A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Optimalizálás felsőfokon – Hogyan tervez alkatrészeket az absoluteBLACK?

Németh Balázs, Ardó Tamás
2024. 07. 16. 00:00:00
Optimalizálás felsőfokon – Hogyan tervez alkatrészeket az absoluteBLACK?
Az BikePro kínálatában számos exkluzív márka kap helyet, az egyik legérdekesebb az absoluteBLACK. Termékeik - illetve azok megtervezése - teljesen más koncepciót követ, mint ami a kerékpáripar legtöbb szereplőjét jellemezi. Ha érdekel, hogy miben más az absoluteBLACK, és miért használja számos világhíres versenyző, olvass tovább!

Brit cégről van szó, amely elkötelezett a csúcsszintű tervezés és az európai gyártás mellett. Az ovális lánckerekről lett híres az absoluteBLACK, de ennél ma már lényegesen szélesebb a paletta.

3k_absoluteblack

Úgy kell elképzelni a márka fejlesztőcsapatát, mint folyamatosan kísérletező tudósokat. Náluk nem úgy indul egy termékfejlesztés, hogy adott a termék, annak összes paramétere, a célközönség, az ár, meg miegymás. Jellemzően jön egy ötlet, amivel a hajtáslánc hatékonysága vagy egyéb kerékpáralkatrész tovább optimalizálható. Ezután megterveznek egy kísérletet, ami igazolja annak létjogosultságát, és ha az eredmény az elvárásoknak megfelelő, elkezdődhet a termék megvalósítása.

Ami már bőven bizonyított...

4k_absoluteblack

Így jött létre az speciális ovális formát alkalmazó első lánctányér, a grafitadalékot tartalmazó láncwax, annak csepegtetős változta, továbbá a forgáspont nélküli óriás váltógörgő. És ha már a grafit-oxid (grafén) titkaiba beleásta magát a fejlesztőcsapat, kipróbálták fékbetétekben is, és meglepő eredményre jutottak.

...és ami nemrég került a palettára

4_absoluteblack

Akkor kezdjük az ismertetőt az utóbbi, nemrég piacra dobott absoluteBLACK termékkel! Az egyik mérnök nem volt elégedett az országúti kerékpár fékteljesítményével. Megvizsgálta a benne lévő fékbetétet, összehasonlította a kiválóan működő MTB tárcsafékbetéttel, és megállapította, hogy a gyártó ugyanazt az összetételt és technológiát alkalmazza mindkettőnél. Pedig az egyikben 180mm átmérőjű a féktárcsa, a másikban 140, a monti jó, ha 20km/órás átlagsebességet ér el, míg országútival ennek majdnem dupláját, és vannak lejtmenetek, ahol közel 100-as a tempó. A motorsportban ennél sokkal kisebb eltérés esetén változtatnak az fékbetét-alapanyagon, hiszen effektív máshogy alakul a súrlódás, a hőképződés és annak elvezetése.

Az országúti tárcsafék speciális betétet igényel...

5k_absoluteblack

Ezen felül a tárcsaféket nem arra tervezik, hogy huzamos ideig működjön. Terepen ez többé kevésbé teljesül is, hiszen sok a kanyar, a köztes szakaszokon általában vissza lehet venni a fékhatást. Országúton jellemzően hosszabbak a lejtmenetek, nagyobb a sebesség, amit hosszan tartó fékezéssel lehet megfelelően kontrollálni. A kis féktárcsák is ludasok: sem a fékhatás, sem a hőelvezetés nem erősségük. A nagyobb tárcsa megoldás lenne, de sok esetben nem kivitelezhető. A korlátozó tényező a váz- és villakialakítás, hiszen ezek nincsenek úgy túlépítve, mint a terepkerékpárok esetében, vagyis nem képesek elviselni a nagy tárcsák okozta erőhatásokat. Másrészt a nagy tárcsa nehezebb, ami az országútisok szemében ugyancsak az ördögtől való.

Akkor nem maradt más hátra, mint a kísérletezés: legalábbis, ha a mérnök az absoluteBLACK cégnél dolgozik. Ami kétségtelenül megkönnyíti ezt a stratégiát, az a labor, és ez már a kezdetektől fogva adott volt. Egész pontosan úgy kezdődött minden, hogy volt egy mechanikai labor Birmingham Egyetem kampuszán, amit a brit cég idővel a világmárkákat megszégyenítő K&F központtá fejlesztett. Így lett 700.000 euróért egyedi „3D” nyomatékmérő berendezés, és sok egyéb irigylésre méltó eszköz. A birminghami központ mellett Szlovéniában is létesítettek egy fejlesztőbázist, amely a versenysport felől érkező igények kutatásához használnak. Tehát adott két élvonalbeli egyetemi labor, ha ehhez hozzáadjuk a cégnél összegyűlt know-how-t, a lehetőségek tárháza már-már végtelennek tűnik…

Tesztelni, tesztelni és még többet tesztelni!

2k_absoluteblack

Visszatérve a fékbetét-fejlesztéshez, a munka szisztematikusan haladt. Kipróbáltak többféle betétösszetételt és hátlapkialakítást. Bevetették azt az anyagot is, ami olyan sikeres volt a láncwax esetében. Ott a súrlódás csökkentése volt a cél, itt pedig a hő megfelelő elvezetése. A molekuláris finomságú grafit-oxid (grafén) utóbbi terén is kimagasló tulajdonságokkal bír. A grafén lényegében a szén nanoszerkezetű allotrop módosulata, képletesen leírva egyatom vastagságú grafitréteg, melyet méhsejtrácsos elrendezésben álló szénatomok alkotnak. A grafén veszteségmentes elektromos vezető, aminek köszönhetően ma jellemzően a napelemek gyártásában használatos. Mondhatjuk azt is, hogy sokoldalú csodaanyag, hiszen keményebb a gyémántnál, rugalmasabb a guminál, jobb elektromos vezető a réznél, mennyiségtől függően súrlódáscsökkentő vagy -növelő, és fémhez adagolva növeli a hővezető képességet.

Nemcsak a lánc esetében vált be a "csodaanyag"!

5_absoluteblack

Persze nem az absoluteBLACK jött rá erre a tulajdonságra. Először a Forma 1-ben kezdték el alkalmazni a fékeknél, majd a motorsport is adaptálta, de a kerékpáripar a mai napig nem mozdult el ebben az irányban, leszámítva az innovatív brit márkát. A nemrég piacra dobott fékbetétekben a grafént két ponton is bevetették: rengeteg kísérletet lefolytatva van a különleges kialakítású perforált kerámia hátlapban, emellett a betét gyantájában is. Találtak egy tajvani céget, amelyik a szabadalmaztatott összetételt és gyártástechnológiát sorozatgyártásban megvalósította számukra, megalkotva a legnagyobb teljesítményű országúti használatra optimalizált betétet, amivel a Tour de France győztes UAE csapat, köztük Tadej Pogačar és Matej Mohorič is versenyez.

UAE sztárok a slovén fejlesztőközpontban...

1k_absoluteblackÉrdekességképpen említsük meg, hogy az évek során számos olyan kísérlet is folyt, amiből (egyelőre) nem lett eladható termék. Például a már említett 700-ezer eurós 3D nyomatékberendezéssel hajszálpontosan analizálták a pedálozás során fellépő összes erőhatást, amiből kiderült, hogy még a profik sem hajtanak körkörösen. Erre fejlesztették ki az egyedi absoluteBLACK ovális lánckerékformát. Tetejében nemcsak a körhajtás során van veszteség, hanem tapasztalható egy további erőhatás, a „Z” tengelyen, azaz oldalirányban, elsősorban kifelé. Ez átlagban 50-70Nm, ami felesleges erőpazarlás. Ennek legalább részleges kiiktatására is született ötlet, és a profi versenyzők már próbálgatják.

Nem csoki!

3_absoluteblack

Persze ennél sokkal egyszerűbb hasonló erőmegtakarítást lánckenőanyaggal megvalósítani, alkalmasint a grafént tartalmazó absoluteBlack Graphenwax-szal. Ez az egyik legjobb láncwax a piacon, alkalmazása a következő: a fémtiszta láncot a felolvasztott anyagba kell helyezni, majd miután kivetted és lecsöpögtetted, a felesleget a felületről egy mozdulattal le lehet seperni. Segítségével a hajtás hatékonysága akár 15W-tal is javítható!

Ha érdekel, hogy mi tehet gyorsabbá a bicajon, szakcikkeinkben sok hasznos infót találsz. Ha ismerőseid közt van, aki ugyancsak érdeklődik a kerékpározás technikai vetülete iránt, küldd el neki is a cikket, illetve osztd meg valamely közösségi oldalon!

Árukereső.hu