellé hozzárendeltünk kapcsolódó termékként egy vele kompatibilis belsőt, azt rendeld hozzá.
- Csak autószelepes belsőt vegyél, azt lehet a legtöbb helyen fújni, és abba lehet legkönnyebben tölteni defektmentesítőt is.
- 12 col vagy az alatti külsőbe feltétlenül hajlított szelepes belsőt rendelj.
Vásárlási segédlet:
Kigyűjtöttük neked ide a cikkben szereplő összes külsőt, a hozzájuk tartozó belsővel együtt, hogy ne kelljen keresgélned és a lehető legkönnyebben megtaláld! Csak kattints a terméknévre, és már dobhatod is kosaradba!
6 colos külső és belső gumi:
Mitas (Rubena) Coach V12 6 x 1 1/4 (32-86) kerekesszék külső gumi (köpeny), szürke
Mitas (Rubena) 6x1,25 (32-86) babakocsi belső gumi 90 fokos hajlított szeleppel, autós
7 colos külső gumik és belsők:
Mitas (Rubena) Coach V12 7 x 1 3/4 (47-94) kerekesszék külső gumi (köpeny), szürke
Mitas (Rubena) 7 x 1 3/4 (50-75 200-50) babakocsi belső gumi 90/17 fokos hajlított szeleppel, autós
Mitas (Rubena) Jumbo V20 50-94 (200-50 - 7 colos) kerekesszék külső gumi (köpeny), szürke
Mitas (Rubena) 7 colos (50-94 200-50) belső gumi 90 fokos hajlított szeleppel, autós
8 colos külső és belső gumik:
Mitas (Rubena) V46 Polo 8 x 1,25 (32-137) egészségügyi külső gumi (köpeny), szürke
Cheng Shin 8 x 1 1/4 (32-137) babakocsi belső gumi 60-17,5 fokos hajlított szeleppel, autós
Mitas (Rubena) Golf V63 8 x 1 1/2 (44-132) külső gumi (köpeny), 22TPI, 210g
Cheng Shin 8 x 1 1/4 (32-137) babakocsi belső gumi 60-17,5 fokos hajlított szeleppel, autós
10 colos külsők és belső gumik:
Mitas (Rubena) V57 Comfort 10 x 1,75 (47-152) babakocsi-roller külső gumi (köpeny)
Mitas (Rubena) 10 x 1,75-2,0 (47/54-152) babakocsi belső gumi 60-17,5 fokos hajlított szeleppel, autós
Cheng Shin C179 10x2,0 (50-152, 2.0-6) babakocsi külső gumi (köpeny), 400g
Mitas (Rubena) 10 x 1,75-2,0 (47/54-152) babakocsi belső gumi 60-17,5 fokos hajlított szeleppel, autós
12.5 colos külső gumik és belsők:
Mitas (Rubena) Comfort V57 12 1/2 x 1,75 (12,5x1,75 | 47-203) külső gumi (köpeny)
Mitas (Rubena) 12 x 1,5-2,1 (37/54-203) belső gumi 90/45 fokos hajlított szeleppel, autós
Mitas (Rubena) Golf V63 12 1/2 x 2 1/4 (12,5x2,25 | 54-203) külső gumi (köpeny), 22TPI, 410g
Mitas (Rubena) 12 x 2,25-2,5 (54/62-203) belső gumi 90/90 fokos hajlított szeleppel, autós
Mitas (Rubena) Jumbo V20 12 1/2 x 2 1/4 (12,5x2,25 | 62-203) külső gumi (köpeny)
Mitas (Rubena) 12 x 2,25-2,5 (54/62-203) belső gumi 90/90 fokos hajlított szeleppel, autós
14 colos Külső gumik és belsők:
Vee Rubber VRB024 14 x 1,75 (47-254) külső gumi (köpeny), 420g
vagy:
Deestone D818 14 x 1,75 (47-254) külső gumi (köpeny)
Mitas (Rubena) 14 x 1,5-2,1 (37/54-254) belső gumi 35 mm hosszú szeleppel, autós
Vee Rubber VRB024 14 x 2,125 (57-254) külső gumi (köpeny), 420g
CYT 14 x 1,95-2,125 (50/54-254) belső gumi, AV33 (33 mm hosszú szeleppel, autós)
Vee Rubber VRB034 14 x 1 3/8 (27-288) külső gumi (köpeny), 420g
Mitas (Rubena) 14 x 1,5-2,1 (37/54-254) belső gumi 35 mm hosszú szeleppel, autós
16 colos külső és belső gumik:
Mitas (Rubena) Walrus V41 16 x 1,75 (47-305) külső gumi (köpeny) 22TPI, 450g
Mitas (Rubena) 16 x 1,5-2,1 (37/54-305) belső gumi 40 mm hosszú szeleppel, autós
Mitas (Rubena) Golf V63 16 x 1,9 (50-305) külső gumi (köpeny), 22TPI, 480g
Mitas (Rubena) 16 x 2,1-2,5 (54/62-305) belső gumi 40 mm hosszú szeleppel, autós
Ha még mindig nem tiszta minden - pl. gőzöd sincs hogy mi az a peremátmérő - akkor ide kattintva olvasd el az egyéb gumiméretekkel foglakozó kapcsolódó cikkünket:
Ha belső gumikról olvasnál több anyagot, akkor pedig ez való neked!
Ha úgy érzed, hogy tudtunk segíteni, ne felejtsd el megosztani ezt a cikket a babás ismerőseid körében! Köszönjük!