Barion Pixel
A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

DIY - Integrált hajtóművek le és felszerelése

Ardó Tamás

Figyelem: A cikkben közölt szerviztippek a saját - több évtizedes - tapasztalatinkból származnak. Ha te úgy érzed, hogy neked ez nem menne, félsz tőle, hogy elrontod, nincs elég rutinod - és ami a legfontosabb - nincs olyan szintű műszaki affinitásod a szereléshez, hogy belevágj, akkor inkább bízd egy profi szakszervizre a beállítást, javítást, vagy a cserét. Mi így csináljuk, ahogy e cikkben leírtuk, nekünk ez működik. Ha neked más lesz a végeredmény, akkor vállald a tetteidért a felelősséget, mivel te cseszted el...

Ha még itt vagy, akkor gratulálunk. Üdvözlünk a csináld magad mániások táborában.

A cikk sorozatból megtudhatod, hogy egy adott szerelési műveletnek mi a legegyszerűbb, leggyorsabb, vagy leginkább hatékony megoldási módja. Ha lépésről-lépésre követed az utasításokat, akkor kicsi rá az esély, hogy hibázz. Tehát fontos a képek sorrendje, egyről a kettőre haladj. Mindig használj jó minőségű szerszámot és minőségi kenőanyagot, hogy ne árts az alkatrésznek és maximalizáld az élettartamát. Azoknál a műveleteknél, melyek sok vagy drága speciális célszerszámot igényelnek, többnyire ajánlunk valami sufnituning megoldást, mellyel kicsivel nagyobb odafigyeléssel, megspórolhatod egy drága célszerszám árát, de ezeket tényleg csak saját felelősségre vállad be. Sok rizsa és körítés nem lesz, csak tömören a lényeg, de annak minden szava és képe fontos! Az adott képhez tartozó szöveget mindig a kép FÖLÖTT találod! Csapjunk is a lecsóba...

Integrált hajtóművek le és felszerelése:

Az integrált hajtómű irdatlan nagy királyság, mivel egy atomstabil, soha el nem romló konstrukció. Mármint a hajtómű, merthogy a külső csészés csapágyazással bizony sokan szívnak. Pedig nem kell sokat tenni, hogy megduplázd a csapágyazás élettartamát. Ehhez nyújtunk most segítséget.

Kapj elő egy 5-ös imbuszt vagy egy marokszerszámot és oldd ki a bal hajtókar kettő db rögzítő csavarját. Azért fontos, hogy ezzel kezdd, mert a rászoruló csavar rögzíti a csapágyfeszesség beállító csavart is. Ha fordítva próbálod, akkor nehéz lesz kitekerni.

Egy vékony csavarhúzóval benyúlva pattintsd ki a hajtókar leesésgátló műanyag elemet. Különben nem tudod lehúzni a hajtókart.

Most már kitekerheted a csapágyfeszesség-állító műanyag csavart. Ilyen kitekerő szerszáma van a Shimano-nak és a Tacx-nak is. Ha eldzsuvásodott és nem tudod kézzel kitekerni, akkor egy 8-as imbusszal is nekieshetsz.

Ha levetted a csapágyfeszesség-állító csavart, akkor húzd le a bal hajtókart.

Ha van távtartó vagy extra tömítés a csapágycsészék tömítése előtt, akkor azt is vedd le.

Üss rá gumi vagy műanyag kalapáccsal a tengelyre, hogy oldjon a csapágyfelfekvés.

Ha bentebb ment a tengely, akaszd le a másik oldalról a láncot, különben nem tudod kihúzni a hajtóművet.

Egy 24 mm-es furattal találod szembe magad. Ettől olyan jó merev és erős az integrált tengelyes hajtómű.

Vedd elő a Tacx legjobb külső csészés kitekerő szerszámát és tekerd ki vele a csészét. Ez a szerszám attól a legnagyobb király, hogy műanyag a ricnije, így soha nem karcolja megy a csészék felületkezelését. Álló kerékpárnál itt is előrefelé kell kitekerni az óramutató járásával ellentétesen. (A képen felfelé húzva a kart.)

Mielőtt kitekernéd teljesen a csészéket, ellenőrizd, hogy melyik oldal alatt volt és hány db távtartó gyűrű. Ha elégedett voltál a jelenlegi láncvonallal, akkor ugyanezt a felállást kell majd összehoznod az új csészékkel is. A jobb oldali csészéket szintén előrefelé tekerve oldd ki az óramutató járásával megegyezően.

Ha kiszedted mindkét csészét, tisztítsd ki a középcsapágyházat a nyeregcső felől bejutott esetleges szennyeződésektől. Legyen totál tiszta.

Nyomj kenőanyagot a középcsapágyház menetére és a beépítésre kerülő csészékre is.

Lásd el kenőanyaggal a csapágyak belső műanyag gyűrűjét és tömítését is. Egyszerűbb lesz beszerelni a hajtóművet és jobb lesz a tömítettség is.

Itt most 3 választási lehetőséged van. Ha vettél egy komplett új csapágyszettet csészékkel, akkor beszerelheted úgy ahogy van. Ez egy egyszerű, gyors megoldás, ami garantálja, hogy te is bekerülj az integrált csapágyazást fél év múlva szidók és elátkozók csoportjába, mert kb. ennyi alatt fog tönkremenni a csapágyazás. Na nem azért mert gyenge, hanem mert a gyártók kispórolják belőle a kenőanyagot. Nem, nem a csapágyazásból, hanem a tömítésből. Az integrált csapágyazást a legtöbb esetben nem a terhelés teszi tönkre, hanem a bejutó kosz, mivel rossz a tömítésük. Ezek a csapágyak irdatlan erősek, ha jól le vannak tömítve, elképesztően sokat bírnak. Szóval mi javasoljuk a második és a harmadik verziót. Pattintsd ki (kézzel) a csapágyakból a műanyag távtartót / porvédelmet.

Ha a második verziót választod, akkor a képen látható helyen töltsd fel kenőanyaggal a porvédőt. SOOOK kenőanyaggal. Ennek nem az a célja, hogy kendd - az egyébként zárt- ipari csapágyat, hiszen ebből a kenőanyagból oda semmi nem fog bejutni. Ennek a kenőanyagnak a célja, hogy kitöltse a porvédő és a csapágy közti rést, meggátolva ezáltal a szennyeződés és a víz bejutásának lehetőségét. Nem feledd, a csapágyat nem a terhelés öli meg, hanem a bejutó kosz. Ha ezt a rést feltöltöd zsírral, nem tud bejutni a kosz. Ezzel nagyjából megtriplázhatod a csapágyazásod élettartamát.  Vagy választhatod a harmadik verziót.... A harmadik verzió az, ha nem csak a porvédő műanyagot ütöd ki, hanem magát a csapágyat is. Nem akkora művészet. A belső gyűrűt szépen körbekocogtatva sok kis műanyag kalapácsos ütéssel simán kiszedhető. Így a régi csészét nem is kell kiszedned a vázból, elég csak a csapágyakat kiütnöd, majd leballagni a legközelebbi csapágyboltba és az eladó kezébe nyomni, hogy ilyet szeretnél... olcsó lesz. És jó.

A csapágyak visszarakása előtt alaposan kendd be a csészék belső felületét is kenőanyaggal. Egyrészt könnyebb lesz visszaszerelni, másrészt belülről is leszigeteled - még jobban-  a csapágyakat. Ezután csapágy óvatosan visszaütöget  - vagy használhatsz csapágy behúzót is - majd a kenőanyaggal alaposan feltöltött porvédő sapkákat kell visszapattintanod. Így lesz a legolcsóbb és legtartósabb a csapágyazásod.

Mielőtt visszaszerelnéd a tengelyt, azt is kend be kenőanyaggal. Nem, nem azért mert az alu tengely vagy a felületkezelt acél elrohadna odabent.  Hanem egyrészt azért, könnyebb lesz szerelni, másrészt a zsírnak itt is van egy olyan szerepe, hogy beleragadnak az esetlegesen bejutott szennyeződések. A száraz tengely nem fogja meg a víz által belemosott homokszemeket, a zsíros tengelybe ezek viszont nagyszerűen beletapadnak és ott is maradnak, megvédve ezzel a csapágyazásodat.

Ha visszatoltad a tengelyt, akkor a tengely töve és porvédő közé is rakj zsírt, térkitöltő, szigetelő jelleggel, valamint a ricnis részre is jusson valamennyi.

Told fel a bal hajtókart. Majd zsírozd meg a csapágy előfeszítő csavar menetes részét, szintén szigetelő és térkitöltő jelleggel.

Ha meghúztad - szigorúan kézzel!!! - a csapágyfeszesség beállító csavart, amit nem kell agyon szorítani (nem ezt tartja fent a hajtókart), akkor nyomd vissza a leesés-gátló biztosító műanyag pöcköt, majd húzd meg a a két ötös imbuszt, amivel a hajtókarokat rögzíted. Kész vagy. Használd és imádd az immár víz és dzsuvaállóvá tett integrált hajtóművedet.

Az integrált hajtás szereléséhez egy-két célszerszám kell, amivel a csészéket ki-be tekergeted. Ilyen szerszámból van többféle. A nagy barna a bal felső sarokban mély, hosszú ricnis, elsősorban Howitzer csapágycsésze ki-betekerése a dolga, de a normál integrált csészékhez is jó. Előnye, hogy nagy felületen fekszik fel és a 1/2 colos racsnis kulccsal is kompatibilis. A középső, kis vékony Ice Toolz szerszám előnye a kompakt méret, amit egy hosszabb kirándulásra is magaddal tudsz vinni. A hátoldalával tudod nyitni a csapágyfeszesség állító csavart is és az egész egy 8-as imbusszal kezelhető.  A felső sor jobb, nagyobb műanyag gyűrűje egy Shimano szerszám, egy konverziós adapter az új, kisebb méretű XTR csészékhez. A legjobb szerszám a nagy nyeles Tacx. Kényelmes, precíz, stabil és soha nem hagy nyomot a csészén.  Imádjuk. Te is vegyél ilyet.

Ide kattintva tudsz szerszámot beszerezni az integrált tengelyes hajtóművek csapágycseréjéhez!

Fontos, hogy ezek a cikkeink, a lehető legtöbbet nyújtsák neked, és legtöbbet segítsenek. Ezért kérnénk szánj 1 percet arra, hogy értékeld. Csak 1 perc az egész, de javaslataidat megfogadjuk, és beleépítjük ha szükséges.  Töltsd ki kérlek ezt a mindössze 2 pontból álló kérdőívet, és küldd el részünkre. Köszönjük.


Árukereső.hu