A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Hol készülnek a kerékpárok?

Németh Balázs, Ardó Tamás
2024. 06. 18. 00:00:00
Hol készülnek a kerékpárok?
Ebben a cikkben a kerékpárgyártás világát tárjuk fel, átfogóan megvizsgálva a globális gyártást, majd egy-két márkákat külön is átvilágítunk. Fenntartható jövőnk kulcsfontosságú része a kerékpárgyártás környezeti terhelésének „rendbe tétele”. Régen a kerékpárokat lokálisan, kis- vagy nagyüzemi módon gyártották, jellemzően acél alapanyagból. Az alkatrészek ugyancsak a tágabb értelemben vett régióból származtak. A globalizációnak köszönhetően mára a kerékpár előállítása gyökeresen átalakult. Akkor hát lássuk, hol és hogyan készülnek a ma kapható gépcsodák!

Hol készül a legtöbb kerékpár?

Ami az effektív kerékpárgyártást illeti, a globális piacon csupán néhány ország kap jelentős szerepet. Kína messze a legnagyobb kerékpárgyártó: becslések szerint a világon évente előállított 100 millió kerékpárnak mintegy 75 százaléka ott készül. A statisztikai adatok alapján Kína 2021-ben 76,4 millió kerékpárt gyártott, ebből 69,23 milliót exportáltak. Mindkét adat 15 százalékos növekedés 2020-hoz képest. Ezen felül Kínában 45,51 millió elektromos kerékpárt is gyártottak, ami elképesztő 103 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Kína mellett jelentős mennyiségű kerékpár készül Indiában, Vietnámban és Tajvanon. Ázsián kívül a legnagobb gyártáskapacitás pedig továbbra is Európában található. Az Európában 2021-ben gyártott 13,5 millió motor nélküli kerékpárból közel 3 milliót Portugáliában állítottak elő, ami az EU-termelés körülbelül 20%-át teszi ki. Mindenesetre érdemes tisztázni, hogy mit értünk „gyártás” alatt…

8_hol_keszul_a_kerekpar

Modern gyártásfolyamat

A kerékpárok eredetének megértéséhez elengedhetetlen az előállítás folyamatát áttekinteni. Leegyszerűsítve ez a tervezés, a gyártás és az összeszerelés fázisból épül fel. Az első lépés tehát a tervezés, amely során meghatározásra kerül a váz és villa kialakítása, a geometriai sajátosságok, továbbá a tervezés magában foglalja a kerékpár fő alkatrészeinek koncepcióját, valamint annak általános funkcionalitását. Ezután a gyártó rendszerint megépíti a prototípust, ami alapján megkezdődhet a sorozatgyártás. Amennyiben a tervezést végző márka saját vázgyártás-kapacitással rendelkezik, a következő fázis házon belül - de nem feltétlen országon vagy régión belül – valósul meg. Fontos megjegyezni, hogy a kerékpármárkák a vázon kívüli alkatrészeket majdnem kizárólag specialista gyártóktól szerzik be, vagyis gyártás alatt valójában vázgyártást értünk, a többi komponens beszállítóktól származik. Egyes beszállítók váltó- és hajtásrendszerre, mások fékrendszerre, teleszkópvillára, vagy éppen kerek gyártására szakosodnak. Az elsőre példa a Suntour, a fékek terén jól ismert név a Tektro, a „teló” esetében a Rock Shox a kerékszettnél pedig a DT Swiss.

1k_hol_keszul_a_kerekpar

A vázgyártás esetében különbséget kell tenni a nyersanyagból történő „előállítás”, a megtervezett váz bérgyártása, illetve a specialista vázgyártók által kínált saját termékből történő választás között. Ha nem történik effektív vázelőállítás, akkor „gyártás” alatt valójában az adott márka összeszerelést ért. Ennek értelmezése helyi vagy regionális kereskedelempolitikai szabályzás alapján történik. Van ország vagy régió, ahol a „gyártóhely” megjelöléshez elegendő, ha az importált vázakat ott fényezik, majd ugyancsak külföldről importált alkatrészekkel szerelik készre. Vagyis amikor arról beszélünk, hogy hol gyártják a kerékpárokat, akkor gyakran az összeszerelés helyére utalunk.

13_hol_keszul_a_kerekpar

Könnyen találni olyan kerékpárt, amelyet az egyik országban terveznek, a másikban gyártják a vázat, majd többféle helyről érkező alkatrészekkel szerelnek össze. Például a Trek márkájú kerékpárt a Wisconsin állam beli Waterloo-ban tervezik, Tajvanban készül a váz, majd ezt Vietnámban szerelik készre Japánból, Szingapúrból és egyéb ázsiai országokban készült alkatrészekkel, valamint a francia székhelyű Mavic Marokkóban gyártott kerékszettjével. A gyártás Távol-Keletre való kiszervezése elsősorban a költségmegtakarítás érdekében történik, de azt se felejtsük el, hogy az USA-ban vagy Európában ma már nem áll rendelkezésre a megfelelő szakértelem a vázak és alkatrészek nagy volumenben történő előállításához. Így rendkívül ritka az a kerékpármárka, amelyik az említett példától eltérő előállítási folyamatot alkalmaz.

4_hol_keszul_a_kerekpar

Létezik hazai kerékpárgyártás?

Magyarországon jellemzően a kerékpárok összeszerelése folyik. Ahogy az előzőekben írtuk, a kurrens jogszabályok alapján ez nevezhető kerékpárgyártásnak. Emellett egy-két hazai cég foglalkozik kisszériás vagy egyedi vázgyártással, de az általuk előállított kerékpárok száma a teljes termelés tükrében elenyésző. Az előbbire példa a Neuzer, a Csepel, a Gepida vagy a külföldi tulajdonú Giant és az Accell Hunland, az utóbbira pedig a Hunor Kézműves Kerékpár és a Duna Cycles. A külföldi cégek esetében a tervezés nem Magyarországon történik, a hazaiaknál viszont helyben. Vázat a felsorolt példák közül a Hunor, a Duna Cycles és a Silk Design készít.

1_hol_keszul_a_kerekpar

Ilyen szemszögből nézve 2022-ben félmillió biciklit gyártottak Magyarországon, ezzel a hazai termelés a 7. legnagyobb az Európai Unióban. A listát Portugália, Románia és Olaszország vezeti. A magyarországi gyártás zöme két nagy kerékpármultitól jön: a Szolnok mellett üzemelő holland Accell évi 300 ezres gyártókapacitással bír, és ott szinte kizárólag e-bike-ok készülnek. A világ legnagyobb kerékpárgyártója, a tajvani Giant gyöngyösi gyára 2020 óta működik, náluk nagyjából 200 ezer biciklit szerelnek össze éves szinten. A magyar márkák (Neuzer, a Gepidát gyártó Olimpia és a Csepel) nagyságrenddel alacsonyabb termelést mutatnak fel. Érdekességképpen Zalaegerszegen is gyártanak elektromos kerékpárokat MATE és Cowboy márkanév alatt. A magyarországi kerékpárgyártás tovább bővülhet a következő években, hiszen az Accell jelentős kapacitásbővítést jelentett be, a Giant pedig ambiciózus, évi egymillió kerékpárra vonatkozó tervekkel érkezett Magyarországra.

6_hol_keszul_a_kerekpar

Európában gyártott kerékpárok

Hazánkhoz hasonlóan a kerékpárgyártás Európában is felfutóban van: 10 év alatt közel harmadával nőtt a termelés. Ennek egyik oka a kínai biciklikkel szemben érvényben lévő 48,5 százalékos (e-bicikliknél még ennél is magasabb) védővám. Így habár a vázak és az alkatrészek döntő része a Távol-Keletről származik, a kerékpárok összeszerelése több mint 60 százalékban a kontinensen történik. A COVID járvány alatt tapasztalt logisztikai káosz és a várólisták is hozzájárulnak a gyártáskapacitás jelenleg tapasztalt bővüléséhez.

2021-ben mindösszesen 13,5 millió kerékpárt gyártottak Európában. Az elektromos kerékpárok különösen népszerűek mind a márkák, mind a vásárlók körében. Németországban például 1,3 millió elektromos kerékpárt gyártottak 2020-ban, tavaly ez a szám már 1,5 millió fölé emelkedett. Európán belül a legtöbb kerékpárt Portugália gyártja: 2021-ben 2,9 millió kerékpár került ki az ibériai ország üzemeiből. Olaszország és Németország a szoros 2. és 3. helyen áll 1,8 millió, illetve 1,4 millió kerékpárral.

3_hol_keszul_a_kerekpar

Az európai kerékpárok bő 95%-nál a váz és a többi komponens nem helyben előállított, hanem importált. Ezekre egyesével a vámtétel alacsonyabb, mint a készre szerelt bicajokra. Az ismertebb márkák közül a dán Avenue készít helyben vázakat, hasonlóképp a holland Koga és a német Riese & Müller, persze nem a palettán szereplő összes modellhez, hanem csakis a magasabb árszegmensbe pozícionálthoz. A legendás olasz országúti kerékpármárkák közül a Bianchi, a Pinarello és a Colnago ugyancsak gyárt vázakat, jellemzően egyedileg vagy nagyon kis szériában. Ezek elsősorban az általuk szponzorált versenyzők számára készülnek, és a prototípus-gyártás mellékágaként kerülnek előállításra.

5_hol_keszul_a_kerekpar

Tengeren túl...

Az EU határait átlépve a kerékpárgyártás ismeretlen fogalom. Az egyetlen ellenpélda Nagy Britannia, ahol a kerékpárpar tradicionálisan erős szektor, és még ma is számos márka az ország határain belül készít speciális igényeket kielégítő vázakat, majd ebből készre szerelt kerékpárokat. A legismertebb brit márkák közt találjuk a világszerte istenített Brompton-t, amely Londonban tervez és gyárt összecsukható kerékpárokat. Említhetjük még az ugyancsak összecsukható kerékpárokat kínáló Hummingbird márkát, amely Milton Keynes-ben készíti a vázakat és a dizájn szempontjából egyedi alkatrészeket. Sokan biztosan hallottak már Enigma Bikes márkáról is, amely titán és acél országúti, gravel, illetve MTB kerékpárokat fabrikál az angliai Sussexben. Ezzel szemben inkább csak a helyi piacon ismert a Swarf Cycles, amely a skóciai Peeblesben, kis szériában és egyedi megrendelésre gyárt acélvázas kerékpárokat. Végezetül megemlíthetjük még a Volt márkát, amely Londonban tervez és Milton Keynes-ben gyárt speciális igényekre készült elektromos kerékpárokat. Nem meglepő módon az Egyesült Királyságban gyártott kerékpárok prémium árcédulát viselnek.

16_hol_keszul_a_kerekpar

Az öreg kontinenssel szemben az Egyesült Államokban a kerékpárok gyártását már jóval a globalizáció beköszönte előtt felszámolták. Először a 70-as évek elejében Japánba helyezték át a termelést, majd onnan a Távol-Kelet más országaiba. Manapság az USA-ban eladott kerékpárok 99%-át Kínából és Tajvanról importáltak. Míg a népszerű amerikai gyártók esetében a tervezés székhelyükön helyben történik, a gyártás és az összeszerelés majdnem kizárólag kihelyezett. A ritka ellenpélda egy-két újsütetű kezdeményezés, mint például az Allied márka, amely szénszálas kerékpárokat gyárt nagyüzemi szinten az arkansasi Little Rockban, valamint kis volumenben az Open Cycles és az ENVE Composites. Továbbá a titánvázairól ismert Moots Cycles márka a mai napig helyben gyártja legendás vázait. A 2000-es évek elején még valódi nagyüzemi szinten működő Serotta mára a múlté. és Az említetteken felül nagyobb volumenű termelésről nem beszélhetünk, csakis egyedi vázgyártásról (Speedwagen, Mosaic, Argonaut, Alchemy, Parlee, stb.) Az összes USA-ban készült váz, és az ezekkel szerelt kerékpár a prémium árszegmens tetejére pozícionált.

15_hol_keszul_a_kerekpar

Hol gyártatnak a jól ismert nemzetközi kerékpármárkák?

Szigorú titok övezi a pontos helyet és a partnert, akikkel legjobban csengő márkák együttműködnek. (Persze ilyen-olyan forrásokból lehet némi információt szerezni.) A legnagyobb márkák egyszerre több vázgyártóval vannak szerződésben. A prémium modellek gyakran más helyszínen készülnek, mint a belépő szintűek, valamint a partner kiléte függ a váz alapanyagtól is, hiszen az alumíniummal dolgozó gyárak ritkán foglalkoznak szénszálas technológiával. A bérgyártást a rendelkezésre álló speciális gyártólétesítmény, illetve szakértelem teszi különösen vonzóvá. A legtöbb mai vázat sem Európában, sem Amerikában nem lennének képesek nagy volumenben előállítani, mert nem áll rendelkezésre a szaktudás vagy éppen a szükséges beszállító infrastruktúra.

A vázgyártó rendszerint nem vállal összeszerelést, az tehát egy másik helyszínen, régióban vagy akár országban történik. Tipikusan olyan helyen, ahol a bérköltség alacsonyabb, mint ahol a szakértelmet igénylő vázgyártás zajlik. Például a magasabb színvonalú vázakat Tajvanon állítják elő, míg a konvencionálisabb technológiát alkalmazókat Kínában. Az összeszerelés pedig vagy Kína kevésbé fejlett régiójában, vagy mondjuk Kambodzsában, Vietnámban történik. Európai márkáknál a büntetővámok miatt az összeszerelés döntően az öreg kontinensen történik: vagyis a még festetlen váz kerül szállításra, majd ezt az adott márka európai összeszerelő üzemében fényezi, majd szereli fel alkatrészekkel.

2k_hol_keszul_a_kerekpar

A kerékpármárkák különféle okokból döntenek a gyártás részleges vagy teljes kiszervezése között. A gyártás kiszervezésének hajtóereje csak részben a költséghatékonyság, emellett a szakképzett munkaerőhöz való hozzáférés és a hatékony ellátási lánc szintén fontos szempont. Az is érdekes, hogy a márkák gyakran változtatják a gyártás helyszínét. Jellemzően éves vagy még annál rövidebb idejű szerződéseket köznek a gyártóval. Folyamatosan a legköltséghatékonyabb utat keresik, hogy versenyképesek maradjanak a piacon.

12_hol_keszul_a_kerekpar

Vizsgáljunk meg egy amerikai és egy távol-keleti márka gyártásstratégiáját!

  • TREK - A Trek a világ egyik legnagyobb kerékpárgyártója, központja a mai napig az Egyesült Államokban található. Habár az összes piacra kerülő kerékpárt és azok legtöbb alkatrészét és tartozékát (például kerékszett, nyeregcső, stb.) a főhadiszálláson tervezik, a Trek a kerékpárok több mint 99%-a ma már nem az Egyesült Államokban készül. Az effektív gyártók túlnyomórészt Kínában és Tajvanon találhatók, az összeszerelés pedig Kínában vagy valamely távol-keleti országban történik. Néhány Trek kerékpár valóban az Egyesült Államokban készül, ami jelképesnek tekinthető, és marketing célt szolgál. Jelenleg ez az Emonda sorozatból a profi versenyzők által használt egyes modellek tartoznak ide.
  • GIANT - A tajvani székhelyű vezető globális kerékpármárka továbbra is döntően belföldön, azaz Tajvanon gyártja kerékpárjait. A márka a világ legfejlettebb gyártólétesítménnyel rendelkezik, amely lehetővé teszi számukra a modellek széles választékának költséghatékony gyártását. A legalacsonyabb árszintű Giant kerékpárvázak a márka által létesített kínai üzemekben készülnek, vagyis ezek sem beszállítóktól érkeznek. Emellett a Giant-nek Hollandiában és Magyarországon van gyártóüzeme, amelyek elsősorban az európai piacra termelnek. Természetesen ezeken a helyszíneken vázgyártás nem, hanem jellemzően összeszerelő tevékenység folyik. E-bike-ok esetében a részegységek (akkumulátor, motor, gumi, markolat) meghatározott része ugyancsak európai eredetű, így optimalizálva a költségeket a védővámok tekintetében.

14_hol_keszul_a_kerekpar

Mi a globalizáció hozadéka?

Ahogy az a fentiekből kirajzolódik, a kerékpáripar működése az elmúlt évtizedekben teljes egészében megváltozott. A globalizáció magasabb technikai színvonalat hozott el többlet költség nélkül. Az inflációs hatást beleszámítva a mai felső, közép és alsó kategóriás kerékpárok hasonló kiadást jelentenek, mint az 1980-as években, működésük, teljesítményük viszont összehasonlíthatatlanul magasabb. Ennek ára, hogy a gyártás már nem lokális, valamint az alapanyagok és a késztermék ide-oda szállítása miatt az előálltás környezeti terhelése emelkedett. Amíg például a brit Raleigh a 70-es évekig a vázhoz, illetve saját gyártású alkatrészekhez szükséges alapanyagot regionálisan szerezte be, majd a kész kerékpárt többnyire az országon belül értékesítette, ma ez a folyamat bonyolult és szövevényes.

10_hol_keszul_a_kerekpar

Jó tudni, hogy hol és hogyan készül a kerékpár, amelyen a hazai utakat szeled. Ha szeretnél még több ilyen tartalmat olvasni, iratkozz fel hírlevelünkre, és azonnal értesülsz megjelenésükről. Ezen felül kérünk, hogy a cikket a közösségi média felületén osztd meg másokkal, ami segíti munkánkat!

Árukereső.hu