A csengő egyidős a kerékpárral. Az 1880-as években, amikor a lovakat leszámítva a biciklis volt a legveszedelmesebb közlekedő, a figyelmeztető hang rendkívül fontos szerep kapott. Feltalálója az angol John Richard Dedicoat, aki egyébiránt az első ceruzahegyezőt is jegyzi.

A csengő a KRESZ által előírt kötelező kerékpártartozék, de felszerelését a józanész is indokolja.
Mit kell tudni egy bicajos csengőnek? Figyelemfelkeltéshez megfelelő hangerőt produkálni, olyan tónusban, ami kultúránkban elfogadott. Emellett nem akadályozhatja a kerékpár irányítást, legyen könnyen kezelhető, és használatához ne kelljen a markolatot elengedni. Végezetül csak akkor működjön, amikor szükség van rá, bukkanókon ne legyen csinnadratta. Dióhéjban ennyi, de az ördög a részletekben van.
Kit figyelmeztetünk? Rendszerint gyalogosokat, amikor figyelmetlenül a kerékpárútra tévednek. Viszont ha a bicajos az, aki a járdára téved, jobb, ha a lehető legdiszkrétebb módon jelzi a kikerülési szándékot, mármint nem csengővel.
Gépjárművezetőt nem érdemes csengővel figyelmeztetni, mert a jól hangszigetelt autóban úgysem hallja meg: arra már kürt kell!

Csengő variációk...
A tónus tekintetében a beszédhez való hasonlat kézenfekvő. Nem mindegy, hogyan szólsz valakihez, akit a boltban ki szeretnél kerülni. A kellemes csengőhang a „Szabad lesz?” megfelelője, a leginkább rémisztésre szolgáló elektromos kürt inkább „Takarodj az utamból!” stílus. A nem túl kellemes csengőhang valahol a kettő között van.
A csengő megjelenése az esztétika témakörbe tartozik, vagyis vitatható. Van, akinek a nagyméretű, színes testszik, másnak a lehető legapróbb típus. A formavilág úgyszintén ízlés kérdése. Az ergonómia sem egyértelmű. Habár általánosan elfogadott, hogy a csengőt a hüvelykujj kinyújtásával kell működtetni, vannak ettől eltérő típusok is. (A mutatóujj nem jó alternatíva, hiszen az a fékezésért felel.)
Érdemes megfontolni, hogy a szokásostól eltérő kormányformánál – lásd országúti koskormány – másféle működtetés lesz ergonómiás, mint a hagyományos egyenes típusnál.

A csengő helyet igényel a kormányon, ami már eleve zsúfolt, főleg a markolat körül. Szigorúan kerülni kell a kerékpárirányítás akadályozását: a csengőt úgy kell felszerelni, hogy a váltó- és fékkar elérését vagy működését egyáltalán ne befolyásolja. Szóval ne legyen útban. Ezt a legtöbb csengő alapból tudja, de az rajtad múlik, hogy miként pozícionálod. A téves pozícionálás okozhat konfliktust a fék- és váltókezelésben. És ha már itt tartunk, említsük meg, hogy a csengő jobbára bilincses rögzítést kap, de előfordul a gumipánt is, elsősorban a kisebb, könnyebb csengők esetében.
A biciklis „cseng-bongót” olyan mechanikával célszerű ellátni, ami a külső rázkódásra nem reagál.
Nincs annál idegesítőbb, mint amikor döcögős úton folyamatosan csörög-zörög. Ez különösen MTB kerékpároknál kizáró ok.
Nüánszok
„Megfelelő hangerő és kellemes tónus” – ahogy már írtuk, és ez egy pont, ami még tovább szálazható. Például vannak csengők, amelynél a fő hanghatást egy 5-10 másodperces kellemes lecsengés követi. Ez oldhatja a csengőhasználat okozta esetleges feszültséget, olyan, mint amikor a fent említett „Szabad lesz?” után egy „Köszönöm!” is elhangzik. Persze ki is mondhatod a köszönömöt, miután biciklisként szabad utat kaptál. A „ding-dong” csengők „dong”-ja is valami hasonlót szeretne elérni, alkalmasint egy levezető tónussal párosítva.
A másik árnyalat a hangmagasság. Egyáltalán nem mindegy, milyen frekvencián szólal meg a csengő. A magasabb sok esetben kevésbé tolakodó, de idős emberek ezt kevésbé érzékelik, és jellemzően a körülményekre kevésbé érzékenyen reagáló hajlott korúak azok, akik kerékpárutakra tévednek. Tehát mind a magas, mind az „öblösebb” frekvencia mellett szólnak érvek.
Az országúti kormányos kerékpárok speciális elhelyzést és ennek megfelelő csengőkialakítást igényelnek...
Néhány szokványos csengőt fel lehet szerelni országúti kormányra is, csak nem lesz könnyen működtethető...
A harmadik tényező a csengőhang tisztasága. Az ilyen-olyan felhangokkal, zörejekkel nem szennyezett harmonikus tónus pozitívabb reakciót vált ki. Itt ismét a beszéd a kézenfekvő hasonlat: egy kellemes lágy hangon szóló „Szabad lesz?” valószínűleg jobb benyomást kelt, mint az affektáló vagy a sipítozó.
A kerékpárcsengő-gyártók döntő része nem a hangesztétikára hegyezi ki a termékfejlesztést, bár akad erre is példa. Az alapanyagválasztással és a szerkezeti kialakítással (pl. a rezgőrész függetlenítésével), illetve anyagválasztással (pl. rézharang) csodás melódiák hozhatók létre, és erre tesztünkben is találunk példát. Igazolhatjuk, hogy egy ilyen csengőt használva a figyelmeztetett sok esetben mosolygó arccal fordul meg!
Felépítés
Talán nem kell nagyon részleteznünk, hogy
a párszáz forintos csengőtől nem kell csodákat várni.
Olcsó, törékeny műanyagból készül, a csengőharang hitvány hangú, és a működtető mechanika sem tartozik a legstabilabb típusok közé. Ennek egyenes következménye, hogy a hang is többnyire „felejtős”. A másik végletbe a teljesen fém felépítésű, polírozott felületű, szuper stabil, tervezetten hangolt típusok tartoznak. Ezek jelentős többe kerülnek, de az árkülönbség a legtöbb esetben bizony indokolt. Tényleg annyival szebbek, tényleg annyival erősebbek, és tényleg annyival jobban szólnak. A két véglet között számos típus található változatos felépítéssel és alapanyagból.
Néha a legolcsóbb alapanyagokból és ki lehet hozni gondos tervezéssel jó hangú és stabil működésű típusokat.
Szilikongumis és bilincses rögzítés - az utóbbin szeretnek a gyártók spórolni, és a rögzítőcsavar egyenesen a műanyagba fúródik, azaz pár megszorítást bír, utána már nem rögzíthető stabilan...
Működés
A működés tekintetében két fő szempontot kell figyelembe venni. Az egyik a csengető mechanika stabilitása, a másik pedig a rezonáló rész fizikai elválasztása a csengőtesttől. A pengető rész azért fontos, mert a hitvány anyagok és/vagy szerkezeti megoldások melegágyai egy esetleges törésnek. Elég egy kissé erősebb mozdulat, és a csengő már nem képes ellátni feladatát. A rezonáló rész fizikai elválasztása a csengő testétől pedig a hangerőt és a hangszín milyenségét befolyásolja.
Tapasztalataink szerint a fizikailag leválasztott haranggal rendelkező réz- vagy alutestű – máskülönben a jól megtervezett acél - típusok szólnak a legszebb hangon és a legtovább.
Kis csengőméretből sajnos nehéz szép hangú, és hosszú lecsengésű dallamot kihozni. Persze nem érdemes átesni a ló túloldalára sem, mert néha a legnagyobb testű típusok közt is előfordul borzalmasan hangolt csengő.
Ahol nem a szép hang a lényeg…
Igen, kapható kerékpárkormányra tervezett elektromos kürt 130 dB hangerővel! Mit jelent a 130 dB? A Metallica koncert 110 dB szinten dübörög, vagyis a 130 elég extrém módja a figyelemfelkeltésnek. Egy ilyen hangot gyalogosra „küldeni” egyenesen merénylet: nem figyelmeztetés, hanem hadüzenet.
Ellenben a csodálatos tónusú (egyébként 70-80 dB produkáló) ding-dong csengő hangjából a gépjárművezető semmit nem hall.
Őt máshogy kell a biciklisáv elhagyására, vagy rossz esetben az ütközés elkerülésére figyelmeztetni. Éppen ezért egyesek a bal markolat mellé csengőt, a jobbhoz elektromos dudát szerelnek, és azt használják, amelyik a közlekedési helyzetnek éppen megfelelő. A csengők mellett dudákat is teszteltünk, és biztos, ami biztos megmértük a begyűjtött összes típus által keltett hangerőt 1 méter távolságból.
Méret és tömeg
A nagyméretű csengő hangsúlyosabb szerepet kap a kerékpár megjelenésében, viszont a hangerőt alig növeli.
Jellemző, hogy a „kolomp” mélyebb frekvencia felé hangolt, míg a minicsengettyű tónusa magasabb.
Ez egyszerű fizika. A tömeget is elsősorban a méret határozza meg, de az anyagválasztás is szerepet játszik. Minél több a műanyag és az alumínium a csengőben, annál kisebb tömeggel számolhatunk, egyúttal a gumipántos rögzítés is farag néhány grammot az acélbilinccsel szemben. A tömeget meghatározó további tényező a belső vagy külső mechanika, illetve annak változatai, amivel el is értünk a következő kérdéshez, nevezetesen a típusokhoz…
Csengőtípusok
Webáruházunkban több, mint 200 csengő kapaható, amit 8 kategóriába sorolunk.
- pengetős csengő
- ding-dong csengő
- forgófejes csengő
- retro csengő
- elektromos kürt
- fém kürt
- gyerek csengő
- gyerek kürt
Természetesen van némi átfedés a kategóriák köz, de szerintünk ezzel a felosztással céltudatosan meg lehet találni a megfelelő típust. A besorolás nem utal a méretre vagy a felhasználási célra, így még az adott kategórián belül is sok a variáns. Kapaható alig észrevehető vagy éppen kistányérnyi méretű pengetős csengő, ezen felül klasszikus vagy modern, kerek vagy lapos, kormányra vagy villanyakra szerelhető (távtartó helyett), pink, arany vagy hupikék. Nézzük meg közelebbről az egyes menüpontokat!
Pengetős csengő
Reméljük a kategóriaelnevezés alapján mindenki fejében egy külső pöcökkel működtetett egyszerű csengő ugrik be, ami jellemzően a bolti kerékpárok tartozéka. A dizájn lehet cizellált, messze túlszárnyalva a „mezei”, feketeszínű szériatartozékot. Ilyen a manapság trendi kormányt gyűrűként átfogó típus, továbbá a pengető mechanika is lehet különleges, mint a Lezyne Classic Brass Bell gyöngyszem esetében. Ezen felül a szokványos mellett a harangrész kaphat cintányér- vagy cilinderformát, méretét tekintve lehet apró vagy tekintélyt parancsoló, a rögzítéstípus esetében pedig a bilincses és gumipánt mellett kormánykupak alá készült vagy speciális országúti kormányra tervezett is előfordul. A pengetős csengők ára 320-10.000 Ft között alakul, és a harmincszoros különbség sok esetben csakugyan indokolt.
Ding-dong csengő
Ez a kategória a belső mechanikát kínáló csengőket öleli fel. A 20-50 évvel ezelőtt egyeduralkodó típusról van szó, pontosabban azok korszerűsített változatairól. Ennek megfelelően a kínálatban megtalálható a krómozott csengő, de a hangsúly ma már a „sokszínűségen” van. Számos szín és dizájnvariáció áll rendelkezésre, emellett a kialakítás is sokrétű, formára és dizájnra egyaránt. A belső mechanika lényege, hogy a külső kar mozgatása belül pörgő fémhengereket üt a haranghoz. Ahogy azok forognak, úgy jön létre a csengőhangok sokasága, egyszer egyik irányba, majd a rugó ellenében vissza. Tehát nem egy ütést és ezzel egy csengetést hallunk, inkább egy csengőzörejt.
Van, aki ezt tekinti a klasszikus biciklicsengőhangnak.
Emellett kapható az ajtónyitást jelző körszerű „ding-dong” hangot mímelő belső mechanikás csengő is. Bármelyik variációt választod, a típussal nem lehet bakot lőni: szép emlékeket elevenít fel, megbízható és nem túl drága, hozzávetőleg a pengetős típussal van egy árszinten.
Forgófejes csengő
Ha egy csavart akarunk a történetben, akkor nem a mechanika forog a fix harangban, hanem a belső fémalkatrészek fixek, és körülöttük forog minden. Ez egyben lehetőséget biztosít a tervezőnek az alternatív működtetés-mechanizmusok kipróbálására: foroghat vízszintesen vagy függőlegesen, külső íven vagy egy lekeskenyített szakaszon.
Retro csengő
Ez a kategória nem működést jelöl, hanem egy bizonyos dizájntípust: ide olyan csengők kerültek, amelyek így vagy úgy a múltat idézik. Működésük lehet pengetős vagy ding-dong, viszont színük jellemzően króm, sárgaréz vagy fekete, hiszen egykoron a csengők így néztek ki. Egy-egy mintás is belekerült a válogatásba, hiszen Távol-Keleten a (kézzel) festett csengő volt a norma, és ma is igen népszerű. Az ár itt is 500-10.000 Ft körött mozog.
Elektromos kürt
Ahogy a bevezetőben szerepel, a figyelmeztető kürtök a zajos városi forgalomba való hangjelzők. Elemmel vagy akkuval működnek, elképesztően hangosak, oly annyira, hogy zárt térben nem is célszerű ezeket kipróbálni. Érdekes variánsok állnak rendelkezésre: például a lámpával integrált, napelemes, egész aprócska, illetve több dallamot megszólaltató. A KRESZ egyébként nem tiltja, pontosabban nem említi a kürtöt, mint lehetőséget.
Kétségtelen hátránya az elektromos kürtnek, hogy rendszeresen ellenőrizni kell az elem- vagy akkutöltöttséget.
Fém kürt (duda)
Ide a klasszikus „mechanikus” dudák kerültek, amelyek tulajdonképpen múltidéző termékek. Nyilvánvalóan ez a típus inkább a veterán autók sajátja volt, mint a korabeli kerékpároké: emlékezzünk: a biciklicsengő már az 1880-as években létezett, a duda a később megjelenő zajos gépjárművekre kellett.
Gyerek csengő és kürt
A gyereknek szóló modelleket a sajátos dizájn miatt külön vettük, így nem keverednek a felnőtt kollekcióval.
A kicsik szeretik a „csecsebecséket”, ragaszkodnak olyan csengőhöz, ami csakis az ő bicajukon van.
Ez többlet motivációt adhat a kerékpározáshoz, ami sosem árt. A gyerekeknek szánt csengők szívhez szólnak: a kedvenc mesehősökkel vagy egyéb „cuki” motívumokkal díszítettek, egyúttal kis ujjacskákkal is jól kezelhetők. A minőségi gyerekcsengők ugyanazt technikát alkalmazzák, mint a felnőtt kínálatban szereplők: van köztük pengetős, ding-dong és duda - ez utóbbi egy külön termékkategóriában kapott helyet.
A nagy Bikepro.hu csengőteszt!
Kiválogattuk csengőkínálatunk reprezentatív darabjait, hogy ezeket külön-külön is bemutassuk. Megnézheted, miként állnak a kormányon, és ami még fontosabb, meghallgathatod, hogyan szólnak. Íme a hiánypótló Bikepro.hu csengőteszt!
Pengetős típusok
Cateye PB-800 Limit Bell
Alapanyag: acél, műanyag
Méret: 32 mm
Ár: 1710 Ft
Íme a tökéletesített pofonegyszerű műanyag-acél pengetős csengő! Amit a „műfaj” keretein belül el lehetett érni, azt a legendás japán márka a végsőkig vitte. Először is a működtetés ergonómiás pengetővel történik, ami nemcsak egy sima mozgásszabadságot biztosító rugót kap, hanem rendes forgáspontot, illetve a rugó valóban a mozgásirányba lett elhelyezve, nem nyakatekert módon, mint ahogy azt máshol láttuk. Mindennek köszönhetően a kar működtetése fényévekkel megelőzi a többi hasonló koncepciót követő csengőt a felhozatalban. A rögzítés hasonló módon végletekig csiszolt: nemcsak anyás a csavar kapott, hanem a csavarfej felfekvését is megerősítették. Ezt a csengőt 1000x is fel lehet szerelni, míg más csengők mindössze néhány meghúzást tudnak, majd körbe-körbe forognak. Az alsó tölcsérforma szár feltehetően ipari tervező bevonásával lett kialakítva, továbbá a festés is tartósabbnak tűnik, mint más modelleken. Hangja éles, magas tónusú, közepesen hosszú lecsengéssel. Kétszer annyiba „fáj”, mint a szokványos acél/műanyag pengetős, de szerintünk tízszer annyit ér!
- Hangerő: 80 dB
- Hangesztétika: 3,5 (éles, magas tónus)
- Minőség: 4,5
- Rögzítés: 4,5
Spyral Basic
Alapanyag: acél
Méret: 30 mm
Ár: 990 Ft
A pengetős csengő az új kerékpárok szokványos tartozéka, a „Basic” - nevéhez hűen - a típus lehető legegyszerűbb megvalósítása. Megjelenése semleges: se nem nagy, se nem kicsi, színe festett fekete, egyértelműen nem akar előtérbe kerülni. A hangja is pont ezt az érzetet kelti: kényszeredett, kissé tompa tónus, rövid lecsengéssel. Rögzítése kritikán aluli, egyenesen a műanyagba házba csavarodik egy nagy menetemelkedésű „facsavar”. Mindennek tükrében a vételár erősen túlzottnak tűnik.
- Hangerő: 85 dB
- Hangesztétika: 2 (tompa, nem szép tónus)
- Minőség: 2,5
- Rögzítés: 1
Lezyne Classic Brass Bell
Alapanyag: réz, alumínium
Méret: 33 mm
Ár: 3370 Ft
Ha nemcsak csengőt szeretnél, hanem élményt! A Lezyne Classic Brass Bell felsőpolcos alapanyagokból készült, és rendkívül szépen kidolgozott. A kalapács egy jókora rézrúd, a rugó pedig pont a megfelelő erősségű, hogy könnyű legyen a kezelés, de nem legyen felesleges vibrálás. A pengető helyzete szerszám nélkül tetszőlegesen állítható. A harang egy csavarral rögzül, így megszorítással némileg hangolható. A harangot tartó szárból „kinőtt gyökér” a rögzítés részét képezi, a kormány felőli oldalon gumírozott. Többféle méretű gumigyűrű van a csomagban, ami tetszőleges csengőhelyzetet tesz lehetővé. Kerülhet akár a stucnira is, például országúti kormány esetében. A Lezyne hangja mámorító, tónus szokatlanul magas, hosszú, szép lecsengéssel. Egyetlen negatívum, amit kínkeservesen összefabrikáltunk, hogy a „rézbuzogány” pengető miatt nehezebb, mint a hasonló méretű konkurens csengők.
- Hangerő: 76 dB
- Hangesztétika: 4 (szép magas tónus, hosszú lecsengés)
- Minőség: 4,5
- Rögzítés: 4,5
Spyral City 33
Alapanyag: alu harang, acél
Méret: 33 mm
Ár: 620 Ft
Nem túl cizellált kidolgozású, középméretű alucsengő. Szerencsére mind a működés, mind a dizájn a jobbak közül való. Az anodizált kék felületkezelés sokat dob a megjelenésen, sőt többféle színben kapható, hogy harmonizáljon a bicaj fényezésével. A műanyag nyelv, ami a kalapácsot mozgatja viszont a lehető legegyszerűbb megoldás, remélhetően finom kezeléssel az idő előtti törés megelőzhető. Hangja kissé tompa, amit rövid lecsengés követ, de az alu harang némi színt visz a tónusba. Rögzítése jó, a műanyag bilincs kíméletes, a csavar rejtett anyacsavarelemet is tartalmaz.
- Hangerő: 86 dB
- Hangesztétika: 2,5 (tompa, de egész szép tónus)
- Minőség: 3,5
- Rögzítés: 3
Neuzer/Velotech/Acor/Bikefun Billy
Alapanyag: alu harang, acél
Méret: 35 mm
Ár: 430 Ft
Szokványos formájú, középméretű alucsengő, azonban az anodizált piros felületkezelés valamelyest feldobja a megjelenést. A műanyag nyelv és ütő itt fém rugóval lett ellátva, ami hosszabb élettartamot predesztinál. Hangja tompa, de nem ellenszenves, a lecsengés igen rövid. Rögzítése primitív, a csavar a műanyagba házba fúródik, így legfeljebb néhányszor lehet újra felszerelni, mielőtt megeszi a menetet.
- Hangerő: 81 dB
- Hangesztétika: 2,5 (tompa, de egész szép tónus)
- Minőség: 3
- Rögzítés: 2
Spyral Broker Brass Gold
Alapanyag: réz harang, acél
Méret: 55 mm
Ár: 3190 Ft
Tetszetős retro-inspirált pengetős csengő kétcsavaros acél bilinccsel. Szerencsére a szép polírozott felületkezelés és a megfelelően erős felépítés az árcédulán alig látszik meg - köszönhetően a hazai márka által előszeretettel alkalmazott pragmatikus árképzésnek. A mechanika is tartósnak tűnik, rendes forgásponttal és erős rugóval lett ellátva. A mai korszerű bicajokra szerelve a mi ízlésünknek túlságosan múltidéző: kínálatunkban számos modern megjelenésű rézharangos csengő áll rendelkezésre.
- Hangerő: 83 dB
- Hangesztétika: 3,5 (magas frekvencia, szép a lecsengés)
- Minőség: 4
- Rögzítés: 3
Basil Portland
Alapanyag: alu harang, acél
Méret: 55 mm
Ár: 4110 Ft
Gyönyörű felületkezeléssel készült pengetős csengő, alu haranggal és kétcsavaros acél bilinccsel. Jól látszik, hogy hazájában, Hollandiában a kerékpáros csengőtervezésnek kultúrája van. A dizájn ebben az esetben jobban illik az ott előszeretettel használt régimódi, egyszerű városi kerékpárokra, mint a mai kor szellemében fogant többsebességes típusokra. A megfelelő bicajra telitalálat, az alu harangnak köszönhetően hangja is különleges.
- Hangerő: 82 dB
- Hangesztétika: 4 (különleges tónus, közép-magas frekvencia, szép a lecsengés)
- Minőség: 4,5
- Rögzítés: 3
Spyral N+1 'Kalapos'
Alapanyag: alumínium, műanyag
Méret: 33 mm
Ár: 1490 Ft
Szép kidolgozású középméretű acélcsengő a szokványostól kissé eltérő külcsínnel. Az átlagosnál jobb kidolgozás jellemezi. Az alumínium harang tónusa magas, kellemes és intenzív. A műanyag nyelv rugós, és egyben pozícionált, ami azt jelenti, hogy a kalapács mindig merőlegesen csap a harangra. Ezáltal tartósabb, mint sima műanyagnyelves vagy a rugós, de bármely irányba kimozdítható konstrukció. Rögzítése jó, a műanyag bilincs kíméletes, a csavar rejtett anyacsavarelemet is tartalmaz. Ha magas csengőre vágysz, ez a típus befutó lehet.
- Hangerő: 80 dB
- Hangesztétika: 4 (szép magas tónus)
- Minőség: 3,5
- Rögzítés: 3,5
Spyral Town
Alapanyag: acél, műanyag
Méret: 20 mm
Ár: 1350 Ft
Szép kidolgozású mini acélcsengő gumipántos rögzítéssel. Az acélharang tónusa magas, sajnos kissé tompa és a lecsengés és a kelleténél rövidebb. Cserében eme apró csengő alig foglal helyet a kormányon. A harang csavargatása a hanghatást befolyásolja, de a fenti jellemzésnél sokkal jobbat nem tudtunk kihozni belőle. A műanyag nyelv nem rugós, de legalább megerősített. Viszont így a működtetés szerintünk túl nagy erőt vesz igénybe. Legjobb tulajdonsága a rögzítés: a gumipánt jól tart, kíméletes, többféle kormányátmérőre jó, azaz nemcsak a markolat mellé szerelhető fel.
- Hangerő: 74 dB
- Hangesztétika: 3 (tompa magas tónus)
- Minőség: 3
- Rögzítés: 4
Spyral Speed Alu
Alapanyag: alumínium, műanyag
Méret: 38 mm (a kormány körül), 14 mm széles, 8 mm magas
Ár: 2200 Ft
Innovatív alacsony profilos alumínium csengő. A rugókkal felfüggesztett, harangként funkcionáló félköríves alulap tónusa magas, tiszta, szép hosszú lecsengéssel. A Speed lényege persze a dizájn. Ez a típus néhány éve jelent meg a csengők kínálatában, majd szabályos forradalmat robbantott ki. A tervezők magát a csengőpozíciót gondolták újra: a szerkezet egy gyűrű, ami a markolat mellé kerül rögzítésre. Mivel mindössze 8 mm magas, így alig emelkedik a markolat síkjából. A színválaszték lehetővé teszi a markolattal való harmonizálást. Nemcsak az aluharang, hanem a műanyag nyelv is rugós, továbbá pozícionált is, ami azt jelenti, hogy a műanyag kalapács mindig merőlegesen csap. Ezáltal tartósabb is, mint a sima műanyagnyelves konstrukció. Mi szól ellene? Talán az egyetlen hátulütő, hogy mintegy 15 mm helyet igényel a markolat és a fék-/váltókar között, ami kis kézméretnél probléma lehet. Mivel a tesztelő eleve 30 mm helyet szokott hagyni a fék és a markolat között, akár két ilyen csengőt is felszerelhet egymás mellé.
- Hangerő: 82 dB
- Hangesztétika: 3,5 (tiszta magas tónus)
- Minőség: 3,5
- Rögzítés: 4
Spyral City 32 Alu
Alapanyag: alumínium, műanyag
Méret: 32 mm
Ár: 660 Ft
Átlagos kidolgozású középméretű, de alacsony profilos alumínium csengő. Az aluharang tónusa magas, sajnos kissé tompa és a lecsengés is a kelleténél rövidebb. A műanyag nyelv nem rugós, de legalább megerősített, ami segít a törés elkerülésében. Működtetés jelentős erőt igényel, reméljük, hogy az intenzív hajlítgatás nem vezet korai töréshez. Rögzítése jó, a műanyag bilincs kíméletes, a csavar rejtett anyacsavarelemet is tartalmaz. Érdekessége, hogy a bilincsméret 31,8 mm, vagyis a markolat mellé történő felszerelés hézagolót igényel. Ellenben olyan helyzetben is felszerelhető, amely nem szokványos kormányt alkalmaz.
- Hangerő: 82 dB
- Hangesztétika: 3 (tompa magas tónus)
- Minőség: 2,5
- Rögzítés: 3 (nagy 31,8 mm bilincsméret, vagyis markolat mellé felszerelés hézagolót igényel)
Spyral Broker Brass cintányér csengő
Alapanyag: réz, műanyag
Méret: 47 mm átmérő, 32 mm magasság
Ár: 1350 Ft
A cintányér formájú trendi dizájn, de a különleges megjelenés további előnyökkel is kecsegtet. Például cintányér csengő kevésbé magas, mint a hagyományos dómharangos, továbbá így a bilincs és a harangot tartó szár egyetlen szerkezeti egységet képezhet. A Spyral cintányércsengő gyönyörű tónussal és szép lecsengéssel varázsolja el mind a használót, mind - jó esetben - a figyelmeztetendő közlekedőt. Az élményt kissé degradálja a rugó berregő zaja, de szerencsére a harang elég hangos, hogy ezt nagyrészt elnyomja. Ez a Spyral modell meggyőző konstrukcióval rendelkezik, a műanyag bilincs és szár mindenképpen példaértékű. A markolat melletti elhelyezés mellett a gumihézagoló kiszerelésével 25,4 mm is biztosított, azaz országúti kormányos kerékpáron a stucni mellé is kerülhet. Ár/érték aránya szerintünk igen jó.
- Hangerő: 78 dB
- Hangesztétika: 4 (tiszta magas tónus, szép lecsengés)
- Minőség: 3,5
- Rögzítés: 4 (22,2-25,4 mm bilincsméret, markolat mellé felszereléshez hézagoló mellékelve, stucni mellé is felszerelhető)
Specialized Brass Bell cintányér csengő
Alapanyag: réz, alumíniumötvözet
Méret: 47 mm átmérő, 32 mm magasság
Ár: 1350 Ft
A Specialized a kiegészítők tervezésénél a bicajoknál megszokott maximalista szemléletet alkalmazza. A cintányér formájú harang manapság trendi, alacsony, nem tornyosul a fék- és váltókar fölé. A bilincs és a harangot tartó szár ennél a típusnál egyetlen szerkezeti egységet képez. Az amerikai kerékpármárka precíziós alumegmunkálással alakított ki kecses idomot, ami minőségi érzetet kelt. A bilincses rögzítés zsanéros, a megszorítás egyetlen 2,5 mm-es imbuszcsavarral történik. A gumihézagoló kiszerelésével a 22,2 mellett 25,4 mm is biztosított, azaz országúti kormányos kerékpárra is felszerelhető. Karcsú, elegáns megoldás. A konstrukciót nem érheti panasz, viszont Brass Bell hangja némi hiányérzetet hagyott maga után. Egyáltalán nem rossz, de egy ilyen csecsebecsétől valami különlegest vártunk. A tónus mélyebb, kissé enervált, a hangerő pedig jelentősen elmarad a teszt másik ugyanekkora cintányércsengőjétől. Talán a probléma oka a túl messze elhelyezett alukalapács és a gyenge rugó. (A Spyral cintányércsengő rugója lényegesebb erősebb.) Egy szó, mint száz, a meggyőző konstrukció és a tökéletes kidolgozás nincs igazán szinkronban a tónussal.
- Hangerő: 72 dB
- Hangesztétika: 3,5 (tiszta magas tónus, szép lecsengés)
- Minőség: 4,5
- Rögzítés: 4 (22,2-25,4 mm bilincsméret, markolat mellé felszereléshez hézagoló mellékelve, stucni mellé is felszerelhető)
XLC DD-M11 pengetős országúti réz
Alapanyag: réz, műanyag
Méret: 20 mm
Ár: 7140 Ft
Az árcédula miatt könnyező szemekkel kell megállapítani, hogy különleges termékkel van dolgunk. Egyrészről ott a mikroszkopikus méret, másrészt az elképesztően magas szintű kidolgozás, de az ütőkártya mégiscsak a rögzítés. Ez a csengő országúti kormányra, pontosabban az azon lévő fékváltókar gumiborítására rögzül. És nem csiptetéssel, mint ahogy az elsőre feltételezhető, hanem a harag tekerése szorítja a gumira. Olyan hatékonyan, hogy elmozdulni biztosan nem fog. A minikalapács jófajta rugóval lett ellátva, ráadásul mini imbuszcsavarral rögzül, ami esetünkben előny, hiszen így több irányból is működtethető. Jobboldali elhelyezésre van gyárilag kitalálva, felső fogásból a pöcök pont a gyűrűsujj alatt van, alsó fogásban pedig a hüvelykujj felett néhány milliméterrel. (Ez kézméretfüggő.) A hang az apró harang miatt magas és éles, mindemellett nem bántó, a tónus egész kellemes és még némi lecsengés is van. A pici dóm felületkezelése makulátlan: valóságos ékszer a kormányon!
- Hangerő: 77 dB
- Hangesztétika: 3,5 (éles, magas tónus, hosszú lecsengés)
- Minőség: 4,5
- Rögzítés: 4 (országúti kormányra, fékváltókar gumiborításra)
XLC DD-M03
Alapanyag: réz, alumínium
Méret: 44 mm
Ár: 6960 Ft
Rövid jellemzés: „A legjobb alapanyagból készült minőségi pengetős csengő enyhe „retro beütéssel”. Az XLC beleadott apait-anyait, rezet, alumíniumot, viszont a dizájn szerintünk valahol elcsúszott. A masszív alubilincs még egy időfutamkormányra támaszkodó muszklis bicajos felsőtestet is simán megtartana, itt 20 grammot kell, ami egész pontosan a kormány tengelyvonalában helyezkedik el. Más gyártó tetszőlegesen hajtogatható pléhszalagot tesz ide. Maga a kalapács egy rézrúd, ami ebben a formában komoly rugót igényel. Ebből az XCL tervezőknek sikerült olyat választani, ami egész hangos rezgő rugóhangot ad. A szép tónusú réz csengőhang alatt így egy kellemetlen zörej hallható. Továbbá a rugó nem pozícionált, ami azt jelenti, hogy a kalapács összevissza csap a harangra. Kár érte. Ezt a tervezési feladatot a túlzásokat elhagyva sokkal magasabb szinten meg lehetett volna valósítani, az aluelem például szerintünk semmilyen múltat nem idéz. Ráadásul a sima sliccelt menetrögzítős csavar nehezen forgatható, jobb lett volna imbuszos (felesleges menetrögzítő nélkül), de akkor még kevésbé lenne retro.
- Hangerő: 83 dB
- Hangesztétika: 2,5 (lásd fent)
- Minőség: 4
- Rögzítés: 4 (túl erős)
XLC DD-M02
Alapanyag: réz, műanyag
Méret: 22 mm
Ár: 3400 Ft
Különösen szép kidolgozású mini acélcsengő a szokványostól eltérő rögzítéssel párosítva. A rézharang tónusa nagyon magas, sajnos kissé tompa és a lecsengés a kelleténél rövidebb. (A harang csavargatása a hanghatást némileg befolyásolja.) Mindez persze nem sok áldozat azért, amennyi helyet spórol a kormányon. A mikroszkopikus méret mellett a német alkatrészspecialista a rögzítést is megvariálta: a csengő így majdnem a kormány felső síkjában áll, azaz nem emelkedik ki az alkatrészek fölé. A rögzítés elve is érdekes, hiszen egy gumipántot alkalmaz, amit csavaros rögzítéssel húz szorosra. Ez sajnos egy fémcsavar a műanyagban ellenanya nélkül, azaz pár felszerelésnél ne várjunk többet a műanyagba vájt menettől. A pánt a gyakorlatban jól működik, de a végén marad egy kilógó szakasz.
- Hangerő: 70 dB
- Hangesztétika: 3 (kissé tompa, magas tónus)
- Minőség: 3,5
- Rögzítés: 4
Klasszikus belső mechanikás típusok (nem csak múltidéző dizájnnal)
Basil Big Bell Wanderlust
Alapanyag: alumínium harang, műanyag
Méret: 80 mm
Ár: 4880 Ft
Ding-dong hangzás felsőfokon! Mély, öblös, intenzív, a járókelő talán azt hiheti, hogy egy bejárati ajtó próbál utat törni. Mindehhez kell egy méretes (és nehéz) acél ház, amit ha már ekkora, szépen meg is lehet festeni a bicaj díszítése érdekében. Számost dizájnt kínál a gyártó, egész pontosan 22-félét, így bármilyen vázfényezéshez megtalálható a vele harmonizáló csengő. Ezzel nem azt mondjuk, hogy bármely biciklitípushoz jól illik, hiszen a dekoratív Wunderlust jellemzően stílusos városi bringán mutat igazán jól. Szerintünk egy modern trekking gépen kissé idegen. A maga nemében persze tökéletes, működése hibátlan, a holland Basil ért az ilyen dolgokhoz. Rögzítése pragmatikus, erős, egyértelműen egy masszív kormány képe lebegett a tervező szeme előtt, nem holmi vékonyfalú alu. És ami a legfontosabb: a belső mechanika stabil, nem csörög, jól mutatva, hogy a Németalföldön sem tükörsimák a városi utcák.
- Hangerő: 85 dB
- Hangesztétika: 4,5 (öblös ding-ding, amire mindenki felfigyel)
- Minőség: 4
- Rögzítés: 3,5
Cateye Super Mini
Alapanyag: acél harang, műanyag
Méret: 44 mm
Ár: 1610 Ft
A Cateye különleges abban a tekintetben, hogy tökéletesítő funkciót tölt be a kerékpáriparban. A legtöbb termék a költségek kördában tartása miatt ilyen-olyan hiányosságokkal kerül a boltokba. A japán márka fogja a koncepciót, majd piacra dobja sajátját belőle, amely jelentős hibától nem szenved, minden műszaki szempont mellé pipa kerül. Milyen hiányosságokat orvosol a Super Mini? A legtöbb belső mechanikás csengőnél nehéz a kar mozgatása, itt leheletkönnyű. A többi jellemzően útdöccenőkön zajos, a Super Mini majdnem néma. A csengők rögzítése sok esetben primitív, itt viszont rendes csavaranyás rögzítést kapunk alátéttel. Persze melódiája nem egetverő, a kis harang miatt nem is túl hangos, de a célnak megfelel. A dizájn pedig olyan „Cateye-os”: nem hivalkodó, szépen illeszkedik a kormány fekete vagy polír komponenseihez (attól függően melyik színváltozatot választod.
- Hangerő: 76 dB
- Hangesztétika: 3,5 (közép-magas frekvencia, átlagos tónus)
- Minőség: 3,5
- Rögzítés: 4
Cateye Hit
Alapanyag: alumínium harang, műanyag
Méret: 55 mm
Ár: 1580 Ft
Persze, hogy a maga nemében tökéletes, hiszen Cateye! Ez nem is lehet vita tárgya. Az aluharang egész jól szól, kellően hangos, és az anyagválasztásnak köszönhetően könnyebb, mint a Super Mini márkatárs. Mi hiányzik? A boldog ezüstszürke Toyota tulajdonos számára semmi! Itt is a szürke és ezüst kimért harmóniája viszi a prímet, a szokásos Cateye felirattal kiegészítve. Minden él pontosan megrajzolva, zéró sallang, viszont semmi, ami megdobogtatná a szívet. Cserében nem kell nehézkesen mozgó karral bajlódni, és nem csörög a belső mechanika az útdöccenőkön. Akár egy ezüstszürke Prius!
- Hangerő: 82 dB
- Hangesztétika: 3,5 (közép-magas frekvencia, átlagos tónus)
- Minőség: 3,5
- Rögzítés: 4
Neuzer Classic
Alapanyag: acél, műanyag kar
Méret: 57 mm
Ár: 1050 Ft
Mintha egyenesen a korabeli szocialista vasboltból érkezett volna! Nekünk ötven felettieknek ez a csengő vegyes nosztalgiát idéz. A vételár ennek tükrében igazán nem égbekiáltó. A hang kissé rekedtes, a működés akadozó, a króm karcos, de a miénk! Pontosabban nem, mert valószínűleg kínai, de mindegy is. Ha van egy használatban lévő régimódi, egyszerű városi kerékpárod, akkor arra jó lesz, de félő, hogy hallani nemcsak akkor fogod, ha a kart megpróbálod megnyomni (vagy sikerül, vagy nem), hanem minden nagyobb döccenőn is. De ez a nosztalgia része…
- Hangerő: 73 dB
- Hangesztétika: 2 (lásd fent)
- Minőség: 2,5
- Rögzítés: 3 (megbízható, de karcolni is tud)
Neuzer "M" Classic
Alapanyag: acél, műanyag kar
Méret: 58 mm
Ár: 1450 Ft
Pontosan olyan, mint ami a Csepelen anno. A krómozás kétségtelenül gyengébb, ami jól mutatja, hogy a világ nem egy permanens fejlődési pályán mozog. A hang is kissé rekedtes, de ha van egy használatban lévő régimódi, egyszerű városi kerékpárod, akkor arra szuper jó lesz – feltéve, ha meg tudod nyomni a kart. És nemcsak az akadozó mozgás a gond, hanem az elképesztő rugóerő, ami ellen a kis kar dolgozik. Vasüzemi munkások előnyben!
- Hangerő: 82 dB
- Hangesztétika: 2 (nagyobb, így mélyebb tónusú, mint a Neuzer Classic)
- Minőség: 2,5
- Rögzítés: 3 (megbízható, de karcolni, azt tud)
Spyral/Velogo "Koronás" vagy Neuzer "Kockás"
Alapanyag: acél, műanyagkar vagy egyes modellvariánsok esetében acélkar
Méret: 53 mm
Ár: 750-1500 Ft
Ugyanaz az egyszerű krómozott távol-keleti csengőtípus különböző hazai forgalmazók kínálatában. Apró eltérések vannak, de a forma, a szerkezeti felépítés és a rögzítés megegyezik. Picit kisebb, mint a „szemes” haranggal kapható „Classic” típusok, de ami ennél sokkal fontosabb, működése finomabb, kevésbé akadozó. Talán még a króm is egy picit fényesebb és kevésbé (gyárilag) karcos, egy szó mint száz, nincs rögtön olyan érzésünk, mintha a néhai szocialista ipar karikatúrájával lenne dolgunk. Egy elfogadható „régicsengő” kópia jókora, öblös csengőhanggal. Bizony nemcsak akkor fogod hallani, ha a kart meghúzod, hanem minden kisebb-nagyobb döccenőn, és a végletekig primitív bilincses rögzítés is inkább egy jó erős acélkormányra ajánlható.
- Hangerő: 85 dB
- Hangesztétika: 3 (klasszikusabb a Classicnál)
- Minőség: 2,5
- Rögzítés: 3 (megbízható, de karcolni is tud)
Neuzer Koronás Fekete
Alapanyag: acél, műanyagkar
Méret: 55 mm
Ár: 470 Ft
A klasszikus belső mechanikás acélcsengő legjobbika, egyben a legolcsóbb is. Mind formailag, mind a szín tekintetében eltér a többitől: a fedélnek nincs alsó pereme (szoknyája), a belső mechanika jobban sikerült, talán az eggyel nagyobb kalapácsként szolgáló alátétnek köszönhetően. (Itt üzenjük a kínai iparnak, hogy nagy alátét kell nekünk, és rendes golyóstollrugó!) Működése finom, egyáltalán akadozó. A karcos króm helyett pedig szép matt „szintert” kapott, ami egyáltalán nem baj, főleg ha kissé modernebb bringára szeretnéd felszerelni. És még a menetközben elszenvedett zörejek is kevésbé intenzívek – feltételezhetően a korábban említett alátétmódosításnak köszönhetően. A végletekig primitív kétcsavaros bilincses rögzítés erős acélkormányra való megoldás.
- Hangerő: 80 dB
- Hangesztétika: 3 (klasszikusabb a Classicnál)
- Minőség: 3
- Rögzítés: 3 (megbízható, de karcolni is tud)
Forgófejes típusok
Spyral City Brass
Alapanyag: réz harang, acél
Méret: 35 mm
Ár: 1630 Ft
Érdekes hibrid dizájn: olyan, mintha egy pengetős csengőharangba került volna belső mechanika, amit egy kissé suta, és eleve ferdén álló műanyag gyűrű mozgat. Hangja szép tónusú, és minden egyes belső kalapácsütés hosszú lecsengéssel jár, azaz lassan forgatva folyamatos melódia jön létre. Mindez sikeresen kompenzálja a fent említett esztétikai hiányosságokat. Rögzítése jó, a műanyag bilincs kíméletes, a csavar rejtett anyacsavarelemet is tartalmaz. Többféle színben kapható.
- Hangerő: 80 dB
- Hangesztétika: 4 (magas, tiszta tónus szép lecsengéssel, ami folyamatos mozgatással ismételhető)
- Minőség: 3
- Rögzítés: 4
Spyral N+1
Alapanyag: műanyag, acél
Méret: 44 mm
Ár: 1830 Ft
A forgófejes csengők mintapéldánya a lehető leglogikusabb konstrukcióval. A műanyag ház mozgatja a kétkalapácsos belső mechanikát, a harang fejjel lefele áll, így az átlátszó házban a működés szemmel is nyomon követhető. Maga a harang szépen szól, kellemes tónusú, és minden egyes kalapácsütés hosszú lecsengéssel jár. Lassan forgatva egész szép melódia hozható létre. Rögzítése jó, az átlátszó műanyag bilincs kíméletes, a csavar rejtett anyacsavarelemet is tartalmaz. Az N+1 a kerékpárrajongók gyakran emlegetett mantrája, amivel minden vásárlás megindokolható.
- Hangerő: 85 dB
- Hangesztétika: 4 (magas, tiszta tónus szép lecsengéssel, ami ismételhető, folytatható)
- Minőség: 4
- Rögzítés: 4
Spyral Vertical
Alapanyag: műanyag, acél
Méret: 53 mm
Ár: 2350 Ft
A forgófejes csengő rendszerint vízszintes orientációval rendelkezik, de szól érv amellett is, hogy 90 fokot fordítsunk rajta. Először is kinézete így érdekesebb, illetve kevesebb helyet foglal a kormányon. Elhelyezése viszont nehézkes, hiszen a markolat mellé magassága miatt nem szerelhető fel (akadályozza a fékkart). Távolabb pedig markolat elengedése nélkül nem elérhető el. Legjobb, ha váltó nélküli biciklire szereled, közvetlenül a fékbilincs mellé. Különben működése nem különleges: a műanyag ház mozgatja a kétkalapácsos belső mechanikát, a harangfej a markolattól átellenben kap helyet (de fordítva is lehet). A harang szépen szól, kellemes tónusú, és minden egyes kalapácsütés hosszú lecsengéssel jár. Rögzítése hernyócsavarral történik, de a mi kormányunkon elég szorosan állt ahhoz, hogy megszorítás nélkül is működjön.
- Hangerő: 77 dB
- Hangesztétika: 3,5 (magas, tiszta tónus szép lecsengéssel, ami ismételhető, folytatható)
- Minőség: 3,5
- Rögzítés: 4 (rögzítés nélkül is működik)
XLC DD-M12
Alapanyag: műanyag, acél
Méret: 44 mm
Ár: 2760 Ft
A forgófejes csengők közt etalon dizájn. A műanyag ház mozgatja a kétkalapácsos belső mechanikát, a harang fejjel lefele áll, így a működés az átlátszó házban nyomon követhető. Maga a harang szépen szól, kellemes tónusú, és minden egyes kalapácsütés hosszú lecsengéssel jár. Ha lassan forgatod, egész jó folyamatos melódia jön létre. Rögzítése jó, az átlátszó műanyag bilincs kíméletes, a csavar rejtett anyacsavarelemet is tartalmaz. Sajnos nem tud többet, mint a Spyral N+1, és annál lényegesen drágább. Cserében többféle színben kapható.
- Hangerő: 84 dB
- Hangesztétika: 4 (magas, tiszta tónus szép lecsengéssel, ami ismételhető, folytatható)
- Minőség: 4
- Rögzítés: 4
Elektromos kürtök
Spyral A-08 elektromos kürt (duda)
Alapanyag: műanyag
Méret: 38 mm x 38 mm, 44 mm magas
Ár: 2720 Ft (2 db CR2032 elemet tartalmaz)
130 dB hangerő van a dobozon (és a hivatalos gyári leírásban), ami elképesztő adat. Ha ez igaz lenne, használata garantáltan halláskárosodáshoz vezetne. Valószínűleg a 130 dB csakis zárt dobozban, 1 cm távolság esetén áll: tesztprotokollunk szerint, tornateremben (majdnem szabadtér), 1 m távolságból 88 dB-t mértünk. Mindazonáltal a Spyral A-08 a hasonló értéket produkáló csengőknél szubjektív hangosabb, idegesítőbb. Macskánk azonnal a kanapé alá bújt. A működtető gombot 3 másodpercig lenyomva tartva (ami munkavédelmi fülvédő nélkül felér a spanyol inkvizícióval) a szólam (másnéven zaj) megváltozik. Fontos megemlíteni az IPX5 vízállóságot és a szuper rögzítőpánt-megoldást. Vásárlási jótanács: gyereknek nem ajánlanánk a túl nagy hangerő, és az hangesztététikai vandalizmus miatt, macskariasztónak mindenképpen jó, a közlekedésben nem mertük kipróbálni.
- Hangerő: 88 dB
- Hangesztétika: 1 (lásd fent)
- Minőség: 4
- Rögzítés: 4
Crosser CLT-139 elektromoskürt (duda)
Alapanyag: műanyag
Méret: 55 mm átmérő, 44 mm magasság
Ár: 1180 Ft (2 db LR1 elemet tartalmaz)
A hang ebben az esetben jó kompromisszum a figyelemfeltő és idegesítő közt. Kicsit sípol, kicsit türköl, és ez az egy szólam áll rendelkezésre. A hangerő tekintélyt parancsoló, így talán egy autósofőrhöz is eljut. A gyalogos ingerküszöbét viszont jó eséllyel átlépi. A működtető gomb pici, nem könnyű vakon eltalálni. A konstrukció ezt leszámítva jól kitalált, nem annyira védett a víz ellen, mint a Spyral kürt, gumitömítése nincs, de az eső valószínűleg lefolyik körülötte. Sajnos az elem nem könnyen beszerezhető, filléres típus, ami a hosszútávú üzemeltetésben gondot okozhat. A rögzítés konzolos szisztéma, így leparkoláskor célszerű a kürtöt a lámpákkal együtt zsebre vágni. Nem rossz választás, a legtöbb biciklin a harsány szín és az UFO forma jól mutat.
- Hangerő: 84 dB
- Hangesztétika: 3
- Minőség: 3
- Rögzítés: 4
JING YI elektromoskürt (duda)
Alapanyag: műanyag
Méret: 52 mm x 52 mm, 40 mm magas
Ár: 740 Ft (2 db AAA elemet tartalmaz)
Egyetlen szólam áll rendelkezésre, ami nem túl bántó, habár barátságosnak sem nevezhető. A hangerő a gyalogos ingerküszöbét jó eséllyel átlépi, de szerintünk nem a „kaszniban” közlekedők nem fogják észlelni. A működtetés egy karral történik, ami egy pici gombot nyom be. Olyan szempontból jó, hogy könnyű lenézés nélkül eltalálni, viszont a gomb ettől még gyengén szigetelt. Nem szétszedhető, így talán a víz nem találja meg az utat a belsejébe. Az elemcsere szerszámot igényel. Az elem könnyen beszerezhető, filléres AAA típus, ami a hosszútávú üzemeltetés szempontjából üdvözítő. A rögzítés konzolos szisztéma, így leparkoláskor célszerű a kürtöt a lámpákkal együtt zsebre vágni. Nem rossz választás, de harsány színével és méretével kissé talán túl domináns.
- Hangerő: 84 dB
- Hangesztétika: 2,5
- Minőség: 3
- Rögzítés: 4
Gyermekeknek tervezett típusok
Neuzer katicás
Alapanyag: műanyag, acél
Méret: 75x45 mm
Ár: 730 Ft
Szokványos acélcsengő, amit aranyos öltözettel láttak el. A katica egy burkolat, a kinyitható szárnyak alatt kap helyet egy standard pengetős harang, és a biológiaórán nem említett katicafarok kalapács. Ötletes, és az öltözet szerencsére nem kompromittálja sem a hangot, sem a működést. A műanyag nyelv és ütő szerencsére fém rugóval lett ellátva, ami hosszabb élettartamot predesztinál. Hangja erős, de kissé tompa, lecsengése rövid, mindazonáltal nem kellemetlen. Rögzítése viszont igen primitív, egyenesen a műanyagba házba csavarodik, így legfeljebb néhányszor lehet újra felszerelni, mielőtt megeszi a menetet.
- Hangerő: 86 dB
- Hangesztétika: 2,5 (tompa, de egész szép tónus)
- Minőség: 3
- Rögzítés: 2
Neuzer iránytűvel
Alapanyag: acél, műanyag
Méret: 35 mm
Ár: 1620 Ft
Szép kidolgozású középméretű acélcsengő két plusz funkcióval: iránytűvel és vízszintjelzővel! A mai GPS-navigációs korban az előbbire nincs akkora szükség, mint a papírtérképes múltban, de ettől függetlenül a forgó gömb nagyobbacska gyerekek számára érdekes lehet. Emelkedőre haladva a gömb megpróbál vízszintbe maradni, azaz valamennyire jelzi a meredekséget is. Pontosságot vagy skálát nem kell várni tőle. Szerencsére mind a működés, mind a dizájn a jobban eltaláltak közül való. A műanyag nyelv rugós, így remélhetően tartósabb lesz, mint a sima műanyagnyelves konstrukció. Hangja kissé tompa rövid lecsengéssel, de nem sokkal rosszabb, mint a tesztátlag. Rögzítése primitív, egyenesen a műanyagba házba csavarodik, így legfeljebb néhányszor lehet újra felszerelni, mielőtt megeszi a menetet.
- Hangerő: 87 dB
- Hangesztétika: 2,5 (tompa, de egész szép tónus)
- Minőség: 3,5
- Rögzítés: 2,5
Spyral Blue Head
Alapanyag: acél, műanyag
Méret: 40 mm
Ár: 1460 Ft
Szép kidolgozású középméretű acélcsengő cuki, de nem elcsépelt külcsínnel. Többféle színben és figurával érhető el. Jó magas csengő, így a kormányon domináns szerepet kap, és az átmérő is jelentős. A nagy harag a leghangosabbá avatja a tesztmezőnyben, és mivelhogy a tónus is magas, rendkívül figyelemfelhívó. A műanyag nyelv rugós, és egyben pozícionált, ami azt jelenti, hogy a kalapács mindig merőlegesen csap a harangra. Ezáltal tartósabb, mint a műanyagnyelves konstrukció. Rögzítése jó, a műanyag bilincs kíméletes, és a csavar rejtett anyacsavarelemet is tartalmaz.
- Hangerő: 94 dB
- Hangesztétika: 4 (szép magas tónus, óriási hang)
- Minőség: 3,5
- Rögzítés: 3,5
Velotech A-08 elektromos kürt (duda)
Alapanyag: műanyag
Méret: 70 mm átmérő, 44 mm magasság
Ár: 1220 Ft (2 db AA elem nem tartozék)
A gyermekek többnyire szeretik a szirénázó tűzoltó-, rendőrautó effektet. Ezzel a különleges szirénával a kerékpárból megkülönböztetett jelzést alkalmazó jármű varázsolható, intenzív fény és hangjelzéssel, markolat melletti távirányítással. Összesen négy szirénahang áll rendelkezésre, mind egész jó imitáció, nem túl hangos, bár ennek megítélése ingerküszöb kérdése. Talán jobban járnánk, ha a két hatás külön is kapcsolható lenne, és bizonyos helyzetekben csak fényhatásra korlátozhatnánk a tűzoltó-sofőr szerepet. Maga a szerkezet elfogadható minőséget nyújt, a rögzítésen még agyalhattak volna a kreátorok, de nem tragikus. Sajnos olyan népszerű lett ez a termék, hogy a cikkírás ideje alatt el is fogyott.
- Hangerő: 83 dB
- Hangesztétika: 2-3 (dallam szerint)
- Minőség: 2,5
- Rögzítés: 2
Ha tetszett a teszt, és több ilyen tartalmat szeretnél olvasni, akkor osztd meg a Facebook-on!