Barion Pixel

Bicajos kosarak, mi különbözteti meg a csotrogányra valót a trendi profi típustól?

Németh Balázs és Ardó Tamás
2023. 07. 06. 00:00:00
Bicajos kosarak, mi különbözteti meg a csotrogányra valót a trendi profi típustól?

10 évvel ezelőtt kevesen gondolták, hogy a kerékpárokon ismét trendi lesz a kosár, és nemcsak az „igáslovakon”, hanem akár a millióforintos modern kerékpárokon. Arra se sokan fogadtak volna, hogy a 2022-ben 50e Ft-os bicajos kosarak kelnek el nagy számban, és az egyedi kosarak és tartók a kerékpárkiállítások fénypontját jelentik majd. A gravel/bikepacking életmód a kosarak forradalmát is elhozta: a mai biciklisek a kalandot keresik, túráznak, a bicajjal „életszerűen” használják, azaz közlekednek, és új élményeket szereznek.

A gravel és bikepacking kerékpárok meghódították a piacot, manapság ez a legnépszerűbb, egyúttal a legdinamikusabban fejlődő szegmens. A gravel nem egyetlen „műfaj”, hanem egy spektrum, amely a versenyzéstől a kiránduláson és hobbi használaton keresztül a hamisítatlan túrázásig sok tevékenységet ölel fel. Eme trendi bicaj az említett funkciókat mind tudja, kiegészítők felszerelésével pedig mintaszerűen az adott feladatra szabható. Ezek közül az egyik cikkünk fókusza, a kosár.

2k_kosarak

A kosár az ősidők óta szállításra szolgál, a kerékpáron is ezt a funkciót tölti be. Kerülhet a kormány elé vagy a nyereg mögé, beletehető a napi bevásárlás, a táska, a lakat, vagy lényegében bármi, amit a kerékpáron magunkkal viszünk. Noha ezek egy bicajra szerelt táskákba is elférnek, a kosár helyzete és a nyitott felső rész tálcán kínálja magát a gyors pakolásra. A kosár nem specifikus, azaz nem laptoptáska, fotóstáska, nyeregtáska, hanem egyszerűen egy praktikus tartó, ami bármit befogad.

6_kosarak

A sorrétűség nemcsak a tárolt cuccok tekintetében igaz, hanem a kerékpárra és feladatra is. Az utóbbival kezdve, egy kosárral felszerelt kerékpárral simán elugorhatunk a boltba, a haverhez egy fúrógépért, munkába menet benne lapulhat a szeretett válltáska, és a zöldégesnél hazafele vett kiló alma simán elfér mellette. Ha pedig túrázni megyünk, abba kerülhet a hálózsák, a sátor vagy bármilyen táskaféle, tetejére pedig gumihálóval a matrac. Ha letáboroztunk, akkor egy újabb körben viheti a vacsorát vagy a tábortűzhöz a faágakat. Sör, pizza, gázpalack: a lista a végtelenségig folytatható…

Ma már egyedi, milliós értékű bicajokon is van kosár!

21_kosarak

Régebben értékes kerékpár nemigen látott kosarat, de mára ez a szemlélet is gyökeresen megváltozott. A legigényesebb városi és túrakerékpárokon kosarat láthatunk, gyakran egyedi készítésű tartóval kombinálva. A gravel bike-ok eleve úgy készülnek, hogy fogadni tudják a tartót és a kosarat, a trekking és a cross kerékpárok úgyszintén. Abban sincs semmi különös, ha egy 2 milliós e-bike-on kosarat látjuk, hiszen hasznos kiegészítő, legalább annyira, mint bármely táska, kiegészítő vagy egyéb kütyü.

Ahogy már említettük, a kosár kerülhet előre vagy hátra, az utóbbinál tradicionálisan a csomagtartóra, elől pedig konzolosan a villára és/vagy a kormányra. Maga a rögzítés-megoldás is alakulóban van: ma már a hátsó csomagtartók is rendszerint praktikus gyorsrögzítő konzolt kínálnak, így a spéci kosár egy mozdulattal levehető, hogy a boltban hagyományos bevásárló korsárkánt funkcionáljon. Tele cuccal egy mozdulattal vissza rögzíthető, majd mehet a menet.

A kép jobb oldalán lévő kosar egy mozdulattal levehető!

3k_kosarak

Elől pedig egyre gyakrabban látni első csomagtartóra szerelt nagyobb méretű kosarat, pontosabban rekeszt, ami így stabil, és jobban terhelhető, mint a kormányra szerelt változat. A kosár vagy maga a tartó fejcsőre és kerülhet, ha a vázgyártó ezt az opciót biztosítja, ezáltal levéve a súlyt a kormányzott kerékről.

A terhelhetőség lényeges szempont a kosárválasztásnál. Jellemzően a hátsókba több nehéz dolog kerülhet. Mindenesetre okosan kell pakolni, és akkor nem lesz gond sem a stabilitással, sem az esetleges károsodással. Ezen a ponton célszerű gyorsan áttekinteni, milyen előnyökkel jár az első és hátsó elhelyezés, valamint a funkciókat és változatokat!

4k_kosarak

Kormány előtt:

  • Praktikus, gyors hozzáférés a kosárban tárolt dolgokhoz, amik az út közben esetleg kellhetnek: lásd nassolni való, esőkabát, telefon, iratok, pénz, fényképezőgép, térkép, stb.
  • Egyszerűbb a dolgokat itt helyezni, például vásárlás közben.
  • Bizonyos esetekben a kosár korlátoztathatja a rálátást a közvetlen előttünk lévő útszakaszra.
  • A kormányzott kereket terheli, ezáltal befolyásolja a kerékpár irányítását.
  • A kerékpárra történő rögzítés némileg körülményes.

3_kosarakNyereg mögött:

  • Fokozottan terhelhető.
  • Nem korlátozza a kilátást az útra.
  • Egyszerű felszerelés, akár permanens, akár gyorskioldós megoldással.
  • Rendszerint keskenyebb, de hosszabb, ami jelenthet előnyt vagy hátrányt.
  • Körülményesebb a hozzáférés a benne szállított cuccokhoz.
  • Feltételezi a csomagtartó meglétét.

3_csomagtartok

A leggyakrabban használt kosártípusok:

  • Kormány elé szerelt bevásárlókosár
  • Nyereg mögé szerelt bevásárlókosár
  • Kisállat szállításra készült kosár előre vagy hátra
  • Összehajtható kosár
  • Doboz, rendszerint műanyagból és kulccsal zárható kivitelben
  • Gyorsrögzítő konzollal rendelkező kosár előre vagy hátra, lehet doboz is pl. kisállat szállításához
  • Gyerekbiciklire való kiskosár

5_kosarak

Alapanyag szerint:

  • Fémkosár
  • Műanyag kosár
  • Fémvázas szövetkosár
  • Fonott vesszőkosár
  • Fonott rattan kosár
  • Fonott bambusz kosár
  • Fából készült rekesz tartóval
  • Fémből készült rekesz tartóval

2_kosarakVégezetül a kosár funkcionalitása többféle módon fokozható:

  • Vízhatlan borítással
  • Gumihálóval
  • Utólagos gyorskioldó konzol felszerelésével
  • Utólagos kisállat rács felszerelésével
  • Stabilitást fokozó plusz szerelékkel

7_kosarak

A fenti felsorolásból kirajzolódik, hogy a funkció, alapanyag és elhelyezés kombinációja rengeteg kosártípust eredményez, és ezek döntő része a haza kínálatban is fellelhető. Mindegyik típus kissé eltérő használatra, igényre, ízlésre, kerékpártípushoz nyújt optimális megoldást. Például egy stílusos, múltidéző városi kerékpárra egy bambuszkosár vagy egy farekesz illik fém vagy műanyag helyett; a gravel bicajokon kirándulásokhoz vagy túrázáshoz a tartóval ellátott első fémrekesz a legjobb választás, hiszen abban jól elfér egy jófajta táska; az összehajtható kosár praktikus, mert használaton kívül észrevehetetlenül a csomagtartó oldalán utazhat; a korszerű fémvázas textil pedig eszményi a bevásárláshoz.

Sok esetben lehet szükség a kosár tartalmának rögzítésére, stabilizálására, amihez praktikus megoldás a gumiháló. Rendszerint akkor van szükség rá, ha nagyobb a pakk, mint amit a kosár „elnyel”. A háló jobb, mint a hagyományos gumipók, érdemes egyet beszerezni, és magunkkal vinni a napi szállításhoz vagy kirándulásokra, túrákra. Ugyancsak fontos kiegészítő a vízhatlan huzat, amit a kosár tartalmát védi az esőtől, esetleg széltől. Egyes kosarak eleve behúzható felső borítással készülnek, másokhoz jár a huzat. Vannak ezen felül fedeles kosarak, ami lehet megoldás mindkét fenti igényre, bár nem szorít le, és nem igazán vízhatlan.

3k_csomagtartok

Táska vagy kosár, esetleg zárható doboz?

A kosárkategória bizonyos átfedést mutat a táskákkal, és a csomagtároló dobozokkal valamint a csomagtartókkal. Kezdjük az utóbbival! Táska kerülhet a kosárba, léteznek speciális táskák, amit a méret, a kialakítás és a rögzítés tekintetében kifejezetten rekeszes típusú kosarakhoz lettek tervezve. Ezek rendszerint egy kormány elé szerelt rekeszbe kerülnek, más szóval egy nagyobb méretű kormánytáskát kell itt elképzelni. Miért jobb egy ilyen kombináció, mint egy hagyományos konzolos kormánytáska? Először is több fér bele, és a táska mellett és felett marad hely egyéb cuccnak, miközben a hagyományos táska kevesebb és könnyebb dolgokat fogad, és további csomag rendszerint nem aggatható rá. És az is jó a kosárban/rekeszben, hogy funkcióját bárkori „lecserélheti”: ha a szálláson a táskát kivesszük belőle, akkor más dolog kerülhet a kosárba, pl. egy bevásárlás a vacsorához. Ez a sokrétűség a mindennapi használatban is kamatoztatható: pizza vagy egy rekesz sör minden bizonnyal így szállító a legpraktikusabb! A hátsó csomagtartóra is kerülhet rekesz, de csak keskenyebb kivitelben a fel-leszállás miatt.

1_kosarak

A csomagtartó és a kosár részben ott találkozik, hogy a hátsó kosár rendszerint arra szerelt, és az első rekesz is valamilyen tartót igényel. Egy hagyományos kosár esetében is lehet előnyös egy stabil első tartó. A vékony tartópálca vagy a kormányra szerelt műanyag konzol nem nyújt olyan szintű stabilitást és terhelhetőséget, mint a fém (pl. alucsövekből hegesztett) csomagtartó. Erre a célra léteznek villára tervezett „kiscsomagtartók”. Ezek kerülhetnek a villa oldalán elhelyezett speciális konzolra, esetleg a V-fék csonkra és a villavállra. Ha táskához való típust kerül a bicajra, akkor arra a felső kosár/rekesz alatt további szállítókapacitás áll rendelkezésre. Jó tudni, hogy a hátsó csomagtartó nem szerelhető előre, akárhogy is módosítgatjuk.

Valójában megfontolandó a hátsó elhelyezésre készült kosár felszerelése az első csomagtartóra, ezzel nagyobb és több cucc szállítható a kormány előtt. Az első kosarakat úgy tervezik, hogy a legtöbb kormánytípushoz passzoljanak, de a keskenyebb vagy (országúti) koskormányok rendszerint kiesnek a gyártók látóköréből. A hátsó kosarak rendszerint 3-5cm-rel keskenyebbek, így talán pont beférnek egy szélesebb koskormány „belső terébe”, úgy, hogy a fék/fékváltókar kezelése se szenvedjen csorbát.

Egy kattintással fel és le!

8_kosarak

A másik csapásirány a „dokkolóval” (konzollal) rendelkező kosártípus, amely bár kevésbé terhelhető és nem éppen sziklastabil, bevásárlásokhoz annál praktikusabb. Például hagyományos kosár „feladatkörrel” felruházva mindenhova velünk jöhet. Hátulra is egyértelműen jobb megoldás a konzolos típus, amelyre számos jól funkcionáló gyorsrögzítő szisztéma van a piacon. Érdemes konzolos rendszerből is jobbfajtát választani, minthogy a különböző mechanikák között jelentős a szórás: népszerű a TurnLock vagy a QuickClick gyorsrögzítő rendszer.

Érdemes pár szót említeni a zárható dobozokról is. Ezek leginkább hátulra szerelhető kivitelben érhetők el, és természetesen feltételezik a csomagtartó meglétét, hiszen ezekhez rögzülnek, fixen, belülről szerelhető módon. Szinte csak zárható modell létezik belőlük, hiszen pont ez a lényegük. Felűről vízálló a kialakítást kapnak, így ideálisak kisebb műszaki eszközök, iratok, papírok, külön táska nélküli rövid távú szállítására. Nyilván milliós árú eszközöket nem kell bennük magára hagyottan tárolni, de a „belenyúlok a kosárba és elcsórom, ami először a kezembe akad” típusú alkalmi tolvajokat távol lehet tartani vele. Egyszerűen nem tudja az enyveskezű, hogy mi a doboz tartalma, érdemes-e egyáltalán foglalkozni a feltöréssel.

1_taskak

Divat és stílus…   

A kerékpáros kosár egyáltalán nem megvetendő alternatíva a csomagszállításra, főleg, ha trendi színekben, kreatív fonással vagy tetszetős szövetborítással készül. Egy vonzó „dizájner” darabnak nehéz elleállni, stílusos kiegészítője lehet a kerékpárnak. Nem mellesleg pont ebbe az irányba tart a kerékpározás: egyre kevésbé sportszer, sokkal inkább a mindennapi élet társadalmilag elfogadott része, amihez már igényes felszerelés passzol.

4_kosarakA Bikepro webáruház kínálattában a cikkben szereplő legtöbb kosártípus és -megoldás szerepel. A különböző alapanyagok, funkciók és formai kialakítás mellett a speciális igények kielégítése is adott. Például kapható kisállat szállításhoz készült fonott vesszőkosár vagy éppen zárható dobozszerű „koffer”, amelyben nagyobb biztonságban lesz a szállítandó holmi. „Mezei” kerékpáros kosárból számos ellenállhatatlan dizájn van a palettán, ezt az igényt talán legjobban a mindenki által jól ismert holland New Looxs és a svéd Thule márka viszi a tökélyre. Végezetül említsük meg, hogy a közel 100 különböző első és hátsó kosármegoldás mellett gyermekbicajokra szánt műanyag kosarat is kínálunk, továbbá a „felnőtt” kosarakhoz konzol- és adapterrendszereket is, segítségükkel bizonyos tartók gyorsrögzítő konzolossá alakíthatók. Egy vagy több pótkonzol megvásárlásával a kedvenc kerékpáros kosár több kerékpáron lesz használható. A már említett kisállatszállítás is megoldható úgy, hogy a meglévő kosarat acél védőráccsal látjuk el. A kosarakat ma már nem lehet egy hanyag legyintéssel elintézni!

5k_kosarak

Nem mindenki tudja, milyen szelek fújnak manapság a bicajos csomagszállításban, vagyis a cikket érdemes népszerűsíteni! Kérjük osztd meg Facebook-on vagy bármely más közösségi platformon!

Ha tetszett e cikkünk akkor iratkozz fel a blog és szakcikk értesítőnkre! 1-2 hetente készül új cikk.

Árukereső.hu
Close menu
A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 
97.61%
a vásárlók közül ajánlaná ismerősének ezt a boltot.
Elégedettség a bolttal:
Szállítási idő:
A bolt áttekinthetősége:
Ügyfélszolgálat/kommunikáció:
A(z) BikePro WebShop elnyerte az Árukereső Megbízható Bolt minősítését a vásárlók valós visszajelzései alapján.