A 9to5 egy városi használatra tervezett 20” kerékméretű összecsukható kerékpár. Összecsukva könnyedén szállítható a tömegközlekedési eszközökön is.
A budapesti tömegközlekedési eszközök nagy részén problémát jelent a hagyományos kerékpárok szállítása – különösen csúcsidőben. Az elővárosi vonatok állomásai általában egy sétányi távolságnál messzebb helyezkednek el, a csatlakozó buszjáratok ritkábban járnak. Egyre több ember választja a kerékpáros közlekedést otthona és a vasútállomás, illetve a vasútállomás és munkahelye között.
A 9to5 váza könnyen összecsukható, így könnyen szállítható és tárolható a munkahelyen, vagy otthon.
A Gates Carbon Drive rendszerű bordásszíj meghajtás és a könnyű – fogaskerekeket helyettesítő – görgők minimális karbantartással működtethetők és nem szükséges kenőanyag (zsír, olaj) hozzájuk. Hagyományos váltó nem alkalmazható: nincs sebességváltás. Az egysebességes meghajtás maximális erőátvitelt biztosít elhanyagolható szervizigény mellett.
Technikai részletek
Erőátvitel: Gates Carbon Drive System
Első és hátsó fék: Shimano hidraulikus tárcsafék
Felni: Duplafalú, 1,25, fehér
Gumik: 20” x 1,25
Pedál: Öntvény, lehajtható
Nyereg: Selle Monte Grappa, bőr
Súly: 12 kg
Projekt: A tervezés során a következő problémákra kellett megoldást találnunk:
Váz - Összecsukhatóság: A mintaként használt egy „klasszikus” Camping kerékpár váz összecsukásakor az első és a hátsó tengely nem esik egy vonalba, mely szállításkor – összecsukott állapotban történő toláskor – előnytelen.
Kerékméret: A mintaként használt váz villái túl szélesek, mivel a szabványos 20”x1,75 méretű kerekekhez tervezték. A 20”x1,25 kerékmérethez keskenyebb villára volt szükség – ugyanolyan agy és tengelymérettel.
Hátsó támvilla: A kerékpárlánccal ellentétben a bordásszíj nem megbontható, így a vázat kell úgy kialakítani, hogy a bordásszíj átfűzhető legyen. Ehhez – oldható kötéssel kellett megbontani a hátsó támvillát.
Vízszintes papucs: A bordásszíj feszességének szabályozásához a hagyományos hátsó papucs nem megfelelő. A fixiken alkalmazott papucsot kellett kialakítani – szíjfeszesség szabályozással kiegészítve.
Kerekek:
Felni: 20” kerékkel főként BMX kerékpárokat szerelnek, melyeknél az extrém igénybevétel miatt általában 48 küllős kerekeket használnak. Városi használatra elegendő a 32 küllő.
Hátsó agy: A Gates Carbon Drive rendszere kazettás agyakkal alkalmazható. A hagyományos kazettás agyak nem alkalmasak tárcsafék rögzítésére.
Küllőhossz: A 20”x1,25 mérető felni magassága 31 mm, a hátsó agy átmérője 58 mm – így a hagyományos 20” kerékátmérőhöz készült (184 mm-es) küllőknél rövidebbet kellett gyártani.
Galéria, az építés fázisairól:
További infók a gépről és projectről ide kattintva érhető el!
Ha bejött e a cikk, akkor oszd meg!