A járvány hullámvasútra tette az ipart. 2020-ban pánik tört ki a vásárlások elmaradása miatt, nemsokára a kerékpár lett sokak mentsvára a lezárásokkal szemben, és ennek megfelelően a kerékpárok és szervizszolgáltatások iránti kereslet az egekbe szökött. Az ipar nem tudott ekkora piaci változást lekövetni, következésképp elképesztő hiány alakult ki, új kerékpárra, alkatrészre hónapokat-éveket kellett várni. Erre a folyamatra a kerékpárgyártók jelentős kapacitás-növeléssel reagáltak, a kereskedők pedig előrendeltek – akár hitelek felvételével is -, hogy ők kapják meg először a hiánycikkeket.
Post COVID - hogyan alakul a kereslet/kínálat görbe?
2021 végére a pandémia szerencsére lecsendesedett, és az élet többé-kevésbé visszaállt a régi kerékvágásba. A kerékpározás társadalmi szerepe némileg megemelkedett, de a keresletnövekedés nem folytatódott. Szép lassan mindenki beszerezte a kívánt bicajt. Viszont a plusz gyártókapacitás megmaradt, mivel szereplők és az elemzők úgy számoltak, hogy a felfutás folytatódik. Ez az olcsóbb kerékpárok esetében fokozottan jelentkezett, amelyre egyrész nagyobb igény mutatkozott a járvány időszakában, másrész egyszerűbb volt az alacsonyabb technikai színvonalat igénylő típusoknál bővíteni a gyártókapacitást, mind a top kategóriában.
Ahogy említettük, a COVID alatt a kereskedők „mázsaszám” adták le a rendeléseket a gyártók felé, jellemzően előleggel, hogy biztosak legyenek a szállításban. Ezek a rendelések egyáltalán nem a reális keresletet tükrözték, hanem egyfajta licitként működtek, remélve, hogy a gyártók így több terméket szállítanak. Abban kevesen reménykedtek, hogy az ellátási lánc ilyen hamar helyre áll. Nem mellesleg a piaci elemzők többéves korrekciót prognosztizáltak. A gyártókat ergo nehéz hibáztatni abban, hogy nem vettek vissza a termelésből, hiszen effektíve rendeléseket teljesítettek.
Így alakult a forgalom/raktárkészlet arány az utóbbi 7 évben: piros vonal a forgalom, kék oszlop a réndelkezésre álló készlet. Ahol az utóbbi alacsonyabb, ott hiány van, de mint látható, 2023 óta masszív túlkínálat van.
A kereslet visszaesése után a kereskedők nem tudtak mit kezdeni a beérkező árudömpinggel, és mivel nem jött a bevétel, kifizetni sem tudták ezeket.
Volt olyan boltos, aki plusz helységet bérelt a hitelből megvásárolt bicajok tárolására, amelyek gyors eladására nemigen volt remény. 2024-ben azok a bicajok előző évi modellek lettek, és még kevésbé voltak kívánatosak…
2024, amit szeretnénk elfeledni
2022 még a korrekció éve volt, amikor sok termék hiánycikknek számított. 2023 első felében volt a trendforduló, majd a második felében, a nyári szezon végeztével láttuk az első jelentős likviditás-problémákat. Ekkor mind Amerikában, mind Európában több száz kereskedés jelentett csődöt, de még a világ két legprominensebb on-line bicajos áruháza, a Chain Reaction és a Wiggle, is bedobta a törülközőt.
Azok a vállalkozások, amelyek hitelt vettek fel a terjeszkedésre, a COVID-utáni gazdasági válság hatására megemelkedett törlesztőrészletek láttán nem is cselekedhettek másképp. És ha a kereskedő bezárja kapuit, akkor a le nem szállított, illetve az eljárás során visszajuttatott felesleges termék a kerékpármárkánál halmozódik fel. A kerékpármárka pedig tartozik a váz- és alkatrészgyártónak, amely jellemzően fizetési haladékkal szállítja a komponenseket.
A lavina tovább gördült, és 2024 lett az az év, amikor a kerékpár és alkatrészmárkák mentek sorra tönkre.
Hetente több hír érkezett arról, hogy valamely ismert márkanév bajba került. Januárban kiderült, hogy a Scott potom 176 millió euróval tartozik számos Távol-Keleti gyártóknak. A márka tulajdonosa kipengette az adósságot, de a Scott igazgatójának (botrányos körülmények közt) távozni kellett. Forgalomhoz viszonyítottan ilyen jelentős összegekkel lógott a legtöbb márka, mert mindegyik ugyanabban a cipőben járt, a COVID alatt többé-kevésbé ugyanazt az üzleti stratégiát folytatta.
Sajnos voltak márkák, amelyek nem találtak megmentőre. 2024 elején tönkrement az brit Orange, majd a finn Pole, utána a Stages wattmérő cég, a skót Endura ruházati specialista, majd bezárt az amerikai Pro’s Closet, ezután jött a Deviate Cycles, a Bold Cycles, az Archer Components, majd a Kona is leállította működését, ezután tulajdonost váltott. A Norco és a Troy Lee hasonlóképp visszakerült az előző tulajdonoshoz, miután a befektetői csoport a felhalmozott tartozások láttán elengedte a befektetést. Decemberben a GT és a Rocky Mountain függesztette fel működését.
A nagyobb márkacsoportokat is hasonlóképp érinti a válság. A hazánkban is összeszerelő üzemmel rendelkező Accell a 278 milló eurós tartozást görget, menedzsmentet vált, a holland Pon Holding hasonló veszteségek láttán gyárakat zár be. Például a csoport részét képező Santa Cruz saját gyártóüzeme megszűnt, beleolvadt egy másikba. A svájci Flyer úgyszintén költözik. Részleges leépítések is történtek: a Hayes és az Evil elbocsájtotta a dolgozók közel felét, a pandémia alatt elképesztő népszerűségnek örvendő Zwift úgyszintén. Mindezen felül volt több tucat tulajdonosváltás is. Elkelt a Spank, az Öhlins, a Quad Lock, a másik oldalról nézve a Shimano, a SRAM és a Giant számos kisebb-nagyobb céget vásárolt fel. A nagy alkatrészgyártók is megérezték a COVID utáni cunamit, de olyan jól kerestek a pandémia alatt, hogy a lendület náluk egyelőre kitart.
A fenti márkákat a legtöbb bicajos jól ismeri, hiszen pár évvel ezelőtt ezek még az ipar élvonalában álltak. Nem említettük a több tucat kisebb márkát, amelyek ugyancsak a 2024-es év áldozatai. Szó mi szó, az elmúlt év katasztrófális volt a kerékpáripar számára, de a hibás döntések korábban születtek. Egyszerűen a cégek nem voltak felkészülve a váratlan piaci folyamatokra.
Van remény?
Határozottan van! Az eladások csökkenése megállt, és bizonyos piacokon már növekedést látunk. Itt Európában a német, holland, belga kerékpárpiac egész jó számokat produkált 2024 második felében. Miközben a kereskedők majd a márkák sorra dőlnek be, az emberek ismét elkezdtek érdeklődni az új kerékpárok iránt. Főleg az eMTB és a gravel bringák lettek kelendők.
Ha kizárólag Kínát nézzük, egy teljesen más hangvételű cikk kerekedhetne ebből. Ott a COVID-lezárások keményebbek voltak, és nehézségek során az emberek tényleg megszerették a kerékpározást. Trendi lett a szabadidős bicajozás, ami arrafelé korábban csakis a közlekedést szolgálta. Pont ezért a tönkrement cégek között nincs Távol-Keleti. Az ottani márkák vígan elvannak, van mögöttük tőke, nyugati versenycsapatokat szponzorálnak, és terjeszkednek. A nagy alkatrészgyártók, mint a Shimano és a SRAM is azért maradhattak lendületben, mert a kínai piac lazán elviszi a nyugatiból visszamaradt felesleget.
Sajnos Amerikában még nem igazán látni az alagút végét. Ősszel a Trek került bajba, fel kellett tőkésíteni és át kellett szervezni a működést, továbbá Sinyard is visszavonult a Specialized éléről. Ezzel párhuzamban mindkét márka 30-50% engedménnyel kezdett el árusítani. Ezen felül az új kormányzat védővámokat hirdetett, ami a kerékpárok és alkatrészek 2025-ös árait jelentősen emelheti.
A vegyes kép ellenére a piaci elemzők optimisták a kerékpáripar tekintetében.
Végtére a zuhanás után csak a COVID előtti szintre esett vissza a kereslet, és a növekedés lassan a nyugati világban is megindul. Az átmeneti időszakban az ázsiai piacon tapasztalt többlet kereslet átlendítheti az ipart a nehézségeken, és remélhetően 2025 nem szed az ideihez hasonló áldozatokat. Kétségtelenül kevesebb patinás márkával veszi kezdetét a remélt fellendülés, és az is elképzelhető, hogy látványosan csak 2026-ban indul be.
Korábbi kerékpárpiaccal kapcsolatos cikkeink:
Ha érdekelnek a piaci trendek és hírek, iratkozz fel a Bikepro hírlevélre, és a legközelebbi cikk már „házhoz jön”. A jelen írást megosztva pedig még több kerékpároshoz jut el a benne lévő ismeretanyag.