Pár nappal ezelőtt a japán márka bejelentette, hogy az egyenes kormányos CUES váltó- és fékkarokat nemsokára kiegészíti az országúti „kos” kormányokra készült fékváltókar, amely a meglévő CUES alkatrészekkel 100% kompatibilis. Vagyis mostantól az alsó- és középkategóriában az országúti, túra és MTB alkatrészek nem különülnek el, nem alkotnak saját „kasztot”, egymással vegyíthetők. Így egyedi hajtásláncok és váltások hozhatók létre az aktuális igények szerint. Innentől semmi nem akadályoz meg abban, hogy egyedi megoldást kreálj saját bicajodra!
Az országúti/gravel alkatrészkínálat egyszerűsítésére jegyében a Shimano fokozatosan leváltja a SORA és TIAGRA alkatrészeket az új CUES sorozattal. Az R7100 „105” szett tavaly 12-fokozatos lett, így ami alatta van, és legalább 9-fokozatos, az CUES lesz. A CUES olyan fejlett technológiákat integrál, amelyek korábban csak a felsőbb kategóriás alkatrészeknél voltak elérhetők, a fékváltókarok formája lényegében megegyezik az R7100 sorozattal.
CUES jellemzők
- LINKGLIDE technológia: A CUES váltórendszer egyik kiemelkedő jellemzője a LINKGLIDE technológia beépítése. Ez az innováció fokozza a hajtáslánc tartósságát, háromszoros élettartamot kínálva a korábbi rendszerekhez képest. A LINKGLIDE sima és precíz váltást biztosít még nagy nyomaték mellett is, ami különösen az elektromos kerékpárok esetében fontos, csökkentve a kopást és meghosszabbítva az alkatrészek élettartamát. (lifestylebike.Shimano.com)
- Egységes hajtáslánc rendszer: A CUES egységesíti a bowdenhúzási arányt és a lánc osztását a 9-, 10- és 11-sebességes opciók között. Ez az egységesítés egyszerűsíti a kompatibilitást, lehetővé téve a kerékpárosok számára, hogy szabadon kombinálják az alkatrészeket a CUES ökoszisztémán belül, anélkül hogy kompatibilitási problémák merülnének fel. Ez a rugalmasság különösen hasznos karbantartás és jövőbeli frissítések esetén.
- Országúti kormány integráció: A gravel és kalandtúra kerékpározás növekvő népszerűségét felismerve, a Shimano bővítette a CUES kínálatot a „kos” kormányos kerékpárokhoz tervezett alkatrészekkel. Ez magában foglalja a hidraulikus tárcsafékes váltókarokat.
- Elektronikus Di2 váltás: Bizonyos CUES modellek Di2 elektronikus váltással is elérhetők. Ez a funkció azonnali és pontos váltást biztosít egy gombnyomásra, zökkenőmentes áttételezést kínálva a menet közben.

Sorozatok áttekintése
A CUES váltórendszer a különböző kerékpáros igények és preferenciák kielégítése érdekében három fő sorozatra tagolódik:
- U8000 sorozat (11-sebességes): Ez a prémium kategória ideális alkalmi túrákhoz és napi városi közlekedéshez egyaránt. Elegánsan kialakított karokkal és polírozott fémes részletekkel rendelkezik, amelyek bármely kerékpár megjelenését feldobják.
- U6000 sorozat (10- és 11-sebességes): A tartósság és megbízhatóság mércéje, az U6000 sorozat elég sokoldalú ahhoz, hogy hegyi utakon és városi környezetben is helytálljon. Kiegyensúlyozott teljesítményt és megfizethetőséget kínál.
- U4000 sorozat (9-sebességes): Belépő szintű opcióként az U4000 sorozat széles választékot kínál kellemes terepezéshez és mindennapi használathoz, ideális választás kezdő kerékpárosok számára.
Az új országúti CUES kínálat fék szempontból két szintet tartalmaz:
- U6000 sorozat: 11- és 10-sebességes hidraulikus tárcsafékekkel
- U3000 sorozat: 9-sebességes mechanikus tárcsafékekkel
Kompatibilitás és rugalmasság
A CUES váltórendszer egyik legnagyobb előnye az alkatrészek közötti kompatibilitás. Az egységesített bowdenhúzási arány lehetővé teszi a váltókarok, hátsó váltók és kazetták cserélhetőségét a CUES kínálaton belül, anélkül, hogy kompatibilitás-problémák miatt kellene aggódni. Például egy 11-sebességes váltókar képes működtetni egy 9-sebességes hátsó váltót és kazettát is, amennyiben a határoló csavarokat megfelelően beállítják. Ezen felül a hátsó váltók, kazetták és láncok megegyeznek az egyenes és a „kos” kormányos sorozatokban. A Shimano szerint mindez csökkenti a boltok készletigényét és egyszerűsíti a középkategóriás kerékpárok szervizelési folyamatát.
Jövőbeli kilátások
Mi lesz a Claris, Sora és Tiagra váltórendszerekkel? A CUES „koskormányos” váltórendszer bevezetése szinte biztosan azt jelenti, hogy a Claris (8-sebességes), Sora (9-sebességes) és Tiagra (10-sebességes) váltórendszerek kivezetésre kerülnek. A Shimano EU weboldalán ugyan még mindig elérhetők ezek az információk, de várhatóan frissítik a kínálatot a közeljövőben.