Barion Pixel
A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Eurobike Trendek 2019 - Bringaszerű közlekedési eszközök

Ardó Tamás
2019. 10. 03. 00:00:00
Eurobike Trendek 2019 - Bringaszerű közlekedési eszközök

Ahogy jártuk végig az Eurobike kiállítás pavilonjait, egyre inkább azt éreztük, hogy nem kerékpáros kiállításon vagyunk. De akkor hol? Nos erről (is) fog szólni e cikkünk. Nagy trend, hogy a kerékpárok és a kerékpárnak látszó egyéb közlekedési eszközök között egyre inkább mosódik el a határvonal. Nagyon sok olyan kerékpár-szerű, vagy annak bizonyos funkcióit átvevő járművet láttunk, melyek egy része kerékpár alkatrészekből épült fel, más része pedig más közlekedési iparágakból származó részekből. Hogy ez miért fontos, és mit profitálhatunk ebből mi kerékpárosok?

Például azért mert vannak olyan iparágak, melyek mind méretük, mind gyártókapacitásuk, mind fejlesztési költségek, és természetesen árképzés terén is a kerékpáros cégek előtt járnak. Ezekből az iparági fejlesztésekből több dolog fog lefelé vándorolni ezáltal a kerékpáros kétkerekűek világába. Ergó: gyorsul a fejlődési ütem. Ezek a bicajszerű közlekedési eszközök már nem feltétlenül kerékpárok. Többnyire már nem is lehet velük kerékpározni a szó hagyományos értelmében véve, viszont a városi kerékpárok módjára használható közlekedési eszközökről van esetünkben szó. A pontból eljuttat B pontba, és teszi ezt az autózástól jelentősen kevésbé környezetterhelő módon.

Képünkön egy teljesen aszimmetrikus – de még kerékpárt – láthattok. Elektromos rásegítéses, és mind az első villája, mind a hátsó villája és a nyeregvázcsöve, mind a kormányszára teljes mértékben aszimmetrikus. Összehajtható a váz, 20 colos kerekekkel rendelkezik, ezért egy viszonylag kompakt méretű városi közlekedési eszköz benyomását kelti. Furcsa látványt nyújtott.. szokni kell nagyon. Főleg az első része... nem középen fogja a stucni a kormányt. Brutálisan elképzelhetetlen hülye érzés volt ráülni és megfogni a kormányát, majd kormányozni. A hátsó része nem feltétlenül zavaró, sőt még egy beépített lengéscsillapításra is van lehetőség. A gumiszerelés egy álom, mivel a kereket nem kell levenni hozzá. Ennek ellenére nem igazán nyerte meg a tetszésünket ez a összecsukható kerékpár.
Eurobike 2019 összehajtahtó bicikli
Eurobike összehajtható kerékpár

Következő kategória az elektromos rollerszerű gépek. Ezek méretükben és főleg kerékméretükben nagyon hasonlítanak a jelenlegi rollerekhez, viszont hosszabb távokra szánták őket, mint ami egy a rollerrel normál körülmények között kényelmesen megtehető. Egy csomó esetben ellátják őket valami ülőalkalmatossággal. A kis méretek, a nagy erőkarok, vékony csövek nem képesek stabillá tenni ezeket a gépezeteket, éppen ezért, hogy fokozni tudják az egész jármű stabilitását, egyre több gyártó rájött, hogy itt bizony tetemes átmérőket kell alkalmazni ahhoz, hogy ezek a kisméretű közlekedési eszközök kellően stabilak legyenek a hétköznapi használatban is. Azért jelentős kompromisszumra készteti a használókat mind a közlekedési eszközön elfoglalt testhelyzet, ennek kényelmes volta, mind az így elérhető hatótáv szempontjából. Nem szívesen indulnánk neki egy 20 km-es útnak a városban egy ilyen csöppséggel. Kompromisszum a kerékméret is, ami nem igazán hazai utakhoz van igazítva.
Eurorbike 2019 rollerszerű gépek

Az alábbi képen egy roller és egy chopper kereszteződését láthatjátok. Bár duplavállas a villája, de bizonyos részei, mint például a kormány továbbra is behajtható. Így kompaktabb méretet lehet elérni, de főleg a kormány összecsukása miatt sajnos túlzottan rugalmas a szerkezet. Az ember lába alatt van egy minimális hely némi csomagnak, de igazából nem szállítmányozása találták ki ezt a gépet. Talán egy hátizsákkal még elboldogul.
Eurobike 2019 Roller Chopper

Ülés nélküli elektromos roller.
Az ehhez hasonló gépeknél az alsó részben a talplemez rejti el az akkumulátort és vagy az első, vagy a hátsó kerék a meghajtott. Nagyon sok gyártó próbál „paraszt-vakítani” mindenféle tárcsafékekkel ezeken a kis rollereken. Ez nem más, mint átverés, a jobb eladhatóság érdekében. Azok a tárcsafék méretek azokkal a féktárcsákkal egyszerűen nem működnek elég hatékonyan, főleg nem bowdenes kivitelben, kilométeres kanyargó bowdenházak mellett. Hiába kicsi a keréknek a kerülete, az ember súlya, aki rajta ül / áll, ettől még nem igazán kicsi. Általános diszkrét lassításra éppen csak megfelelnek, de komolyabb teljesítményt nem lehet elvárni tőlük. Ez nem csak vészhelyzetben aggasztó, hanem ott is, ahol nem teljesen sík a talaj. Egy komolyabb lejtőtől pedig ne is álmodozzon aki ilyet vesz… A szállíthatóság és az ebből adódó összehajthatóság itt is jelen van, mind a váz mind a kormány tekintetében. Ülőalkalmatosság már nem került rá, de ez gyakran opcionális kiegészítővel pótolható.
Eurobike 2019 ülés nélküli elektromos roller

Az elektromos rásegítés egyre inkább tör be olyan szegmensbe is, ahol eddig nem annyira volt jellemző. Ilyen például a három vagy négy kerekű rekumbens szerű közlekedési eszközök. Ezeket legtöbbször bevásárlásra, városi ügyintézésre használják az idősebbek, vagy akiknek pl. mozgásszervi sérülések miatt nem opció az ingatag kétkerekűek világa. Vagy szimplán olyanok, akik rohadt gyorsan akarnak közlekedni, merthogy ezek a fekvőgépek piszok gyorsak. Mivel Németországban vagyunk, ezért az összeépítés minőségi színjéből nem igazán adnak egy szintnél lejjebb, így ezek a gépek bizony drágák. Árban simán felveszik a versenyt egy idősebb használt autó árával. Európa tehetősebb részein az embereknek ez nem annyira jelent problémát, mint itthon. A környezetünk és a városaink túlterheltségét és légszennyezettségét elnézve mindenképpen hasznosabb egy ilyen elektromos rásegítéses rekumbens, mint egy olcsó használt autó, még ha azonos árban vannak is. Környezetterhelés, parkolás és kezelési méretek tekintetében nagyságrendi előrelépés egy kis autóhoz képest. Az elektromos meghajtás ez esetben nagyon hatékonyan tudja kompenzálni ezeknek a három vagy négy kerekű gépeknek a jelentősen megnőtt súlyát. Kiváló alternatívája lehet a mozgáskorlátozottak városi közlekedésének is.
Eurobike 2019 eletromos rekumbens

A négykerekű verziókban egyre több mindenre figyelnek oda a gyártók. Vannak közülük olyanok, amelyek négykerék kormányzásúak, vagy differenciálművel rendelkeznek, és vannak olyanok is, amelyeknek külön lengőkarokon mozognak a kerekei. A top verziók akár be is tudnak dőlni a kanyarban. Lesz ezekről a gépekről egy részletesebb cikkünk is.
Eurobike 2019 4 kerekű elektromos rekumbens

A múlt heti cikkünkben is láthattátok ezt a kerékpár-szerű elektromos motort. Bár formáját és koncepcióját tekintve nagyrészt kerékpár alkatrészekre épül, de a meghajtást mint olyat már teljes mértékben száműzték róla. Elektromos gázkarral működik, és mind az első mind a hátsó kereke féloldali rögzítést kapott, ami jelen esetben nem rugózik. Viszont olyan méretű ballonos külső gumit raktak rá, amivel a városi talaj egyenetlenségek 95%-a felfüggesztés nélkül is minden gond nélkül leküzdhető. A kivitelezés minősége egyébként egészen meggyőző volt. Figyeltek a designra és figyeltek az integrációra is, így kellemesen letisztult az összkép. Egy menő bank elnökeként munkába járni simán vállalnánk.
Eurobike 2019 elektromos közlekedési eszköz


Az alábbi képen látható elektromos robogók már nagyon nem kerékpárok. Hogy kerülnek akkor ide? Amiért belekerültek ebbe a cikkbe az az, hogy azok a cégek, akik ilyennel foglalkoznak, egyre gyakrabban bővítik lefelé az elektromos kerékpárok felé a palettájukat. Valamint azok a cégek, akik nagyrészt elektromos kerékpárral foglalkoznak, egyre inkább bővítik felfelé a kínálatukat az ilyen elektromos városi robogók irányába. A két szegmens egyre inkább összeér, és egyre inkább elmosódni látszik köztük a határvonal. Ez olyan szempontból jó, hogy a határvonal körüli fejlesztések mind felfelé, mind lefelé vándorolnak. Egyik szegmens tanul a másiktól, és ez fordítva is igaz. Ez igen komoly mértékben tud fejleszteni egy iparágat, és nem fogadnék rá nagy összegben, hogy hosszú távon a nagy múltú tradicionális kerékpár gyártók lesznek ettől nyerő helyzetben...
Ha tovább fokozzuk az elektronok számát, akkor a végeredmény ez:
Ennek a motornak már semmi köze nincsen a kétkerekű kerékpárokhoz. Mivel elektromos közlekedési eszköz ez is, ezért ennek is fognak lefelé vándorolni fejlesztései, amik megjelennek majd a kisebb elektromos közlekedési eszközök között. 
Az sem elhanyagolható szempont, hogy az ilyen tetemes aksi készletek – és persze az elektromos autóké is – jelentős mértékben csökkenti majd az aksik árát, amivel végső soron az elektromos bicó tulajdonosok is jól járnak.
Eurobike 2019 Elektromos robogó


Kétkerekű önegyensúlyozó közlekedési eszközök:
A magam részéról kevésbé hiszek ezekben az eszközökben. Helyesebben a nagyvárosi közlekedés esetén nem teljesen értem a koncepció lényegét. Mint ahogy a hozzá kapcsolódó marketing képen is látható, sportos fiatalok, sportos üzletemberek használják. De mire? Nem igazán hiszem hogy a kis akkumulátor tömeg miatt hosszútávra használhatók ezek az eszközök. Rövidtávon meg nem feltétlenül elég gyorsak ahhoz, hogy jelentős időmegtakarítást lehessen velük elérni. Vagy ha gyorsak, akkor viszonylag nagy ügyességet kívánnak. Nyilván, ha csak állsz rajta és irányítod, akkor valószínűleg nem fogsz megizzadni és ez munkába járásnál néha tud hasznos lenni, főleg ha öltönyös munkakörben dolgozol. A nagyobb német városokban sem láttuk ezek tömeges elterjedésére utaló jeleket. A 7 kg-os súlya bár csekélynek tűnik, de negyed óra cipelés után, már nem biztos, főleg nem a hölgyeknek. Pedig ez az egyik legkompaktabb méretű verzió, amit láttunk. 18 kilométer per órával tud menni és állítólag 20 km megtételére képes, de valószínűleg e két állítás nem egyszerre igaz…
Eurobike 2019 önegyensúlyozó közlekedési eszköz

Hogy mennyire nyitnak az egyes cégek az új közlekedési eszközök irányába, azt mi sem bizonyítja jobban, mint a  Microlino nevezetű elektromos „autó kapszula”, mely a Micro rollereket gyártó cég terméke. Már jelen pillanatban is megvásárolható, így valós alternatíva, ha mindenképpen zárt autószerű megoldásban gondolkozik az ember. Az ára 2,8 millió forint körül van, ami nagyon nagyon nem mondható olcsónak.
Eurobike 2019 microlino

Érdekes koncepció volt ez a hagyományos vázcsöveket mellőző felépítésű kerékpár, mely egyben tökéletes példája annak, hogy hogyan fognak egymásra hatni a különböző közlekedési eszközök. 20 colos kerekekre épülő fatbikenak alapvetően túl nagy értelme nincsen. Ebben a korban még nem annyira erősek a gyerekek hozzá, hogy ezt érdemben használni tudják. Körülbelül 24 colos kerékátmérő érhető el egy 20 colos felni + 4 colos külső kombinációjával, ami inkább a 10-12 éves korosztály kerékmérete. Viszont egy ilyen kerékpárnál az elektromos rásegítés miatt, vagy akár a pilóta nagyobb testtömege miatt, nagy megterhelés éri a kereket, és a meghajtás minden elemét. A ballonos külső segít ezen, mivel fokozza a komplett gép menet kényelmét, másrészt nagyon stabil lesz tőle. Szinte soha nem fog megcsúszni, ami egy ilyen alacsony átlépési magasságú, rendkívül stabil városi közlekedési eszköz esetén mindenképpen hasznos pozitívum. A felegyenesedett testhelyzet egyértelműen mutatja, hogy ez egy kifejezetten városi közlekedési eszköz, és ilyen szempontból még nagyon jó ötlet a kis kerékátmérő, mert az egész gép kiterjedése nem egy két és fél méteres vállalhatatlan dolog, hanem ez még kerékpár léptékű tároló helyeken elhelyezhető.
Eurobike 2019 Fatbike camping kerékpár

Nagyon sok megoldást láttunk összehajtható, nagyon kisméretű városi közlekedési eszközökre. Ezek egy jelentős részében volt akkumulátor, míg mások önálló láncos meghajtással bírtak. A cégek már elindultak abba az irányba, hogy megpróbálják ezeket minél stabilabbá és erősebbé tenni, ami nem kis kihívás, hiszen az egyes alkotóelemek (kormány-nyereg-kerék) között jelentős távolságok vannak, amiket általában mindössze egy-egy csővel hidalnak át. Ahhoz, hogy ez merev és stabil legyen, igen komoly technológia és csőátmérő kellenek. Ha még összehajtható is, akkor meg főleg. Ezt megvalósítani igen nehéz. Leginkább azért, mert ezek a kis kerékméretű és rendkívüli fordulékonyságú szerkezetek eléggé instabilak. Főleg az idősebb korosztály számára gondot okozhat a kerékpárra való felszállás-leszállás, hirtelen helyzetek, a járdaszegély, vagy az előugró gyalogosok. Nekik kifejezetten nem javasoljuk az ilyen pirinyó gépeket, mert igen komoly mértékben kell figyelni az irányításukra.
Eurobike 2019 Összehajtható elektromos mini bringa

Lineal drive gépek:
Több megoldást is láttunk, melyeknek akár még meghajtása is volt, viszont ezek nem a hagyományos körkörös pedálozással a megszokott módon hajtanak, hanem mint például az alábbi képen látható lépcsőzés-szerű „pedálozó mozdulattal” tudod hajtani magát a gépet. Van akinek a lépcsőzés közelebb áll a komfortos hajtás-élményhez, mint például a körkörös hajtás. Bár szubjektív, de szerintem nagyon csúnyán néz ki. Ennek ellenére a mono-vázas és mono-villlás kialakítás mindenképpen jó ötlet, mert igen komoly stabilitást tud adni a gépnek, és elektromos rásegítés esetén megoldja az aksi elhelyezés problémakörét is.
Eurobike 2019 Linear drive gépek

Konklúzió:
Nagyon érdekes időszaknak nézünk elébe. A kerékpározás egyrészt kezdi elveszteni sport jellegét – ami nem feltétlenül jó –, így manapság egy bringa inkább közlekedési eszköz, mint sporteszköz. A klímakatasztrófa küszöbén különösen fontos, hogy a mindennapi közlekedésünket a lehető legkisebb környezeti terhelés mellett valósítsuk meg, és ebben hatalmas szerepe lesz az előbbiekben vázolt alternatív, és részben elektromos közlekedési eszközöknek is. Mivel naponta sokmilliárd ember kényszerül A-ból B-be eljutni a legkülönbözőbb módokon, ezért örvendetes tény, hogy ehhez ezentúl már nem csak kerékpárt, robogót, motort, autót, vonatot, buszt vagy repülőt használhat, hanem legalább ennyi alternatív közlekedési eszközzel bővül a lehetőségek sora. Ez utóbbiak terén még nyilván az útkeresés időszaka zajlik, és bizonyára lesznek szereplők és megoldások, melyek úgy tűnnek el majd a süllyesztőben, hogy emlékezni is alig fogunk rájuk, de ez az időszak fogja kitermelni azokat a már ténylegesen jól használható alternatívákat, melyek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a közlekedés ne a bolygónk tönkretételének egyik legfőbb összetevője legyen.


Tartalomhoz tartozó címkék: Tartalmi cikkek
blog comments powered by Disqus
Árukereső.hu