1.8 col...
Rögtön gyorsan következzen egy új „még-nem-trend”: jön az 1.8 colos csapágyak és fejcsövek kora. Jelenleg a legelterjedtebb nagyméretű 1.5 - 1 1/8 Taper szabványt fogja leváltani az 1.8 vagy az 1.8-1.5 Taper kormánycsapágy-villanyak-fejcső szabvány. Ennek oka a nagy méretű és nagy szállítási terhelésnek kitett elektromos kerékpárok és áruszállító eszközök terjedésében keresendő. Igazándiból még nagyon-nagyon kevés gyártó volt jelen ezzel az újítással, viszont az irány egyértelmű. Nőnek, híznak a kerékpárok és a Cargo-bike-ok, amik már nemcsak kerékpárok, hanem akár egy komplett áruszállító gépezetek. Ez sokkal komolyabb átmérőket kíván meg már csak az elektromotor és a megnövelt súly, terhelés, és fékhatás miatt is.
Bicajos „képződmények”
Bejöttek a képbe azok a biciklis képződményekként aposztrofált közlekedési és áruszállító alkalmatosságok, amik nem igazándiból biciklik a szó hagyományos értelmében, viszont 95%-uk kerékpáralkatrészekből vagy részben kerékpár alkatrészekből épülnek fel. Valahol mégis a kerékpáros iparágat fogják fejleszteni ezek a mégsem teljesen kerékpárok. Ezek a bicajszerű valamik általában speciális célokra szánt szállító eszközök, akár személy, vagy részben csomag szállításra. Hatalmas puttonyaik akár gyerekek, vagy könnyű, de nagy térfogatú terhek szállítására szolgálnak. Ezek a gépek nagyrészt elektromosak. Inkább azt mondanám, hogy nyomokban fellelhetők bennük a kerékpár.
A következő jelenség, a bumszli mánia:
Azért bumszli mánia, mert a elektromos gépek terjedésével nőnek az aksik, nőnek a motorok és ez egy iszonyatosan nagy bumszli trendet generál. Nagyon sok cég van, aki úgy döntött, hogy nekik ebbe az iparágba be kell szállniuk, elkezdték fejleszteni a saját termékeiket. Talán még a megvalósulásig is eljutottak, kész és működőképes funkcionálisan a cucc, viszont a design-ra már nem maradt idő. Nagyon sokan fejlesztenek, senki nem akar lemaradni erről a vonatról, ezért néha a dizájn oltárán rendbe beáldozták a dolgokat, csak legyen valami, ami elektromos, de mindegy hogyan néz ki. Elképesztően brutális bumszli dolgok jönnek így létre, és ez részben formálni fogja a köztudatot is. Minél több ilyen gép jelenik meg, annál inkább elfogadottá válik, hogy ezek gépek bizony nagy dögök, és az vissza fog hatni a kerékpár iparra is.
A következő trend a „kemping” kerékpárok újjáéledése.
Eddig jellemzően közlekedésre (munkába járás, túrázás, kikapcsolódás) és sportolásra szánt kerékpárok voltak a gyártók kínálatában, és nagyon-nagyon kevés gyártó volt az, akinek a palettáján megjelentek a kis kerekű, de egyébként felnőtteknek szánt kerékpárok, akár összecsukható, akár nem összecsukható kivitelben. Tehát a klasszik Camping bicikli. Az elektromos kerékpárok terjedésével és az áruszállítók terjedésével, meg a városban való tömegközlekedéssel kompatibilis kerékpárok terjedésével nagyon előtérbe került ez a kemping bicikli trend. Ugyanis ezek kicsi gépek az elektromos felépítéssel kombinálva helytakarékosak, mokányak és gyorsak. A legegyszerűbben úgy lehet ezeket a gépeket megerősíteni, hogy ha csökkentjük a kerékátmérőket és a egész kerékpárnak a terjedelmét. Nagyon egyszerű a képlet: erő szorozva erőkar. A nagyobb kerületű keréken nagyobb erők ébrednek egy kisebb kerületű keréken kisebbek. A nagyobb kerék kerületű gépet nagyon nehézkes összehajtani és nagyon nehézkes akár tömegközlekedési eszközön szállítani. Sokkal nehézkesebb a városban például egy munkahelyen tárolni, ezért erre kifejezetten alkalmasak az elektromos és összehajtható Camping kerékpárok. Az elektromos rásegítéssel ki lehet küszöbölni a kis kerék nagy rákfenéjét: az alacsony utazási sebességet. Elképesztően széles áttétel tartományt biztosít egy pedelec camping gép és egy csomó dolgot megold, amit korábban nem igazán oldottak meg.
Következő trend: karbon felni nő a fű alól is.
Minden egyes kerékgyártó szinte kizárólag karbon felnis géppel jelent meg. Olyan kategóriákban is, ahol ez eddig egyáltalán nem volt divat, és amit eddig el nem bírtunk volna képzelni. Alumínium felnik elenyésző mértékben fordultak elő, fontos jele ez az árak normalizálódásának, ezáltal betörhettek a karbon felnik olyan szegmensekbe is, ami eddig csak a csúcs top felső kategóriás sportgépek privilégiuma volt. Karbon felnivel jelenleg akár egy fél vagy egy évre szánt futóbiciklit is megkaphatsz… ami szinte nonszensz. Nagyon sok felni és kerékgyártó kínálatában csak ezek a modellek voltak jelen. Vagy ezeket hozták ki...
Cargo gépezetek:
Szándékosan nem írtam kerékpárt, mert igen ritka esetben kétkerekűek. 3-4-5-6 kerék totál elterjedt. Ez összefüggésben van az elektromos meghajtású trendek nagyon nagymértékű terjedésével is. A elektromos rásegítés segít kitágítani az ember kerékpározási képességeit és ez értendő a kerékpár áruszállító képességeire is. Ami eddig egy bazi nagy szélfogó volt, vagy nagyon nehezen megmozdítható, az az elektromos rásegítéses terjedésével már valódi sebesség alternatívát jelent a szállítások során. Most már ha a városon belüli rövid távokra szóló áruszállítás a cél, akkor az E-cargo gépek sok tekintetben a legjobb alternatívát nyújtják.
Egyszerű érdekes ötletek, célproblémák megoldására:
Az elektromos trendek magával hozták, hogy sok nagyon érdekes ötlettel álltak elő olyan fejlesztők, akiknek hírből sem ismerjük a nevét. Ők nem sorolhatók be a kerékpár ipar nagy innovátorai közé. Nem egy nagy múltú tradicionálisan innovatív márka, csak egyszerűen valaki aki kerékpárokat fejlesztett és egyszerűen csak van egy két nagyon jó ötlete. A jelen trendek úgy néznek ki, hogy itt felvevőpiacot találnak erre, mert nagyon-nagyon sok kis apróság volt, ami önmagában egy iszonyatosan jó ötlet és a következő években be fognak épülni ebbe az egyre inkább szerteágazó kerékpáriparba.
Terjednek az E-Road kerékpárok:
A klasszikus, tradicionális (olasz) kultmárkák köreiben is. Az akkuk hatékonysága egyre nő, a meghajtó motorok egyre kisebbé válnak, egyre jobban el tudják helyezni ezeket a gyártók a vázakban. Ezért olyan kerékpárgyártók, akikről korábban soha nem gondolták volna, hogy felszállnak ez elektromos vonatra, rendre jönnek elő az elektromos megoldásaikkal. Az országúti kerékpárok korábban vékonyabb csövekkel és csőátmérőkkel, keresztmetszetekkel rendelkeztek. Jelenleg ott tartanak a gyártók, hogy már alig-alig kell megnövelni egyes csöveknek az átmérőjét és be tudják integrálni a vázba mind a meghajtás motorját, mind a akkumulátor csomagokat. Egy csomó felső kategóriás E-Road gép nem is néz ki elektromos rásegítésűnek.
Fa-szomat:
Én azt hittem, hogy már kezdenek kihalni, de egyre csak jobban terjednek azok a fa alapú kerékpár megoldások, amelyiknek nem igazán látom létjogosultságát ebben az iparban. Nyilván benne van ebben, hogy a világ egyre inkább abba az irányba megy, hogy természetes alapú megoldásokkal váltsák fel a maiakat ahol csak lehet, és ezek próbálnak begyűrűzni a kerékpáriparba is. Van aki nagyon szeretné a fát mint kerékpáripari alapanyagot látni a lehető legtöbb helyen, ezért létrejött egy csomó fából / részben fából készült kerékpár és kerékpár alkatrész. Legfőbb jellemzőjük, hogy bumszlik, és nehezek mint egy állat. A legtöbb esetben nem nyújtanak valós előnyt, egyszerűen csak ez is egy ilyen alternatíva, amit próbál valaki meglovagolni. Elvétve azért voltak valóban jó megoldások fából.
Futó bicók - gyerek bicók:
Már majdnem minden kerékpározási formát felfedeztek, kigyúrtak a kerékpározás terén. Nagyon sok kerékpár típus és szakág alakult ki. A gyerek kerékpárokat viszonylag elhanyagoltam kezelte eddig a piac. Ez jelentős átalakulásban van. Iszonyatos mennyiségű gyerek gépet láttunk, mind 12-16-20-24 colos kategóriában, mind az ezek alatti futó kerékpárok között. A végletekig kidolgozottak is voltak közülük, illetve jó ár érték arányúak is. Ebben a szegmensben szerintem igen nagy fantázia van, de majd a cikkben fejtem ki hogy pontosan miért.
Gumiipar:
A nagy méretű dögtemető elektromos bicajok terjedése rányomta bélyegét a gumiiparra is. Megjelentek itt is azok a gumik, amik próbálják lekövetni ezeknek a trendeknek az igényeit. Nő a gumiméret, nőnek az átmérők, nőnek a minta magasságok, és különösen a nagy disznó gépek miatt különösen nagy szerepet kap a defektmentesítés kérdésköre is, amire tucatnyi megoldást láttunk a legenyhébbektől kezdve az egész jól kidolgozottakig.
Gyerekszállító kerékpárok:
Ezek alapvetően áruszállításra jöttek létre, csak nagyon könnyen átalakíthatóak gyerekszállító alkalmatossággá. Sőt megjelentek azok a cégek akik kifejezetten ebből a célból építenek Cargo-bikeokat, aminek elsődleges célja a gyerekek, a család, a kutyák, a háziállatok szállítása. Ebben nagyon nagy jövőt látok, biztos hogy egészen jól fog alakulni ez a trend és már most nagyon minőségi dolgokat láttunk és olyan technológiai megoldásokat, amik mindenképpen nagymértékben segíteni fogják ezeknek a gépeknek az elterjedését.
„Hogy néz már ki?”
Elképesztő brutális mértékben fejlődik a piac, és ennek egyenes arányú velejárója, hogy van amikor jön a kiállítás és össze kell rakni egyszerűen azt a biciklit, és nem tudnak már vele foglalkozni hogy hogy néz ki. Kijöttek olyan elképesztően kinéző cuccokkal hogy a hajunkat letettük annyira ronda volt, vagy annyira meghökkentő, annyira csúnya hogy elképesztő, erről is lesz egy konkrét összeállítás.
A következő nagy trend az integráció:
Ez már egy pár éve elkezdődött, de most az elektromosság terjedésével új erőre kapott és egyre inkább fontossá válik. A kerékpároknak, meg nemcsak a kerékpároknak, hanem az elektromos közlekedési eszközöknek egyszerűen nő a bonyolultsági foka. Ez elősegíti a integráció terjedését, mert egyszerűen némelyik gép elképesztően brutálisan bonyolultan néz ki. Úgy, hogy az már – mondjuk ki – csúnya. Nincs más mód arra hogy ezt normális, piacképes módon becsomagolható formába öntsék, mint az integráció.
Ennek számtalan nagyon-nagyon szép és jó példáját láttuk, nemcsak egyes alkatrészek között, hanem olyan részegységek között is, amit korábban el nem tudtunk képzelni. Vannak konkrétan már olyan kerékpárok, amin nem látsz semminemű kábelt, se olajcső, se bowden, se elektromos drótok, se semmi. Zéró kábelezéssel már meg tudnak oldani dolgokat, vagy ahol mégis van valamiféle kábel, az totál rejtve fut, és nagyon-nagyon jól néztek ki. Ezekről a gépekről is kaptok egy szép kis izmos összeállítást.
Csomagtartók és táskák:
Részben az áruszállítás terjedése miatt egyre nagyobb szerepe van a jó minőségű csomagtartóknak és táskáknak. Minél nagyobb terhet pakolunk be, annál inkább nő a jelentősége a csomagtartók és a táskák strapabíró felépítésének. Rendkívül dinamikus mértékben növekszik ez a iparági szegmens is, gyönyörű táskákat és csomagtartó megoldásokat láttunk, jó ötletek garmadáját.
Új ötletek, új témák:
Mivel hirtelen szélességében nagyon megnőtt a kerékpár ipar vagyis a kerékpár alkatrészekre épülő szállító és közlekedési ipar, ezért nagyon sok új ötlet, új közlekedési eszköz, új közlekedési mód jött be a képbe. Mivel az új kihívások új megoldások létrejöttét gerjesztik, ezért nagyon sok apró de nagyon jó ötlettel találkoztunk, ezekből is kaptok majd egy csokorra valót.
Marketing bullshit fejlesztések:
Az iparági fejlődés magával hozza ezeknek a terjedését is. Találtunk egy csomó olyan dolgot, ami egyszerűen hülyeség, idiótaság. Valakinek volt egy ötlete, de nem ismeri a kerékpár ipart vagy azt, hogy amit ö most „feltalált” már esetleg mások próbálták másmilyen módon elsütni, és előálltak annyira alap dolgokkal, hogy hihetetlen. Próbáltak keríteni hozzá mindenféle marketing történeteket, hogy „megtérítsék” az egyszeri kiállítás látogatót, így ezekből is szemezgettünk nektek.
Hajtásrendszerek:
Mint egy új önálló témakör, brutál overdose túlkínálat volt, részben azért, mert nagyon kezdenek feljönni a távol-keleti gyártók, akik elektromos fronton – és nemcsak elektromos, hanem hagyományos váltási fronton is – részt követelnek maguknak, de az egy külön téma lesz. A hajtásrendszerek alatt az elektromos, vagy részben elektromos megoldások garmadáját értük. Hajtunk a középtengelynél, agymotor szerűen, elöl vagy hátul, vagy úgy hogy a komplett kerékbe van építve minden, még az aksi is, de terjed a dörzshajtás és a normál gépeket felturbózó utólagos megoldások is. Több mint 10 féle meghajtás-rendszert láttunk.
Terjed az összecsukható:
Ez is egy új trend. Ahogy nőnek a gépek, nőnek a funkciók, nőnek a lehetőségek, egyre inkább útban vannak ezek a hatalmas méretű gépek és mivel már a súlyuk néha kezd olyan irányba elindulni, ami komoly kihívás elé állítja azt aki ezeket a gépeket mozgatni akarja. Ezek miatt egyre inkább szempont az is, hogy kényelmesen, kis helyigénnyel lehessen mozgatni vagy akár tárolni ezeket a gépeket, ezért nagyon nagy mértékben megugrott az összecsukható kerékpárok száma és elterjedtsége.
Elektromos rollerek:
Ebből meglepő módon nem volt annyira sok, de elkezdett a piac kicsi abba az irányba elmozdulni, hogy megjelentek a spéci űber-rollerek és a rollerezés hiányosságait kiküszöbölő megoldások. Erről is lesz egy részletesebb összeállításunk.
Szép elektromos gépek:
Annyira gyorsan fejlődik a kerékpár piac és azon belül is az elektromos gépek piaca, hogy egyes gyártók eljutottak oda mostanra, hogy tudnak igen jól kinéző elektromos kerékpárokat készíteni, ami nem ormótlan, nem aránytalan, nem csúnya a megjelenése, hanem úgy néz ki, mint ahogy egy jól átgondolt és szépen megtervezett elektromos kerékpárnak kell kinéznie. Ezekből is gyűjtöttünk egy csokorra valót.
Csodaszépek:
Az, hogy ennyire fejlődik a piac, egyes gyártók rámentek arra, hogy nem elég az hogy szép legyen és jó legyen valami, hanem egyszerűen gyönyörűre megcsinálnak dolgokat.
Nemcsak hogy esztétikus, funkcionális, modern és jó, hanem brutálisan szép. Néha meghökkentő mennyiségű munkát fektetnek abba, hogy a megjelenése kifogástalan legyen egy egy kerékpárnak vagy kerékpár alkatrésznek. Gyűjtöttünk belőle szintén egy komoly csokrot.
Teleszkópok:
Először azt hittük, hogy ezekben nem igazán lesz fejlődés, de az elektromos trendek fejlődése magával vonta, hogy nagyon sok márka jelent meg, és elkezdték fejleszteni azokat a teleszkóp kategóriákat is, amelyek a korábbi években leginkább elhanyagoltak voltak, vagy csak egy ilyen részszegmensét tették ki a piacnak. Az elektromos kerékpárok terjedése miatt a teleszkópok terén is azok, amik eddig rész piacnak számító alkatrészek voltak, igen komoly fejlesztéseket kaptak. Nagyon komoly kínálatú, de kevésbé ismert teló gyártókba futottunk bele, akiknek majdnem mindegyiknek egészen vállalható palettája volt. Szép megoldásaik voltak, ráakadtunk már akár 16-os kerékméret mellett is használható, jól működő telóra, ami képes kiszolgálni egy kicsi mini áruszállítót. Terjednek az alternatív rugózási megoldások is. Ami eddig csak koncepció volt, mára kiforrott késztermékké vált, amit bárki megvásárolhat.
Ultra:
Ebbe a mappába azokat a képeket válogattam bele, melyek iszonyatosan brutálisan elképesztő mértékben jól néztek ki, vagy azokat a megoldásokat, amelyekért az ember a fél veséjét odaadná. Nagyon sok ilyen megoldás volt, melyek egyszerűen iparági sztenderd gyönyörűségek voltak.
Váltó rendszerek:
Ez annyiban különbözik a meghajtás rendszerektől, hogy inkább a hagyományos lánc váltást érintették, aminek ugye a legnagyobb szereplője a Shimano és a Sram. Ezeknek a cégeknek bizonyos szabadalmai lejártak az utóbbi időben, ezen kapva kaptak nagyon sokan. Több mint tízféle váltó gyártót sikerült megtalálni, akik olyan rész piacokra törtek be és olyan megoldásokat alkalmaztak, aminek szerintem igenis lesz létjogosultsága, csak eddig a Sram és a Shimano (elnyomása) szabadalmai lehetetlenné tették ezeknek a terjedését.
A Sram azzal, hogy elengedte a 7 8 9 rendszereket, és elmozdult az abszolút top versenyzőket kiszolgáló 10 11 12 rendszerek felé, tovább erősítette ezt a folyamatot. Mivel az emberek többsége nem sportol, most ezeket az általános közlekedési igényeket fogják kielégíteni azok a gyártók, akik jelen pillanatban úgy néz ki, hogy sokkal rugalmasabbak, mint a nagy iparági sztenderd: a Shimano. Ők olyan megoldásokat kínálnak, amik eddig nem voltak elérhetők, mert a Shimano-nak sem volt kapacitása, hogy érdemben megérje velük foglalkozni. Most, ahogy tágul a piac és nőnek a szereplők, most újra megéri a kisebb gyártóknak belépni ebbe a szegmensbe.
Be fogjuk mutatni nektek részletesen az összeset.
Utolsó téma a vázak, váz elemek:
Összegyűjtöttük azokat a nagyon különleges vázakat vagy a kerékpár vázakhoz kapcsolódó technológiai megoldásokat, amelyik érdekesek voltak, meghökkentőek voltak, vagy úgy gondoljuk, fontos lenne, hogy ezek terjedjenek. Ezekből szállítottunk nektek egy igen szép csokrot és ezzel fog zárulni az Eurobike trendek című cikksorozatunk.
Ezeket a témaköröket heti szinten fogjuk kidolgozni, ezentúl minden héten kaptok egy egy cikket ezekből a témakörökből. Elképesztően sok képet válogattam össze, és mindegyikhez lesz kommentár is. Várunk a jövő héten!
Ha hasznosnak találtad ezt a cikkünket, nyugodtan oszd meg a Facebook-on!